yksityisestä päivähoidosta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitoa vailla...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoitoa vailla...

Vieras
eli onko ketään jolla lapset ovat olleet yksityisellä puolella hoidossa vain kaks pv viikossa? mitenhän maksut tällöin määräytyy??
elikäs meillä tilanne sellainen että vanhempainrahakausi päättyy toukokuun alkuun ja olisi tarkoitus käydä töissä tuuraamassa vähän kesälomia. meillä kaksi lasta ja pitäisi siis pariksi päiväksi viikossa saada hoitopaikka, kun tuo anoppi on maalla kesän:(
mietityttää riittääkö edes se kodinhoidontuki josta jää käteen kolmesataa maksamaan tuota hoitomaksua?
ja mitenhän sitä paikkaa jollekkin yksityiselle haetaan? paikka olisi hakusessa lahdesta.
tarvekkin olisi nii hassusti että en tarvitsisi välttämättä kuin kesäkuussa 2 viikkoa ja sitten elokuun... äh taitaa mennä niin vaikeaksi että.
onko kellään kokemuksia/ehdotuksia miten kannattaisi hoitaa?
 
Meillä vanhempi yksityisessä päiväkodissa kun rakas Kirkkonummen kunta ei hänelle pystynyt hoitopaikkaa antamaan. HIENOA KIRKKONUMMI!
Nyt kun olen vauvan kanssa kotona voisin valita 6h päivän päikästä. NOH! Tästä lyhyemmästä päivästä saisi kuussa HUIMAN 30Eur alennuksen. Sama jos on vain 2päivää viikossa...???? Eli enpä ole sitä viitsinyt muuttaa tuon 30Eur takia, vaan maksamme sen 290Eur kuussa edelleen. Veikkaan että kodinhoitotukeen tulee muutos jos viet osaaikaisesti päikkään. Ainakin nyt kun selvittelin ensivuotta ja eskariaikaa niin jos esikoinen on eskarin jälkeen päikässä niin se vaikuttaa myös vauvan kohdalta kodinhoitotukeen koska jossain sanotaan, että:"kodinhoitotukea varten täytyy KAIKKIEN alle 7v olla kotihoidossa".
Kannattaa siis selvittää juurta jaksaen, ennen kuin lupaat, että ei tule tilannetta, jossa tulot pienenevät entisestään vaikka olet 2pvä viikossa töissä.
Samoin ainakaan meidän yksityisessä päikässä ei ole ns sisaralennuksia, jolloin meidän hoitomaksut olisivat kahdesta lapsesta 580Eur kuussa. HUH!
No onneksi tällaista tilannetta ei nyt meille sitten tule, koska aion olla esikoisen koulunalkuun saakka kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tättähäärä:
Meillä vanhempi yksityisessä päiväkodissa kun rakas Kirkkonummen kunta ei hänelle pystynyt hoitopaikkaa antamaan. HIENOA KIRKKONUMMI!
Nyt kun olen vauvan kanssa kotona voisin valita 6h päivän päikästä. NOH! Tästä lyhyemmästä päivästä saisi kuussa HUIMAN 30Eur alennuksen. Sama jos on vain 2päivää viikossa...???? Eli enpä ole sitä viitsinyt muuttaa tuon 30Eur takia, vaan maksamme sen 290Eur kuussa edelleen. Veikkaan että kodinhoitotukeen tulee muutos jos viet osaaikaisesti päikkään. Ainakin nyt kun selvittelin ensivuotta ja eskariaikaa niin jos esikoinen on eskarin jälkeen päikässä niin se vaikuttaa myös vauvan kohdalta kodinhoitotukeen koska jossain sanotaan, että:"kodinhoitotukea varten täytyy KAIKKIEN alle 7v olla kotihoidossa".
Kannattaa siis selvittää juurta jaksaen, ennen kuin lupaat, että ei tule tilannetta, jossa tulot pienenevät entisestään vaikka olet 2pvä viikossa töissä.
Samoin ainakaan meidän yksityisessä päikässä ei ole ns sisaralennuksia, jolloin meidän hoitomaksut olisivat kahdesta lapsesta 580Eur kuussa. HUH!
No onneksi tällaista tilannetta ei nyt meille sitten tule, koska aion olla esikoisen koulunalkuun saakka kotona.

No jostakin niiden yksityisten päiväkotejenkin täytyy saada rahoituksensa ja heidän ainoa tulolähde on hoitomaksut. Se että lapsi on hoidossa 6h 8h sijaan, tai on osan viikosta poissa ei tunnu juuri missään päiväkodin kokonaiskustanuksissa. Tämän vuoksi yksityiset eivät voi alentaa hintoja. Lapsi vie yhden hoitopaikan, oli hän sitten paikalla lyhyen aikaa päivästä tai vain osan viikosta.
 
No jostakin niiden yksityisten päiväkotejenkin täytyy saada rahoituksensa ja heidän ainoa tulolähde on hoitomaksut. Se että lapsi on hoidossa 6h 8h sijaan, tai on osan viikosta poissa ei tunnu juuri missään päiväkodin kokonaiskustanuksissa. Tämän vuoksi yksityiset eivät voi alentaa hintoja. Lapsi vie yhden hoitopaikan, oli hän sitten paikalla lyhyen aikaa päivästä tai vain osan viikosta.
 
Minun kokemus yksityisestä on myös se, että noiden vajaiden päivien/viikkojen suhteen ovat paljon joustamattomampia kuin kunnalliset. Esim meidän asuinkunta ei yksinkertaisesti maksa yksityisen hoidon tukea kuin täysistä kuukausista (5pv/vk ja yli 5h hoitoaika) eli jos haluaa maksaa vain esim kolmesta päivästä viikossa, niin kunnan tuki jää pois ja sillä seurauksella päiväkotimaksu on huomattavasti kalliimpi kuin koko kuukausi tuen kanssa. Ja meillä täysi päivä on yli 5h hoitoaika, mutta edellä mainitusta syystä lyhyemmätkin ajat maksaa käytännössä saman verran. Eikä luonnollisesti pitkistä sairaslomista tms saa alea, koska taas tuet lähtee myös pois..
 

Yhteistyössä