Yksi lapsi mietityttää kovasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lillil
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lillil

Vieras
Äitinsä ei saa siihen mitään otetta, enkä yhtään ihmettele.
Ikää on vajaa 3v, ei syö vielä itse, ei mitään alkeellisimpiakaan kuivaksiopettelun merkkejä (lapsi ei kuulemma halua käydä potalla), syö tuttia, juo tuttipullosta, nukuttaminen kestää kolme tuntia, lapsi riekkuu usein vielä puolen yön aikaankin hereillä ja lopulta nukahtaa videoita katsellen.

Lapsi on puolet kuukaudesta isällään ja siellä ei kuulemma ole mitään ongelmia. Kun lapsi on tällä äidillään, niin on kuitenkin aina viikonloput hoidossa, että äiti saa vähän rentoutua.

Olen suoraan tälle äidille ihmetellyt asiaa, kun paljon nähdään. Lapsi kuulemma haluaa mummulle hoitoon, niin ei raaski kieltääkkään. En ymmärrä!!

Ei saa mitään normaalia rytmiä ja rutiineja lapselleen. Minusta ei ole normaalia, että noin pieni menee nukkumaan puolen yön aikaan.
Tämä äitikin aina valittaa, kuinka ei jaksa ja kuinka lapsen kanssa ei voi mennä minnekkään, kun se on sellainen "hirviö" (näillä sanoilla äiti kuvailee usein lastansa).

[QUOTE="alkup.";24814832]Minusta ei ole normaalia, että noin pieni menee nukkumaan puolen yön aikaan.
[/QUOTE]
Minusta taas on. Jos ei ole aamuherätyksiä, niin jokainen perhe voi elää sen rytmin mukaan, mikä heille parhaiten sopii. Suomessa vaan vallitsee joku ihme periaate siitä, että lapsen pitää olla unessa kello 20 mennessä ja herätä kello 8 mennessä. Blääh.

Niin tosiaan, kun ei töissä käy, niin ei kannata yrittääkään pitää normaalia rytmiä yllä.
Isänsä luona lapsi kuitenkin elää muun perheen mukaan, menee nätisti nukkumaan juurikin klo 20, kuten muutkin lapset. Ei kannata ulkoilla, vaan kannattaa valittaa, kun lapsi tuhoaa sisällä kaiken, ei kannata keksiä lapselle ikinä mitään tekemistä, että se sitten väsyisi ja menisi nukkumaan normaaliin aikaan. Kannattaa vaan istua koneella ja laittaa lapsi katsomaan tv:tä, ettei se hajota asuntoa.

Ja joku kysyi, että mitä asia minulle kuuluu. Kuulee sen verran, että kuuntelen lähes joka päivä tämän äidin valituksia siitä, kuinka kauheaa sen lapsen kanssa elämä on.

[QUOTE="vieras";24814810]Ja asiahan ei taida sulle kuulua mitenkään.[/QUOTE]

Tässäpä juuri yksi tämän maan ongelmista. Ongelmiin ei uskalleta (tai haluta) puuttua, koska "eihän se mulle kuulu". Sitten itketään yhteisöllisyyttä heti perään. Ei se yhteisöllisyys itsestään synny.

[QUOTE="alkup.";24814862]
Ja joku kysyi, että mitä asia minulle kuuluu. Kuulee sen verran, että kuuntelen lähes joka päivä tämän äidin valituksia siitä, kuinka kauheaa sen lapsen kanssa elämä on.[/QUOTE]
Älä vietä aikaasi tuollaisen ihmisen kanssa. Tai sano sille että pää kiinni, itse olet kuoppasi kaivanut. Tai opeta kädestä pitäen miten lasten kanssa kuuluu toimia.

On se kumma, että kun on huolissaan, niin saa itse haukut. Kiitos.
Ehkä pyydän lapsen taas hoitoon, niin äiti pääsee rentoutumaan, niin ei oman lapsen kanssa olo pääse rasittaan :)

aika oudolta, jos isällään kaikki ok.. ei taida äitiä vain kiinnostaa lapsi :( itsellänikin oli esikoisen kanssa samaa ongelmaa, sain lapsen liian nuorena:( Tosi huono äiti olin... lapsi on nyt esikoinen, ja.. niin.
Meillä on pieni vauva ja huomaan, nyt kun on tullut enemmän ikää, että tulen paljon paremmin toimeen vauvan kanssa, rakastan häntä.
Ehkä ap:n pitäisi kysyä äidiltä, kun seuraavan kerran valittaa lapsestaan, mitä jos antaisi huoltajuuden kokonaan isälle...:)

No kyllä minunkin mielestä lapsella kuuluu olla inhimilliset nukkuma-ajat mutta kukin tyylillään :D äiti ei taida jaksaa lapsensa kanssa. Mitä jos lapsi olisikin isällään enemmän, jos siellä homma toimii "normaalisti"...

Lapsi olikin koko kesän isällään ja usein yli tämän puolet kuusta, mutta äiti ei halua elatusmaksun takia luopua huoltajuudesta. Ei kuulemma tule toimeen ilman isän maksamaa elatusmaksua.
Ja selittää aina sitä, kuinka lapsi oli niin toivottu ja haluttuim ja kun hänkärsi lapsettomuudestakin kokonaista kaksi kuukautta, huoh. Olen niin kyllästynyt siihen jokapäiväiseen narinaan.

[QUOTE="alkup.";24814930]On se kumma, että kun on huolissaan, niin saa itse haukut. Kiitos.
Ehkä pyydän lapsen taas hoitoon, niin äiti pääsee rentoutumaan, niin ei oman lapsen kanssa olo pääse rasittaan :)[/QUOTE]

No jos se huolissaan olo ilmenee ainoastaan asian ihmettelynä nettipalstalla, niin ei siitä taida olla juuri hyötyä tai apua. Se varmaan vastakommentoijia ärsyttää. Voisit ehdottaa äidille, jos on lapsen kanssa hankalaa, että ottaisi neuvolassa puheeksi ja saisi sitä kautta jotain tukea kasvatusasioissa.

[QUOTE="alkup.";24815282]Lapsi olikin koko kesän isällään ja usein yli tämän puolet kuusta, mutta äiti ei halua elatusmaksun takia luopua huoltajuudesta. Ei kuulemma tule toimeen ilman isän maksamaa elatusmaksua.
Ja selittää aina sitä, kuinka lapsi oli niin toivottu ja haluttuim ja kun hänkärsi lapsettomuudestakin kokonaista kaksi kuukautta, huoh. Olen niin kyllästynyt siihen jokapäiväiseen narinaan.[/QUOTE]

Halusit siis tulla myös tänne haukkumaan kyseistä ihmistä? Entä jos kokeilisit auttaa häntä, jutella ja kannustaa? Kenties voisi olla rakentavampaa, kuin marista hänestä kaikille..

Minua ärsyttää ihmiset, jotka jaksavat vaan länkyttää soopaa toisten selän takana koittaen nostaa omaa paremmuuttaan esille. Tee jotain, hanki ryhtiä ja suoraselkäisyyttä tai lopeta lässyttäminen.

Mä en edelleenkään ymmärrä, miksi sä ap olet päivittäin tekemisissä kyseisen ihmisen kanssa, jos hänen narinansa, lapsenkasvatustyylinsä ja mikään muukaan ei miellytä?

Vaikka se olisi sun oma sisko, niin ei ole pakko olla tekemisissä koko ajan.

Aino* mitkähän ajat mahtaa olla inhimilliset?

Meillä lapset menny alle kouluikäisinä nukkumaan klo 22, ovat kesäaikaan menneet myöhempäänkin. Suositusten mukaiset tunnit saaneet nukkua. Kerhokin ollu aina iltapäivästä. Mainittavin seikka mielestäni miksi olemme toimineet näin meidän perheessä on se että mies tekee pitkää päivää ja minä olen ollut lasten kanssa kotona, näin olemme saaneet illasta perheen rauhallista yhdessä olo aikaa ennen iltapesua ja nukkumaan menoa ilman että se isä törmää parahiksi just kun pitää mennä nukkumaan tai ovat jo nukkumassa. Siis isä näkee lapsiaan hereillä muulloinkin kuin viikonloppuisin.

Kehitykselle tästä ei ole ollut ainakaan vielä mitään haittaa, nykyään ovat reippaita koululaisia.

Yhteistyössä