Vuosiloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maria

Vieras
Miten vuosiloma kertyy äitiysloman, vanhempainvapaan ja hoitovapaan aikana? Kannattaako nyt kertynyt loma käyttää ennen äitiyslomaa vai säästää siihen kun on palaamassa töihin?

En halua sellaista tilannetta, kun palaan töihin, ettei minulla ole lomia puoleentoista vuoteen. Eli ei samaa tilannetta kuin mikä syntyy työpaikkaa vaihtaessa. Kiitos vastauksista!!!

Vuosiloma kertyy äitiys- ja vanhempainvapaalla, varmaan kannattaa säästellä sinne paluuaikaan, jos mahdollista, osahan pitää sen vanhempainvapaan jatkoksi ja palaa sitten töihin, ja uutta lomaahan sitten on taas jo kertynyt sen verran kun lomanmääräytymisvuotta on kulunut.

Hoitovapaa ei varmaan kartuta lomia.

Just näin. Eli äitiysloman ja vanhempainvapaan aikana kerrytät lomapäiviä ihan niinkuin olisit töissä, mutta hoitovapaalta niitä ei enää tule.

Tähän asti kertyneiden lomien suhteen kannattaa kysellä omalta työpaikalta. Itse sain ne (siis nyt pitämättä jäävän talviloman) muutettua ""säästövapaiksi"", eli voin pitää ne seuraavan 5 vuoden sisällä sitten kun haluan. Todennäköisesti jatkan sillä vanhempainvapaata. Joka paikassa tämä ei kai onnistu, vaan lomat menettää jos ne jäävät pitämättä? Siinähän tapauksessa ne kannattaa pitää ennen äitiysloman alkua.

Kiitos vastauksista!! Näin vähän ajattelinkin, että lomat menisivät. Nyt täytyy siis keskustella töissä, voinko säästää tulevan loman.

Yhtenä vaihtoehtona olen miettinyt loman pitämistä vanhenpainvapaan lopussa, jonka jälkeen jäisin hoitovapaalle. Tällöin mahdollistuu kai se, että mies voi pitää viimeiset 12 arkipäivää vanhempainvapaasta ja tällöin saa 12 arkipäivää lisää isyyslomaa. Sitten voisimme olla yhdessä ""lomalla"" kuukauden, kun lapsi on noin 9 kk. Tästä vaihtoehdosta luin jostain esitteestä ja se kuulostaa aika hyvälle :)

Itsellä laskettu aika kesäkuun lopussa eli jään äitiyslomalle kesäkuun alusta. Kesäloman joudun käsittääkseni pitämään ennen äitiyslomaa eli jään lomalle jo toukokuun alusta. Kesälomahan pitää pitää syyskuun loppuun mennessä. Äitiyslomalta kertyy vuosiloma normaalisti eli voin taas pitää kuukauden lomaa äitiysloman ja hoitovapaan välissä. Hoitovapaalta lomaa ei kerry.

Olenko ymmärtänyt oikein?

Mulla on sama tilanne kuin sulla eli laskettu aika kesäkuun lopussa, äitiyslomalle jään 24.5. Lomakausihan alkaa vasta 2.5. eli koko kesälomaa en edes ehtisi pitää ennen äitiyslomaa enkä haluakkaan, olen varma että pitkästyisin kuoliaaksi ;)

Pomolta asiaa kyselin ja vieläkin nyt mietitään. Rahana lomaa ei voi ottaa, sen selvitimme. Yksi vaihtoehto on siirtää tuokin loma äitiysloman ja hoitovapaan väliin, silloin saisin 2 kk lomapalkkaa ennenkuin hoitovapaa alkaa. En vain tiedä onko sekään mahdollista. Lomia ei kylläkään menetä, jos niitä ei ehdi pitää.

Onko kenelläkään mitään ehdotuksia miten järkevintä hoitaa?

itsekin olen näitä pähkäillyt. Jään huhtikuun alussa äitiyslomalle ja tänä vuonna minulla ei vielä ole talvilomaa. Ajattelin siis että kun vanhempainvapaa loppuu helmikuussa 2007 niin pitäisin vuoden 2006 kesäloman ja 2007 talviloman (5 viikkoa) siihen perään ja 2007 kesällä sit taas tietty normaali kesäloma. En ole ihan varma onnistuuko tämä järjestely. Olen vielä töissä sellaisessa firmassa joka ei kuulu minkään TESin piiriin (monissa asioissa kyllä noudatetaan kaupan tessiä). Vaikka lomat saisikin sovittua ko. tavalla niin en tiedä miten lomapalkan ja lomarahan maksaminen sitten (lähinnä siis sen kesäloman) , onkohan ne pakko kirjanpidollisista syistä maksaa 2006 puolella vai voiko maksaa silloin kun loma pidetään? Jotkut kai joutuu olemaan yhtäaikaa äippälomalla ja kesälomalla mikä mun mielestä on ihan järjetöntä koska ainahan se on parempi kun sais vanhempainvapaata pidennettyä ... en oikein tiedä mistä nää asiat selviäis, pitänee kysellä liitosta...
meidän firmassa kukaan ei oo aiemmin ollut ä-lomalla ja ""palkanlaskija"" ei tiedä mistään mitään. Voipi siis olla pientä kädenvääntöä odotettavissa...

Yhteistyössä