(Yh)Perheeseen koira?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koirakuumeinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koirakuumeinen

Vieras
Eli, haluaisin hankkia meille koiran. Olen tällä hetkellä yksinhuoltaja ja lapseni ovat 4v ja 5v. Mietityttää nyt muutama asia.

1. Miten onnistuu koiran aamulenkitys ennen töihin/hoitoon lähtöä? Otatteko aina lapset mukaan lenkille vai jätättekö lapset yksin kotiin lyhyen lenkin ajaksi? Jos niin minkä ikäiset lapset?

2. Minkä ikäisen lapsen olette antaneet lenkittää (pientä) koiraa yksin?

3. Sopisiko esim. toy-villakoira lapsiperheeseen?

Omaa koiraa minulla ei ole ollut, mutta on jonkin verran kokemusta koirista. Olen miettinyt, että sopiva ajankohta koiran hankinnalle voisi olla muutaman vuoden kuluttua juurikin näiden lenkittämisongelmien vuoksi. Vai teenkö nyt tästä ongelmasta isomman kuin se onkaan? Kertokaapa kokemuksia.

Entä sitten kun lapset on kuumeessa, eivätkä voi tulla mukaan lenkille? Jos asut ok-talossa, homma voi vielä toimiakin eli voit käydä pikaisesti pihalla, mut kerrostalosta en kyl lähtis ilman lapsia mihinkään edes pikapissalle. Mun lapset on saman ikäisiä ja jos mieheni ei ole kotona, niin käytän koiran pikaisesti pihalla, mut mihinkään kauemmas ei tulisi mielenkään lähteä.

Mieti tosiaan tarkkaan. Mulla nyt vuoden ikäinen villa ja pari vuotta mietin ja harkitisin koiran ottoa. Ja aivan ihana koiruus, mutta mukana on tullut huolta ja ylimääräistä murhetta. Eka oli sitkeä korvatulehdus, ripulia on ollut vuoden aikana useamman kerran, yksinolo opetukset alusta lähtien tosi tarkkaan ( villakoirasta saa helposti eroahdistuneen), jne... Välillä olen oikeasti katunut sitä päivää, kun halusin koiran ja otin koiran, monta murhetta olis vähemmän. Mutta poiskaan ei koiraa anneta, se on kestettävä.

Mulla on ollut niin hankalaa koiran pito, että en todellakaan hankkisi jos ei ole omaa pihaa mihin aamuisin ja lapsien ollessa kipeänä päästää :( Lisäksi jos koiralla on ripuli tai sitä pitää opettaa sisäsiistiksi, se on ulkona ravaamista koko homma.

Odota vielä muutama vuosi!

Heissan .mulla on 3 uros berhandilaista ja olen yksin huoltaja. meillä on mennyt todella hyvin,nautin lenkeistämme,se on sellasta omaa aikaa hauvojen kanssa ja saan voimaa siitä.ystävällä on kaksoset hän on myös yh,asuu tokassa kerroksessa. hän on pärjännt hyvin

Otin aikoinaan kultaisen noutajan kun lapset olivat 4 ja 6 -vuotiaat. Alusta alkaen sovimme että aamu- ja iltapissat vien itsekseni, kännykkä oli mukana ja kumpikin osasi siihen tarvittaessa soittaa. Tiedostin kyllä riskit, mutta toisaalta sain tuosta koirasta sellaista omaa voimaa jolla elämä meni ihanasti eteenpäin. Nyt lapset ovat aikuisia ja koira haudattiin viime keväänä suuren surun kanssa, koskaan en katunut koiran ottamista. Nyt eletään hetki ilman koiraa ja kunhan tulee taas oikea aika tulee meille uusi kultsu.
Mieti tarkkaan, lainaa jostain hoitokoira viikonlopuksi tai viikoksi niin saat vähän kokeilla mitä se olisi ja tee päätöksesi vasta sitten.