Yksinhuoltajuus vai yhteishuoltajuus?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierasm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmm";30397613]voihan se etävanhempikin olla se erilailla ajatteleva, joka kieltää sen lääkityksen annon.
silloin yksinhuoltajuus on parempi vaihtoehto.[/QUOTE]

Ja teidän mielestänne se lääkitys aina on se oikea vaihtoehto? Miksiköhän ne lääkärit edes sitten lupia kyselee, eikö se olisi sama suoraan antaa päätösvalta heille.
 
vaihtoehto jos vahemmat eroavat sopuisasti ja siten pystyvät yhdessä päättämään lapsen asioista. Se on todellakin lasten edunvastainen muutoin. Miksi erota ja jatkaa seuraavat 20-vuotta tapellen asuinpaikasta yms. Minusta huoltajuudella ei ole niin suurta merkitysta käytäännössä sillä se ei rajoita etä vahemman tapaamis oikeutta tai vaikuta elatusmaksuihin. Se kohtelee vain eroavia vanhempia tasapuolisesti, kumpikaan vahempi ei voi vaikuttaa toisen elämään kiristämällä lapsen kautta
 
Ymmärräthän ap, että jos lapsen isältä on poistettu huoltajuus virallisesti ja sinulle tapahtuu jotain, niin lapsi ei automaattisesti tällöin mene isänsä luokse. Testamentilla voi toivoa, kenelle lapsi menee jos sinä kuolet, mutta se ei takaa mitään. Isä on lain silmissä tällöin samalla viivalla muiden sukulaisten kanssa, ehkä jopa huonommassa kun hän on jo kertaalleen menettänyt huoltajuutensa.
 
[QUOTE="hmm";30397613]voihan se etävanhempikin olla se erilailla ajatteleva, joka kieltää sen lääkityksen annon.
silloin yksinhuoltajuus on parempi vaihtoehto.[/QUOTE]

Mistä lastenvalvoja tietää, kumpi vanhempi on lääkeasioissa fiksumpi? Mitä, jos toinen on välillä fiksumpi ja välillä toinen?

Ilmeisesti moni ajattelee, että lähivanhempi, useimmiten äiti, on aina oikeassa. Mutta on paljon myös sellaisia lääkityksiä tai rokotuksia, joiden kohdalla ei ole ihan varmaa, onko parempi ottaa vai jättää ottamatta. Kenen sanan pitäisi painaa?
 
No kai ne tiedot silti voi antaa?!?
Eihän se nyt isyyttä poista!

Ei poista isyyttä, mutta poistaa huoltajuuden.
Yksinhuoltajuudessa viranomaisilla ei ole velvollisuutta eikä edes lupaa ilmoittaa isälle mitään jos äiti ei ole esim. Erikseen ilmoittanut että isälle saa antaa tiedot.

Jos taas haluaa antaa isälle tiedot ja olla niin että viranomaiset voivat ottaa yhteyttä isään niin eikö ole helpointa valita yhteishuoltajuus..? Muussa tapauksessa tiedonsaanti ja esim. Nuo onnettomuus ja muut erikoistilanteet voivat mennä hankalaksi jos vain toinen on huoltaja.

Puhun tässä siksi isästä ja äidistä näin, koska se lienee yleisin tilanne noin.

Tottakai yksinhuoltaja vastaa yksin eikä toiselle anneta tietoja, joku syyhän siihen on miksi toinen vanhempi ei ole enää lapsensa huoltaja. .
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30398144:
Mistä lastenvalvoja tietää, kumpi vanhempi on lääkeasioissa fiksumpi? Mitä, jos toinen on välillä fiksumpi ja välillä toinen?

Edelleenkään se lastenvalvoja ei riitatilanteissa päätä yhtään mitään. Ja jos lapsella on vaikkapa kaksi lääkärinlausuntoa, kaksi psykologin lausuntoa ja toimintaterapeutin lausunto hoidon tarpeellisuudesta, niin eihän siinä nyt ihan oikeasti mitään epäselvää ole. Paitsi ehkä juuri sille, jonka motiivi on ihan jokin muu kuin lapsen paras.

Kaikki yksinhuoltajuudet eivät ole seurausta siitä, että vanhemmat olisivat hirveän riitaisia tai erimielisiä. On olemassa joukko ihmisiä, joilla on oma elämä niin sekaisin ettei heistä ole kantamaan vastuuta lapsistaan, ja osa heistä on luojan kiitos kyllin järkeviä ymmärtääkseen asian myös itse. Jos pääsääntöisesti ei pysty ilmestymään paikalle sovittuihin tapaamisiin vaikkapa siellä lapsen lääkärissä tai koululla, ei kykene toimittamaan tarvittavia dokumentteja eri instansseihin, on kuukausia täysin kateissa ja tavoittamattomissa esim. päihdeongelman johdosta -kyllä silloin on ihan oikein ja vastuullista antaa sille toiselle vanhemmalle valtuudet hoitaa arjen asiat ja päätökset.
 

Yhteistyössä