Yksi perhe tuo lapsen AINA kipeänä hoitoon - todella raivostuttavaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lily.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja uraäiti;30457706:
O myös se vaihtoehto, että hommaa hoitajan sairaalle lapselle. Vai onko sekin itsekästä?

Kuinkas moni sitten tekee näin? Vaikka luulisi että juuri uraäideillä olisi siihen varaakin?
Kyllä se vaan on niin, että päivähoitoa/perhepäivähoitajaa käytetään aina hyväkseen niin pitkään kuin mahdollista. Oon jopa kuullut uraäideiltä, että eivät JAKSA hoitaa sairasta lasta kotona. Ja siksi vievät aina sairaana hoitoon. Että silleen. Ja jos heille mainitsee sanallakaan että tartuttavat muita, niin mulkoilevat vaan mielipuolisesti. Tai heilauttavat tukkaansa ylpeästi, ja sanovat että "mun pitääkin nyt mennä, mulla on kampaaja."

Yllättävän moni tekee tuota. Ja pakko myöntää, nyt lapsen oltua vuoden verran päiväkodissa olen itsekin alkanut livetä periaatteistani. Aikaisemmin en ikinä vienyt lasta hoitoon, jos vähänkään oli jotain tautia. Mutta alkoi turhauttamaan, kun lasta hakiessa/viedessä huomasi, että joka toisella valuu vihreä räkä kaulassa saakka, silmät ovat ihan kipeän näköiset ja jollakulla on rokkonäppylät vielä ihan tuoreena naamassa. Nykyisin vienkin lapsen hoitoon heti, kun on kuntonsa puolesta valmis leikkimään ja ulkoilemaan. Ei kiinnosta pätkääkään, tarttuuko toisiin lapsiin vai ei.

Mun mielestä kuvottava piirre äiti-ihmiseltä, että kuvittelee että hoitotäti on velvollinen hoitamaan sairaat lapset. Kyllä se on kuulkaa sen äidin tehtävä! Pistää ihan vihaksi tällaiset vanhemmat! Jos on liian vaikeeta ottaa työpaikaltaan yhden päivän loman, jotta voi hoitaa sairasta lasta kotonaan, niin sit ehkä voisi jättää ne lapset kokonaan tekemättä ja keskittyä vaan siihen uran luomiseen.

Tai isän tehtävä.

Meillä ryhmiksessä oli aika selvät sävelet tuon asian suhteen. Vanhemmalle tehtiin selväksi että sairasta lastan ei hoitoon saa tuoda. Jos ei mennyt henkilökunnan puhuttelu perille, asia siirtyi ryhmiksen johtajalle joka "otti vanhemmat asiasta puhutteluun". Jos tämänkään jälkeen ei olisi mennyt perille, asiasta olisi tehty lastensuojeluilmoitus. Näin pitkälle ei onneksi koskaan tarvinnut mennä....

Kuinkas moni sitten tekee näin? Vaikka luulisi että juuri uraäideillä olisi siihen varaakin?
Kyllä se vaan on niin, että päivähoitoa/perhepäivähoitajaa käytetään aina hyväkseen niin pitkään kuin mahdollista. Oon jopa kuullut uraäideiltä, että eivät JAKSA hoitaa sairasta lasta kotona. Ja siksi vievät aina sairaana hoitoon. Että silleen. Ja jos heille mainitsee sanallakaan että tartuttavat muita, niin mulkoilevat vaan mielipuolisesti. Tai heilauttavat tukkaansa ylpeästi, ja sanovat että "mun pitääkin nyt mennä, mulla on kampaaja."

Tässä taitaa ikävä kyllä olla kyse juuri siitä, että on ikävää jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin.. Etenkin kun on se ura siellä rakenteilla, johon kaikki paukut halutaan käyttää.

Ilmaisin tänään aika suorasanaisesti ärsyyntymiseni asiasta hoitajalle. Toivottavasti hän vie viestiä eteenpäin ko. vanhemmille.

[QUOTE="vaapukka";30457225]Minua suututtaa vanhemmat, jotka tuovat toisen päiväkotiin (ettei se tylsisty kotona!) kun toinen oksentaa kotona :kieh:[/QUOTE]

Näitähän riittää pilvin pimein. Mielenvikaista touhua, suoraan sanottuna, mutta mikään laki ei ole meidän hoitajien puolella näissä tapauksissa. Vielä terveenä olevaa lasta ei saa laittaa ovelta kotiin. Ei edes sitä, joka vaikuttaa hoitajan mielestä sairaalta, mutta kun vanhempi väittää, että kaikki oli yöllä ihan hyvin, niin pakko on vastaanottaa kaikkien pösilöiden tulijat.

Älkää ihmetelkö, että joskus ei oikein iloinen tervehdys irtoa.

Ja miten se selkeästi sairas jaksaa ulkoilla? Ei kai niitä muita pidetä sisällä yhden sairastavan vuoksi. Meillä yksi lapsi tuotiin perjantaina pk:iin vaikka oli ollut torstaina kuumeessa. Perjantaina ei kuulemma mitään, terve on...hassu juttu, lapsi oli tänään ilmotettu sairaaksi. Ei kiva.

Alkuperäinen kirjoittaja Röyhkeää;30457019:
No jos on noin röyhkeä äiti, niin mielestäni pph voisi sanoa että jos sairaana hoitoon tuominen ei lopu, hän ei enää ota seuraavalla kaudella lasta hoitoon. Eikö pph saa kuitenkin itse valita kenet ottaa hoitoon?
Noita äitejä riittää aina, todennäköisesti vaan tosiasiassa surkeä äiti, kun ei osaa ajatella sairaan lapsen kannalta miltä tuntuu olla hoidossa aivan sairaana. Ja annas kun arvaan ;uraäiti ihan takuuvarmasti: Ajattelee vain omaa parastaan jne. Yököttävää. Myös se, ettei välitä pätkääkään että omalla käytöksellään tartuttaa tahallaan koko ryhmän.

Äiti ja äiti ja äiti...ihan ihme kirjoitus, et kertaakaan maininnut isää!! Tottakai isän yhtälailla kuuluu olla lastansa hoitamassa kotona tai palkata hoitaja kotiin. Ihan kuin äiti olisi joku lapsen pääasiallinen hoitaja, yleensä on kaksi vanhempaa.

[QUOTE="LaMamanMorbid";30458069]Ja miten se selkeästi sairas jaksaa ulkoilla? Ei kai niitä muita pidetä sisällä yhden sairastavan vuoksi. Meillä yksi lapsi tuotiin perjantaina pk:iin vaikka oli ollut torstaina kuumeessa. Perjantaina ei kuulemma mitään, terve on...hassu juttu, lapsi oli tänään ilmotettu sairaaksi. Ei kiva.[/QUOTE]

ei ne jaksakaan, koittavat vaa roikkua mukana ja pärjätä raukat. Kyl sitä vaan joutuu töissä vääntämään rautalangasta sitä että sairasta EI saa tuoda ja uhattu esimiehellä.
Joskus väänsin puhelimessa vanhemman kanssa sitä täytyykö kuumeinen hakea kotiin :headwall:

Moni vanhempi tuo kipeän lapsen hoitoon sen takia, että on helpompi sanoa pomolle, että nyt täytyy lähteä kotia kun soittivat hoitopaikasta että lapsi on kipeä. Kuin se että soittaisi aamulla pomolle, että sorry lapsi on kipeä en pääse töihin.
Mutta kyllä meillä pk:ssa nyt täs informoitiin vanhempia kun vesirokkoa oli liikkeellä. Osasivat sitten odottaa sitä ja olikin muuten aika äräkkä tauti. Mutamat lapset jäi kotia, kun kotona oli vauva, ettei vauva saa sitä tautia. Mutta se, että informoidaan sairaudesta ei tarkoita, että kerrotaan kellä se on.

Yhteistyössä