Yhteishuoltajuus ja elatusmaksut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuittumuru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tuittumuru

Jäsen
21.11.2010
144
0
16
Meillä on eksän kanssa yhteishuoltajuus tytöstä ja tyttö asuu puolet ajasta isällään ja puolet minun kanssani. Elatusmaksua olen saanut 200e ja olemme sopineet että minä vastaan kaikista tytön kuluista (vaatteet jne.)

Nyt olen kuitenkin muuttamassa avoliittoon uuden miehen kanssa ja eksä ehdotti että molemmat ostaisivat vaatetta jne. tytön tarpeen mukaan ja elatusmaksu poistettaisiin. Hän vetosi siihen että mun taloudellinen tilanne paranee ja ihmetteli mistä hän sen 200e enää maksaisi.

Kysynkin onko minulla silti oikeus saada elatusmaksu lapsen isältä? Hänellä on ainakin puolet paremmat tulot kuin minulla ja minun taloudellinen tilanteeni ei oikeastaan parane sillä menetän asumistuen ja osan lapsilisästä avoliiton takia.

[QUOTE="Kenguru";22853119]Outoa että teillä on ollut tuo elatusmaksu edes tähän asti jos lapsi on teillä 50/50.[/QUOTE]

50/50 luonapito ei kyllä poista elatusmaksua, jos vanhempien tulot ovat kovin erisuuruiset. Viranomaisten papereissa jompikumpi on kuitenkin lähivanhempi ja tämä esimerkiksi maksaa päivähoitomaksut.

Tosin jos ap muuttaa jonkun kanssa yhteen, hänen asumiskulunsa asumistuen poistumisesta huolimatta pienenee, eli voisi olla kohtuullista pienentää sitä elatusmaksua.

Tietenkin sulla on oikeus elatusmaksuun.

Mutta jos mies osallistuu lapsen vaate-harrastus yms hankintoihin ja maksaa sen päälle sulle 100€ kuussa, niin onhan se aina hyvin. Meinaan, että poikkeaako selopultakaan paljoa nykyisestä, jolloin saat 200e, mutta mies ei osallistu vaate, harrastus yms. menoihin?

Se, paraneeko taloudellinen tilanteesi, on kiinni siitä mitä sinä ja uusi avopuolisosi sovitte. Hänellä ei ole sinuun lain velvoittamaa elatusvelvollisuutta, mutta toki hän voi elatukseesi ja tyttäresi elatukseen osallistua jos niin sovitte.

Oma taloudellinen tilanteeni parani selvästi, kun astuin avoliittoon. Toki menetin lapsilisän yh-korotuksen ja asumistuen, mutta tuossa kohtaa mies maksoi sitten puolet vuokrasta ja muista asumiskuluista, ruoasta ja osallistui sekä minun, että lapseni henkilökohtaisiin menoihin,

Sun uudella puolisolla ei ole elatusvelvollisuutta sun lapseen, joten kyllä se exä edelleen joutuu elättämään omaa lastaan. Noi suulliset sopimukset puoliksi ostamisista ei aina toimi, jompikumpi hankkii jotain mikä ei toisen mielestä olekaan niin tarpeellinen eikä suostu maksamaan puolia jne.

Ei kannata sotkea isää vaatehankintoihin ja muihin. Teille tulee enemmän selvittelyjä ja riitoja niistä kuitenkin. Miehelle on vaan tullut tilapäisesti suru puseroon, kun ajattelee, että meneekö hänen antamansa rahat uuteen mieheen ja haluaa varmistaa, ettei mene. Sano sille reippaasti ja huumorilla, että lakkaa olemasta lapsellinen.

Miksi hänen pitäisi maksaa sinulle, jos puolet ajasta lapsi on isänsä luona? Kumpi saa lapsilisät? Ei tarvitse maksaa mitään, kohtuutonta, vaikka olisi paremmat tulot kuin sinulla!

[QUOTE="vieras";22853214]Miksi hänen pitäisi maksaa sinulle, jos puolet ajasta lapsi on isänsä luona? Kumpi saa lapsilisät? Ei tarvitse maksaa mitään, kohtuutonta, vaikka olisi paremmat tulot kuin sinulla![/QUOTE]

Meihän ei ap:n tuloja tiedetä. Jospa hällä on vaikka niin pienet tulot, että oma elatuskyky on nolla euroa?

Periaatteessa mulle on ihan sama tuleeko minun tilelle rahaa vai osallistuuko isä maksamalla suoraan vaatteita ja harrastuksia. Lähinnä tässä mietin sitä että onko lapsen isältä kohtuutonta vaatia sitä että osallistumme lapsen elättämiseen täysin samalla summalla koska olen selkeästi pienituloisempi. Lapsen isä on myös hiljattain mennyt avoliittoon. Itse haluaisin sopia asiasta ilman että ottaisimme kummankaan uuden puolison tuloja tähän mukaan. 200e maksu nyt tuskin on tarpeellinen enää, mutta oudolta tuntuu kun eksä vetoaa siihen että mulla on uusi mies.

Minusta taas on kohtuutonta että lapsen isä maksaa vain ne ruuat mitä lapsi syö hänen luona ollessaan. Ja minä maksan pelkällä lapsilisällä vaatteet, harrastukset, puhelinlaskun, bussilipun, iltapäiväkerhon jne. Kyse on kuitenkin koululaisesta.

Itse olen terveydentilan takia vain osa-aikaisesti töissä.

Siis lapsi on puolet ja puolet ja isä ehdotti että maksaisitte vaatteet yms. puoliksi niin mihin sä elareita tarvitset? Isommista hankinnoista sovitte, kumpi ostaa ja toinen antaa sitten kuitin mukaan puolet summasta. Mun mielestä tuo kuulostaa todella hyvältä tilanteelta! Olisin onnellinen tilallasi. Meillä isä ei tapaa lasta koskaan eikä osallistu mihinkään kuluihin.

Minusta taas on kohtuutonta että lapsen isä maksaa vain ne ruuat mitä lapsi syö hänen luona ollessaan. Ja minä maksan pelkällä lapsilisällä vaatteet, harrastukset, puhelinlaskun, bussilipun, iltapäiväkerhon jne. Kyse on kuitenkin koululaisesta.

Itse olen terveydentilan takia vain osa-aikaisesti töissä.

Pelkällä lapsilisällä? Onhan sinullakin elatusvelvollisuus lastasi kohtaan.

Jos isä laittaisi 100e, sinä 100e ja päälle lapsilisät?

Sossuun tekemään paperit, siellä laskevat elarin. Paljon helpompaa kun on mustaa valkoosella. Sossu kyllä huomioi sen, että lapsi puolet ajasta isällään, mutta ei se pakosta elatusmaksua poista.

[QUOTE="mä";22853292]Siis lapsi on puolet ja puolet ja isä ehdotti että maksaisitte vaatteet yms. puoliksi niin mihin sä elareita tarvitset? Isommista hankinnoista sovitte, kumpi ostaa ja toinen antaa sitten kuitin mukaan puolet summasta. Mun mielestä tuo kuulostaa todella hyvältä tilanteelta! Olisin onnellinen tilallasi. Meillä isä ei tapaa lasta koskaan eikä osallistu mihinkään kuluihin.[/QUOTE]
Tässä vaan pohdin asiaa. Todennäköisesti teemme jatkossa juuri noin. Mutta mm. viranomaiset ottavat huomioon myös molempien vanhempien elatuskyvyn. Eroperhe.net

Pelkällä lapsilisällä? Onhan sinullakin elatusvelvollisuus lastasi kohtaan.

Jos isä laittaisi 100e, sinä 100e ja päälle lapsilisät?

Viittasin tuolla vastauksellani tähän vastaukseen jossa kirjoittaja oli sitä mieltä että isän ei tarvitsisi maksaa mitään.

Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja "vieras" Näytä viesti
Miksi hänen pitäisi maksaa sinulle, jos puolet ajasta lapsi on isänsä luona? Kumpi saa lapsilisät? Ei tarvitse maksaa mitään, kohtuutonta, vaikka olisi paremmat tulot kuin sinulla!

Tässä vaan pohdin asiaa. Todennäköisesti teemme jatkossa juuri noin. Mutta mm. viranomaiset ottavat huomioon myös molempien vanhempien elatuskyvyn. Eroperhe.net

Saako lapsi kuitenkin luonasi kohtuullisen elintason? Sellaisen keskitason? Itse vaalisin mahdollisimman pitkälle sinun ja lapsen isän välejä sillä se merkitsee lapsesi hyvinvoinnille paljon enemmän kuin verhojen kalliimpi materiaali tai muumimukin arabia-merkki. Ja teidän välinne voi lähteä tulehtumaan, jos isä kokee, että joutuu elättämään sinuakin lapsen ohessa.

Jos isä on kanssasi samaa mieltä, että hänen elatuskykynsä on huomattavasti sinun elatuskykyäsi suurempi, voit mielestäni ehdottaa, että isä maksaisi lapsen kuluista esim. 60%. Eli jos ostat 100 euron sukset ja näytät isälle kuitin niin hän maksaa sinulle 60 euroa ja sinun osuudeksi jäi 40 euroa. Ahneeksi ei kuitenkaan pidä ruveta.

[QUOTE="mä";22853460]Saako lapsi kuitenkin luonasi kohtuullisen elintason? Sellaisen keskitason? Itse vaalisin mahdollisimman pitkälle sinun ja lapsen isän välejä sillä se merkitsee lapsesi hyvinvoinnille paljon enemmän kuin verhojen kalliimpi materiaali tai muumimukin arabia-merkki. Ja teidän välinne voi lähteä tulehtumaan, jos isä kokee, että joutuu elättämään sinuakin lapsen ohessa.

Jos isä on kanssasi samaa mieltä, että hänen elatuskykynsä on huomattavasti sinun elatuskykyäsi suurempi, voit mielestäni ehdottaa, että isä maksaisi lapsen kuluista esim. 60%. Eli jos ostat 100 euron sukset ja näytät isälle kuitin niin hän maksaa sinulle 60 euroa ja sinun osuudeksi jäi 40 euroa. Ahneeksi ei kuitenkaan pidä ruveta.[/QUOTE]

Ei oo tarkoitus ruveta ahneeksi. Sopu varmasti löytyy. :)

Miellä on yhteishuoltajuus ja poika on ollut luonani 1-2 päivää viikolla ja melkeinpä joka viikonloppu.

Varsinkin pojan ollessa pienempi kun äidillään oli vielä silloin vuorotyö/viikoloppuhugeja, poika oli enemmän minun luona kuin ädillään. Äiti saa lapsilisät ja lisäksi maksan elatusmaksua 150e kk. Tämän lisäksi vaatteita hankitaan puoliksi ym. isompaa, esim. nyt lukion kirjat. Harrastukset maksettu puoliksi. Tämän lisäksi olen maksanut pojan vakuutuksen ja kännykkälaskut.

Poika on ollut kesälomani ajan yleensä mukana ja tältäkin ajalta olen maksanut elkut. Äidillä on ollut uusi kumppani jo joitakin vuosia ja en ole nähnyt tarpeelliseksi ainakaan lisätä maksun suuruutta. Mielestäni lapsen kustannukset tulee riittävästi katettua, olkoonkin että minulla on suuremmat tulot kuin äidillä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi suuremmilla tuloilla pitäisi maksaa enemmän elkkua, kuluttaako suurempituloisen isän lapsi enemmän vaatteita/ruokaa jne kuin pienituloisen?

Iskä

[QUOTE="Iskä";24426784]
Poika on ollut kesälomani ajan yleensä mukana ja tältäkin ajalta olen maksanut elkut.
Iskä[/QUOTE]
Tokihan loma-ajoiltakin elatusapua maksetaan. Ainakin meillä elatusapuja laskettaessa luonapidot jyvitettiin tasan kaikille kuukausille ja sen mukaan laskettiin luonapitovähennyt. Ne kesän luonapitopäivät on siis laskettu vuoden kaikille kuukausille.

Joo mulla on ollut jo muutman vuoden se tilanne, että lapsen äidistä ei ole mitään tietoa muutamaan vuoteen. Voinko saada elatusapua? miten se voidaan "sopia" kun toista ei saada kiinni. myös viranomaiset eivät ole tavoittanut lapsen äitiä. Mistä sitä elatusapua haetaan? minulla on lapsen yksinhuoltajuus, hain sitä käräjäoikeudesta kun piti saada lapselle passi ja toista ei saa kii.

Olen eronnut lapseni isäsätä, oltiin vain avoliitossa ja nyt lapsen isä haluaisi yhteishuoltajuuden mikä ei mua haittaa. Lastenvalvojalle saatin eka vapaa aika vasta lokakuulle ja rupesin tässä meittiimää, että onko mulla oikeuksia saada tytön isältä elatusmaksuja vaikak oliskin yhteishuoltajuus? Tyttö asuis sit mun kanssa kylläkin noin 90% ja olis isällään vain silloin kun isä pystyy hänet vapaa päivinään ottamaan (mies tekee yötyötä ja vapaa päiviä saattaa olal kolmen viikon työjaksossa miten sattuu noin 7 päivää, mutta ei siis 7 päivää peräkkäin).

[QUOTE="Teisku";26687362]Olen eronnut lapseni isäsätä, oltiin vain avoliitossa ja nyt lapsen isä haluaisi yhteishuoltajuuden mikä ei mua haittaa. Lastenvalvojalle saatin eka vapaa aika vasta lokakuulle ja rupesin tässä meittiimää, että onko mulla oikeuksia saada tytön isältä elatusmaksuja vaikak oliskin yhteishuoltajuus? Tyttö asuis sit mun kanssa kylläkin noin 90% ja olis isällään vain silloin kun isä pystyy hänet vapaa päivinään ottamaan (mies tekee yötyötä ja vapaa päiviä saattaa olal kolmen viikon työjaksossa miten sattuu noin 7 päivää, mutta ei siis 7 päivää peräkkäin).[/QUOTE]

Huoltajuudella ja elatuksella ei ole mitään tekemistä keskenään. Huoltomuodosta riippumatta molemmat vanhemmat ovat velvollisia elättämään lastaan/lapsiaan.

Elatusta laskettaessa lasketaan lapsen elatuksen tarve ja molempien vanhempien elatuskyky. Tämän jälkeen lasketaan maksettavan elatusavun suuruus. Mikäli luonapitoa on paljon, tehdään luonapitovähennys.

Tänne oli jo yhteen viestiin linkitetty om:n ohje. Sieltä löytyy ohjeet, miten elatuksen tarve ja elatuskyvyt lasketaan. Todella simppeliä.

Meillä lapset (2) asuvat vuoroviikoin ja silti exäni maksaa minulle elatusapua n. 500 €/kk. Minä maksan lasten päivähoidon, vakuutukset, ulkovaatteet, kengät ja harrastukset. Isä maksaa tietysti puuron ja pedin. Lisäksi ostaa luokseen sisävaatteet ja joitakin harrastusvälineitä (polkupyörä, sukset...). Osa harrastusvälineistä liikkuu lasten mukana. Exälläni on yli kaksinkertaiset tulot omiini nähden joten hän tietysti vastaa suuremmalla osuudelle lastemme elatuksesta, aivan kuten siinäkin tapauksessa, että olisimme edelleen avioliitossa. Toki exällä on uudesta liitostaan yksi lapsi, joka vähentää hänen elatuskykyään yhteisiin lapsiimme nähden. Eipä ole exäni valittanut mitään elatuksen suuruudesta. Itse olen keskituloinen exä hyvätuloinen ja tällä järjestelyllä lapsilla on sekä äidin että isän luona kohtuullinen elintaso ja mukavat oltavat.

Yhteistyössä