Yksi perhe tuo lapsen AINA kipeänä hoitoon - todella raivostuttavaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lily.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lily.

Vieras
Lapsemme aloitti kesällä hoidon pienessä ryhmässä, aivan ihanalla PPH:lla. Aika pian huomasimme ikävän lieveilmiön; yksi lapsista tuodaan aina, poikkeuksetta, sairaana hoitoon. Tämä tietysti tarkoittaa sitä, että vaikka hoitaja soittaakin asian huomattuaan vanhemmat hakemaan kipeän lapsen, niin useimmat pöpöt ovat jo ehtineet tarttua - viimeisimpänä erittäin herkästi tarttuva silmätulehdus. Tauti kiersi koko ryhmän, bakteeri tietysti aiheutti useimmilla myös korvatulehduksen.

Edelliskerralla kyseinen lapsi (alle 2v) tuotiin hoitoon niin sairaana, että oli nukahtanut lattialle! Kerran saimme tietää, että lapsella on streptokokki, mutta tämän äiti oli "unohtanut" soittaa laboratorioon viljelyn tulokset ja toi sairaan lapsen hoitoon. Tässä vain osa, näiden lisäksi lasta on yritetty tuupata hoitoon mm. mahataudissa.

On aika voimaton olo itsellä - kuten myös hoitajalla. Viime viikolla hän vaikutti aika turhautuneelta, kun soitin ilmoittaakseni ettei lapseni tule hoitoon. On kuulemma sanonut ko. perheelle, että katsokaa tarkemmin onko lapsi hoitokunnossa, mutta silti tuovat kipeänä. Mielestäni todella väärin lasta kohtaan, mutta aivan hävytöntä myös muita perheitä kohtaan.

MITÄ tällaisessa tilanteessa voi ylipäätään tehdä?! Ei varmaan mitään.

Miksei se pph vain lasta tuodessa katso, näyttääkö tämä ulkonaisesti kipeältä, ja jos näyttää niin kieltäytyy ottamasta vastaan? Pitäisi kyllä onnistua...

Miksei se pph vain lasta tuodessa katso, näyttääkö tämä ulkonaisesti kipeältä, ja jos näyttää niin kieltäytyy ottamasta vastaan? Pitäisi kyllä onnistua...

Aamuhässäkässä, kun kaikki tuovat samaan aikaan on aika vaikea alkaa tekemään arviota. Sitä paitsi viimeksi oli soittanut perään, että onkohan nyt lapsella silmätulehdus niin vastaus oli ollut, että ei kai sillä mitään ole.. Että ei oikein voi hoitajaa kyllä tässä syyttää tai syyllistää. Moukat vanhemmat, jotka pitäis jotenkin herättää. Lastakin käy sääli, kun tuodaan sairaana hoitoon.

Näitä riittää aina ja kaikkialla :(
Itse olin vuonna ja miekka eräässä lapsiparkissa töissä ja siellä oli tilanteita kerta viikkoon että sairaat lapset tuotiin minulle hoitoon kun ei päiväkotiin voinut viedä.
Tässä yksi tapaus, yksi äiti tuuppasi lapsensa kipeänä.
Kerrankin koetin lapsen otsaa kun näin silmistä ja kasvoista ettei lapsi ole kunnossa kun posket punoitti ja silmät oli juuri ja juuri auki 3v.
Äiti tuumasi vain että silmät nyt on viirut kun juuri herännyt ja posket punoittaa kun tuli niin kiire ettei hän myöhästy omasta parturistaan :O
Totuus kuitenkin oli että lapsi oli kuumeessa ja äiiti ei suostunut lastaan pois ottamaan.
Koetin soittaa perään mutta yllätys, ei vastannut puhelimeen.
Meillä hoitoaika oli 2h ja kuinka ollakaan tasan 2h päästä äiti tulee ja hakemaan lapsen,
huomautin ettei tänne sairaita lapsia saa tuoda ja sairaan paikka olisi kotona, kyseinen äiti sitten suuttui ja haukkui minut.
Mihin hän olisi lapsen laittanut hoitoon kun päiväkotikaan ei tuossa kunnossa ota ja töistäkään ei viitsi parturin takia ottaa vapaata kun sen voi kätevästi hoitaa lapsen sairastumisen aikaan.
Niin,
olihan se nyt minulta vastuutonta mennä äitiä huomauttamaan mikä on sairaan lapsen paikka :(
Ja näitä tilanteita oli useita eri äitien kohdin,
silloin päätin ettei minun lapseni mene koskaan lapsiparkkeihin ja
vaikka kuinka pidin muuten työstäni en vaan jaksanut sitä työtä, kuunnella vanhempien haukkumiset kuinka minä en hoidakkaan sairaita lapsia.

Samaa ihmettelen, jos kerran loistava pph miksi ottaa vastaan selvästi sairaan lapsen. Ja mitä streptokokkia tarkoitat? Koska alle 3-vuotiaalla strepton aiheuttama nielutulehdus on erittäin harvinainen.

Ja ehdottomasti ei sairasta lasta hoitoon, mutta valitettavasti suurin osa tarttuu ennen kuin lapsi selvästi kipeä

Samaa ihmettelen, jos kerran loistava pph miksi ottaa vastaan selvästi sairaan lapsen. Ja mitä streptokokkia tarkoitat? Koska alle 3-vuotiaalla strepton aiheuttama nielutulehdus on erittäin harvinainen.

Ja ehdottomasti ei sairasta lasta hoitoon, mutta valitettavasti suurin osa tarttuu ennen kuin lapsi selvästi kipeä

Streptokikki-B. Näin kerrottiin.

Ja vastaus kysymykseesi jo yllä, ei vain ehdi aamuhässäkässä huomata kaikkea ja kun on soittanut perään, vastaus on ollut että ei ole kipeä.

No jos on noin röyhkeä äiti, niin mielestäni pph voisi sanoa että jos sairaana hoitoon tuominen ei lopu, hän ei enää ota seuraavalla kaudella lasta hoitoon. Eikö pph saa kuitenkin itse valita kenet ottaa hoitoon?
Noita äitejä riittää aina, todennäköisesti vaan tosiasiassa surkeä äiti, kun ei osaa ajatella sairaan lapsen kannalta miltä tuntuu olla hoidossa aivan sairaana. Ja annas kun arvaan ;uraäiti ihan takuuvarmasti: Ajattelee vain omaa parastaan jne. Yököttävää. Myös se, ettei välitä pätkääkään että omalla käytöksellään tartuttaa tahallaan koko ryhmän.

Inhottavaa :(
Käy sääliksi lasta, joka ei saa edes sairastaa rauhassa.
Omani menevät kyllä pelkässä flunssassa energisinä kuin pitkänmatkanohjukset, mutta en siltikään vie heitä päiväkotiin tartuttamaan muita. Kuumeessa lapset ovatkin sitten ihan rättejä ja makaavat vain, ei tulisi mieleenkään kuskata heitä mihinkään, saati itse poistua töihin ja jättää pienet raasut hoitoon :(

Streptokikki-B. Näin kerrottiin.

Ja vastaus kysymykseesi jo yllä, ei vain ehdi aamuhässäkässä huomata kaikkea ja kun on soittanut perään, vastaus on ollut että ei ole kipeä.

Todella moni terve kantaa strepto b itsessään. Se on vaarallinen vain vastasyntyneille, raskaana oleville sekä muuta vakavaa sairautta sairastavalle. Joten tämä nyt ei ole mitenkään voinut koskea lastasi uhkaavasti

Alkuperäinen kirjoittaja Röyhkeää;30457019:
No jos on noin röyhkeä äiti, niin mielestäni pph voisi sanoa että jos sairaana hoitoon tuominen ei lopu, hän ei enää ota seuraavalla kaudella lasta hoitoon. Eikö pph saa kuitenkin itse valita kenet ottaa hoitoon?
Noita äitejä riittää aina, todennäköisesti vaan tosiasiassa surkeä äiti, kun ei osaa ajatella sairaan lapsen kannalta miltä tuntuu olla hoidossa aivan sairaana. Ja annas kun arvaan ;uraäiti ihan takuuvarmasti: Ajattelee vain omaa parastaan jne. Yököttävää. Myös se, ettei välitä pätkääkään että omalla käytöksellään tartuttaa tahallaan koko ryhmän.

Mistäs arvasit... Kyllä vain, uraäiti kyseessä - ja uraisä. Lapsi työnnettiin 9kk ikäisenä hoitoon. Eikä taatusti ole rahasta kiinni siinä perheessä.

Minä myös olen ns. uraäiti, mutta olin kotona lähes 3 vuotta ja lapsen etu menee aina edelle. Ei tulisi mieleenkään viedä sairasta lasta hoitoon.

En usko, että välittävät muiden perheiden sairastamisista pätkääkään. Eivät he muutoin toimisi noin.

Alkuperäinen kirjoittaja vielä ihmettelyä;30457076:
Todella moni terve kantaa strepto b itsessään. Se on vaarallinen vain vastasyntyneille, raskaana oleville sekä muuta vakavaa sairautta sairastavalle. Joten tämä nyt ei ole mitenkään voinut koskea lastasi uhkaavasti

En tiedä diagnoosia sen tarkemmin kuin että antibiootit se vaati ja lapsen olisi pitänyt olla kotona sairastamassa.

Vähän ihmetyttää, että miten voit tietää toisen lapsen sairaudet noin tarkkaan? Hoitaja on vaitiolovelvollinen eikä saa puhua toisen lapsen asioista sinulle.

Tuossakin vain ihmisen itsekkyys syynä. Vanhempien on itsekkäästi päästävä töihin/omiin menoihin kenestäkään muusta välittämättä. Se on kurjaa se.
Millainen olisikaan tämä maa, jos kaikki itsekkyys häviäisi ja jokainen osaisi olla epäitsekäs ja toinen toisestaan välittävä.

Vähän ihmetyttää, että miten voit tietää toisen lapsen sairaudet noin tarkkaan? Hoitaja on vaitiolovelvollinen eikä saa puhua toisen lapsen asioista sinulle.

Kun sairas lapsi on toisten joukossa, on heidän vanhemmillaan oikeus tietää esim.tuosta tarttuvasta silmätulehduksesta. Näin on helpompi suoraan tk:hon mennä eikä luulla "joku roska silmässä tai vaan pientä rähmää se vaan nyt on". Jos tuo selvästi sairaan lapsen hoitoon niin kuuluuhan se asia niille, joita se myös koskettaa aika nopeastikin..

Jos AP:n lapsi ei olisi samassa paikassa hoidossa niin asia olisi tietysti toinen.

Joillakin nyt se asenne on ettei toisten lasten tartuttaminen haittaa. "kun meillä se vatsatauti on niin saa olla muillakin" tyyliin.
Eikä kukaan hoitaja voi sairasta lasta pihallekaan pistää jos hänet aamulla kipataan hoitoon äkkiä. Hoidettava pieni silti on, ei se lapsen vika ole ja vanhemmat nyt päättää nuo asiat. Hoidettava on ns.koko rahan edestä. ;)

:D Ai hoitajako ei saa kertoa, että nyt on yhdellä hoitolapsella todettu mahatauti/silmätulehdus/streptokokki-b/joku rokko? Eiköhän se olis aika edesvastuutonta olla kertomatta toisille perheille mitä milloinkin on liikkeellä! Aika erikoinen tyyli sinulla, jos pimität moiset tiedot itselläsi!

Entä jos joku äideistä on raskaana ja yhdellä hoitolapsistasi on vesirokko? Etkö kerro asiaa ko. äidille? :O

Niinpä. Mutta meillekin on sattunut tällaisia juoruämmiä. Ärsyttävää, kun se kertoi ummet ja lammet lasten vanhempien kotitilanteista, eroista, vuorotteluista yms. :kieh: Hemmetin juoruämmät!

Ai hoitajako ei saa kertoa, että nyt on yhdellä hoitolapsella todettu mahatauti/silmätulehdus/streptokokki-b/joku rokko? Eiköhän se olis aika edesvastuutonta olla kertomatta toisille perheille mitä milloinkin on liikkeellä!

Entä jos joku äideistä on raskaana ja yhdellä hoitolapsistasi on vesirokko? Etkö itse kertoisi asiaa ko. äidille? :O

Ai hoitajako ei saa kertoa, että nyt on yhdellä hoitolapsella todettu mahatauti/silmätulehdus/streptokokki-b/joku rokko? Eiköhän se olis aika edesvastuutonta olla kertomatta toisille perheille mitä milloinkin on liikkeellä!

Entä jos joku äideistä on raskaana ja yhdellä hoitolapsistasi on vesirokko? Etkö itse kertoisi asiaa ko. äidille? :O

Samaa ihmettelen! pitäisikö nuo sairaudet sitten salata ja jäädä odottelemaan, että toiset huomaavat ihan itse...

Mun mielestä kuvottava piirre äiti-ihmiseltä, että kuvittelee että hoitotäti on velvollinen hoitamaan sairaat lapset. Kyllä se on kuulkaa sen äidin tehtävä! Pistää ihan vihaksi tällaiset vanhemmat! Jos on liian vaikeeta ottaa työpaikaltaan yhden päivän loman, jotta voi hoitaa sairasta lasta kotonaan, niin sit ehkä voisi jättää ne lapset kokonaan tekemättä ja keskittyä vaan siihen uran luomiseen.

Mun mielestä kuvottava piirre äiti-ihmiseltä, että kuvittelee että hoitotäti on velvollinen hoitamaan sairaat lapset. Kyllä se on kuulkaa sen äidin tehtävä! Pistää ihan vihaksi tällaiset vanhemmat! Jos on liian vaikeeta ottaa työpaikaltaan yhden päivän loman, jotta voi hoitaa sairasta lasta kotonaan, niin sit ehkä voisi jättää ne lapset kokonaan tekemättä ja keskittyä vaan siihen uran luomiseen.

O myös se vaihtoehto, että hommaa hoitajan sairaalle lapselle. Vai onko sekin itsekästä?

Yhteistyössä