YH äidit ja opiskelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksin jäävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kyllä tässä selviää.
päiväopiskelua ja lapset hoitoon.
koulujuttuja silloin kun lapset on hoidossa tai nukkuu, töitä vain silloin kun koulusta on lomaa (käytännössä kesät)
tulot ei oo suurensuuret, mutta toimeen niillä tulee. päivähoitomaksuja ei mene kun opiskelee..

Mä opiskelen työn ohella.
Eli teen normi päivätyötä, joka toinen vkloppu pe ja la opiskelua, lapset juuri niinä viikonloppuina isänsä kanssa. Tehtäviä pyrin tekemään aina kun aikaa liikenee, kuitenkin niin ettei jää viime hetkeen.

Pärjään ihan ok, tosin ex osallistuu lapsen kuluihin anteliaasti. Eihän sitä toki hirveästi ostella kallista, mutta kyllä kaiken peruselämiseen tarvittavan ja välillä jotain kivaa. Opintolainaa olen jonkin verran nostanut. Aikataulutuksesta: mulla ei enää tässä vaiheessa ole koulua ihan kokopäiväisesti. Ehdin siis käymään pari kertaa viikossa töissä (kävi hyvä tsägä, sain oman alan työpaikan, jossa voin käydä just silloin kun ehdin, vaikka pari tuntia kerralla) jos on vajaa koulupäivä. Tyttö nukahtaa yleensä kahdeksan maissa, katon tunnin telkkaria/surffaan netissä tms. rentouttavaa ja sitten teen tunnin-pari koulujuttuja. Myös viikonloppuillat menee kouluhommiin, mutta toisaalta, kotonahan sitä joka tapauksessa on, niin voi tehdä jotain hyödyllistäkin. Tyttö on isällään kaksi yötä viikossa, niinä iltoina teen pidemmän päivän töissä tai teen kunnon rykäisyn kouluhommia. Kaiken kun tekee HETI alta pois, eikä jätä roikkumaan, niin kyllä tää homma toimii. Vaatii sisua ja jaksamista, mutta hyvällä asenteella tähän tottuu nopeasti ja valmista syntyy!

Mulla ois toi vuokra jo 550e.. kaikki on niin alussa ja sumeaa etten tiedä mitä tehdä :( työharjoittelu alkaa ja vuorot kestävät sillä alalla jopa vuorokauden riippuen siitä miten ohjaaja on töissä, mitä tukia saatte?

Opiskelija saa opintotuen. Siinä ei ole mitään korotusta lapsiperheille.

Itse opiskelevan yh:na saan sen opintotuen ja lisäksi asumistukea. Lapsesta saan lapsilisän ja minimielatustuen.

Opiskelut ovat päiväopiskeluja 8-16 välillä. Työharjoittelujaksot ovat hankalia vaihtelevien työaikojen takia, joten lapsi on ollut mummolassa tai muilla sukulaisilla päiväkodin sulkeuduttua.
Nostan opintolainaa, muuten en tulisi toimeen.

Opiskelin aikoinaan kun olin kolmen lapsen kanssa yksin. tuloina oli opintotuki ja -laina, lapsilisät, kunnan maksama elatustuki sekä asumistukea saimme vuokraan. Töitä en tehnyt kuin kesäisin. Hoitomaksua ei lapsista mennyt kun tulot oli niin pienet, loppuvaiheessa ei ollutkaan enään kuin yksi hoidossa, kaksi isompaa oli koulussa. Harjottelujaksot vetivät talouden tiukalle kun piti tehdä vuorotyötä, silloin oli lapsia hoitamassa ( iltaisin, öisin ja viikonloppuna) Mll: n hoitaja. Ilman lainan nostamista en varmaan olisi pärjännyt.
Iltaisin lasten mentyä nukkumaan oli koulujuttujen aika, samoin silloin kun olivat isänsä luona viikonloppuna tein koulujuttuja.

:wave: ihan hyvin pärjätään, kunhan budjetoi sitä rahaa ja priorisoi. Toki tulee sitä itseä ja lapsea hemmoteltua välillä mut se on sitten jostain muusta pois. :) kouluhommia teen illalla tai laitan lapselle elokuvan pyörimään tai jos on koulusta vapaapvä niin saatan viedä lapsen hoitoon ja tehdä kouluhommia kotoa käsin.

Ihan hyvin pärjätty, joskus teen osa-aikaisia töitä tai heitän keikkaa. Lainaa olen nostanut tasan kerran, joutuessani muuttamaan pikaisesti asuntoon, johon ei kuulunut jääkaappia. Lainalla emme ole alkaneet elää, mieluummin vähän niukemmin olla kuin maksaa sitten itsensä kipeäksi ja näinä aikoina se työllistyminenkään ei satavarmaa valmistumisen jälkeen.

Koulutehtävät ovat menneet ihan kivasti, samoin tentteihin luvut, vaikka lapset kotonakin. AMK:ssa olen valmistumassa etuajassa, jo huhtikuussa joulukuun sijaan. Keskiarvo on 4,5. Olen laiska ihminen ja kuuntelen asiat luennolla.

Yhteistyössä