Yhteistililliset! mitä on oma raha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Toisen ketjun innoittamana.
Onko oma raha itse tienattua esim.palkkaa, joka menee yhteiselle tilille, ja puolestaan miehen palkka hänen omaa? Kuinka miellätte oman rahan? Meille kaikki on yhteistä ja käsite "oma raha" tuntuu kovin vieraalle. Onko siis näin, että jos oma palkkani hupeni lainoihin ja laskuihin ja ostan esim. vaatteita itselleni, elän mieheni varoilla?

Kuinka sä ajattelet tämän?

Yhteinen raha on yhteistä. Silloin kun on yhteiset rahat niin ei tarvi mitään omaa rahaa. Kumpikin käyttää samoja rahoja, toki siihen tarvitaan sitten harkintaa ja tervettä järkeä. isommissa ostoksissa me ainakin keskustellaan ensin toisen osapuolen kanssa että onko nyt sopiva hetki tehdä isompi hankinta vai pitääkö siirtää esim seuraavalle kuulle. Kaippa se on vähä persooinakysymys kuinka yhteinen tili pelittää mutta meillä ainakin sujuu hyvin (on sujunu jo 10 vuotta) eikä meillä pahemmin riidellä raha-asioista.

ei meillä ole omaa rahaa, kaikki menee yhteiselle tilille. Rahankäytöstä sovitaan yhdessä, molemmat tietää mikä on perheen rahatilanne ja eletään sen mukaan. Todellisuudessa minä elän miehen rahoilla tällä hetkellä, minä työtön ja mies tienaa. Joskus saatan ajatella, että miehen rahat hupeni vuokraan ja muuhun ja loppukuu eletään minun työttömyystuella. Mutta kun kaikki menee samalle tilille niin sillä ei oo mitään käytännön merkitystä.

Kaikki rahat menee yhteiselle tilille jota molemmat käyttää. Omaa rahaa ei periaatteessa ole, mutta jos jotain tarvitsen tai mies niin tililtä sitten otetaan ja käytetään. Hyvin on toiminut jo 16 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23939500:
Meillä ei ole omaa rahaa, meillä on vaan kaikki yhteistä. En osaa selittää, miten se toimii, mutta kyllä se toimii, kun emme kummatkaan rakasta rahaa kovinkaan paljon.

Mä tiedän, kuinka se toimii. Näin samoin meillä. Mulla ei ole koskaan omaa rahaa, mutta rahaa silti on (jos on). Mutta en mä myöskään tuhlaile miehen palkan kustannuksella eikä hänkään minun. Se ostetaan mitä tarvii ja niistä keskustellaan. Myös toisella on vapaus ostaa lupaa kysymättä, jos kokee tarvitsevan jotakin. Mutta oston jälkeen kyllä kerrotaan, että tiedetään kumoikin paljonko on rahaa tilillä jäljellä.

Meilläkään ei omaa rahaa ole. Kaikki menee samalle tilille. Heti kun tilille tulee rahaa maksetaan laskut kaikki pois. Joku summa jätetään ruokaa ja bensaa varten ja loput on kumman tahansa käytettävissä. Yleensä sitä ei kyllä juurikaan ole mitä käyttää. Koskaan ei oo riidelty rahasta. Kai se onnistuu semmosilla pariskunnilla joilla ei ole tapana törsätä tai joilla on suunnilleen samanlainen rahankäyttö yleensäkin.

[QUOTE="a p";23939529]Mä tiedän, kuinka se toimii. Näin samoin meillä. Mulla ei ole koskaan omaa rahaa, mutta rahaa silti on (jos on). Mutta en mä myöskään tuhlaile miehen palkan kustannuksella eikä hänkään minun. Se ostetaan mitä tarvii ja niistä keskustellaan. Myös toisella on vapaus ostaa lupaa kysymättä, jos kokee tarvitsevan jotakin. Mutta oston jälkeen kyllä kerrotaan, että tiedetään kumoikin paljonko on rahaa tilillä jäljellä.[/QUOTE]

Joo. Meillä mies pääosin hoitaa raha-asioita, joten usein kysyn, onko rahaa, jos tarvin jotain. Vaikka mä en hallinnoi rahoja, mies kysyy multa aina, onko ok, jos hän ostaa jotain harrastusjuttua itselleen. siis kalliimmista asioista kysellään, ei tietenkään mistään pikkuhousunsuojista ja semmoisista. Mä luotan siihen, että mies tietää, mikä rahatilanne on ja osaa toimia järkevästi. ei olla oltu sen asian suhteen koskaan pulassa. Mua ei ostelu hirveästi kiinnostakaan, niin en tunne, että tarttisin jotain omaa rahaa.

Meillä yhteiset rahat eikä tunneta käsitettä omat rahat. Enkä edes kauheasti ymmärrä tuota systeemiä pariskunnilla (siis omat rahat ja menot jaetaan), varsinkin jos on lapsia, en miten erotellaan omat rahat ja jaetaan TASAPUOLISESTI menot..

Meillä on yhteistili, jonne laitamme saman summan rahaa kk:ssa.(tienaamme suur.piirtein saman verran). Sieltä sitten maksellaan bensat, ruoat, laskut yms. Lasten kuluja maksellaan omilta tileiltämme, minä yleensä ostelen vaatteet ja mies sitten ne isommat ostokset, joita tehdään harvemmin.

Omat rahat on ne joilla kustannetaan omat harrastukset ja hankinnat. Näin meillä homma toimii.

Meillä on kaikki yhteistä. Meillä on tietty summa kuukaudessa elämiseen ja siitä lasketaan paljonko menee minnekkin. Jos mies haluaa hankkia jonkun sinä kuukautena, se hälle sallitaan jos budjetti antaa myöten. Ja jos taas minä haluan jotain, niin se katsotaan myös tilin saldon mukaisesti.

ei ikinä yhteistä tiliä, johon molempien rahat menis. ei ikinä.
Molemmilla omat tilit ja omat tilit sitten yksi yhteinen lainatili.
Mä en ikinä antais ukkoni mennä mun tilille eikä ukko mun.
Ainoo kerta, jolloin sain luvan hoitaa laskuja ukon tililtä oli, kun oli
sairaalassa 3 viikkoa pitkän leikkauksen päätteeksi.
Laskut maksetaan puoliksi sovitaan aina kuukausittain ja tämä toimii meillä.

Meillä on yks yhteinen tili ja sit molemmilla omat, joihin on molemmilla käyttöoikeus. Yhteistä tiliä pidetään lainanhoitotilinä ja siirretään joskus ylimäärästä jemmaan.

Meillä yhteiset rahat-periaate toimii siksi, kun emme nussi pilkkua ja raha ei ole meille niin tärkeä (paitsi elämisessä tietenkin). Isommista ostoksista neuvotellaan (esim. auto, vene jne..). Olemme ylempää keskiluokkaa.

Mun oma raha on se jonka otan tililtä tai vingutan kortilta. Kaikki on mun rahaa, yhtälailla kuin kuin miehen rahaa, eli yhteistä.
Yhteinen tili on meillä tosi toimiva juttu. Ensin maksetaan laskut ja sitten jos on isompia ostoksia niin ne ja loput sitten menee miten menee. Toki me isommista keskenämme jutellaan, ettei molemmilla ole mielessä isoja ostoksia. Niin kauan kuin rahaa tilillä riittää ei yhteinen tili ole ongelma. Sitten kun euroja laskeskellaan, niin uskon niitä ongelmiakin tulevan

Se mikä on mun lompakossa on mun. Vaikka oikeesti kaikki on yhteistä, seki raha yhteiseltä tililtä nostettu ja miehen tienaama. Puhutaan että "oisko sulla kakskymppistä".

Ei meillä ole mitään "omaa rahaa". En edes käsitä, mitä se sellainen oma raha voisi olla, kun on perhe ja lapsia. Kaikki rahahan on perheen. Kaikki saavat mitä tarvitsevat, kukaan ei osta mitään ihan hirveen turhaa, toki joskus kaikki ansaitsevat pikku luksusta, mutta kukaan meillä ei shoppaile shoppailun vuoksi. Yhteiset tilit on olleet koko sen ajan kuin ollaan oltu naimisissa, tällä hetkellä mulle ei tule mitään muuta kuin kotihoidontuki, ja on ollut sellainenkin aika, jolloin ei tullut mitään (muuta kuin lapsilisä). Silti en ollenkaan koe, että mulla ei olisi yhtäläistä oikeutta käyttää rahoja omiin tarpeisiini, tärkeää työtä teen ihan yhtä lailla lapsia hoitaessani. Syksyllä menen töihin, mutta silloinkin bruttopalkkani on n. 1/3 miehen bruttopalkasta. Mutta edelleen, perheen pakolliset menot menee kaiken muun edelle, ja sen jälkeen kukin ansaitsee hauskuuksia tasapuolisesti. Meillä ei oo ollut yhtään rahariitaa tilien yhdistämisen jälkeen, suurin syy siihen on varmasti se, että kumpikin koitamme ihan oma-aloitteisesti elää melko järkevästi, eikä meidän tarvitse toisillemme naputtaa. Toinen syy on se, että tähän asti raha on riittänyt, toivottavasti näin jatkuu. Ja ei, en todellakaan koe, että eläisin tai olisin elänyt mieheni siivellä, tämä opiskeluaikani ja lapsien hoitoaika on ollut ihan yhteinen päätöksemme.

meillä myös on YHTEISET RAHAT yhteisellä tilillä, jonne menee molemmilta tietty prosentti tuloista. OMAT RAHAT ovat sitten ne, jotka jäävät omalle tilille. As simple as that.

[QUOTE="vieras";23940144]Minulle yhteinen raha on omaa rahaa. Voin käyttää sitä kuin omaani. Omaa rahaa käytän harkiten.[/QUOTE]

Tässä hienosti tiivistettynä eväät, joilla systeemi pelittää.

Meillä omat tilit, taloustili sekä säästötili. Taloustilille laitetaan aina kuun alussa yhdessä rahaa, joko molemmat saman verran tai sitten esim. 60% tuloista, jos on kovin paljon eroa (olen freelancer ja myös ollut hoitovapaalla välillä). Säästötilille laitetaan myös samalla periaatteella. Omat rahat ovat ne, jotka jäävät viivan alle perheen yhteisten menojen jälkeen ja siis jäävät niille omille tileille. Taloustililtä maksetaan kaikki perheen menot: vuokra, yhteiset laskut, lasten hankinnat, yhteiset ulkona syömiset ja huvittelut jne.

Me olemme toistaiseksi kokeneet tämän hyväksi systeemiksi. Molemmat osallistuvat reilusti ja tasapuolisesti perheen pyörittämiseen, mutta molemmille jää silti sellaista rahaa josta ei tarvitse tehdä tiliä toiselle millään tavalla. Eli jos tahdon "omilla rahoillani" ostella vaatteita, käydä kalliissa joogassa tai vaikka käydä jalkahoidossa, niin toisella ei ole asiaan mitään nokan koputtamista. Näin molemmilla säilyy myös fiilis siitä, että oma työnteko kannattaa.

Mikä kenellekin sopii. Ymmärrän yhteiset rahat ja kenties meilläkin joskus mennään siihen, ei kuitenkaan vielä ole tullut tarvetta. Ainoa systeemi jota en ymmärrä, on täysin eri taloudet eli molemmat maksavat oman puoliskonsa riippumatta tuloista. En näe mitään tolkkua perheessä, jossa puolisoilla on eri tulotaso.

Ei sellaista olekaan kuin oma raha, jos on yhteinen tili. Tai sitten se on molemmille puolisoille omaa rahaa, vaikka onkin yhteistä. Meillä sitä sanotaan 'meidän rahaksi'.

Myöskään tavarat tai ruuat eivät ole omia, vaan ne ovat meidän, koska ovat meidän rahoista maksettuja.

Yhteistyössä