Yhden lapsen äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti se on yhdenkin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Onneksi on ihan sama mitä sarjasynnyttäjät papattavat, kun itse en sellaiseksi kaikkitietäväksi hautomakoneeksi edes halua.
kyllä mulla on vaikeeta yksin ollut yhdenkin kanssa, ei mitään piknikkiä kuulkaa.
Ihan kuin yks lapsi menis jotenkin siinä sivussa ja vois elää jotain huoletonta sinkkuelämää... ei se kyl ihan niin ole. :o

no kyl sun juttujes perusteella.. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Monen lapsen äideiltä voisi sitten kysyä, että miksi ihmeessä olette hankkineet niin monta lasta, jos elämä on niin kauhean rankkaa, että pitää kaataa sontaa sellaisen niskaan, joilla ei ole aivan yhtä rankkaa?

Vaikka mä kyl veikkaan itse, että molemmissa on puolensa. Yhden (ensimmäisen kanssa) kaikki asiat ovat uusia, ja usein sitä on epävarmempi omasta äitiydestään. Useamman kanssa varmasti toiset asiat on helpompia, ja toiset sitten paljon rankempia.

No, minusta yhden lapsen kanssa oli ihan rankkaa, mutta nyt kun noita on kolme niin tuntuu siltä, että yhden kanssa oli ihan lepoa. Joskus kun on kotona vain yhden lapsen kanssa, niin se tuntuu todella helpolta. Jonkin aikaa. Sitten sekin alkaa tuntua raskaalta :D

Puolensa ja puolensa. Ei erilaisia elämäntilanteita ole oikein järkeä vertailla, jaksaminenkin kun on ihan yksilöllinen tunne.

Alkuperäinen kirjoittaja päivee:
Onneksi on ihan sama mitä sarjasynnyttäjät papattavat, kun itse en sellaiseksi kaikkitietäväksi hautomakoneeksi edes halua.
kyllä mulla on vaikeeta yksin ollut yhdenkin kanssa, ei mitään piknikkiä kuulkaa.
Ihan kuin yks lapsi menis jotenkin siinä sivussa ja vois elää jotain huoletonta sinkkuelämää... ei se kyl ihan niin ole. :o

no kyl sun juttujes perusteella.. :laugh:

Mitä, jaa huoletonta sinkkuelämää`?
No joo, saan onneksi olla paljon yksinkin. :D

Ihan kuin yks lapsi menis jotenkin siinä sivussa ja vois elää jotain huoletonta sinkkuelämää... ei se kyl ihan niin ole. :headwall:
Mutta tottakai yhden lapsen saa helpommin esim hoitoon.. ja saa sitä omaa aikaa. Ja siitä en luovu.

Kai se käsitys monella on, että yhden lapsen äidit ovat niitä kaikkitietäviä. Useamman lapsen äidit tietävät, että mitään ei voi tietää. :)

Enkä minä ainakaan koe että elämäni erityisen vaikeaa olisi. Kaikin puolin rikasta kylläkin.

:laugh:

Niinpä. Itse olen ollut yksin esikoiseni kanssa useamman vuoden ennen seuraavan lapsen syntymää. Sain esikoisen nuorena, mutta en kokenut aikaa hankalaksi. lapsi oli vauvana (ja on edelleen) ihana ja helppohoitoinen, mistään, jota todella halusin en jäänyt lapsen vuoksi paitsi ja mihinkään en olisi osaani vaihtanut. En ollut kiinnostunut näet mistään "huolettomasta sinkkuelämästä" kuten kuvailit. On olemassa nuoriakin äitejä, jotka eivät ole koskaan olleet kiinnostuneita "bilettämisestä" tai rajattomasta vapaudesta kaikilla elämänalueilla. Joten meitä on todella moneksi tässäkin asiassa. Itse koin saaneeni lapsesta voimaa ja syyn tehdä järkeviä, kauaskantoisia päätöksiä meidän molempien hyväksi. En muista koskaan kokeneeni sellaista tunnetta, että tulisipa joku ja veisi tämän mukulan pois jotta saisin omaa aikaa.

Nyt olen yksin useamman lapsen kanssa ja suren niitä viikkoja, jolloin päiväkotilaiseni ja iltapäiväkerholaiseni voivat pitää vain yhden vapaapäivän. Onneksi niitä viikkoja on harvoin, ja useimmiten päivähoitopäiviä on vain kaksi viikossa. Vaikka olisi oikeus kokopäivähoitopaikkaan, en halua viedä lapsiani toisille hoitoon jos itse olen kotona.

Eli moneksi meitä todella on.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Monen lapsen äideiltä voisi sitten kysyä, että miksi ihmeessä olette hankkineet niin monta lasta, jos elämä on niin kauhean rankkaa, että pitää kaataa sontaa sellaisen niskaan, joilla ei ole aivan yhtä rankkaa?

Vaikka mä kyl veikkaan itse, että molemmissa on puolensa. Yhden (ensimmäisen kanssa) kaikki asiat ovat uusia, ja usein sitä on epävarmempi omasta äitiydestään. Useamman kanssa varmasti toiset asiat on helpompia, ja toiset sitten paljon rankempia.

Näinpä juurikin

:flower: et ois voinu enää paremmin sanoa. Pitkään olin VAIN yhden lapsosen äiti, liki 7 vuotta. Oli siinä haastetta kerrakseen ;) Nyt viiden äitinä pääsee monissa asioissa helpommin ja enemmän ainakin itseään armahtaen. Ei ne valvotut yöt, eikä tekemättömät kotityöt rassaa. Osaa ottaa elämäänsä lunkimmin ja joku joulukin tulossa niin "sou?" Antaa asioiden mennä omalla painollaan. Kyllä ne lapset tuossa kasvaa ja kasvatetaan sivussa maalaisjärkeä käyttäen. Monen äitinä usein itseäni vaivaa riittämättömyyden tunne. Haluaisin tehdä ja kokea paljon enemmän kuin ehtii. Syy: Vuorokaudessa on vain 24 tuntia, ja joskus siinäkin puolet liikaa..... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti se on yhdenkin äiti:
Olen uutena palstan lukijana pannut huvittuneena merkille, että usein avauksissa, joissa kysytään mielipidettä tai "valitetaan" jostain, ei kestä kauaakaan kun tulee ensimmäinen kommentti, jossa tiedustellaan, onko kyseessä kysyjän ensimmäinen/ainoa lapsi. Ja jatko on sitten sitä mukaa, että kyllä siperia opettaa ja vasta useamman lapsen äiti tietää jne. Ilmeisesti äidiksi ei yhden kanssa pysty pätevöitymään...?

Tosielämässä huomaa joskus myös, että yhden äitinä ei monilapsisille äideille ole mitään sanomista; omat mielipiteet ja metodit torpataan oitis just näillä "ethän sä yhden äitinä mitään tiedä" -kommenteilla. Tai jos kertoo jostain mitä on lapsen kanssa tehnyt, tulee kommenttia tyyliin "hyvähän se on sun yhden kanssa, toista se on kun on monta..."

Totta tietysti, mutta eikös se ole ihan jokaisen oma asia kuinka monta niitä lapsia tykkää hommata? Tai pystyy saamaan?

Tottakai on jokaisen oma asia, mutta tosiaan jos aloituksesta ilmenee, että homman vaikeus piilee juuri siinä, että lapsia on monta, niin miksi silloin yhden lapsen äidit vastaavat?

Kun tosiaan kaikki on helppoa vielä yhden lapsen kanssa.

"Yksi lapsi on harrastus, kaksi lasta on työtä, kolme hulluutta".

Itse kuvittelin olevani maailman paras ja täydellisin äiti yhden lapsen äitinä, ja ihmetteli kaikkea maan ja taivaan välillä, miksi muut äidit tekevät näin ja noin, kun minä olen niin loistava, ja minulla on täydellinen lapsikin. Siperia on opettanut, että se kaikki johtui vain siitä, että yhden lapsen kanssa on vielä helppoa kaikki.

No voi, nythän teillä monen lapsen äideillä on hyvä mieli kun teillä on niin vaikeaa ja yhden lapsen äidit muistakaa pitää turpanne kiinni joka asiasta.Ollaanhan me kaikkitietäviä.

Alkuperäinen kirjoittaja vastaan:
"Yksi lapsi on harrastus, kaksi lasta on työtä, kolme hulluutta".

Itse kuvittelin olevani maailman paras ja täydellisin äiti yhden lapsen äitinä, ja ihmetteli kaikkea maan ja taivaan välillä, miksi muut äidit tekevät näin ja noin, kun minä olen niin loistava, ja minulla on täydellinen lapsikin. Siperia on opettanut, että se kaikki johtui vain siitä, että yhden lapsen kanssa on vielä helppoa kaikki.

No itse en ainakaan ole koskaan ajatellut noin, enkä ole muutenkaan esim. hysteerinen ja ylihuolehtiva (kuten usein väitetään yhden äitien olevan).
Ei sinunkaan kannata luulla että kaikki ovat yhtä juntteja kuin itse olet ollut.

:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti nyt ja aina:
No voi, nythän teillä monen lapsen äideillä on hyvä mieli kun teillä on niin vaikeaa ja yhden lapsen äidit muistakaa pitää turpanne kiinni joka asiasta.Ollaanhan me kaikkitietäviä.

Ei kukaan kaikkea tiedä, mutta itse kuvittelin yhden lapsen äitinä, että on ihan sama asia olla äiti yhdelle ja useammalle. Uskon, että moni muukin yhden äiti kuvittelee näin. Siksi heidän vastaukset usein ärsyttävät.

Kun kuitenkin todellisuudessa oma kokemus on se, että liikkuminen, siivoaminen ja kaiken tekeminen on yhden lapsen kanssa mukavaa touhuilua ja harrastamista, kun taas jo kahden kanssa on työtä. Siksi ärsyttää monesti yhden lapsen äitien aloitukset, joissa epäillään, että joku voisi tehdä monta lasta välttyäkseen palkkatyöltä, ym. ketjut. Koska yhden lapsen äitinä ei vielä tiedä, että lastenhoitaminenkin on työtä eikä mitään muutakaan.

SINÄ ajattelit, kaikilla kun ei ole samat ajatukset, oletko koskaan ajatellut sitä?Mitä sitten vaikka yhden lapsen äiti ajattelisikin noin, onko se sulta pois?Onko se sulta pois että yhden lapsen äidillä on helppoa? Kukaan EI kukaan ole käskenyt tehdä edes sitä yhtä lasta.Jokaisen oma päätös.

Alkuperäinen kirjoittaja nooo:
Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti nyt ja aina:

Ei kukaan kaikkea tiedä, mutta itse kuvittelin yhden lapsen äitinä, että on ihan sama asia olla äiti yhdelle ja useammalle. Uskon, että moni muukin yhden äiti kuvittelee näin. Siksi heidän vastaukset usein ärsyttävät.

Kun kuitenkin todellisuudessa oma kokemus on se, että liikkuminen, siivoaminen ja kaiken tekeminen on yhden lapsen kanssa mukavaa touhuilua ja harrastamista, kun taas jo kahden kanssa on työtä. Siksi ärsyttää monesti yhden lapsen äitien aloitukset, joissa epäillään, että joku voisi tehdä monta lasta välttyäkseen palkkatyöltä, ym. ketjut. Koska yhden lapsen äitinä ei vielä tiedä, että lastenhoitaminenkin on työtä eikä mitään muutakaan.

Siis mitä sitten? Ihan kuin yhden lapsen äidin vika on se että sulla on niin vaikeaa! Kukaan ei oo sua pakottanut tekemään yhtään enempää lapsia kuin sen yhden, joten mä voin sanoa just samaa mulla ärsyttää kun monen lapsen vanhemmat kitisee siittä kuinka vaikeaa on vaikka itse ovat päättäneet lapsien lukumäärän.

Onpa kertakaikkiaan naurettavan lapsellisen älytön aihe riidellä. Ihan kuin omena ja päärynä kiistelisivät siitä kumpi on parempaa. Jokaisella äidillä on varmasti omat syynsä vallitsevaan tilanteeseensa sekä lapsilukuunsa. joten mitään vertailukelpoista ei ole olemassakaan. Kaikki, väsymisen tunne, siitä raportoiminen ja itsensä ilmaiseminen ovat subjektiivisia asioita, joista ei mitään kvantitaiivista tutkimusta voida tehdä. Ainakaan siten, että tulos antaisi aihetta mihinkään väittelyyn tai paremmuusjärjestyksen asettamiseen.

Olen tän ennenkin sanonut, mutta mun mielestä tällainen keskustelu on järjetöntä:useamman lapsen äidit nimittäin tietävät, millaista on olla yhden lapsen äiti, mutta yhden lapsen äidit eivät tiedä, millaista on olla useamman äiti. Aivan älytöntä edes yrittää väitellä asiasta, josta toinen ei tiedä mitään.

Itse käsitän tämä yhden lapsen äidin "helppouden" siten, että arkiasioiden hoitaminen on helpompaa. Mä ainakin olen tosi onnellinen, kun lapsia on kaksi ja kumpaakaan en tietenkään vaihtaisi pois sen takia, että esim. kauppaan meno olisi helpompaa. Tuskin monikaan useamman lapsen äiti ajattelee, että elämä on nyt kamalampaa kun lapsia on 2 tai useampi. Kyse ei ole arvostelusta, jos toteaa että yhden kanssa on helpompaa kuin useamman.

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:
Itse käsitän tämä yhden lapsen äidin "helppouden" siten, että arkiasioiden hoitaminen on helpompaa. Mä ainakin olen tosi onnellinen, kun lapsia on kaksi ja kumpaakaan en tietenkään vaihtaisi pois sen takia, että esim. kauppaan meno olisi helpompaa. Tuskin monikaan useamman lapsen äiti ajattelee, että elämä on nyt kamalampaa kun lapsia on 2 tai useampi. Kyse ei ole arvostelusta, jos toteaa että yhden kanssa on helpompaa kuin useamman.

Näin on. Lisäksi, kun tiedän ainakin itsestäni, että olin ihan poikki ekan vauva-aikana, niin jotenkin haluisin viestittää yhden lapsen äideille, että rentoutukaa, kun siihen on mahdollisuus. Sitä paitsi, eihän tässä ketjussa ollut kyse elämän vaikeudesta vaan tietyistä asioista, joista useamman lapsen äidit tietävät vaan kertakaikkiaan enemmän.

Mä ainakaan en ole ikinä ajatellut olevani täydellinen äiti, en pitänyt omia toimintatapojani ainoina oikeina enkä edes kuvitellut lapseni olevan täydellinen. Että kirjoittaja puhuu todellankin ihan vain omasta puolestaan siitä, miten helppoa yhden lapsen lapsen kanssa oleminen on.

Kyse ei ole arvostelusta vaan puhtaasti leuhkimisesta. "sinäpä et tiedäkkään mistään mitään, ja minäpä tiedän ja mulla onkin enemmän lapsia kuin sulla, käykö kateeks.. ja voih kun mulla on raskasta, siitäkään sä et kermapeppu tiedä mitään. Yks laps ei ole mitään, ei mitään!"

TOSI naurettavaa täysikäsiltä ihmisiltä kilpailla lapsien lukumäärällä.

Ja kyllä mulla ainakin oli niin vaikea lapsi toi ensimmäinen, että siivouksesta ei sen kanssa tullut yhtään mitään kolmeen vuoteen. Vasta kun tuli toinen, olen saanut rauhassa siivota vaikka lapsien kanssa oisin keskenään. Minusta siis tavallaan nyt on helpompaa kuin oli yhden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:

Näin on. Lisäksi, kun tiedän ainakin itsestäni, että olin ihan poikki ekan vauva-aikana, niin jotenkin haluisin viestittää yhden lapsen äideille, että rentoutukaa, kun siihen on mahdollisuus. Sitä paitsi, eihän tässä ketjussa ollut kyse elämän vaikeudesta vaan tietyistä asioista, joista useamman lapsen äidit tietävät vaan kertakaikkiaan enemmän.

En mä lapsien kautta ole elämän vaikeuksista oppinut, vaan jo ennen niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:

Sullahan menee ihan ristiin sun puheet. Ensin sanot että olit ihan poikki ja sitten sanot rentoutukaa kun siihen on mahdollisuus...hmm..
Typerää muutenkaan sanoa kuka voi rentoutua ja milloin, lapsien lukumäärästä riippumatta.

Yhden lapsen äidit tietää paljonkin, teoriassa. Ja niillä on aikaa vielä miettiä sen teorian käytäntöön laittamista. Mikä on ihailtavaa toki, ei voi muuta sanoa. Mutta useampi lapsi tuo siihen hommaan sellaista rentoutta, ainakin useimmilla, mitä mä henkilökohtaisesti ihailen ja mihin äitiydessäni pyrin. On siis todellakin eri asia onko niitä lapsia yksi vai viisi: mun mielestäni nämä äidit eivät ole edes vertailukelpoisia keskenään. Missään asiassa.

Ja tavallaan musta on vähän sääli, etteivät yhden lapsen äidit halua myöntää kuinka helppoa niillä on ja kivaakin: olisinpa itse tajunnut eikä olisi tarvinnut periaatteesta inttää vastaan. Kun oli kuitenkin äiti. :D

Yhteistyössä