Yhteinen lastenhuone vai omat huoneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
Jakavatko teillä lapset huoneen vai onko kaikilla oma? Meillä esikoisella on huone. Kuopus on vielä meidän makuuhuoneessa, mutta pikkuhiljaa olisi tarkoitus siirtää hänet muualle nukkumaan. Olenkin miettinyt, että jakaisivatko lapset jonkin aikaa huoneen ja saisivat omat viimeistään siinä vaiheessa kun esikoinen aloittaa koulun. Tytöt ovat nyt 4 v ja 1,5 v. Esikoinen haluaisi pikkusiskoon omaan huoneeseensa; tosin varmasti siksi, että olen puhunut siitäkin vaihtoehdosta. Meillä siis olisi "ylimääräinen" huone kuopuksellekin, mutta ajattelin, että olisiko jotain "hyötyä" jos jakaisivat jonkin aikaa huoneen?

MEillä lapset 7 kk, kohta 4v ja kohta 5v. Vauva vielä meidän kanssa ja kaksi muuta on samassa huoneessa. Kesällä tuo kolmaskin sinne muuttaa. Sitten aikanaan kun esikoinen aloittaa koulun saa oman huoneen ja samoin ku toinen aloittaa koulun, sitten on kaikilla omat huoneet. Tuosta nykyisestä huoneesta tulee vanhimman huonne silloin ja sitten samalla lasten peli/tv huone koska se on kaikista isoin.

Meilläkin lapset halus nukkua samassa huoneessa yli 2 vuotta vielä sen jälkeenkin, kun olisi ollut mahdollisuus saada omat huoneet. Ekaluokkalainen alkoi haluta omaa huonetta vasta viime syksynä. Joulnaikaan vaihdettiin huoneita, koululainen sai oman ja kakkonen ja kuopus jakavat toisen lastenhuoneen. Sitten kun seuraava haluaa oman huoneen, niin me vanhemmat joudutaan varmaan muuttaan olohuoneesee jos vielä tässä asutaan ;)

Meillä vajaa 4v ja reilu 2,5v ovat samassa huoneessa, jo ihan käytännön syistä kun kolmiossa asutaan. Itse kaipailisin jo heille omia huoneita mutta lähinnä siksi että siasin sitten itse sisutella tytön huoneen ja pojan huoneen sekä enemmän tilaa leluille ym. Lapset itse eivät vielä omia huoneiota kaipaa ja veikkaisin että vaikka ne omat huoneet olisi niin hyvän aikaa nukkuisivat vielä samassa huoneessa ja leikkisivät yhdessä kummankin huoneissa. Eli toistaiseksi tuo omien huoneiden kaipuu lähtee puhtaasti äidistä.

Mutta viimeistään siinä vaiheessa kun koulua aloittelevat haluaisin molemmille omat huoneet. Muuten sen mukaan mitä itse tykkäävät, lähinnä missä vaiheessa kuopus alkaa kaivata sitä omaa tilaa ja "rauhaa" esikoiselta. Esikoinen varmaan asuisi tyytyväisenä siskon kanssa samaa huonetta pitkäänkin.

Yhteistyössä