Yhteinen tili

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ampiainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Älä suostu! Meillä on mies samanlainen kuin sinun miehesi ja minä samanlainen kuin sinä rahankäytön suhteen. Sinulla menee varmaan nyt jo hermot hänen rahankäyttönsä kanssa, eikö niin? Mieti sitten, jos olet vaikkapa tekemässä isompaa hankintaa itsellesi, ja sitä rahaa ei sitten olekaan?! Älä sinä anna periksi miehellesi. Yhteinen tili yhteisiä menoja varten. Molemmat laittavat tälle tilille vaikkapa kuukausittain tasasumman + omat tilit molemmilla.

Alkuperäinen kirjoittaja stella-av:
Yhteinen avioliitto, yhteinen elämä, yhteiset lapset, yhteinen koti, yhteiset lemmikit, yhteinen tulevaisuus, yhteiset rahat.

En ymmärrä miksi pitäis olla eri rahat, jos on yhteinen elämä. Tulee vain mieleen, että eikö silloin luota toiseen ja haluaa pitää omat rahat, jotta on jotain massii SITTEN KUN se ero tulee.

Minä en luota oman mieheni rahankäyttöön yhtään, enkä siksi haluaisi meille yhteistä tiliä. Tästä huolimatta en ole suunnittelemassa kuitenkaan avoeroa. Avoeron sattuessa on hyvä, että rahani ovat minulla, eikä miehen toimesta siellä pohjattomassa kankkulan kaivossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Älä suostu! Meillä on mies samanlainen kuin sinun miehesi ja minä samanlainen kuin sinä rahankäytön suhteen. Sinulla menee varmaan nyt jo hermot hänen rahankäyttönsä kanssa, eikö niin? Mieti sitten, jos olet vaikkapa tekemässä isompaa hankintaa itsellesi, ja sitä rahaa ei sitten olekaan?! Älä sinä anna periksi miehellesi. Yhteinen tili yhteisiä menoja varten. Molemmat laittavat tälle tilille vaikkapa kuukausittain tasasumman + omat tilit molemmilla.

Lukiko kukaan tuota vauvan ketjua??? Ihan karmee? Mahtoiko sinullakaan olla miehesi kanssa yhtä ikävä tilanne kuin "herra100"? Tai se perhe jossa äiti söi puuroa? Ja monia muita karmeita esimerkkejä? Kyllä jos kovin erilaiset rahankäyttötavat vaikka lapsuudenkodin peruja niin ei ole välttämättä helppoa?

tuossa tilanteessa varmaan kannattaa pitää tilit erillään, tiedäthän jo etukäteen mikset halua niitä yhdistää.
Meillä on ties kuinka monta tiliä, kaikki samassa verkkopankkisopimuksessa, eli rahojen siirtely ja tilien tarkastelu on helppoa. Löytyy yhteinen tili ja omat tilit (mulla yksi) ja lasten tilit samassa paketissa.

Meillä on omat tilit, mutta molemmilla käyttöoikeus. Rahat on kaikki yhteisiä ja siirretään tililtä tilille, jos toiselta loppuu. Molemmilla ajatus rahasta samanlainen, joten ongelmia rahanjaosta ei ole. Yhteinen koti, lapset, talous, kaikki. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Rahankäyttö?:

Lukiko kukaan tuota vauvan ketjua??? Ihan karmee? Mahtoiko sinullakaan olla miehesi kanssa yhtä ikävä tilanne kuin "herra100"? Tai se perhe jossa äiti söi puuroa? Ja monia muita karmeita esimerkkejä? Kyllä jos kovin erilaiset rahankäyttötavat vaikka lapsuudenkodin peruja niin ei ole välttämättä helppoa?

Kommentillani en tarkoittanut mitään kärjistettyä "Huojuva talo"-meininkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja sweetpearl:
Meillä on kaksikin yhteistä tiliä. Meille se toimii hyvin koska rahat ovat ihan täysin yhteisiä, ei meillä oo sellasta et nää on sun rahat ja nää mun. Tosin me keskustellaan kyl lähes kaikesta mitä ostetaan, mutta ei ainakaan vielä ole tuottanut minkäänlaista päänvaivaa.

Kaikillahan tämä ei toimi, mutta jos yhtään mietityttää niin voihan sitä kokeilla. Mikäs sitä estää sitten lopettamasta sitä yhetistä tiliä, jos tuntuu ettei se toimi.

Meillä samoin. Toimii ja yhdyn tuohon toiseenkin, lyhyesti sanottuna kaikki yhteistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Jos kerran olet sitä mieltä ettet halua yhteistä tiliä niin sitten et ota sellasta!!!!!!!! Miehes selvästi haluaa vain vahtia sinua ja sun tekemisiä :wave: :wave:

Minusta miehesi haluaa edellisen lisäksi tuhlata sinunkin rahasi :) !

Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Jos kerran olet sitä mieltä ettet halua yhteistä tiliä niin sitten et ota sellasta!!!!!!!! Miehes selvästi haluaa vain vahtia sinua ja sun tekemisiä :wave: :wave:

Minusta miehesi haluaa edellisen lisäksi tuhlata sinunkin rahasi :) !

Aivan näin :wave:

Mä yleensä sanoisin että miksei vois ottaa yhteistä tiliä kun kerran yhdessä ollaan ja eletään. Mut sun miehestä jäi sellanen olo että haluaisi käyttöönsä sunkin tilipussin... Meillä se toimii.

Yhteinen avioliitto, yhteinen elämä, yhteiset lapset, yhteinen koti, yhteiset lemmikit, yhteinen tulevaisuus, yhteiset rahat.

En ymmärrä miksi pitäis olla eri rahat, jos on yhteinen elämä. Tulee vain mieleen, että eikö silloin luota toiseen ja haluaa pitää omat rahat, jotta on jotain massii SITTEN KUN se ero tulee.

Ei meillä esim.ole eri rahoja vaikka yhteinen elämä.
On omat tilit mutta se maksaa kulla rahaa,ei sen kummempaa.
Miksi pitäisi olla yhteinen tili?

Meillä omat tilit ja yhteinen tili, jolle kumpikin siirtää joka kuukausi osan palkastaan. Meillä ei yhteinen tili toimisi, sillä mies on aika leväperäinen rahojen suhteen ja tuhlaa kaiken mitä tuhlattavissa on, joten jollakin tavalla pitää kontrolloida hänen rahan käyttöään.

Minä myös hoidan meillä kaikki laskujen maksut, sen tililtä jonka lasku on tai sitten siltä yhteiseltä tililtä, jolta maksetaan sähköt, lainat, vesi sun muut elämiseen kuuluva.

Aikoinaan kun me muutettiin yhteen hommattiin myös yhteinen tili jonne vähistä rahoistamme molemmat siirrettii suhteessa saman verran.
Niistä maksettiin yhteiset menot,

Nykyään, tuo tili on edelleen olemassa mutta sitä ei kuitenkaan käytetä. Molemmilla on omat tilinsä ja sieltä maksetaan laskut missä rahaa on. Rahat on siis yhteisiä vaikka molemmilla omat tilit.
Tietysti jos mies ostaa itselleen vaatteita tai minä ostan itelleni vaatteita käytetään "omaa rahaa" ei toisen.
Lasten vaatteet menee "yhteisistä" rahoista tai sitten siirretään lasten omilta tileiltä rahaa vaatteisiin.

Molemmat systeemit toimi/toimii meillä ja kaikki on tyytyväisiä.

Mä suosittelen että omat tilit,mutta kummallakin käyttöoikeudet toisen tilille. Näin meillä ja toimii tosi hienosti.
yksillä tunnuksilla pääsee näkemään molemmat tilit ja siirtelemään rahaa sinne minne tarvii. Mutta helppo ku omat tilit ja kortit niin tietää paljon on vara käyttää.

No, jos on eri tavat käyttää rahaa kuten ap kertoi.. Jaksaisitko sinä yhteistä tiliä jos toinen olisi tuhlari ja itse olisit säästäväinen? Että joutuisit joka kuun lopussa tiukille vaikka olet itse ollut säästäväinen?

Mulla on kokemusta siitä, että mieheni on ollut tosi vaikeaa elää kanssani, koska olen tuhlari ja hän on hyvin varovainen rahan kanssa. Olen ottanut itseäni niskasta kiinni, mutta yhä sitä tapahtuu etten laske rahoja oikein. Ihan kuin raha olisi mulle jotenkin hallitsematon määre! :) Mä en halua yhteistä tiliä, sillä en halua miehen joutuvan kärsimään mun toiminnasta yhtään enemäpää kuin on joka tapauksessa yhdessä eläessä pakko! Miehelle kun on tosi rankkaa olla ilman rahaa kuun lopussa kun taas mä olen siihen ihan tottunut. Mutta kuten sanoin olen tsempannut jo paljon ja koko ajan jatkan sitä..

Eli ei se tee perhettä ja elämän yhteisyyttä yhtään huonommaksi, jos reilusti myöntää että tässä ollaan asiassa olemme erilaisia ja tehdään sellainen ratkaisu, joka ei aiheuta turhaa stressiä parisuhteeseen myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

En mäkään ymmärrä. Jos omalla tilillä ei ole rahaa, maksetaan miehen tililtä ja sitten päinvastoin. Kaipa nämä yhteistilin kannattajat ajattelevat että jos ei yhteistä tiliä olisi, niin sitten on sellainen suhde jossa niitä menoja laskeskellaan puolin ja toisin.. Ei meillä ainakaan laskeskella vaikka omat tilit onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Conna:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

En mäkään ymmärrä. Jos omalla tilillä ei ole rahaa, maksetaan miehen tililtä ja sitten päinvastoin. Kaipa nämä yhteistilin kannattajat ajattelevat että jos ei yhteistä tiliä olisi, niin sitten on sellainen suhde jossa niitä menoja laskeskellaan puolin ja toisin.. Ei meillä ainakaan laskeskella vaikka omat tilit onkin.

Tai ehkäpä silloin yhteistili on hyvä, jos toisella ei ole tuloja lainkaan..? Näin luulisin.. Muuten en osaa mikä tarve sille olisi.

Meillä on VAIN yhteinen tili, ja yhteinen säästötili =) Erinomaisesti toiminut 11 vuotta. Mies käy töissä ja minä hoidan kodin ja lapset, tasajako =) Tottakai mies tienaa enmmän, mutta se on vaan tyytyväinen tästä perinteisestä mallista.

Yhteistyössä