yksinhuoltajan uusi mies

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kleo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kleo

Jäsen
12.01.2005
32
0
6
Heippa! Kaipaisin neuvoja teiltä, miten kertoa lapsille uudesta miehestä?
Mun ja eksän erosta on reilu puolisen vuotta(hän mutti tammikussaa toisen luo) ja nyt olen löytänyt itselleni ihanan miehen, mutta en tiedä miten asian hoidan vanhemman lapsen(5v) kanssa. Ollaan oltu yhdessä puistoissa ja kävelyllä, mutta en ole esim. uskaltanut ottaa miestä kädestä kiinni, kun en tiiä miten vanhempi reagoi asiaan. Olen kyllä tytölle sanonut, että äiti tykkää tästä miehestä tosi paljon. Pienempi on vasta 1.4v, joten hän ei paljoa tilanteesta ymmärrä.
miten te olette hoitaneet tämän asian?

=)

No lapsesihan on tosiaan vasta 5-vuotias... Ei siinä sen kummempia selvittelyitä tarvita ainakaan minun mielestäni. Kerrot vaan pienelle, että mies on ystäväsi, josta pidät paljon ja että tämä mies tulee aina silloin tällöin teille kylään jne. Ja ota vaan rohkeasti miestä kädestä ja näytä tunteesi, tekee hyvää lapselle nähdä, että äiti on onnellinen! :)
Voit varovasti kysellä myöhemmin lapsen mielipidettä miehestä mutta anna hänelle aikaa muodostaa oma mielipiteensä sedästä ensin.
Miehelle voit sanoa ettei myöskään kannata liikaa yrittää kun lapseesi tutustuu. Lapset vaistoavat, jos aikuinen yrittää liikaa olla mielinkielin.
Nämä ovat minun ajatuksiani asiasta. Itse elän myös uusperheessä jossa on sekä minun että mieheni lapsia. Alussa toimin juuri tuolla tavalla (oma lapseni oli tuolloin 4-vuotias napero) Hyvin on mennyt.
Onnea teille! :flower:

Ei 5-v mikään tollo ole. Jos hän vähänkin on normaalijärkinen ja osaa katsoa ympärilleen, hän tajuaa että mukana oleva mies on äidin mieskaveri, eli te olette yhdessä, pari.

Mekin yritettiin samaa aikoinaan. Tapasin miehen ja hänen lapsensa ensi kerran ulkoilu-puistoilun merkeissä. Olimme ikään kuin tuttavukset vaan, mutta nuorempi lapsi oli vajaa 5 v ja vanhempi kävi vielä esikoulua, kesän jälkeen aloitti ekaluokan. Silti molemmat, myös tämä nuorempi, tajusi mistä on kyse: isin uusi naisystävä.
Tekivät kaikkensa ettemme onnistuneet edes vierekkäin kävelemään. kumpikin tunki isänsä kylkeen, minä tulin 3 askelta taaempana ja ajattelin, että kyllä se tästä...
Kun mies palautti lapsensa äidille, ei ennättänyt ovi sulkeutua kun lapset määkäsi: isillä on uusi naisystävä!
Ja sitten alkoi huuto ja meteli, exä, lasten äiti, alkoi huutamaan miehelle puhelimeen siitä, kun "näin pian" on uusi otettu ja se on traumatisoivaa lapsille ja sitten alkoi tulla lapsille neuvoja ja olemisen ohjeita siitä miten minun kanssa ei saa olla tekemisissä ja miten hän ei aio minun kanssa ystävystyä ja muuta p.as.kaa.

Eli tämän vuodatuksen tarkoitus oli kertoa, että voit ihan reilusti lakata näyttelemästä, kerro MOLEMMILLE lapsille, myös sille vauvalle, että äiti ja Pera tykkää toisistaan ja ovat yhdessä kuten aikuiset ovat. Isä hän ei ole, lapsillahan on jo isä, jos siis isompi kysyy. Ja sitten voitten olla kaulakkain, normaali lapsi on iloinen jos vanhempikin on onnellinen, mutta mustasukkaisuutta saattaa tulla, eli silloin kannattaa ottaa myös lapset syliin:

Oma mieheni osasi tuolloin alkuaikoina hoitaa asian fiksusti, otti kaikki syliinsä ja sanoi että kyllä tähän sopii...