Yksin synnyttämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eräs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eräs"

Vieras
Voisitteko kertoa kokemuksianne, kun olette menneet yksin synnyttämään?

Meillä tilanne se, että 2 lasta on ennestään ja mies on ollut molemmilla kerroille mukana ja SUURENA apuna, mutta nyt saatan joutua yksin menemään.

Edelliset synnytykset, eivät ole etukäteen pelottaneet, mutta nyt synnyttäminen pelottaa, koska viime synnytyksessä oli ongelmia, eikä kivunlievitys tehonnut.

Lapsenvahtia ei saada järjestettyä, että mies pääsisi mukaan ja meillä on ollut viime aikoina elo aika epäsopuisaa, enkä ole varma haluanko enää jatkaa tässä suhteessa. Minulla ei myöskään ole ketään muuta läheistä ihmistä, jonka voisin pyytää mukaan.

Entä doula? Ensi -ja turvakodeilla ainakin koulutettuja doulia on.

Itse olen menossa yksin synnyttämään tässä keväällä (2.lapsi). Todennäköisesti emme saa esikoiselle ketään hoitamaan. Mies vähän pahoillaan, olisi toki tullut mukaan.

Esikoisen synnyttyksessä mies oli mukana, en kokenut hänestä juurikaan apua prosessin aikana, seuran pitäjääkään en osannut kaivata. Eka synnytys oli käynnistetty ja johti imukuppisynnytykseen, ei siitä traumoja jäänyt. Suhtaudun luottavaisesti synnytyksen etenemiseen ja kätilöiden ammattitaitoon, joten en osaa nähdä ongelmana yksin synnyttämistä.

Oon synnyttänyt kolme kuudesta ilman miestä. Kätilöt ja hoitajat pitää tosi hyvää huolta kun menee yksin ainakin tuolla missä minä olin. Mulle suurin ongelma oli se kun vauva oli syntynyt ja toinen ei ollut jakamassa sitä hetkeä. Oli todella orpo olo.

Mutta siis ite synnytyksestä kyllä selviää. Haluaisin kyllä että olis se mahdollisuus että jos jokin menee isommin vikaan niin miehellä olis mahdollisuus päästä sit paikalle. Ei kyllä olis meilläkään toteutunut viimeisellä kerralla kun mies oli toisella puolen suomea.

Kun päätät että sä selviät siitä yksinkin, niin sä selviät. Tai ei siellä kukaan yksin ole, vaan kyllähän siinä sulla henkilökuntaa on ympärillä, kun tositoimiin ruvetaan. Mä olin melkein koko ajan ilman seuraa (oli kesä ja kiire ja kätilöt kävivät välilä vaan kurkkailemassa ovelta, että onko kaikki ok), enkä edes kaivannut yhtään ketään siihen hetkeen. Mä nyt olen muutenkin vähän sellanen "minä itte" tyyppi ja selvinnyt monesta muustakin asiasta omin nokkineni, niin ajattelin, että ei kai nyt yksi synnytys voi olla niin iso asia, että siellä pitää jonkun olla koko ajan vahtaamassa. Ja kun en tiennyt mitä on tulossa, niin eipä sitä etukäteen osannut pelätäkään. Eli menin ihan avoimin mielin ns. "katsomaan mitä tuleman pitää". Tosin ex oli muutenkin sellasta tyyppiä, ettei halunnut koko synnytykseen, enkä mä olis sitä jaksanut katellakaan, kun se hermoilee, kun ei ole mitään tekemistä...

otappa selvää onko teidän kaupungissa doulatoimintaa, tai pyydä äiti/sisarus/kaveri mukaan?

Meidän kaupungista taitaa yksi doula löytyä, mutta en ole varma osaisinko vierasta ihmistä ottaa mukaan vai kokisinko vain haitaksi... En ole kovin sosiaalinen tyyppi. :/ Sepä se, kun ei ole äitiä, siskoa tai kaveria, jonka voisin ottaa mukaan. :( Yksi sisko löytyisi jonka voisin ottaa, mutta asuu eri kaupungissa, on vuorotyössä ja hänellä on omia alle kouluikäisiä lapsia.

Eniten kauhistuttaa se, että molemmissa edellisissä synnytyksissä ollaan miehen kanssa jouduttu aika kauankin välillä olemaan ilman ketään hoitajia tms. ja viime synnytyksessä mua ei ensin otettu todesta, kun sanoin ettei puudutus auta. Pelottaa, että joudunko nyt sitten yksin olemaan ne ajat, kun hoitajat ovat toisissa saleissa... Eikä sitten ole ketään, joka oikeasti mua kuuntelis ja uskois mitä sanon.

Kun oikein mietit, niin mikä hätä sulla siellä loppujen lopuksi on? Sulla on koko ajan se monitorihihna siinä vatsan ympärillä, mistä saa seurattua vauvan sykettä ja itselläs soittokello koko ajan hollilla, mistä saat tarvittaessa hoitajan / kätilön paikalle. Ja jos henkilökunta ei sun puheita usko, niin miten se mies sitten muka auttaa siinä asiassa? Miten ne sitä miestä sitten uskoisi sen paremmin?

[QUOTE="eräs";29540057]Meidän kaupungista taitaa yksi doula löytyä, mutta en ole varma osaisinko vierasta ihmistä ottaa mukaan vai kokisinko vain haitaksi... En ole kovin sosiaalinen tyyppi. :/ Sepä se, kun ei ole äitiä, siskoa tai kaveria, jonka voisin ottaa mukaan. :( Yksi sisko löytyisi jonka voisin ottaa, mutta asuu eri kaupungissa, on vuorotyössä ja hänellä on omia alle kouluikäisiä lapsia.

Eniten kauhistuttaa se, että molemmissa edellisissä synnytyksissä ollaan miehen kanssa jouduttu aika kauankin välillä olemaan ilman ketään hoitajia tms. ja viime synnytyksessä mua ei ensin otettu todesta, kun sanoin ettei puudutus auta. Pelottaa, että joudunko nyt sitten yksin olemaan ne ajat, kun hoitajat ovat toisissa saleissa... Eikä sitten ole ketään, joka oikeasti mua kuuntelis ja uskois mitä sanon.[/QUOTE]

Se, että edellisellä kerralla joku on mennyt pieleen, ei tarkoita sitä, etteikö seuraavalla kerralla asiat voisi sujua mallikkaasti! Toki aiemmat huonot kokemukset nousevat pintaan, ymmärrän. Kannattaa puhua huolenaiheista neuvolassakin ja kertoa niistä myös synnyttämään mennessä.

[QUOTE="eräs";29540057]Meidän kaupungista taitaa yksi doula löytyä, mutta en ole varma osaisinko vierasta ihmistä ottaa mukaan vai kokisinko vain haitaksi... En ole kovin sosiaalinen tyyppi. :/ Sepä se, kun ei ole äitiä, siskoa tai kaveria, jonka voisin ottaa mukaan. :( Yksi sisko löytyisi jonka voisin ottaa, mutta asuu eri kaupungissa, on vuorotyössä ja hänellä on omia alle kouluikäisiä lapsia.

Eniten kauhistuttaa se, että molemmissa edellisissä synnytyksissä ollaan miehen kanssa jouduttu aika kauankin välillä olemaan ilman ketään hoitajia tms. ja viime synnytyksessä mua ei ensin otettu todesta, kun sanoin ettei puudutus auta. Pelottaa, että joudunko nyt sitten yksin olemaan ne ajat, kun hoitajat ovat toisissa saleissa... Eikä sitten ole ketään, joka oikeasti mua kuuntelis ja uskois mitä sanon.[/QUOTE]

Saisko se siskos kuitenkin järjestymään että tulis paikalle heti kun mahdollista? Jos ei nyt ihan alkuun ehdikkään. Eikö siihen doulaan voi tutustua etukäteenkin ja vähän tunnustella onko yhtään oman tyylinen ihminen. Olis ainakin joku pitämässä puolia. Ja voihan sen doulan käskeä kesken kaiken pois jos sille tuntuu..

Hyvin se menee yksinkin, mä synnytin toisen yksin ja paremmin meni se.

Huvittaa vaan kun aikoinani itse kyselin täällä just yksin synnyttämisestä kun mies oli työmatkoilla just silloin niin vastaukseksi tuli että mies on dorka kun ei peru työmatkaansa ja ota vaikka lopputiliä.. ihan näin ot.. :D

Saisko se siskos kuitenkin järjestymään että tulis paikalle heti kun mahdollista? Jos ei nyt ihan alkuun ehdikkään. Eikö siihen doulaan voi tutustua etukäteenkin ja vähän tunnustella onko yhtään oman tyylinen ihminen. Olis ainakin joku pitämässä puolia. Ja voihan sen doulan käskeä kesken kaiken pois jos sille tuntuu..

Voiko se sisko viedä lapset sinne sun miehelle siks aikaa? Tai et sisko jäis vahtiin lapsia ja mies tulis paikalle jos niin parempi. Se vaan et tuota nyt ei sit voi kovin etukäteen suunnitella sattumasta kiinni sit onnistuuko vai ei sen siskon lähteä.

Doulaan tutustutaan jo ennen synnytykseen lähtöä. Ja jos kemiat eivät kohtaa, hänelle voi huoletta sanoa, että menee mielummin yksin. Synnytyksenkin aikana doulan saa pyytää poistumaan. Doula kannattaa ajatella sellaisena "kotikätilönä", joka on synnytyksessä sinua varten. Suosittelen harkitsemaan! :)

• Tykkää
Reactions: Salla07

kyllähän sen doulan kanssa tavataan ja jutellaan ennen synnytystä, niin monta kertaa kuin on tarpeellista :) ja doulaa voi pyytää esim olemaan synnytyksessä siellä äidin pääpuolella jossei halua että tuijottaa sitä itse syntymää :)

Mieti vielä olisiko kuitenkin joku joka esikoisen ottaisi hoitoon. Joku lapsen kaverin perhe? Tuttu naapurin täti? Moni varmasti olisi mielellään avuksi, vaikkei oltaisikaan parhaita ystäviä.

En kyllä ymmärrä, mitä jollain doulalla synnytyksessä tekee. Eikai miehelläkään nyt varsinaista funktiota ole, itselleni se miehen mukanaolo on nimenomaan henkinen juttu. Että synnytyskokemus jaetaan yhdessä, lapsen syntymässä ollaan mukana yhdessä. Se on elämän suurin tapahtuma itselleni enkä voisi kuvitellakaan, että mies jäisi pois. En minä mitään tekisi tuntemattomalla ihmisellä, kätilöt ovat jo riittäviä tsemppareita ja ohjaavat synnytystä.

Eli jos en miestä haluaisi mukaan, niin synnyttäisin yksin :)

Yhteistyössä