Yks asia mua ihmetyttää, rahajutut, sossut...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti

Vieras
Miettikää, meidän viishenkinen perhe asuu 70 neliön asunnossa, asumismenot 1000?/kk. Tulot 2500?/kk (käteen).

-Maksamme tuosta rahasta kaiken itse, emme saa mistään mtn
-Maksamme siis tosiaan sairaalamaksut, lääkemaksut, vakuutukset, lasten sukset, sängyt, turvaistuimet, vaunut jne.

SOSSUSTA

-Saa lapsen sänkyyn
-vaunuihin rahaa (jonkun ketjun perusteella ne summatkin oli niin saatanan suuria verrattuna esim. siihen mitä meillä on koskaan ollut varaa ostaa)
-Sossusta saa rahaa lasten harrastuksiin (ilmeisesti siis myös näin talvisin sukset ja luistimet, jotka nekin me ostetaan kirppikseltä)

Meidän perhe pärjää just ja just. Mutta eipä meille kukaan tule mitään hyvän mielen lahjakortteja tarjoamaan... vaikka ei se jolun järkkääminen näillä tuloilla ole mitään kovin rahakasta.

Mun mielestä aika väärin. Kyllä työnteon pitäisi kannattaa aina.

Onhan mulla ja meidän perheellä jotain mitä ei sossulaisilla ole. Esimerkiksi ylpeys siitä, että elättää itsensä ja perheensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Miettikää, meidän viishenkinen perhe asuu 70 neliön asunnossa, asumismenot 1000?/kk. Tulot 2500?/kk (käteen).

-Maksamme siis tosiaan sairaalamaksut, lääkemaksut, vakuutukset, lasten sukset, sängyt, turvaistuimet, vaunut jne.

SOSSUSTA

-Saa lapsen sänkyyn
-vaunuihin rahaa (jonkun ketjun perusteella ne summatkin oli niin saatanan suuria verrattuna esim. siihen mitä meillä on koskaan ollut varaa ostaa)
-Sossusta saa rahaa lasten harrastuksiin (ilmeisesti siis myös näin talvisin sukset ja luistimet, jotka nekin me ostetaan kirppikseltä)

Meidän perhe pärjää just ja just. Mutta eipä meille kukaan tule mitään hyvän mielen lahjakortteja tarjoamaan... vaikka ei se jolun järkkääminen näillä tuloilla ole mitään kovin rahakasta.

Onhan mulla ja meidän perheellä jotain mitä ei sossulaisilla ole. Esimerkiksi ylpeys siitä, että elättää itsensä ja perheensä.

oletko edes hakenut asumistukea. sitä varmaan saisitte kun vuokra on noin iso

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:

SOSSUSTA

-Saa lapsen sänkyyn

oletko edes hakenut asumistukea. sitä varmaan saisitte kun vuokra on noin iso

Sori, mut kyse omistusasunnosta. Ja joo, miksi omistusasunto. No asuttiin vuokralla ennen 74 neliöisessä asunnossa ja vuokra oli siinä 950?/kk. Eikä tullut asumistukea silloinkaan.

Yks kaveri on sossun perusasiakas, työtön yh. Kotihoidon tuella, kunta maksaa elarit, lapsilisän ofc ja sitten se saa sossusta joka kuukausi vaihtelevan summan rahaa, riippuu siitä paljonko on laskuja. Ärsyttää välillä aika vitusti kun sillä on jatkuvasti rahaa ostaa vaatteita ja leluja lapselleen, käydä ulkona syömässä, ryypätä baarissa.. Asunto on iso kolmio ja kodinkoneita joka lähtöön, ruuassakaan ei säästele. Ei edes harkitse töihin menoa.

No niin ja ennenkuin alkaa taas yh:iden haukkuminen kimpassa niin minä ole neljän totaaliyh kotihoidontuella enkä saa tai hae sossuta mitään :) ei tuu suksia muualta kuin kirppikseltä meille.

Lasten harrastusvälineisiin ja harrastuksiin on mun mielestä tosi hyvä antaa sossuta tukea koska se on ennalta ehkäisevää lastensuojelua :) pitää tenavat pois huonoilta teiltä kun ne hiihtää tai luistelee =)

Alkuperäinen kirjoittaja Just näin:
Yks kaveri on sossun perusasiakas, työtön yh. Kotihoidon tuella, kunta maksaa elarit, lapsilisän ofc ja sitten se saa sossusta joka kuukausi vaihtelevan summan rahaa, riippuu siitä paljonko on laskuja. Ärsyttää välillä aika vitusti kun sillä on jatkuvasti rahaa ostaa vaatteita ja leluja lapselleen, käydä ulkona syömässä, ryypätä baarissa.. Asunto on iso kolmio ja kodinkoneita joka lähtöön, ruuassakaan ei säästele. Ei edes harkitse töihin menoa.

Ei mulla ainakaan kotihoidontuella ja toimeentulotuella todellakaan ollut tuollaaseen varaa! Kaksiossa asuttiin (asutaan edelleen ), nytkään ei todellakaan ole varaa ostella vaatteita koko aika jne. Ulkona syöminen? Joo jos tähän lasketaan se, että hakee grilliltä jonkun halvan hampurilaasen.

Suomessa kaikista heikoin tilanne onkin keskituloisilla..

Paremmin mekin pärjättiin kun olin kotihoidontuella kotona ja mies päätoiminen opiskelija. Asumistukea saatiin reilusti yli puolet vuokrasta. Veroprosentit alhaiset jne. ( sossussa ei tosin olla oltu asiakkaina) Nyt minä opiskelen, mies tienaa opiskelun ohessa jonkun verran, lapsesta menee hoitomaksu ja asumistukea ei tule. Mies joutuukin tekemään 100 tuntia kuukaudessa enemmän töitä että edes eletään - köyhänä pärjäs paljon paremmin.

No jaa, mulla on vähän eri kuva noista harrastus ja avustus rahoista..ne on harkinnan varaisia ja yleensä vanhempi lapsi saa tukea harrastuksiin. Pienempi ehkä voi saada juuri niihin luistimiin kerran avustusta. Syntyvälle vauvalle voi saada kerran avustuksen (joka yleensä on pieni), jos tosiaan lähtee tyhjän päältä ja kaikki rahat ja tuet menee välttämättömiin kuluihin. Toimeentulotuki on kuitenkin tarkoitettu väliaikaiseksi tueksi vain.

SOSSUSTA

-Saa lapsen sänkyyn

Mutta tehän pärjäätte siis hyvin. Asumismenojen jälkeen jää 1500 euroa per kuukausi!

Oletko muuten ajatellut, että kaikki sossun tukia nostavat eivät ole työttömiä elämäntapaluusereita? Joukossa on myös sellaisia, jotka tosissaan yrittävät pysyä pinnalla ja käyttävät avustuksia vain sen vähimmäisajan, mitä on aivan pakko, kunnes selviää ilman!

Me saamme toimeentulotukea. Kumpikaan meistä ei ole työtön tai sairaslomalla, äitiyslomalla jne. Teemme kovasti töitä sen eteen, että olemme pian taas maksajapuolella, emmekä yhteiskunnan tukien saajina. Meillä käteen tulee rahaa 1400 eur kuukaudessa (sisältäen lapsilisät kahdesta kouluikäisestä). Asumismenoja on melkein tonni. Asumistukea emme saa. Tämän summan päälle saamme joinakin kuukausina jonkun satasen toimeentulotukea. Joinakin kuukausian emme saa mitään. Tiukilla mennään.

En sinuna olisi yhtään kateellinen noilla teidän tuloilla. Eivät ne isot ole, mutta eivät kyllä kovin pienetkään.

Oletko ikinä miettinyt mikä tekee ihmisestä sossun asiakkaan?Se ei aina ole se että ihminen ei tee mitään,monella on takana sairauksia,työttömyyttä tai mitä tahansa vaikeaa elämässä/moni käy oikeesti töissä mutta rahat ei riitä,edes terveysmenoihin,sähköön,veteen ei mihinkään ylimääräriseen.Mäkin sossun asiakkaana ja työssä olevana sanon että työnteon pitäisi kannattaa mutta nykysuomessa se ei todellakaan ole niin.Mä sanon että apua otan jos siihen on mahdollisuus enkä häpeä sitä.

Mulla on lisäksi vielä ainaki tämän kunnan noista harkinnan varaisista rahoista sellainen kuva että antavat sitä tukea esim. lasten sänkyyn kirppis hintojen mukaan ja sama vaikka vaunuissa tai missä vaan harrastusvälineissä. Kaipa tämä käytäntö vaihetelee kovasti mutta näin tässä kunnassa :)

Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Suomessa kaikista heikoin tilanne onkin keskituloisilla..

Paremmin mekin pärjättiin kun olin kotihoidontuella kotona ja mies päätoiminen opiskelija. Asumistukea saatiin reilusti yli puolet vuokrasta. Veroprosentit alhaiset jne. ( sossussa ei tosin olla oltu asiakkaina) Nyt minä opiskelen, mies tienaa opiskelun ohessa jonkun verran, lapsesta menee hoitomaksu ja asumistukea ei tule. Mies joutuukin tekemään 100 tuntia kuukaudessa enemmän töitä että edes eletään - köyhänä pärjäs paljon paremmin.

Nimenomaan. Heikoin tilanne on niillä ketkä just ja just pärjää omillaan.

Mä taas en ymmärrä että mihin ihmiset hassaa rahansa kun ei 2500 euroa käteenkään riitä. Meitä 2+2, ollaan elettu 2000 euron netolla monta vuotta erittäin hyvin ja nyt kun tulot on 2300 euroa niin eletään vielä paremmin. Ja ruoasta ei säästetä, on opinto- auto- ja asuntolainat jne

eipä nuo tulot meilläkään päätä huimaa, eikä sossussa käydä.
viisi henkisen perheen tulot nettona n.1500, kun mies työtön, ja itse olen äitiyslomalla. tuosta menee asumiseen n.500?, riippuen vähän sähkölaskusta ja jätemaksuista.
tuosta maksetaan vielä lainaa 300?/kk.

kirpparit on ahkerassa käytössä, kun tarvii luistimia tai muuta.

muoks. kohta onneksi tulot nousee, kun mies aloittaa työt :)

Yhteistyössä