Vvv ja traumat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kertokaahan kun en löydä mistään mitään tarkempaa tietoa. Eli mitä haittaa voi olla vvv:stä tai aikaisesta potattamisesta? Olen löytänyt vaan että lapselle voi tulla pidemmällä tähtäimellä ongelmia, mutta en löydä tietoa MITÄ ongelmia. Ja ettei saa liian aikaisin potattaa kun voi tulla traumoja tai jotenkin lapsi voi kokea pettymystä tms. Aloin tätä tänään miettimään kun puistossa oli tällainen vvv tapaus. Miksi on lapselle luonnollisempaa pissata ja kakata vaippaan kuin pottaan? Vvv kuulostaa mun järkeen nyt asiasta vähän lukeneena ihan loogiselta. Harmi etten ole aiemmin asiaan perehtynyt. Mutta mahd. vvv:tä "harrastavat" ja näistä trauma- asioista enemmän tietävät, jakaisitteko tietonne kanssani?

Käsittäisin, että traumoja voi tulla lähinnä "vanhanaikaisesta" siisteyskasvatuksesta, jossa oli käytössä järeämmät, aikuislähtöiset menetelmät. Vvv:ssähän kysymys lapsilähtöisyydestä ja siitä, että vanhemmat oppivat tulkitsemaan lapsen viestejä. Kuvittelisi, että siitä on lähinnä hyötyä, koska se edistää vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta.

Mä olen ollut siinä uskossa että ennen kahta ikävuotta lapsi ei ole kypsä oppimaan kuivaksi kun joka paikassa (myös neuvolassa) olen tällasta infoa saanut enkä sen takia ole kummemmin perehtynyt asiaan. Mähän olen ihan pihalla nyt.

En ole erityinen asiantuntija aiheessa, mutten usko, että oikein ja lapsen tahtisesti tehty vvv voisi mitään traumoja aiheuttaa. Siinähän lähinnä on ideana nostaa lapsi potalle tms, kun äiti huomaa lapsen aikovan pissata. Ei siinä sen kummempaa kuin antaa ruokaa, kun huomaa lapsella olevan nälkä.

Traumoja taas voi tulla, jos lasta yrittää painostaa potalle tai toruu "epäonnistumisista", varsinkin kun lapsella ei ole vielä riittävää kykyä asiaan. Eihän vvv:ssä edes ole olemassa mitään lapsen tekemiä pissavahinkoja tai lapsen epäonnistumista. Se on vain äidin (tai muun hoitajan) moka, jos ei sattunut huomaamaan ajoissa. Tai minusta se ei ole edes äidin moka, joskus ei vaan huomaa kaikkea ja silloin pissat tulevat muualle kuin pottaan tms.

Potattamisella peloteltavien traumojen taustaa ymmärtää paremmin, kun perehtyy ns. siisteyskasvatuksen historiaan. Joskus noin sata vuotta sitten ainakin USA:ssa oli ideaalina saada jo ihan pieni vauva mm. kakkaamaan säännöllisesti. Vauvoille jopa suositeltiin laitettavan saippuaa pyllyyn, jotta kakka tulisi väkisin, jos ei muuten. Ei ihme, jos tuolla tavalla on tullut traumoja ja potalle laittaminen pienenä on saanut huonon maineen. (Googlella varmaan löytäisit tästä artikkelin.)

Mulla syntyi kaks ekaa lasta niin et oli 1 v 8 kk ikäero niin en aktiivisesti jaksanut harrastaa vvv:tä. Mutta ton pienemmän kohdalla välillä kokeilin silti. Ei sille mitään traumoja ole tullut. On nyt 6-v. Ja oppi päiväkuivaks just suunilleen 2-vuotiaana ja pari kk sen jälkeen myös yökuivaksi.

Mä luulen, et ainoat traumat tulee lapsille siitä, jos ne epäonnistuu ja siitä ollaan vihaisia. Eli jatkuvasti vanhemmat näyttää pettymyksensä avoimesti jos lapselle käy vahinko ja pahimmissa tapauksessa rankaisevat näistä vahingoista.

Alkuperäinen kirjoittaja ei asiantuntija:
En ole erityinen asiantuntija aiheessa, mutten usko, että oikein ja lapsen tahtisesti tehty vvv voisi mitään traumoja aiheuttaa. Siinähän lähinnä on ideana nostaa lapsi potalle tms, kun äiti huomaa lapsen aikovan pissata. Ei siinä sen kummempaa kuin antaa ruokaa, kun huomaa lapsella olevan nälkä.

Traumoja taas voi tulla, jos lasta yrittää painostaa potalle tai toruu "epäonnistumisista", varsinkin kun lapsella ei ole vielä riittävää kykyä asiaan. Eihän vvv:ssä edes ole olemassa mitään lapsen tekemiä pissavahinkoja tai lapsen epäonnistumista. Se on vain äidin (tai muun hoitajan) moka, jos ei sattunut huomaamaan ajoissa. Tai minusta se ei ole edes äidin moka, joskus ei vaan huomaa kaikkea ja silloin pissat tulevat muualle kuin pottaan tms.

Potattamisella peloteltavien traumojen taustaa ymmärtää paremmin, kun perehtyy ns. siisteyskasvatuksen historiaan. Joskus noin sata vuotta sitten ainakin USA:ssa oli ideaalina saada jo ihan pieni vauva mm. kakkaamaan säännöllisesti. Vauvoille jopa suositeltiin laitettavan saippuaa pyllyyn, jotta kakka tulisi väkisin, jos ei muuten. Ei ihme, jos tuolla tavalla on tullut traumoja ja potalle laittaminen pienenä on saanut huonon maineen. (Googlella varmaan löytäisit tästä artikkelin.)

Näin. Meillä vvv sujui hyvin, rennolla meiningillä mentiin, mutta puolivuotiaana teki jo kakat pönttöön(pidin siis pöntön päällä lasta niin, että kakka osui pönttöön) ja vuoden ikäisenä pääasiassa pissatkin. En muista tarkkaan, milloin vaipat jäi pois, mutta ainakaan 2-vuotiaana ei enää vaippoja tarttenut, paitsi öisin.

harrastettu vvv-juttuja, mutta mun tyttö oli kyllä jo päivä- ja yökuivakin 1 v 9 kk. Tuosta ihme 2-vuoden ikärajasta vaan tuli mieleen, että onpa hassu määritelmä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä olen ollut siinä uskossa että ennen kahta ikävuotta lapsi ei ole kypsä oppimaan kuivaksi kun joka paikassa (myös neuvolassa) olen tällasta infoa saanut enkä sen takia ole kummemmin perehtynyt asiaan. Mähän olen ihan pihalla nyt.

Ei pidä paikkansa, tosin useimmat lapset oppivat kuivaksi vasta kahden vuoden jälkeen.

Varhaisesta potattamisesta voi jäädä lapselle traumoja, jos se tehdään väkisin. Entisaikaan on ollut käytössä pottia, joihin lapsi sidotaan remmeillä kiinni. VVV:ssä ei ole kyse mitenkään samankaltaisesta asiasta, vaan lapsen viestien kuuntelusta, joten siitä ei kyllä traumoja jää.

Kiitos infosta! Mietin sitäkin että en ole koskaan kuullut kenenkään olleen psykiatrilla ko. asiasta. Enhän toki ole pakottamassa sitten 2v jälkeenkään? Vai onko se sitten vähemmän traumatisoivaa... Voi hitto että olen ollut taas sokea tämänkin jutun suhteen. Kaikkea ei vaan tule mieleen kyseenalaistaa kun ammattilaiset puhuu (mm. neuvola).

Usein vvv:stä puhuttaessa tunnutaan sekoittavan kaksi asiaa, jotka mielestäni eivät ole sama tai edes välttämättä yhteydessä toisiinsa: Äidin kyky viedä lapsi tarvittaessa potalle ja lapsen kypsyys oppia kuivaksi. Ei vvv:n idea edes ole opettaa lasta kuivaksi mahdollisimman pian. Idea on enemmänkin, että pärjättäisiin ilman vaippoja tai lapsen ei tarvitsisi tehdä tarpeitaan vaippaan. Ei se sinänsä liity mitenkään siihen, milloin lapsi on itse kypsä hoitamaan vessaan menemisen kokonaan itse.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos infosta! Mietin sitäkin että en ole koskaan kuullut kenenkään olleen psykiatrilla ko. asiasta. Enhän toki ole pakottamassa sitten 2v jälkeenkään? Vai onko se sitten vähemmän traumatisoivaa... Voi hitto että olen ollut taas sokea tämänkin jutun suhteen. Kaikkea ei vaan tule mieleen kyseenalaistaa kun ammattilaiset puhuu (mm. neuvola).

Joo ei sitä lasta pakottaa pidä missään vaiheessa, tottakai voi tulla traumoja minkä ikäiselle vaan, jos väkisin sidotaan pottaan kiinni ja suututaan jos ei osu..

Asiantuntijoihin kannattaa aina suhtautua melko skeptisesti, näin mä olen huomannut. Aina löytyy asiantuntija, joka on toista mieltä asiantuntijan kanssa. Ihan aina. Neuvoloiden ohjeet on ihan järkyttävän erilaisia, mutta niin on lääkäreidenkin.. Ja kaikkien muidenkin alojen asiantuntijoiden.

meillä edelliset on alkanut käymään potalla n.9kk iässä ihan oman kiinnostuksen vuoksi, toinen oli päivä kuiva 1v6kk iässä, samoin toinen oli 1v8kk iässä. yökuivia ovat olleet alle 3v iässä, tarkkaa ikää musita enää.
nyt kolmonen on puolvuotinen ja suurinosa kakaoista tulee pottaan, mikä taas johtuu siitä että poika ei saa kunnolla tehtyä esim. pitkällään kakkaa vaan tarvii olla pystyssä, ja kun ähinä alkaa hyvän tovin ennen kakan tuloa niin ehtii potalle laittaa. pissitkin on välillä tullut ottaan, mutta tuon kakkaamisongelman vuoksi pottailee jo nyt, ei siksi että oppisi kuivaksi pian.

Alkuperäinen kirjoittaja ei asiantuntija:
Usein vvv:stä puhuttaessa tunnutaan sekoittavan kaksi asiaa, jotka mielestäni eivät ole sama tai edes välttämättä yhteydessä toisiinsa: Äidin kyky viedä lapsi tarvittaessa potalle ja lapsen kypsyys oppia kuivaksi. Ei vvv:n idea edes ole opettaa lasta kuivaksi mahdollisimman pian. Idea on enemmänkin, että pärjättäisiin ilman vaippoja tai lapsen ei tarvitsisi tehdä tarpeitaan vaippaan. Ei se sinänsä liity mitenkään siihen, milloin lapsi on itse kypsä hoitamaan vessaan menemisen kokonaan itse.

Näin mäkin vähän mietin. Luinkin että äidit nimenomaan huomaavat milloin lapsella on tarve pissata. Ei se tarve toki tarkoita että tarve pottaan tms. , mutta olishan tuo jo huikea parannus tähän meidänkin tilanteeseen. Vähemmän pestävää :) . Kyllähän se vauva viestii nälänkin vaikka ei osaa hakea ruokaa. *ahaa elämyksiä* Olen tosiaan saanut sellaista viestiä että aiemmin kuin 2v alotettu potatus tms. olisi hyödytöntä.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
vvv? Vaasan voimaveikot? Parin kuukauden palstailun jälkeen en tiedä mistä puhutte.

Vaipaton vauva. Jos siitä traumoja tulisi, olisi kehitysmaissa paljon rikkinäisempiä ihmisiä kuin nykyään.

No kun mäkään en ymmärrä tätä traumahommaa. Jos siis ilman turhautuneisuutta ja pakottamista homma toimii niin... Luin mielenkiintoisen artikkelin aiheesta http://personal.inet.fi/yhdistys/kestoliinailijat/vaipaton.htm Ihan mielenkiintoista tosiaan tämä.

Yhteistyössä