yh vai abortti??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -kyynel-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

-kyynel-

Vieras
tarinani menee yksinkertaisuudessaan näin..

Poikaystäväni katosi noin 4 viikko sitten salaperäisesti.
Ei vastannut puheluihin taikka sähköposteihin.
Aavistin että joku on pielessä ja hän jätti minut sähköpostilla... 5 päivän jälkeen..
Tein raskaustestin muutamaa päivää myöhemmin ja sain tietää olevani raskaana.

Olen ihan hukassa.. haluan lapsen mutta pelkään sen kasvattamista yksin.
Pärjäänkö yksinhuoltajana??
Hän sanoi että hän ei halua lasta sillä lapsi oli vahinko.
Hänen mielestään lapset on silloin ok jos se on suunniteltu ja molemmat on sen kannalla.
Saisinko hänen mielensä vielä jotenkin muuttumaan?
Tulkeeko hän toisiin aatoksiin kun lapsi syntyy??
Miehen äitiä en koskaan tavannut ja mies on hänellekin puhunut jo pahaa minusta ja on kanssa sen kannalla että minun pitäisi tehdä abortti vaikka ensin oli ollut että ei voi pakottaa aborttiin toista.

Mulla oli ehkäisyrengas ja käytin ihan ohjeiden mukaan. Nyt olen 7 viikolla raskaana.

Miehen kertoma syy oli eroon että hän haluaa harrastaa ja ei tahdo löytyä enää aikaa minulle kuten ennen. Toki ymmärrän hänen harrastuksensa ja hänen työnsä että se vie paljon aikaa kun tekee pitkää päivää ja ajomatka on pitkä töihin. En koskaan pyytänyt häneltä mitään ja ymmärrän asian täysin että ajatukset ovat nyt niin paljon töissä ja harrastuksessa. Hän on myös tehnyt ikänsä reissuhommia. Eikä koskaan asunut naisen kanssa samassa taloudessa yms.
Kysyin häneltä erotessamme että onko kaikki reissumiehet sitten yksin ja hän sanoi että ovat tai eronneet. Mutta kuitenkin niin paljon puhunut että työkaverit lähtee viikonlopuksi vaimonsa ja lastensa luokse yms.

Alku aikana suhdetta mies oli paljonkin reissussa mutta odotin ja tiesin että hän oli uskollinen.
Mutta miksi lopettaa toimiva ja hyvä suhde jos hetkellisesti ajatukset ovat muualla?? ja varsinkin kun jätti minut yksin näin isosta asiasta päättämään ja kiristää minua aborttiin..

Mies kertoi että vuosia sitten joku nainen oli tullut raskaaksi ja hän teki abortin ja he erosivat.
Että hänellä tuntuu olevan kokemusta asiasta enemmänkin..

Hän selvästi välittää ja kun erotiin hän sanoi että hänellä on paljon tunteita minua kohtaan..
miksi hän kuitenkin jätti minut??
ja hän sanoi että " tulee varmasti jonain päivänä katumaan päätöstään ja sitä kun jätti minut"

Kun taas olemme keskustelleet lapsesta niin hän on sanonut että joutuisin lapsen kasvattamaan yksin ja että pilaisin hänen elämänsä..mitä en tietenkään halua =(
Viime aikoina tilanne on kärjistynyt todella pahaksi ja emme oikein ole enää puhe väleissä.. viestitellään sähköpostitse.
Mitä tässä pitäisi tehdä ...
Kasvattaa lapsi yksin?? ja odottaa että mies tulisi järkiinsä??
Tehdä abortti ja mennä uuteen työpaikkaan ja yrittää unohtaa koko asia??

mies on 33v ja minä 27v

Jos mies anoo noinkin selvästi ettei halua jatkaa suhdetta, niin silloin se asia on vaan niin... Älä tuhlaa itsekunnioitustasi matelemalla ja kerjäämällä häntä takaisin. Sinun pitää nyt ajatella tilannetta itsesi kannalta, eikä miehen.

On sinun asiasi jos päätät pitää lapsen! Älä tee valintoja jonkun toisen mielen mukaan vaan itsesi.

Älä odota miehen muuttavan mieltään, päästä jo irti hänestä, anna moisen mennä. Saat päättää täysin itse lapsen kohtalosta, sen sanoo jo lakikin. Lapsi ei ole tilanteeseen syyllinen. Sinun tilanteessasi pitäisin lapsen, mutta saisin sen isättömänä eli isyyttä ei tunnustettaisi (isä sitä tuskin vaatii) enkä siis kyselisi elatusavun tms. perään. Ei Suomessa kukaan yh köyhyyteen kuole.

jo unohtanut sinut tosiaan, joten antaisin olla. Vaikka päätös tietenkin on itsellä siitä, että pitääkö lapsen, niin toivon, ettei kukaan pidä lasta väärin perustein! Kyseessä ei saa ainakaan olla mitään haihattelua isän perään ja sinun kirjoituksestasi tuo haihattelu kyllä pahasti paistaa läpi, enkä usko että saat sitä noin vaan katoamaan, vaikka mitä uskottelet itsellesi ja muille. Kyllä kannattaa miettiä tarkasti! Oikeasti, haluaisitko lasta sellaisen miehen kanssa, jota vaikka inhoaisit? Minusta kyllä kannattaa moneen kertaan miettiä mitä tekisit, sillä niinhän se asia on, että tällä hetkellä mies ei tunnu välittävän sinusta pätkän vertaa, eikä sinun sellaisessa tilanteessa kannata ripustaa vähääkään vauvan varaan, eikä muutenkaan... Se on sanomattakin väärin.

Aika sama tilanne mulla viime syksynä. Pidin lapsen - enkä ole päivääkään katunut :-) Välit exään ovat myös lapsen synnyttyä korjautuneet. Yhdessä emme ole, eikä tarkoitus ole enää yrittääkään, mutta lapsi on saanut kuitenkin ihan hyvän isän, mikä on hieno juttu.

Rohkeutta! Päätit mitä tahansa, kyllä se elämä (kuitenkin) kannattelee, vaikka joskus toivottomalta näyttääkin.

Mitä päätätkin, päätä se itse. Älä anna miehen tai tämän äidin mielipiteiden vaikuttaa päätökseesi. Sinähän sen lapsen tulisit kuitenkin kasvattamaan, ei mies tai hänen äitinsä, ja sinä myös joudut sen abortin läpikäymään, jos siihen päätät mennä. Kuuntele sisintäsi. Mies on raukkamainen, kuvittelin tekstisi perusteella että hän olisi ihan pentu. Kamalaa, että yli kolmekymppinen mies käyttäytyy noin vastuuntunnottomasti, epäkypsästi ja itsekkäästi.

Yksinhuoltajana pärjäät aivan varmasti. Rankkaa se tulee olemaan ainakin ajoittain, mutta jos sinä lapsen haluat, pärjäät varmasti. Älä sitä pelkää.

Sinuna yrittäisin miettiä mahdollisimman selkeästi asioita, vaikka tilanne onkin kaoottinen. Tunteet ja ajatukset on ihan varmasti ihan sekaisin. Kaipaat varmasti miestä, osa sinusta haluaisi suhteenne takaisin. Mies kuitenkin on selkeästi ilmaissut, että ei halua enää yrittää kanssasi. Olitteko pitkään yhdessä? Onko hän aikaisemmin tehnyt tällaista tai vastaavaa? Miten teillä meni suhteessanne?

Onko sinulla tukiverkostoa, sukulaisia tms. samalla paikkakunnalla että saisit lapsenhoitoapua? Mikä on työtilanteesi? Miten suhtaudut lapsiin? Haluatko tämän lapsen esim. siksi, että se muistuttaisi sinua exästäsi tai että se olisi keino yrittää saada miestä takaisin? Miten suhtaudut aborttiin? Uskotko pääseväsi yli sellaisesta? Harvemmille se on kovin helppoa. Mitä lapsen saaminen tarkoittaisi elämässäsi? Kuinka elämäsi muuttuisi? Mitä siitä ajattelet? Mille sinusta tuntuu sisimmässäsi kun ajattelet aborttia tai lapsen pitämistä? Saako jompikumpi ajatus miellyttäviä tai epämiellyttäviä tuntemuksia aikaan?

Tsemppiä sinulle. Olet vaikean ratkaisun edessä, ratkaisun, joka sinun on tehtävä ihan itse ja vain itseäsi ajatellen. Ei exäsi tai sen äitikään sinua ajattele, kun neuvoo mitä sinun tulisi tehdä.

No ap, miltä näyttää?

Tuli vielä mieleeni, että jos päädyt aborttiin, et vielä tiedä mitä menetät. Kun joskus sitten toivottavasti saat lapsen jonkun kunnon tyypin kanssa, niin viimeistään silloin tämä asia nousee uudelleen pintaan ja voi ottaa kipeää. Tarkoitan, että kun lasta ei ole, niin asiaa ei osaa samalla tavalla ajatella. Kun on lapsi/lapsia, niin tietää paremmin mitä keskenmenossa tai abortissa menettää. Voimia sinulle.

Niin, mutta nyt kun ei ole lasta, niin ei tiedäkään mitään erityistä menettävänsä, joten miksi ajatella asiaa siten, että "jos minulla olisi nyt lapsia niin tietäisin menettäväni jotain erityistä, jos teen abortin". En ymmärrä. Lastakaan ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole vielä olemassa, eikä se edes tiedä mitään olemassaoloa menettävänsäkään, jos sen olemassaolo nyt lakkaa.

Ei se yksinhuoltajuus mitään herkkua ole. Mies nyt kannattaa joka tapauksessa unohtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja "Menettäminen":
Niin, mutta nyt kun ei ole lasta, niin ei tiedäkään mitään erityistä menettävänsä, joten miksi ajatella asiaa siten, että "jos minulla olisi nyt lapsia niin tietäisin menettäväni jotain erityistä, jos teen abortin". En ymmärrä. Lastakaan ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole vielä olemassa, eikä se edes tiedä mitään olemassaoloa menettävänsäkään, jos sen olemassaolo nyt lakkaa.

Ei se yksinhuoltajuus mitään herkkua ole. Mies nyt kannattaa joka tapauksessa unohtaa.

Moni tajuaakin sen menetyksen vasta siinä vaiheessa kun sitten jonain päivänä niitä lapsia on (JOS niitä vielä myöhemmin SAA..)! Sillon onkin sitten liian myöhäistä. Abortti on peruuttamaton päätös, joka on kulkee monella henkisesti kuormittavana riippakivenä mukana läpi elämän. Siinä kluitenkin aina riistetään ainutkertainen ihmiselämä! Mieluummin katsoisin kuin katuisin..(kuten aikoinaan olenkin tehnyt!).

Yksinhuoltajana pärjää vallan mainiosti (kokemusta on), mutta jonkinlaista sosiaalista tukiverkkoa, siis muita aikuisia olisi hyvä olla olemassa. Jokaisella varmaankin on sukulaisia ja ystäviä? Jos he asuvat kaukana tai eivät muuten ole jostain syystä kiinnostuneita auttamaan, niin neuvolasta voisi kysyä paikkakunnan odotusryhmiä tms. äiti-vauva -kerhotoimintaa.

Viimeisimmästä samaa mieltä, ap. löytää jatkossa varmasti kunnollista seuraa.. ei yksinhuoltajuuden tarvitse olla ikuista :)

kiitos kaikille kommenteista =)

Joo maanantaihin mennessä pitäs olla päätettynä.
Kun silloin mun pitäs soittaa lääkärille asiasta.

Miehen kanssa juttelin tossa alkuviikolla ja hän sanoi että ottaa vastuun lapsesta ja on jollakin tapaa sen elämässä mukana jos sen pidän.. eli mies on jollakin tapaa tullut hiukan jo järkiinsä =) ( jo on aikakin kun jo on 33v kloppi ) mutta eipä ole muuten ollut kiinnostunut mitenkään.

Juu sukulaisia on ja varmasti tukea saisin lapsen kasvattamiseen yms.
Uuteen työpaikkaan menin ja olen alkanut miettimään isomman kämpän hankintaa yms. mutta silti jossain tuolla päässä kummittelee ajatus siittä että on yksin sen lapsen kanssa ja en ole oikein päässyt sinuiksi päätöksen suhteen..hmm..
Muutaman hyvän ystäväni kanssa mietin tätä asiaa ja kovastikin ovat olleet sitä mieltä että mies tulee järkiinsä viimeistään silloin kun lapsi syntyy..taikka aikaisemminkin ehkä.. mutta en oikein jaksa uskoa siihen..

vastauksia metten kysymyksiin..

Olimme yhdessä reilu vuoden ennen kuin tämä vahinko sattui.
Meillä meni ennen tätä loistavasti, ei kinoja ei riitojakaan.. joskus olin hiukan mustasukkainen kyllä kun mies oli exänsä kanssa paljonkin tekemisissä (minulta salaa)mutta eipä muuta...ne selvitettiin..
Lapset on ihan kivoja mutta en oikein koskaan ole kuvitellut itseäni äidiksi.
Tuntunut jotenkin niin kaukaiselta ajatukselta koko juttu.
En tämän jälkeen vois kyllä lapsen isää luottaa.. kolmatta kertaa ei
enää tulisi että yritettäisiin..

piti kysymäni, että oletko elänyt vuoden tämän miehen kanssa saman katon alla?
Silloin alkaa toista tuntee eri lailla kuin että "treffaillaan" ja ollaan yhtä hymyä ja parasta itteensä.
Jos tulisi takaisin ja alkaisitte elää perhe-elämää on se suuri juttu. ja varsinki kun miehenä on menevä reissumies eikä kokemusta naisenkanssa elosta. Joten varaudu ettei elo ole auvoista.
Yksinäisyys tuntuu ehkä silloin pahemmalta kuin silloin kun siitä ajatuksesta lähtee. Toisen pitkät työpäivät ja harrastukset ei olekaan enää niin "ymmärrettävissä ja hyväksyttävissä".
Mutta tuo on skenaariota. Mutta eniten minua pelottaa tuossa miehessä se miten hän jätti sinut. Hän osaa kyllä näköjään selittää välittämis-puheet ym.mutta teoillaan ja aborttipuheillaan hän on aika hyvin suomentanut - en halua sinua elämään.
Ilmeisemmin ajatus on kääntynyt sen verran,että se ei ole lapsen vika:).

Ja siitä lähtökohdasta on lähdettävä, päpyn vika se ei ole.
Nyt pitää kuitenkin aikuisten ottaa vastuu ja taata paras mahdollinen elämä hänelle.
Ja sen mies tekee oman taitonsa mukaan.

Mutta sinä pärjäät kyllä:). yh-äitejä on pilvin pimein ja onneksi yhteiskuntamme ei katso kieroon. Eikä katso useammat miehetkään. Ei kannata tulevia murehtia,kun asiat tulee kohdalle niin kummasti ne aina ratkeaa. Kunhan et katkeraksi muutu!

kyllä aika moni katsoo vähän kieroon (joitain) yksinhuoltajia... Kauniisti sanottuna... Onhan se vähän sellainen hiljainen tsoukki jonka jotkut uskaltaa joskus sanoa. Tämä on siis vain ihan todettu juttu ja kyllä sen varmasti kaikki tietää.

Ap:lla on varmasti hankala päätös edessään, ellei ole jo sitä tehnyt. Minä en kyllä lasta moukan kanssa haluaisi. Kyllähän se elämä on paljon helpompaa ilman sitä lasta kuin yksin lapsen kanssa. Minä kuitenkin mieluiten odottaisin sellaista parisuhdetta, joka todella on vankalla pohjalla ja puhtaalla pöydällä kunnes lapset hankin. No joo, näin teinkin... Eihän sitä voi tietää mitä elämässä loppuen lopuksi voi käydä. Vaikka näyttäisikin alkutekijöissä, että nyt on kaikki edellytykset menestymiselle, niin silti voi käydä ohrasesti, mutta sanoisin, että parempi se lähtökohta on kuitenkin kuin se, että yrittää rakentaa jotain huteralle maaperälle... Kyllä siihen elämään tule aika montaa mutkaa matkaan enemmän kun perheitä hajoaa ja muodostuu uudestaan... :/ Varmasti on joitain joilla kuitenkin toimii!

Tietää minkä?Suurempi tsoukki on se kun tekee lapsen ja ihku perheen sen ihanan elämäni miehen kansssa.Ja herääkin todellisuuteen kun toinen sanoo moro, tää riitti.
Vähänkö on sillon eletty eri todellisuuksissa.
Siinä kohtaa minua naurattaa:)

Huteralla pohjalla saattaa olla hyvätkin edellytykset kun mies isyyden myötä joutuu kehittymään.Onnellista perhettä siitä ei tarvitse tulla. Ainakin tässä on jotain rehellisyyttä. Kun se että hampaat irveessä rakennetaan onnellista perhettä.

On valinta kumminpäin tahansa, seurauksia sillä on.Mutta se että nykyihminen odottaa jatkuvasti parempaa, hienompaa, oikeampaa kohtaa voi koituakin omaan nilkkaan ja elämä soljuu ohi.
Jos joku pitää tsoukkina sitä, että onkin rohkea ja ottaa vastuun tapahtuneesta. Niin
ihmettelenpä mikä ajatuksen taustana enempi pyörii. Joku isoisoiso-äidin aikainen ajatus naisen roolista? Meidän yhteiskunta ei ole niin vanhanaikainen enää.

Ei tosiaan pidä olla niin sinisilmäinen sille, että yyhoiden dissaus on kyllä välillä ihan kliseistä. Varmasti sitä halutaan itseään puolustaa, mutta ehkä ei ole hyvä ajatus tällä palstalla lähteä asiasta keskustelemaan. Koitetaan pysyä tarkemmin aiheessa. Aiheen voi erikseen perustaa sitten jonnekin muualla. Odotusajastahan täällä on kyse, vaikka kyllä tämäkin aihe liippaa sitä vähän kaukaa...

Edelliselle vaan vielä, että onnellista perhettä tuskin tehdään hampaat irvessä. Kyllä se onnellinen perhe on onnellinen ihan hymysuin. :) Järki vielä käteen, että varmasti hyvillä lähtökohdilla saavutetaan paremmat lopputulokset.

Kaikki tilanteet pitää tietenkin punnita erikseen ja on vaikea sanoa tai neuvoa ap:lle täällä mitään joka on näin suuri asia, sillä eihän täällä kukaan tunne tilannetta oikeasti. Mahtaa olla todella raskasta joutua näin suuren päätöksen eteen. Turhahan sitä on edes sanoa. Toivottavasti valitset hyvin kaikkien kannalta. Mitä ikinä valitsetkin, niin älä kuitenkaan kadu sitä ja mieti mitä jos, vaan elä sitä sitten täysillä. Pysy sitten siinä mielipiteessä tosiaan, että teit oikein tietenkin. Onnea!

Voimia huomiselle! Ja yh-puolustuksen takana on se,että naisia jotka yksin jaksavat pitää kunnioittaa. On epäreilua iskeä niitä leimoja, siitä ne kliseet syntyy kun itsekin ottaa moiseen osaa:(
ai niin itse olen lapseton, mutta olen miettinyt yh-äitiyttä:)))))

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti*2:
Kaikki tilanteet pitää tietenkin punnita erikseen ja on vaikea sanoa tai neuvoa ap:lle täällä mitään joka on näin suuri asia, sillä eihän täällä kukaan tunne tilannetta oikeasti. Mahtaa olla todella raskasta joutua näin suuren päätöksen eteen. Turhahan sitä on edes sanoa. Toivottavasti valitset hyvin kaikkien kannalta. Mitä ikinä valitsetkin, niin älä kuitenkaan kadu sitä ja mieti mitä jos, vaan elä sitä sitten täysillä. Pysy sitten siinä mielipiteessä tosiaan, että teit oikein tietenkin. Onnea!

Hei ap, en tiedä tuletko enää "langoille", enkä tiedä mitä lopulta päätit. Mutta muistan itse valinnan kauheuden aikoinaan: abortti vai yksinhuoltajuus. Mutta lopulta kun oli saanut päätöksen tehtyä, olo helpottui heti. Toiv. myös sun kohdalla, päätit mitä päätit. Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja Tuttu tilanne:
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti*2:

Hups, lähetin viestin ennen aikojaan. Piti vaan kompata tuota edel. kirjoittajaa, kun sanoi asian niin hyvin.

juu pidän lapsen.. ja tullaan pärjäämään loistavasti =)
ja mun puolesta tämä isä saa painua kuuseen eikä tarvi olla missään tekemisissä jos kerta niin haluaa.. mutta sinä päivänä kun lapsi syntyy niin ihan varmasti sitä alkaa kaduttamaan kuin myös hänen äitiänsä sanomisiansa mutta se on heidän murheensa...
Jos ei aikuinen mies osaa ottaa vastuuta niin olkoot.

Hyvä päätös.

Anna miehelle mahdollisuus olla mukana lapsen elämässä jos niin haluaa, mutta älä ota omiin kuvioihisi, löydät kyllä joskus jonkun vastuullisemman ja kaikinpuolin paremman.

Onnellista odotusta!

kieltämättä on helpottunut olo.. ja nyt vaan kun tietää miten asioita järjestämässä..
no mahdollisuus miehellä on olla mukana mutta ei sitä tahdo
joten se on hänen asiansa miten elää sen asian kanssa.
Minä en ota siittä mitään paineita ja en stressaa.

Kyllä tuolla jossain on miehiä joka haluaa olla lapselle "isä" vaikka se ei biologisesti olekaan hänen.. on niitä uusio perheitäkin vaikka kuinka paljon tässä maassa.

ja kiitos kaikille jotka ovat keskusteluun osallistuneet =)

Hieno päätös :-) Tulet pärjäämään upeasti. Ja muista, että rankat/kurjat/masentavat päivät on nekin ihan normaaleja odotuksen aikana ja pikkuvauvan äitinä, vaikka elämäntilanne olisi mikä ;-) Toki meillä yh-äidellä on vielä omat rasitteemme myös, mutta niistä on turha murhetta kantaa, ainakaan etukäteen. Niistä selviää kyllä sitten kun ne kohdalle tulevat.

Jaksamista sinulle! Edessäsi on paljon hienoja hetkiä :-)

Hei,

Olitkin jo tehnyt päätöksen, mutta piti vielä tulla kertomaan omakin mielpiteeni... Eli olen myös lapsen pitämisen kannalla!

Olen itse ollut alusta asti yh omasta valinnasta, ja välillä on ollut rankkaa ekat pari vuotta, mutta onneksi on ollut turvaverkostoja. Omat vanhempani ovat auttaneet ratkaisevasti silloin, kun en ole meinannut itse jaksaa.

Nyt lähes nelivuotiaan taaperon kanssa sujuu elämä erinoimaisesti, ihan kyynel tulee silmään nytkin kun häntä ajattelen, mutta onnen kyynel! Kyllä lapsi on niin arvokas asia elämässä.

Hyvä jos saat miehen kanssa pidettyä asialliset välit, ihan vain lapsen parasta ajatellen, että hänellä on jokin ok isä jossain tiedossa kuitenkin.

Yh:n leimaamisesta luusereiksi ei pidä välittää pätkääkään. Itse olen ottanut sen asenteen, että omalta osaltani meinaan tyrmätä sellaiset asenteet kokonaan ja muuttaa siten maailmaa paremmaksi paikaksi.

Lisäksi olen ottanut aktiivisen otteen ja ottanut yhteyttä mm. päiväkodin muihin äiteihin ja järjestänyt lapsille leikkitreffejä, jotta hän saisi kavereita ja pääsisi mukaan piireihin. Ekoille synttäreille kutsuin tarkoituksella älyttömästi muita lapsia, ja sitten heidän oli pakko esittää meille vastakutsu... ja siten ollaan päästy mukaan siihenkin porukkaan. Pitää olla pää pystyssä ja määrätietoinen ja ottaa alusta asti sellainen asenne, että meidän perhe on (vähintään) yhtä hyvä kuin kaikkien muidenkin!

Onnea ja menestystä sinulle!