Yhteinen vai omat tilit avioliitossa - pohdintaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aviovaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me ollaan oltu naimisissa kohta 13 vuotta ja toissa syksynä minä avasin itselleni oman tilin,ja ihan pankin neuvosta. Siihen asti meillä oli yhteinen tili (ja tavallaan on edelleen) mutta nyt minun omat rahat tulevat minun tilille ja miehen sitten sille toiselle tilille. Tosin meillä on käyttöoikeus ja kortit molempien tileille molemmilla.
Tämä sen takia että pari vuotta sitten miehen kortti kopioitiin työmatkalla ja asia huomattiin vasta siinä vaiheessa kun pankki oli kuolettanut miehen kortin kun suuria nostoyrityksiä oli yritetty tehdä Jenkeissä. Kun pankista asia tiedusteltiin niin siellä sitten sanottiin että tämmöinen tapaus on ollut ja turvallisuus syistä kortti oli kuoletettu. No,pankista sitten sanottiin että vaikka ollaankin naimisissa niin silti olisi parempi ja turvallisempaa että molemmilla olisi omat tilit,koska jos tämmöinen pääsee tapahtumaan ja tilillä onkin molempien rahat niin ei paljon auta siinä vaiheessa itku markkinoilla kun kaikki rahat on varastettu. Omilla tileillä turvataan se että tälläisessä tapauksessa edes toisen rahat ovat turvassa. Ja niinpä minä sitten marssin pankkiin ja avasin itselleni oman tilin johon miehellä on käyttöoikeus ja oma kortti. Ja minusta ihan järkeenkäypää. Koskaan kun ei voi tietää mitä tapahtuu. Ja tämäkin kortinkopiointi oli tapahtunut ihan suomessa.
Edelleen ollaan naimisissa ja tokihan isäntä saa omasta tilistään ostaa myös itselleen asioita kuin myös minä omastani. Siitäkin huolimatta että miehellä on paljon parempi palkka. Kyllä hän tietysti sen rahan eteen enemmään tekeekin töitä. Enkä ole kokenut että me olisimme jotenkin erkaantuneet tämän asian takia toisistamme. Minulle kuitenkin pääasia on se että pöydässä on ruokaa koko perheelle ja lapset saavat sen mitä tarvitsevat. Ihan sama kumman tililtä menee. Ja toisena kuukautena minä käytän enemmän itseeni omia rahojani ja toisena kuukautena isäntä. Emmekä laske että kumpi nyt on käyttänyt enemmän ja kumpi vähemmän.

Nyt mies alkoi eilen puhumaan, että haluaisi kummallekin omat tilit. Kummankin palkat siis tulisivat omille tileilleen, josta siirrettäisiin yhteiselle tilille sovittu summa lainan lyhennystä varten ja kuukausittaisia ruoka-, bensa- jne menoja varten. Loput rahat jäisivät "omaan käyttöön".

Näin meillä tulee olemaan siinä vaiheessa kun on yhteiset menot. Nykyään (vuosi vasta yhdessä) maksetaan molemmat vain omat menot ja ruokakauppaostot joten kuten puoliksi.

Meidän rahankäyttö on niin erilaista. Itse tykkään säästää jonkin verran rahaa pahan päivän varalle, kun taas mies ostaa kaikkea pientä "turhaa" heti kun on vähänkin ylimääräistä. Eli ei toimisi että pidettäis KAIKKI rahat yhteisellä tilillä. Riitaa olisi ihan jatkuvasti.

Meillä on omat tilit, mutta käytännössä yhteinen tili. Maksan laskut niin, että maksan eka kaikki yhdeltä tililtä ja sit tasaan tilien saldot lopuksi niin, et molemmilla on tilillään riittävästi. Meidän tapauksessa se tarkottaa sitä, et mun tilille jää noin 2-3 x enemmän rahaa kuin miehen tilille. Tähän on kuitenkin syynä se, et mä käyn 99,9 % meidän kauppareissuista ja ostan ihan kaiken, mitä tarvitaan (myös miehen vaatteet jne.) ja tästä syystä luonnollisesti kulutan paljon enemmän kuukaudessa. Ukolla on kuitenkin tilillään riittävästi, sen verran kuin tarvii (ja todennäköisesti tuplasti sen, mitä tarvii, koska eipä tuo juuri rahaa mihinkään käytä). Jos se joskus tarvitsee enemmän, sitten joko se tai minä laitan sinne lisää mun tililtä. Molemmilla on käyttöoikeus kummankin tilille, joskin vain mulla on myös kortti suoraan miehen tilille.

Eli joo, paperilla meillä on omat tilit, mutta käytännössä yhteistä. Toimii meillä. Itse pidän tätä systeemiä hyvänä, oon havainnut, että tuttavapiirissä niillä, joilla on kovinkin erilliset tilit, on kamalasti riitoja siitä, kuka maksaa ja mitäkin... Meille tuo tuntuu tosi vieraalta.

Mut jokainen tavallaan. Ehkäpä kuitenkin ukkosen kanssa rupeisin tarkemmin keskustelemaan, jos yhtäkkiä kokee, että yhteiset tilit pitää erkaannuttaa omikseen.. Siis miksi nyt? Miksi yhtäkkiä pitää homma muuttaa?

(lisään vielä, et yhteisiä vuosia meillä on ukon kanssa takana 15, 2 lasta)

Viimeksi muokattu:
Mun mielestäni avioliittoon kuuluu se että kaikki on yhteistä, myös rahat.
Tutkimusten mukaan avioparit, joilla on erilliset tilit, eroavat enemmän kuin parit joilla on yhteinen tili.

Entäs jos on sekä omat tilit että yhteinen taloustili? ;)

Mä olen ehdottomasti halunnut pitää oman tilini/omat rahani myös avioliitossa. Meillä on yhteinen tili, johon molemmat siirtävät tietyn summan joka kuukausi (automaattiveloitus, eli ei mitenkään erityisen kankeaa) ja josta maksetaan kaikki yhteiset menot. Lisäksi lapsille on omat tilit, ja mulla on myös säästötili.

AP:n tapauksessa tosin kysyisin mieheltä, miksi hän on muuttanut mieltään 11 vuoden jälkeen - ja toisaalta, miksei mies vain avaa itselleen uutta käyttötiliä jos sellaisen tahtoo, ei kai tuo loppujen lopuksi ole iso asia?

[QUOTE="aapee";28279988]Ei hän sen kummemmin osannut perustella. Sanoi vain, että olisi kivaa jos olisi "omaa rahaa". Minusta se tuntui myös loukkaavalta, koska koen sen jotenkin tavallaan erkaannuttavan liittoamme. Kuulostaa ihan hölmöltä... :([/QUOTE]

Ei kuulosta hölmöltä :) Tottakai tuollainen laittaa miettimään, kun olette pitkään yhteistä tiliä pitäneet. Pitääkin laittaa. Nyt vaan perusteellisia keskusteluja, mistä tämä halu on tullut, onko miehellä jokin unelma, johon haluaisi säästää tms.

Meillä mies tienaa paljon, minä en käytännössä mitään ja tili on yhteinen. Olemme melko harkitsevaisia rahankäytön suhteen, joten kaikki on mennyt hyvin. Mies haluaa käyttää rahaa urheiluvälineisiin paljon ja se hänelle suotakoon, minä ostan joskus itselle lankakerän ja nautin neulomisesta. Kaikki muu jää säästöön.

Toi oli muuten hyvä pointti toi turvallisuus - jos kaikki rahat on yhdellä (käyttely)tilillä ja se vedetään sileäksi vaikka kopioidulla kortilla, mitäs sitten? Mullakin on säästötili ilman korttia just siksi, että ne rahat pysyy tallessa vaikka kortti katoaisikin.

Mun mielestäni avioliittoon kuuluu se että kaikki on yhteistä, myös rahat.
Tutkimusten mukaan avioparit, joilla on erilliset tilit, eroavat enemmän kuin parit joilla on yhteinen tili.

No tämä nyt on vähän turhaa mutkien oikomista. Tuskinpa ne erot sen takia tulevat, että on erillinen tili. Olisi pitänyt tarkemmin eritellä, millaisia eronneiden tilanteet noin yleisesti ottaen olivat. Eikä erillinen tili vielä sinänsä kerro yhtään mitään - se kertoo vain siitä, että kummankin rahat tulevat omalle tilille. Ja se taas ei ole mikään ongelma eikä kerro vielä mitään siitä, millainen parisuhde on tai miten rahaa käytetään yhdessä ja erikseen.

Minusta erilliset tilit on ihan järkevä ajatus. Esim. matkoilla se on ihan kätevää - jos toisen kortti vaikka varastettaisiin tai tunnusluku joutuisi vääriin käsiin, ei kuitenkaan kaikki rahat mene.

Meillä on erilliset tilit, mutta silti käytetään rahoja yhdessä (tosin emme ole naimisissa, mutta vastaan silti). Emme siis koskaan laskeskele, kenen rahoja milloinkin on käytetty tms. Minusta erilliset tilit on myös puolisoiden itsenäisyyden symboli. Toki joku voisi sanoa, että yhteinen tili on sitten yhteisen elon symboli, mutta itse en näe asiaa näin. Aiemmin esim. naisilla ei ollut oikeutta omiin rahoihin, nykyisin taas on. Minusta erilliset tilit kuvastavat tasa-arvoa - siinäkin tapauksessa, että rahat sinänsä olisivat yhteisiä.

Ei kaikkea kuulu jakaa, meillä on vaimon kanssa erilliset tilit, mun 4000 euron nettopalkka on 2,5 kertainen vaimoon verrattuna. Mulla on myös oma firma josta en nosta toistaiseksi palkaa vaan rahoitan investointeja kassasta loppuvuodesta.
Mun tililtä lähtee suoraveloituksena asuntolaina, molempien autojen liikennevakuutus ja kasko (molemmat autot minun) autolaina, vakuutukset, vastike ja maksan lisäksi polttoaineet ja käyn kaupassa kun tulen töistä. Vaimo laittaa kerran vuodessa suoraan pankille ylimääräisenä lyhennyksenä puolet vuosittaisesta lainasummasta.

Odottaa ensimmäistä lasta ja nyt jo valittaa että en osallistu tarpeeksi kodin asioihin/ kotitöihin.
Jos täältä kysyisi niin varmaan solidaarisuuden nimissä pitäisi antaa rajaton käyttöoikeus omaan tiliinkin.

Omat totta kai. Eihän siinä yhdeksi ihmiseksi sulauduta vaikka yhdessä ollaan. Meillä miehellä suuremmat tulot, mulla taas omaisuutta, molemmat kustantaa arjen menot ja nauttii omistaan.

Eniten minua ihmetyttää kun ihmisillä on yhteinen tili, ei omia ollenkaan. Siis alunperin, yhdistettiinkö ne tilit kun menitte yhteen? Kai jokaisella kuitenkin on ollut oma tili ennen pariutumista?

Meillä on ollut yhteinen tili siitä asti kun otimme yhteisen asuntolainan. Sinne menee molempien palkat ja lapsilisät. Ei ole muita omia tilejä.
Meille tämä on ollut hyvä ratkaisu jo 18 vuoden ajan. Molemmilla on omat kortit eikä tarvita lupaa toiselta suklaapatukan ostamiseen. En tosin näe mitään ihmeellistä siinä että joillakin on omat tilit.
Tämä oli alunperin miehen idea mutta en siitä loukkaantuisi vaikka hän haluaisikin muuttaa käytäntöä.

[QUOTE="Mies";28280133]Ei kaikkea kuulu jakaa, meillä on vaimon kanssa erilliset tilit, mun 4000 euron nettopalkka on 2,5 kertainen vaimoon verrattuna. Mulla on myös oma firma josta en nosta toistaiseksi palkaa vaan rahoitan investointeja kassasta loppuvuodesta.
Mun tililtä lähtee suoraveloituksena asuntolaina, molempien autojen liikennevakuutus ja kasko (molemmat autot minun) autolaina, vakuutukset, vastike ja maksan lisäksi polttoaineet ja käyn kaupassa kun tulen töistä. Vaimo laittaa kerran vuodessa suoraan pankille ylimääräisenä lyhennyksenä puolet vuosittaisesta lainasummasta.

Odottaa ensimmäistä lasta ja nyt jo valittaa että en osallistu tarpeeksi kodin asioihin/ kotitöihin.
Jos täältä kysyisi niin varmaan solidaarisuuden nimissä pitäisi antaa rajaton käyttöoikeus omaan tiliinkin.[/QUOTE]

Paistaa läpi jonkinlainen kevyt katkeruus tuosta loppukaneetistasi ;) Mä en missään nimessä tahdo käyttöoikeutta miehen tilille (tai tileille, en edes tiedä onko sillä yks vai useampia?) enkä antaisi hänelle oikeutta omille tileilleni. Miten kotityöt liittyvät tähän? Vai ajatteletko, että koska tienaat enemmän, kotityöt ovat jonkun toisen vastuulla?

nm. tälleestä nosti esille tuon turvallisuus -näkökohdan.

Minustakin tuo näkökohta on ihan perusteltu, jos miehellä on työn puolesta paljon ulkomaan matkoja, joissa tuo korttien kopiointi voisi tapahtua. Käsittääkseni kuitenkin nykytilanne Suomessa on sellainen, että uudet sirukortit ovat käsittääkseni poistaneet käytännössä Suomessa tapahtuneet bensa- ja pankkiautomaateilla tapahtuneet magneettikorttien kopioinnit.

Kallistuisin siis sinne unelma puolen selvittely ja keskustelu puolelle.

Aivan eri asioita on raha-asioiden jakaminen ja kotitöiden jakaminen. Minusta ei riitä että mies tuo "ainoastaan" rahan taloon, ja nainen hoitaa siitä hyvästä kaikki kotityöt ja lapset.. Menojen jakaminen suhteutettava tuloihin, ja kotitöiden jakaminen taas sen mukaan miten muuten työt jakaantuu.. (jos nainen kotona lasten kanssa, luonnollisesti tekisi suuremman osan kotitöistä, jos taas molemmat töissä, kotityötkin jaettava sen mukaan).

[QUOTE="Mies";28280133]Ei kaikkea kuulu jakaa, meillä on vaimon kanssa erilliset tilit, mun 4000 euron nettopalkka on 2,5 kertainen vaimoon verrattuna. Mulla on myös oma firma josta en nosta toistaiseksi palkaa vaan rahoitan investointeja kassasta loppuvuodesta.

Jos täältä kysyisi niin varmaan solidaarisuuden nimissä pitäisi antaa rajaton käyttöoikeus omaan tiliinkin.[/QUOTE]

no minun ja mieheni tuloero on vielä isompi, molemmilla on omat tilit. rahani käytän omiin ja lasten tarpeisiin, mies maksaa kulut ja ihan samalle reissulle me mennään koko perhe, ei mies a luokassa.naimisiin mennessä tuumasi että kyllä hän nyt yhden perheen elättää, että olen saanut vapaasti olla hoitovapailla yms. kotityöt nyt kun molemmat ovat kokopäivätöissä, menee melko tarkkaan tasan, välillä miehellä on enemmän, kun en tee noita raskaita pihatöitä.

Meillä on aina ollut omat tilit, enkä näe syytä muuttaa asiaa. Yhdessä silti maksetaan menot, se maksaa kummalla on tilillään enemmän. Jos mies tienaa enemmän, on mun mielestä ihan oikein että hänellä on enemmän rahaa omiin menoihin. Maksaa tosin myös yhteisistä menoista sitten enemmän.

En ymmärtäis kyllä minäkään tuota, että ensin on yhteinen tili ja sitten mies haluaakin yhtäkkiä oman tilin takaisin. Outoa, perin outoa.

Meillä eri tilit, mutta yhteiset rahat. Tehdään budjetti palkkapäivänä seuraavalle kuulle. Molemmat saavat saman verran "taskurahaa", jonka voi käyttää mihin tahansa turhuuksiin. Yhteisistä maksamme silti molempien harrastukset, ulkovaatteet ym. isommat hankinnat. Toiminut meillä hyvin. Ei tarvitse olla kateellinen toiselle ja yhteiseen hiileen puhalletaan. Tähän asti mies tienannut enemmän, mutta mä olenkin ollut kotona vuoden vauvan kanssa, joka on ihan yhtälailla yhteiseen perheeseen panostamista.

Ap:lle: selvittäisin syyn, miksi haluaa erillisen tilin. Ajaisiko taskuraha teilläkin asian? Senhän saisi käyttää miten haluaa ja olisi reilu molemmille. Mies voi kaivata omaa "rauhaa" rahan tuhlaamiseen. Toisaalta mullekin tuli, kuten monelle muullekin, mieleen että mies valmistelee eroa...Voi olla myös jokin riippuvaisuus, johon menee rahaa ja haluaa sitä peitellä sitä..

Sun tulot pienenee osittaisen hoitovapaan vuoksi ja mies voi sinun lastenhoidon, kotitöiden tekemisten ym. takia tehdä ekstra töitä, joten miehen ylimääräiset tulot kuuluvat molemmille. Pidä puolesi!

Meillä on erilliset tilit miehen kanssa, avoliitossa tosin ollaan. Mutta on yhteinen talo ja lapsi. On kyllä myös yhteinen tili mihin molemmilta menee sama summa joka kuukausi ja siltä tililtä menee laina, sähkö ym. yhteiset laskut. Molemmilla on saman verran tuloja, samalla alalla kun ollaan. Tällä hetkellä minä tosin olen vanhempainvapaalla, mutta tulot ei silti ole kuin pari sataa vähemmän kuin töissä ollessa. Ja tuo säästyy jo bensakuluissa kun ei tarvii ajella niin paljon. Hoitovapaalle jäädessä katsotaan sitten tuota lainanlyhennystä, varmaan sitä siksi aikaa pienennetään ja ehkä mies maksaa sitten vähän enemmän siitä. Nyt tosin on jo toinen lapsi tulossa ja tuo hoitovapaa jäisi lyhyeksi niin ei varmaan vielä sitä muuteta, vaan mennään se pari kuukautta normaalilla lyhennyksellä, on mulla sen verran säästöjä kuitenkin että lainaa saa normaalisti sen ajan maksettua. Yhteiset ostokset maksetaan aina puoliksi ja mies niitä aika tarkkaankin laskee, että on samalla summalla ostettu. Ei nyt ihan euron tarkkuudella kuitenkaan. Ja jossain kohtaa ne tasaantuu sit kuitenkin tai kääntyy niin, että toinen onkin maksanut sitten enemmän. Lapsilisä tulee minun tilille, eli koitan enempi sitten lapselle ostella mitä tarvitsee, vaatteita nyt lähinnä.

Ap:n tapauksessa alkaisin varmaan itsekin epäilemään, mikä on homman nimi, kun tässä vaiheessa sitten haluaakin oman tilin. Puuhaako eroa vai onko yhtäkkiä alkanut pihiksi.

Omalla kohdalla tykkään enemmän että on omat tilit omiin käyttöihin. Tulisi muuten varmaan laskettua tarkkaan, voiko nyt ostaa jotain jos haluaa, vai onko se nyt sittenkin miehen rahaa tms. Vaikka kummatkin fiksusti rahaa käytetään, eikä ostella mitään turhuuksia ja harrastuksiinkaan ei rahaa oikeastaan mene.

Kiitos vastauksistanne! En tosiaan törsää mitenkään poikkeavasti yhteiseltä tililtämme. Mies ehkä haluaisi ostaa itselleen jotain pohtimatta, "saako" ostaa vai ei... Tai siis eihän nyt tämän 11 vuoden aikanakaan ole mitään lupaa tarvinnut, vaan on voinut ostaa vaatteen tms jos on halunnut. Isommat ostokset ollaan pohdittu yhdessä.

Kokeekohan mies sitten jotenkin muuten itsensä ulkoistetuksi perheen päätöksenteosta? Oletko esimerkiksi tehnyt päätöksen hoitovapaalle jäämisestä yksin, vai oletteko keskustelleet miehen kanssa asiasta?

Toki miksei sitten tuota keskustelua voi jatkaakin, esimerkiksi suuntaan siihen, minkä verran mies aikoo maksaa sinulle tulonmenetystä, kun olet ensinnäkin ollut ainakin kahdesti äitiyslomalla, mikä on vähentänyt työssäolovuosiasi ja eläkekertymääsi; kumpi teillä on ollut poissa töistä kun lapset ovat sairaana, onko sinun isompi vastuu kodinhoidosta yleensä ottaen mahdollistanut miehen tekemään uransa suhteen erinäisiä ratkaisuja, joita ei uranaisen aviomies tai yksinhuoltajaisä olisi ikinä voinut tehdä? Monesti miehet myös kuvittelevat, että lapset jotenkin esimerkiksi eivät kuluta, vaan lasten harrastusmaksut, vaatteet, yhä ja aina vuosittain tarvittavat urheiiluvälineet (kun vanhat jäävät pieniksi) ovat jotain epämääräistä ja tosi pientä... Tämä ei nyt siis koske niitä miehiä jotka ovat tietoisia lastensa asioista. Mutta siis, mies voi kuvitella että rahaa menee jotenkin vaimon omaksi huviksi paljon...

Ehkä miehen pitäisi ruveta maksamaan sinulle elatusapua lapsista? Ehkä sinun pitäisi lähteä pariksi viikoksi lomalle ja jättää mies hetkeksi pyörittämään arkea yksinään...

ettekö voi tehdä niin, että perustatte molemmille omat tilit, joille siirrätte yhteiseltä tililtä samat summat aina tilipäivänä. Ne rahat olis semmosia, joista ei tarvitse keskustella. Jos sit haluaa jotain kalliimpaa itselle ostaa niin sit vaikka säästää useamman kuukauden ja so.

AP mahdollistaa sen, että mies voi käydä lisätyössä iltaisin. Näistä rahoista miehen tulisi maksaa ap:lle korvausta lastenhoidosta, jos erillisiin tileihin päädytään. Tai vastaavasti ap voisi hankkia itselleen lisätyön ja tehdä sitä sellaisina iltoina kun mies on kotona.

[QUOTE="Riina";28280520]ettekö voi tehdä niin, että perustatte molemmille omat tilit, joille siirrätte yhteiseltä tililtä samat summat aina tilipäivänä. Ne rahat olis semmosia, joista ei tarvitse keskustella. Jos sit haluaa jotain kalliimpaa itselle ostaa niin sit vaikka säästää useamman kuukauden ja so.[/QUOTE]

Niin, tällaista minäkin mietin. Mutta toisaalta taas mies valitti muutama päivä sitten sitä, ettei "mitään jää säästöön" tuloistamme. Eli jos vielä laittaisimme omille tileillemme omat rahat, niin vielä vähemmän jäisi säästöön. Mies siis meillä pääasiassa pyörittää noita raha- ja tiliasioita. Ja selvennykseksi: vuoden sisällä olemme ostaneet 8000 euron sängyt Unikulmasta, maksaneet taloon liittyviä korjauksia yht 4500 eurolla, lapsille maksaneet 2500 euroa kummallekin tileilleen jne. Ja lisäksi lyhennämme asuntolainaa 1700 euroa kuussa.

Yhteistyössä