Yksi keskenmeno takana, nyt raskaana ja en osaa rentoutua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jaana"

Vieras
Mulle tuli keskenmeno vuosi sitten.
Nyt olen raskaana, rv 6. Mun edelliset raskaudet olin hyvin varma siitä, että kaikki menee hyvin eikä keskenmeno käynyt mielessäkään. Kun edellinen raskaus meni kesken, nyt mulle on jäänyt pelko että tämäkään ei jatku alkua pidemmälle.

Ei ole päivää, jollon en pelkäisi että verenvuoto alkaa.. Miten saisin rentouduttua? Pelkään lopulta myös sitä, että aiheutan keskenmenon tällä turhalla stressaamisella :(

Ei kai sitä saa lopetuttua kokonaan. Parhaiten itselläni auttoi runsas tekeminen (tosin ei aina sekään). Ultran jälkeen olin hyvillä mielillä aina muutaman päivän. Dobleri auttoi jonkin verran. Aika auttoi parhaiten.

Älä huoli, olet nyt ihan normaali. Aikaisemmin olit vain ehkä vielä sinisilmäinen eikä pieneen mieleesikään tullut että jotain voisi sattua, vaikka eihän se todellisuudessa ole ollenkaan harvinaista että jotain tapahtuu.

Mutta sitä se elämä on. Sen riskin kanssa vaan pitää oppia elämään. Jos haluaa lapsia, tai ylipäätään elää, niin se riski vaan tulee siinä mukana että jotain voi sattua.

...mutta jos jotenkin pystyisit olemaan kiitollinen kaikista yhteisistä päivistä - ei meille kukaan ole luvannut huomista :)

Tiedän sun tunteet ap. Mulla sama juttu, km takana ja nyt oon rv 20+2 ja silti stressaan välillä. Yritä vaan olla stressaamatta ja usko että kaikki menee hyvin. Itse ajattelin alussa niin että jos vauva on pysyäkseen matkassa niin se pysyy eikä mikään määrä miettimistä muuta asiaa. Oikeasti. Onnea raskauteen =) Sit kun eka kerran kuulee/näkee ultrassa sykkeen ja alkion/sikiön elossa niin se helpottaa aika paljon =)

Esikoisen jälkeen kaksi keskenmenoa, kuopuksen odotus alkoi kaksosraskautena mutta toinen sikiöistä meni kesken. Ja että mitenkö selvisin loppuraskauden stressaamatta.. En mitenkään. Doppleri helpotti vähän.
Kun synnytys alkoi, olin varma että vauva kuolee siihen. Ja kun päästiin kotiin, ensimmäiset puoli vuotta pelkäsin kätkytkuolemaa.

Kahden "normaalin" raskauden jälkeen sain keskenmenon...olin vähän että aha, enkä oikein osannut ajatella mitään...oli jotain rv 5 tai 6 silloin. Aika pian tulin uudelleen raskaaksi ja se olikin sitten stressaavaa...no kaikki meni onneksi hyvin, mutta sen se aiheutti että oli täysin selvää että meille ei enää tule lisää lapsia....vaikka joskus haaveilinkin neljästä lapsesta.

Ei sille mitään voi, tottakai ressaa jnkv kun on kokemusta. Toisaalta et sillä stressillä mitään km saa aikaan, joten älä siitä huoli. Tulee jos on tullakseen, nuo alkuajat.

Stressi helpottaa aikanaan, kun viikot kasautuvat. En tiedä loppuuko se ihan täysin koskaan, mutta uskoisin sen auttavan paljon kun liikkeet alkavat tuntua ja dobblerilla kuuluu sydänäänet. Koita pitää nyt itsestäsi ja omasta jaksamisestasi huolta. Puhu peloistasi esimerkiksi neuvolassa, sekin voi auttaa. Myös varhaisultra voisi antaa varmuutta alkuun. :)

Itselläni on takana kolme peräkkäistä keskenmenoa, ei lapsia ennestään. Nyt rv10+ menossa ja ainakin itselläni stressin taso vaihtelee, koko ajan kuitenkin hiljalleen helpottuen. Odotusajan puolella on keskenmenon jälkeen plussanneiden ryhmä, tule sinne juttelemaan. Siellä saa avoimesti avautua peloistaan :) http://kaksplus.fi/keskustelu/lapse...-jalkeen-plussaanneet/sivu4.html#post30661277

Tehdäänköhän neuvolassa ikinä ultraa? Siis tavallisella neuvolakäynnillä alkuraskaudessa? Viimeksi keskenmenon aikaan lääkäri varmisti ultralla oliko keskenmeno mutta mietin että onko ainut vaihtoehto mennä yksityiselle alkuraskauden ultraan.

Tehdäänköhän neuvolassa ikinä ultraa? Siis tavallisella neuvolakäynnillä alkuraskaudessa? Viimeksi keskenmenon aikaan lääkäri varmisti ultralla oliko keskenmeno mutta mietin että onko ainut vaihtoehto mennä yksityiselle alkuraskauden ultraan.

Ei ne kyllä tee. Ellei oo joku huippuneuvola, meidän nlassa ei ole edes ultraa ollenkaan, ainoastaan doppleri. Jos et jaksa odottaa sinne nt-ultraan asti niin ainut vaihtoehto taitaa olla kallis yksityinen..

Yhteistyössä