Yksityisellä puolella tehdyt hoidot pois julkisista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kipsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kipsu

Jäsen
09.03.2005
556
0
16
Hei kaikki

Saimme ajan toiseen IVF-hoitoon julkisella puolella kesäkuulle 2007 (tai arvio annettiin kesäkuusta). Kiukustuneena soitin yksityiselle, jossa kysyttiin, että onko meille sairaalassa mainittu, että yksityisellä puolella toteutetut hoidot on pois julkisesta (yleensä) kolmesta hoitokerrasta. Hoitaja kyllä sanoi, että he eivät mainitse tietenkään meidän hoidoista kenellekään eli julkinen puoli ei saa edes kysyessään tietää asiakkaan olleen yksityisellä puolella odotellessaan uutta hoitoa julkiselle.

Kannattaa ottaa siis tämä asia huomioon, kun suunnittelette hoitojanne ja eritoten niiden kustannuksia ja kustannusten takiahan siellä julkisella pääasiassa käydäänkin.

Minua kyllä ottaa tuo aivoon, mitä se julkiselle kuuluu, jos haluamme pitkien hoitojonojen vuoksi yrittää välillä yksityiselläkin?

Ensi vuonna otetaan käyttöön sähköiset potilasjärjestelmät kaikissa julkisen ja yksityisen puolen lääkäripalveluissa, ja systeemit harmonisoidaan siten että yhden potilaan kaikki potilastiedot pitäisivät olla yhteen koottavissa. Siitä mulla ei ole tietoa että pitääkö potilaan suostumus olla jotta esim julkisella puolella päästään tutkimaan potilaan koko sairaushistoriaa. Välttämättä ei siis pysty "huijaamaan" julkista puolta jättämällä jotain kertomatta...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.12.2006 klo 15:02 mimmik kirjoitti:
Ensi vuonna otetaan käyttöön sähköiset potilasjärjestelmät kaikissa julkisen ja yksityisen puolen lääkäripalveluissa, ja systeemit harmonisoidaan siten että yhden potilaan kaikki potilastiedot pitäisivät olla yhteen koottavissa. Siitä mulla ei ole tietoa että pitääkö potilaan suostumus olla jotta esim julkisella puolella päästään tutkimaan potilaan koko sairaushistoriaa. Välttämättä ei siis pysty "huijaamaan" julkista puolta jättämällä jotain kertomatta...

Alueellinen tietojärjestelmä, joo. Tai sehän on jo, tuo ATJ, käytössä. Mutta mikä lie Miranda se on, hoitotyön kirjaamisjärjestelmä, joka nyt laajenee. Mutta potilaan tietoja ei saa käyttää ilman potilaan suostumusta. Eli kyseinen järjestelmä ei tee muutosta siihen, että saako hoitava lääkäri kaivaa tietoja muualta, tai siis edes siitä järjestelmästä. Se on tarkoitettu vain helpottamaan paperin siirtelyä ja varmistamaan, että paperit (tieto) ei huku.

Sen sijaan en ole varma, tulevatko sekä yksityinen että julkinen samaan järjestelmään. Luulen että ei. Se on kai järjestelmä perusterveydenhuollon (kaupunki) ja erikoissairaanhoidon (ylipoistosairaalat ym.) välille, jolloin yksityisiä ei siihen lasketa. Sehän olisi aika mullistus sekä systeemin että rahan kannalta, jos saataisiin yksityinenkin puoli samaan järjestelmään.

Enpä tiiä. Mutta siitä olen varma, että potilaan tietoturvaa se ei vaaranna.

Yhteistyössä