Kyllä yhteinen tili voi onnistua, jos molemmat ovat vastuullisia rahan käyttäjiä, eivätkä pyri vetämään itseensä päin. Se edellyttää myös hyvin suurta avoimuutta, kaikista hankinnoista tulee päättää yhdessä, jottei tule ikäviä yllätyksiä.
Meillä oli aikoinaan miehen kanssa yhteinen tili vuosikausia. Aluksi kaikki meni hyvin, mutta jonkun ajan kuluttua huomasin, että mies kuluttaa yhteisiä varojamme itseensä ja harrastuksiinsa aika kevyesti, kun minulle ei jäänyt omiin menoihin rahaa ollenkaan. Perheen menoissa säästin minkä ikinä pystyin, mutta tilanne päättyi kuitenkin siihen, että oli pakko muuttaa systeemiä.
Jouduin kerrassaan pakottamaan lopulta miehen siihen, että tietty summa kuukausittain oli annettava perheen menoihin ja lainan lyhennyksiin. Yhteisen tilin myötä hän ikäänkuin kokonaan lakkasi miettimästä, mihin se raha riitti ja mihin ei. Hänellä oli mielikuva siitä, että minä kulutin hänen rahojaan, kun maksoin perheen kuluja. Ei hän huomioinut sitä, että minunkin palkkani oli siinä mukana joka penniä myöten.
En kannusta ketään antamaan käyttöoikeutta puolisolle omaan tiliini. Minusta hyvä malli on sellainen, josta jo edellä kertoivat: Kummallakin oma tilinsä ja lainaa varten yhteinen tili, jonne kumpikin ohjaa tuloistaan summan tulojensa suhteessa. Voi tämä tili tietysti kattaa myös perheen muut kuukausimenot.
Ehkä miehesi perheessä on ollut tämä yhteinen tili-systeemi ja hän kuvittelee, että sellainen on tapa, että se osoittaa yhteenkuuluvuutta. Ei se kuitenkaa ole nykyaikaa, se on todella harvinaista.
Puhukaa vielä asiasta perusteellisesti ja avoimesti, sillä muutoin joudutte raha-asioitten puolesta vielä koville törmäyskursseille. Ne ovat asioita, joista siidellään eniten ja joissa toista voi pettää todella raskaasti. Petos niissä asioissa tuntuu toisesta raskaammalta, kuin mikään muu. Olen sen itse kokenut, se tuntui petokselta koko perhettä ja sen perustuksia kohtaan.
Hämmästelen sitä, että miehesi halusi jättää itselleen oman tilin, vaikkakin sanojensa mukaan "lepoon". Se on kuitenkin olemassa ja käytössä vaikka jo huomenna. Katso eteenpäin sinäkin ja avaa uusi tili vain vainoastaan omaan käyttöön. Ohjaa palkka sinne ja siirrä siitä osa yhteiselle tilie.
Pankkilainen