Yksin koulun jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Mitäs pitäis tehdä? Lapsi menee kolmannella ja alkaa ekan kerran yksinäiset iltapäivät. Yksin oloa tulis noin 3-4,5 tuntia. Miten olette päässeet alkuun? Onko kikkoja, miten saisi erotuskaa ja yksinoloa helpotettua?

Meillä on pitäny 9 vuotiaan olla yksin nyt kesälläkin. Pisilmmillään 6 tuntia. Pelaaminen varmaan on lisääntynyt, enkä siihen niin ole puuttunutkaan. Sit ei enää pelaa kun koko perhe on kotona eikä vkl.Kavereiden luona käy joskus, nukkuu pitkään, lukeeym.. Lounaan olen tehnyt valmiiksi, välipalaa saa itekin. Ihmeen hyvin on mennyt. Puheripuli on mahoton, jos on ihan yksin päivän ollut.

Ainakin kannattaa heti alkun sopia "pelisäännöt" - mitä tehdään,kun tullaan koulusta.

- Ensin otetaan ja valmistetaan välipala.
Kannattaa etukäteen sopia, mitä otetaan ja minkäverran... Ettei käy niin, että lapsi syö odotellessaan ehkä huomaamattaankin ns. liikaa.
Välipalojen tekoa kannattaa myös harjoitella, esim.mikron käyttö, jos se ei ole tuttua.
Tai sit laitetaan välipala jo illalla tai aamulla valmiiksi jääkaappiin.

- Läksyt. Kannattaa sopia, että lapsi tekee tehtävät ja ainakin lukee lukuläksyjä jo ennen vanhemman / vanhempien kotiintuloa. Sit yhdessä jossain välissä esim. päivällisen jälkeen tarkastetaan läksyt ja neuvotaan, jos joku on tuottanut ongelmia.

- Sopikaa kavereiden teille pääsystä, sekä lapsen kavereille ja ulos menemisestä.
Jos lapsella on sopiva kaveri sopivan lähellä, niin voisiko ajatella esim. vuoroviikottain molemmilla olemista?
Jos sellaista kaveria ei ole, onko lähellä ketään muuta, missä voisi välillä poiketa käymässä, jos aika käy kovin pitkäksi?

- Ja jos sellainen vaan on mahdollista, niin voisi sopia, että lapsi soittaa aina jommallekummalle vanhemmista, kun on kotona ja tavallaan "ilmoittautuu".
Ja jatkuvan soittelun vuoksi kannattaa sopia, että se ilmoitussoitto on se "luvallinen" + sit toinen soitto, jos tulee joku iso hätä. Mutta se ei ole iso hätä, että "Mä oon syönyt nyt välipalan ja tehnyt läksyt... mä en keksi mitään tekemistä."
Tekemistä voi koittaa keksiä valmiiksi jo ennen koulupäivää... esim. lupa pelata tietokoneella / pleikkarilla / jollain pelikoneella, tai lupa mennä ulos esim. pyöräilemään, jne.

noh, likka rupes ekaluokan keväällä sanomaan, että ipessä on vähän turhan kova meno, että tykkäisi mieluummin olla kotona.. ja kävihän se, isä teki silloin yötyötä, eli työviikolla nukkui kotona, ja joka toisen viikon oli vapaalla.. isi siirtyi päivätöihin, mutta kakkosluokka meni sitten jo kokonaan ilman ippeä..
tytöllä on paljon kavereita ja tuli useimmiten ensin kotiin tekemään läksyt, ja sen jälkeen sitten meni jonkun kaverin luo tai joku kaveri tuli meille.. jos ei näin, niin sitten lueskeli, ulkoili, tai katsoi vaikka elokuvaa ihan yksinkin =)

Eipä tuota minun nuoruudessa kuljettu missään päiväkodissa tai iltapäivä kerhossa enää ekaluokalla.
Kotiinhan siitä mentiin, oltiin kavereiden kanssa, kotosalla muuten vain tms.
Ihmeellistä porukkaa nykyäajan nuoret jos heille pitää keksiä äitien ne tekemiset :O
Toivottavasti meidän lapsista ei tule noin avuttomia.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Eipä tuota minun nuoruudessa kuljettu missään päiväkodissa tai iltapäivä kerhossa enää ekaluokalla.
Ihmeellistä porukkaa nykyäajan nuoret jos heille pitää keksiä äitien ne tekemiset :O

Kyllä se 9-vuotias on kuule vielä täysi lapsi:( Eikä tule lapsista avuttomia vaikka vanhemmat pitää huolta, päinvastoin pärjäävät elämässä hyvin!

Meillä ollut juuri 8v täyttänyt yksin kesän. Ja nyt syskyllä tulee olemaan sekä eka-että tokaluokkalainen koulun jälkeen yksin kotona muutamia tunteja.
Hyvin on tän kesän mennyt. Soittelee toki töihin, välillä kun on tylsää. Mut hyvin pärjää.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:

Jeps.... pakko peesaa.

Yhteistyössä