yhteishuoltajuudesta yksinhuoltajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tanja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tanja

Vieras
Olen vuosi sitten eronnut lasteni isästä. Meillä on yhteishuoltajuus. Olen harkinnut jos hakisin yksinhuoltajuutta. Millaisilla perusteilla sellaisen sais? Isä ei juurikaan tapaa lapsiaan, lapsen eivät ole ikinä käyneet isänsä luona isä käy meillä tapaamassa lapsiaan. Aluksi kävi n. 3 kertaa viikossa pari tuntia kerrallaan, nykyisin pari kertaa kuussa max. tunti kerrallaan, eikä pidä lapsiin muutenkaan yhteyttä. Olen tiedottanut isää lapsia koskevissa asioissa ja kysynyt hänen mielipidettään, mutta vastaus on aina "ihan sama, päätä sinä" Ei osallistu lasten päiväkotikeskusteluihin, neuvola tai lääkärikäynteihin, eikä ole edes järin kiinnostunut kuulemaan mitä niissä on puhuttu.
Lähdin lasten kanssa nyt pari viikkoa sitten ulkomaille lomalle, isä tiesi asiasta. Meillä oli kuitenkin ollut riitaa ennen lähtöä niin hän uhkaili minua sitten lomalla ollessamme, että hän ilmoittaa minusta poliisille että olen vienyt lapset maasta ilman hänen lupaansa, tästä uhkailusta minulla todisteena viesti jonka hän jätti minun puhelimeni vastaajaan. Kannattaako näillä perusteilla lähteä hakemaan yksinhuoltajuutta vai tarvitaanko painavammat syyt?

Mun käsittääkseni vaaditaan painavampia syitä. Siis tyyliin että isä on uhka lapsilleen (esim. huumeiden käyttäjä tms.) Mutta kannattaa varmaan kysyä oman kunnan lastenvalvojalta, hän osaa parhaiten neuvoa.

Jos isä antaa sulle yksinhuoltajuuden niin sitten saat sen helposti, muuten tuskin annetaan jos isä vähääkään laittaa vastaan.
yksinhuoltajuudella sä et edes voita juuri mitään, ei vaan tarvitse allekirjoituksia pyydellä mihinkään ja saa itse päättää lapsen uskonnosta ym.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraS:
Mun käsittääkseni vaaditaan painavampia syitä. Siis tyyliin että isä on uhka lapsilleen (esim. huumeiden käyttäjä tms.) Mutta kannattaa varmaan kysyä oman kunnan lastenvalvojalta, hän osaa parhaiten neuvoa.

kyllä se huumeitakin käyttää

no noilla syillä et todellakaan tule saamaan. ukon pitää tyyliin kuolla tai olla pirun väkivaltanen jne. että yh:n papreit saisit..
taidat sekoittaa tapaamisoikeudet tähän yhteishuoltajapäätökseen?
riitoja tulee aina silloin tällöin, uhkailua mukana, tuo ei mielestäni ole vielä edes paha tilanne,.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no noilla syillä et todellakaan tule saamaan. ukon pitää tyyliin kuolla tai olla pirun väkivaltanen jne. että yh:n papreit saisit..
taidat sekoittaa tapaamisoikeudet tähän yhteishuoltajapäätökseen?
riitoja tulee aina silloin tällöin, uhkailua mukana, tuo ei mielestäni ole vielä edes paha tilanne,.

Niinpä.
Tapaamisiin sä voit vaikuttaa jos sulla on näyttöä miehen käytöksestä mutta vaikka se olisikin narkki ni se ei takaa yksinhuoltajuutta.
yhteishuoltajuus on asia minkä oikeus pyrkii säilyttämään lähes aina.

Mä sain lasten huoltajuuden itelleni 7-8v. sitten.Meillä meni tapaamisetkin oikeuden kautta ja siinä samassa hain huoltajuutta itelleni kuten lasten isäkin ja mä sain sen.Isä ei ole sen jälkeen halunnut tavata lapsia.Tosin ennen tätä huoltajuus käsittelyä mä hain ex lähestymiskieltoa ja sain sen.En tiiä onko tällä jotain tekemistä asian kanssa vaikkakaan ne eivät ole yhteydessä toisiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä sain lasten huoltajuuden itelleni 7-8v. sitten.Meillä meni tapaamisetkin oikeuden kautta ja siinä samassa hain huoltajuutta itelleni kuten lasten isäkin ja mä sain sen.Isä ei ole sen jälkeen halunnut tavata lapsia.Tosin ennen tätä huoltajuus käsittelyä mä hain ex lähestymiskieltoa ja sain sen.En tiiä onko tällä jotain tekemistä asian kanssa vaikkakaan ne eivät ole yhteydessä toisiinsa.

Ei ne ole yhteydessä toisiinsa mitenkään.
Ja asiat on muuttunut tossa ajassa tosi paljon.

Yhteistyössä