Yhdistelmäsukunimen omaavat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -mila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

-mila

Vieras
Olen menossa syyskuussa naimisiin ja minun pitäisi päättää tuleva sukunimeni. Oma sukunimeni ei ole ihmeellisen kuuloinen, mutta voidaan laskea harvinaiseksi. Lisäksi olen vahvasti mukana perheyrityksessä, jossa tuo sukunimi on vahva osa yrityksen nimeä. Ja tottakai nimi on minulle rakas, koska se on ollut osa identiteettiäni aina. :) Miehen sukunimi on todella yleinen, mutta tykkään siitä ja se on kiva. En osaa päättää ottaisinko yhdistelmäsukunimen vai pelkästään miehen sukunimen. Haluaisin käyttää muuten miehen sukunimeä, mutta esim. työympäristössä enemmän omaani.

Miten teillä, joilla on yhdistelmänimi, on homma toiminut käytännössä? Onko se ollut hankalaa?

Mä käytän sitä yhdistelmää vain virallisissa jutuissa, muutoin pelkästään jälkimmäistä. Olen hiukan rasittunut tuohon yhdistelmään kyllä, mutta en aio sitä muuttaa. Mullakin tyttönimi on suht harvinainen, mutta se ei ollut syynä yhdistelmänimen valintaan. Ekassa liitossani otin pelkästään miehen nimen.

Ei oo hankalaa. Alussa tuntui tietty hieman, mut niin myös varmaan jos ottaa vain miehen sukunimem. Mä olen käyttänyt yhdistelmänimeä pääasiassa, mut myös pelkästään jompaa kumpaa on tullut käytettyä. Et valinnanvaraa on näin enempi ;)

Onko mitään yleistä ohjetta siitä mitä eri yhdistelmiä voi sitten käytönnössä käyttää eri tilanteissa? Eli itse yhdistelmää tai jompaa kumpaa?

Pitää kyllä käydä varmaan ihan maistraatissa kysymässä, mutta meidän paikkakunnan henkilö ei oo ikinä oikein ollut palveluhalukas.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja En tajua:
Mikset pitäisi omaa nimeäs, miksi pitää ottaa toisen nimeä...

Oon joissain asioissa perinteinen ja tykkään ajatella asioita romanttisesti. Haluan että meillä on miehen kanssa sama sukunimi ja samoin meidän lapsilla jos sellaisia saadaan. :) Mies olis valmis ottamaan mun sukunimen, mutta mä taas mieluummin ottasin hänen. Eli joko yhdistelmä tai sitten hänen. :)

mä en osannu päättää ottaako miehen vai pitääkö omaa niin otin molemmat. ei ole ollu hankalaa vaikka molemmat nimet pitkät. ja saahan sitä muuttaa myöhemmin jos tulee toisiin ajatuksiin. :)

Mulla on yhdistelmänimi, molemmat nimet melko harvinaisia.

Myös etunimeni on kaksiosainen väliviivalla, käytän epävirallisissa yhteysissä vain kutsumanimeäni ja perheen yhteistä sukunimeä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Ota jompi kumpi, on selkeämpää niin...

Peesailen. Mun mielestä yhdistelmänimet ovat kauheita sanahirviöitä.

(Ja miksi ihmiset ottavat sellaisen nimen, jos eivät siedä sitä että esim. soittaessa johonkin asiakaspalvelija ei välttämättä heti saa nimestä selvää.)

Alkuperäinen kirjoittaja -mila:
Olen menossa syyskuussa naimisiin ja minun pitäisi päättää tuleva sukunimeni. Oma sukunimeni ei ole ihmeellisen kuuloinen, mutta voidaan laskea harvinaiseksi. Lisäksi olen vahvasti mukana perheyrityksessä, jossa tuo sukunimi on vahva osa yrityksen nimeä. Ja tottakai nimi on minulle rakas, koska se on ollut osa identiteettiäni aina. :) Miehen sukunimi on todella yleinen, mutta tykkään siitä ja se on kiva. En osaa päättää ottaisinko yhdistelmäsukunimen vai pelkästään miehen sukunimen. Haluaisin käyttää muuten miehen sukunimeä, mutta esim. työympäristössä enemmän omaani.

Miten teillä, joilla on yhdistelmänimi, on homma toiminut käytännössä? Onko se ollut hankalaa?

me päädyimme ottamaan vallan uuden sukunimen. Yhdistelmä ei olisi onnistunut, kun sukunimet muistuttavat toisiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Ota jompi kumpi, on selkeämpää niin...

Peesailen. Mun mielestä yhdistelmänimet ovat kauheita sanahirviöitä.

(Ja miksi ihmiset ottavat sellaisen nimen, jos eivät siedä sitä että esim. soittaessa johonkin asiakaspalvelija ei välttämättä heti saa nimestä selvää.)

Ne saa mun sukunimen jo nyt aina väärin ja en oo jaksanu siitä hermostua. :snotty: Mut lähinnä mietin että voinko tehdä sillein ku pari vastaajaa on antanu ymmärtää että käytän pääasiassa sitä miehen sukunimeä, mutta tosi virallisissa jutuissa sitten sitä yhdistelmää.

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Mulla on yhdistelmänimi, molemmat nimet melko harvinaisia.

Myös etunimeni on kaksiosainen väliviivalla, käytän epävirallisissa yhteysissä vain kutsumanimeäni ja perheen yhteistä sukunimeä.

Voitko selventää vähän että mitä lasket virallisiksi ja mitä epävirallisiksi? :)

Mulla omaa nimeä kantavia 26 joten pidin ja lisäsin miehen nimen jota taas on tolkuttomasti.. Ei oo hankalaa kun tottuu.. monesti käytän miehen nimeä esitellessäni itseni.

Alkuperäinen kirjoittaja msj:
Mulla omaa nimeä kantavia 26 joten pidin ja lisäsin miehen nimen jota taas on tolkuttomasti.. Ei oo hankalaa kun tottuu.. monesti käytän miehen nimeä esitellessäni itseni.

Sulla siis melkein sama tilanne kuin mulla. :) Mun sukunimeä tällä hetkellä 33, mutta isoin syy mulla ehkä minkä takia haluaisin säilyttää myös oman nimeni on tuo meidän perheyritys missä työskentelen. Mahdollisuus on, että otan sen joskus johtooni.

Ehkä mä sit voisin ottaa yhdistelmänimen, jos se ei kerta niin loputtoman hankalaa ole.. :) Ja kuten joku sanoi, niin voihan senkin myöhemmin muuttaa jos sit silta alkaa tuntumaan.

Soittelin just maistraattiin ja kyselin tarkemmin. Sanoivat sieltä että virallisissa jutuissa pitää käyttää yhdistelmänimeä, mutta esim. lehtitilauksissa voi käyttää pelkkää jälkiosaa ja ei mistään sellasista voi tulla mitään seuraamuksia.. ;) Taitaa tulla se yhdistelmänimi mulle. :)

Yhteistyössä