Yksi päiväaikataulu meiltäkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummeliisa

Tunnettu jäsen
28.08.2010
34 446
106
63
60
Oulu
www.viipaleita.net
Täysin tyypillistä päivää ei lie olekaan vaan isossa sakissa jokaiselle päivälle osuu jotain rutiineja rikkovaakin. Tänään sellainen lie minun lenssuni eli yskin keuhkojani pihalle ja kuumeilen eli pyrin pysymään vilttiin kääriytyneenä sohvan nurkassa suurimman osan päivää. Väliin onnistui. Väliin ei.

Jotakuinkin näin kuitenkin soljui päivä:

- Herääminen noin klo 5.30. Suihkuun, pukeutuminen ja sen jälkeen koneet tyhjäksi; astianpesukone ja pyykinpesukone siis. Kahvi tippumaan, sipulia ja valkosipulia palasiksi ja ne yhdessä possunsuikaleiden kanssa uuniin. Itse tietokoneelle lorvimaan.

- Noin klo 7 käy ovi ja Tönöön saapuvat tytär 23 v poikansa 5 kk, tytär 25 poikansa 3 v kanssa sekä vävy 31v. Vävy ottaa meidän auton heittääkseen sen kaupunkiin huoltoon ja tytär 25 seuraa häntä omalla autollaan tarkoituksenaan heittää vävy korjaamolta töihinsä ennen kuin itse menee koululleen.

- Me muut alamme keittämään aamupuuroa ja laitamme aamusämpylätaikinan nousemaan. Tytär 23 haluaa maustaa sen tänään aurinkokuivatuilla tomaateilla. (Voi suositella eli hyvää tuli)

- Puoli kahdeksan aikaan alastautuu teini 13 v, lampsii muristen suihkuun ja pian sen jälkeen alakertautuvat myös tytär 5 v ja poika 4 v sekä mies. Sämpylät uunista ennen kahdeksaa ja aamupalaa pöytään.Mies linnottautuu kahvikupin ja sämppärinsä kanssa työhuoneeseen töihinsä.

- Kahdeksan maissa ovi jälleen käy ja tytär 26v tuo päiväksi hoitoon tyttärensä 1 v. Hänkin juo aamukahvin, syö sämppärin ja häipyy sitten töihinsä. Heittää matkalla teinin 13 v tämän omalle koululle.

- Aamusiivoja (petaukset sun muuta), pikkuväen aamupuuhia (vaipat vaippaikäisille, päivävaatetta leikki-ikäisille).

- Tytär 23 v patistelee minua sohvanurkkaan, mutta huomaan lipsuvani tuon tuostakin; milloin pitää auttaa 1 v potalle, milloin auttaa tyttärelle 5 v sisäkenkiin solmu jne. Hyvistä päätöksistäni huolimatta en ole kovin hyvä potilas.

- Puoli kymmenen maissa alamme etsiä ulkovaatteita pojalle 4 v ja tyttärenpojalle 3 v. Eväät heille pikkusalkkuihin ja sitten kun ollaan valmiina niin ilmoitus miehelle, joka lähtee viemään heitä (miniän 20v autolla joka lainassa tämän viikon) päiväkerhoon ja käy samalla reissulla kaupassa. Palattuaan ruokien purkaminen kaappeihin.

- Minä kirjoitan työhommiani sohvan nurkassa läppärillä, tytär 5 v olkkarin pöydän ääressä kirjoittaa myös
– kirjettä isoisälle sairaalaan. Tytär 23 v touhuaa keittiössä päivän ruokaa, pilkkoo kaalia, porkkanoita, palsternakkaa, lanttua jne vauva mandukenissa ja siskonlapsi 1 v vieressä omassa tuolissaan. Välipalaksi pienimmille niitä porkkanan ja lantunpaloja. Mummelille päivän viides kahvikupillinen.

- Kahdeltatoista mes hakee pojan 4v ja tyttärenpojan 3 v kerholta ja kokoonnumma kaikki kotonaolijat syömään lounasta, sitä kaalisoppaa loppujen aamiaissämpylöiden kanssa.

- Sen jälkeen vaippasulkeiset ja vetäydyn vintille tyttärentyttären 1v kanssa. Pimu nukahtaa parissa minsassa päiväunille ja minäkin saan vähän töitä aikaiseksi omalla läppärilläni.

- Alakerrassa pojat 3 ja 4v pukeutuvat ja painelevat pihaleikkeihin ja mies heittää tyttären 5 v kerhoon. Tytär 23v siivoaa lounaan jäljet, hoitelee vauvaansa, paistaa pannarin ja leipoo tuulomaantortun.

- Alastaudun noin klo 3 kun tyttärentytär 1 v herää päikkäreiltään. Välipalaksi kaikille peinille, mysö ulkoa sisälletulleille, (vauvaa lukuunottamatta) pannaria mansikkahillon kanssa.

- Teini kotiutuu kahden ystävänsä kanssa ja syövät porukalla loput pannarit ja vetäytyvät sitten huoneeseensa ”tekemään läksyjä” (lue: kikattamaan kavereidensa kanssa).

- Tytär 23 v pukee itsensä, vauvan ja siskonlapsen 1 v ja menee nukuttamaan vauvaa vaunuihin ja laskemaan pulkalla tyttärentyttären kanssa. Pojat leikkivät vähän aikaa olkkarissa junaradalla ja pukeutuvat sitten hekin ulos.

- Noin klo 16.15 päättyy tyttären 5 v kerho. Isosisko 26 v poimii hänet kyytiinsä palatessaan töistään ja vaihtaa sitten pihalla omaan tyttäreensä 1 v.

- Tytär 25 v palaa koulultaan, kattaa pöydän ja lämmittää päivällisen kaalisopan. Hänen miehensä 29v ilmiintyy paikalle omista hommistaan. Nuori pari, pihaväki, mies, minä ja teini ystävineen syö päivällä keitettyä kaalisoppaa. Jälkiruoaksi tuulomaantorttua.

- Poika 21 v soittaa ettei tuokaan tytärtään 9 kk hoitoon siksi aikaa kun menee avokkinsa kanssa tanssitunnille vaan pikkuneidin kummitäti tulee tanssittamaan pienokaista salille vanhempiensa tunnin ajaksi. Hakee kuitenkin töistä palatessaan puoli pellillistä tuulomaantorttua, koska heille tulossa illemmalla vieraita.

- Vävy 29 v siivoaa keittiön ja sitten hän sekä tyttäret 23 ja 25 v lähtevät koteihinsa vauvoineen.

- Teinin ystävät lähtevät myös koteihinsa.

- Teini alastautuu läksykirjojensa kanssa ja linnottautuu yhdelle alakerran tietsikoista.

- Mies houkuttelee pienimmät mukaansa ulos ja lähtevät hiihtolenkille. Hiihtävät kaupalle asti ja tuovat päivällä unohtuneet.

- Minä köhin ja lorvin. Soittelen joitain isosisiskoäitimummotytärystävä-puheluita; isälle sairaalaan, pikkusiskolle, pojalel 17 v tämän koululle, yhdelle kaverille hänen jutuistaan ...

- Seiskan jälkeen pienimmät käväisevät suihkussa ja mies heittää autolla teinin talleille.

- Iltapalaksi hedelmiä. Sitten iltasatu ja pienet uneen noin 19.30.

- Lorvintaa koneella.

- Teini 13v palaa talleilta ystävänsä äidin heittämänä noin klo 21.30.

- Illalla leffa yhdessä miehen kanssa. Sitten petiin ja ellei uni tule niin kirjaa/nettiä.

Näin tänään. Huomenna toisin.

Viimeksi muokattu:
Aikamoinen suihke ja suhina. :D ja vävy joka osaa ilmiintyä, wau. :D Ihanaa että lapsenlapset saavat olla isoäidin hoivissa päivällä. :) Mun lapsilla on isovanhempiinsa (mun vanhempiin siis) tosi hyvä suhde, ja tunnen, että se on suuri rikkaus. :) Kun esikoista pyydettiin piirtämään kerhossa perhe, hän piirsi äidin, siskon, meidän silloisen koiramme, mummin ja vaarin. :heart: Nyt esikoinen on yrittänyt monta päivää puhua, että voisi oikeasti pitää päiväkodista vapaata ja mennä vaarilaan päiväksi. :D

:) Ihana.
Tule ja menee jokainen vuorollaan ja kaikki pysyy kuitenkin hienosti kasassa.

Meillä tapahtui tänään myös pienoinen ”ihme”... mie nukuin pikkuväen kanssa kahden tunnin päikkärit :O, jota mie en yleensä tee kun kipeenä, jos silloinkaan. Ja nyt mie en edes oo kipee - siis ainakaan mitenkään silleen kipee-kipee :D

:) Ihana.
Tule ja menee jokainen vuorollaan ja kaikki pysyy kuitenkin hienosti kasassa.

Meillä tapahtui tänään myös pienoinen ”ihme”... mie nukuin pikkuväen kanssa kahden tunnin päikkärit :O, jota mie en yleensä tee kun kipeenä, jos silloinkaan. Ja nyt mie en edes oo kipee - siis ainakaan mitenkään silleen kipee-kipee :D

Mitäs tää nyt tarkoitti? :D

Kiitos kaikista kommenteista.
Olivat positiivisempia kuin odotin. Kuvittelin, että joku tulee sanomaan vähintään, jotta "kamalan sekavaa" tms.

Tuulomaantorttu on vähän mokkaruutujen tapainen leivos.
Itseasiassa kummankin reseptejä on niin monia etten ole varma millainen on autenttinen mokkaruutu tai autenttinen tuulomaantortttu. Sama tai melkein sama asia...
:)

Mitäs tää nyt tarkoitti? :D

Siis silleen kipee-kipee että olisin siis sairas silleen kun yleensä ollaan sairaana, siis kipeenä :D Siis mutta voinhan mie olla silleen ”kipee”, että mua ei niinkun lasketa terveeks ollenkaan.
Äh, en mie osaa selittää tuon paremmin - tuo on sellainen lentävä sanonta tai sellainen vaan siis että jos sanoo jollekin jotta ”terve", niin toinen vastaa että ”No et sie ainakaan."

Kuulostaa hyvältä !
Aika erilainen kuin se eilinen päiväohjelma jonka todellakin toivon olleen provo.
Minä en kyllä aamu-unisena pääsisi noin aikaisin ylös sängystä, mutta lienee tottumus kysymys.
Olen siis kotona useamman lapseni kanssa, joten töihin "vieraalle" ei tarvitse herätä aikaisin.
Meillä heräillään vasta 8 jälk. ylensä.

Alkuperäinen kirjoittaja äitikin;22983624:
Kuulostaa hyvältä !
Aika erilainen kuin se eilinen päiväohjelma jonka todellakin toivon olleen provo.
Minä en kyllä aamu-unisena pääsisi noin aikaisin ylös sängystä, mutta lienee tottumus kysymys.
Olen siis kotona useamman lapseni kanssa, joten töihin "vieraalle" ei tarvitse herätä aikaisin.
Meillä heräillään vasta 8 jälk. ylensä.

Minusta on mukava lukea erilaisia päiväohjelmia.
On kiehtovaa miten kovin eri tavoin voi elää hyvää, itselleen sopivaa arkea.
:)

Yhteistyössä