Ainakin kannattaa heti alkun sopia "pelisäännöt" - mitä tehdään,kun tullaan koulusta.
- Ensin otetaan ja valmistetaan välipala.
Kannattaa etukäteen sopia, mitä otetaan ja minkäverran... Ettei käy niin, että lapsi syö odotellessaan ehkä huomaamattaankin ns. liikaa.
Välipalojen tekoa kannattaa myös harjoitella, esim.mikron käyttö, jos se ei ole tuttua.
Tai sit laitetaan välipala jo illalla tai aamulla valmiiksi jääkaappiin.
- Läksyt. Kannattaa sopia, että lapsi tekee tehtävät ja ainakin lukee lukuläksyjä jo ennen vanhemman / vanhempien kotiintuloa. Sit yhdessä jossain välissä esim. päivällisen jälkeen tarkastetaan läksyt ja neuvotaan, jos joku on tuottanut ongelmia.
- Sopikaa kavereiden teille pääsystä, sekä lapsen kavereille ja ulos menemisestä.
Jos lapsella on sopiva kaveri sopivan lähellä, niin voisiko ajatella esim. vuoroviikottain molemmilla olemista?
Jos sellaista kaveria ei ole, onko lähellä ketään muuta, missä voisi välillä poiketa käymässä, jos aika käy kovin pitkäksi?
- Ja jos sellainen vaan on mahdollista, niin voisi sopia, että lapsi soittaa aina jommallekummalle vanhemmista, kun on kotona ja tavallaan "ilmoittautuu".
Ja jatkuvan soittelun vuoksi kannattaa sopia, että se ilmoitussoitto on se "luvallinen" + sit toinen soitto, jos tulee joku iso hätä. Mutta se ei ole iso hätä, että "Mä oon syönyt nyt välipalan ja tehnyt läksyt... mä en keksi mitään tekemistä."
Tekemistä voi koittaa keksiä valmiiksi jo ennen koulupäivää... esim. lupa pelata tietokoneella / pleikkarilla / jollain pelikoneella, tai lupa mennä ulos esim. pyöräilemään, jne.