Yksityislääkärillä käymisestä, Mehiläinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Wieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"Wieras"

Vieras
Ajanvarauksesta saa 15 minuutin aikoja, mutta hinnastossa lyhyimmät vastaanottoajat ovat 20 minuuttia. Onko tämä 5 minuuttia varattu siis odotushuoneesta vastaanotolle kävelyyn ja takaisin? Toisekseen, jos on uusi potilas, kuinka 15 minuutissa ehdin kertomaan perustiedot niin että lääkäri saa kuvan ongelmastani? Tässä tapauksessa kyseessä kuukautiskierto-ongelmista, ajattelin laittaa valmiiksi paperille kiertojen pituudet ym, mutta silti, riittääkö 15 minuuttia kattavan kokonaiskuvan luomiseen? Pidempään aikaan ei ole oikein varaa :-(

Itse kävin yksityisellä gynellä hiljan, ja veloitus oli puolesta tunnista, vaikka olin varannut (ja saatavilla oli ainoastaan) 20 minuutin ajan. Huomasin veloituksen perusteen vasta maksettuani, enkä kääntynyt takaisin. Tuskin se kymmenen minuuttia olisi merkittävästi halvemmaksi tullut. Silti vähän ärsytti, koska oikeasti olin vastaanottotilassa korkeintaan 17 minuuttia, en siis ihan sitä täyttä kahtakymmentäkään.

Asia tuli kyllä hoidetuksi, ja se oli ainoa vapaa minulle sopiva gyneaika kyseisellä viikolla paikkakunnalla, joten valinnanvaraakaan ei ollut. Silti 150 euroa noin lyhyestä käynnistä on vähän suolaista.

Mulle tulostettiin kylläkin kaikki paperit mukaan saman tien, en oikein usko, hälle jäi mun jäljestä paperitöitä. Edellisen ja mun välissäkään ei ollut kahta minuuttia, joten eiköhän hänkin saanut paperinsa mukaan. Siinä potilaiden välissä juuri vaihtaa paperin tutkimuspöydälle ja jotain muuta, mutta ei siinä ihmeitä kirjata.

Ei tämä ole moite, lähinnä toteamus siitä, että todellinen veloitus ei ole aina suhteessa ennalta varattuun aikaan. Mistään en tosin kyseisen lääkärin hinnastoakaan tiennyt ennalta, mutta arvasin aikaisempien käyntien (eri lääkäri) perusteella suunnan hinnasta oikein.

Liukuhihnatyöltä se tuntui. En silti moiti, koska sain vastaukset kysymyksiini.

[QUOTE="Asiakas";29856357]Mulle tulostettiin kylläkin kaikki paperit mukaan saman tien, en oikein usko, hälle jäi mun jäljestä paperitöitä. Edellisen ja mun välissäkään ei ollut kahta minuuttia, joten eiköhän hänkin saanut paperinsa mukaan. Siinä potilaiden välissä juuri vaihtaa paperin tutkimuspöydälle ja jotain muuta, mutta ei siinä ihmeitä kirjata.

Ei tämä ole moite, lähinnä toteamus siitä, että todellinen veloitus ei ole aina suhteessa ennalta varattuun aikaan. Mistään en tosin kyseisen lääkärin hinnastoakaan tiennyt ennalta, mutta arvasin aikaisempien käyntien (eri lääkäri) perusteella suunnan hinnasta oikein.

Liukuhihnatyöltä se tuntui. En silti moiti, koska sain vastaukset kysymyksiini.[/QUOTE]

Idiootti. Jokaikinen lääkäri kirjoittaa potilaskertomuksen jokaikisestä potilaan käynnistä jokaikisen potilaskäynnin jälkeen. Kysy vaikka potilastietosi, niin saat jokaikisen potilaskertomuksen mikä sinusta on kaikkien lääkärikäyntien jälkeen kirjoitettu ja mitä EI sinulle anneta ellet sitä erikseen pyydä esim. jatkohoitoa varten.

lääkärillä kyllä on paperitöitä jokaisen potilaan jälkeen, muutakin kuin joku samantien tulostettava ja potilaalle annettava sairastodistus, resepti yms ja se ylimääräinen aika menee siihen, koska lääkäri käsittelee vielä sinun tapaustasi eikä ota uutta potilasta.

Juu julkisella usein onkin noin, mutta harvemmin yksityisellä. Useimmat yksityisvastaanottoa pitävät lääkärit kirjoittavat samalla potilaan istuessa vieressä ja jotkukin jopa tulostavat kirjoittamansa potilaalle mukaan ilman erillistä pyyntöä. Ja olen itse sh yksityisellä lääkäriasemalla, joten jonkin verran kokemusta erilaisista käytännöistä. Mutta se on ihan totta, että TODELLINEN vastaanottoaika ei ole sama kuin varattu eli on useimmiten aina lyhyempi.

[QUOTE="Minne";29856564]Juu julkisella usein onkin noin, mutta harvemmin yksityisellä. Useimmat yksityisvastaanottoa pitävät lääkärit kirjoittavat samalla potilaan istuessa vieressä ja jotkukin jopa tulostavat kirjoittamansa potilaalle mukaan ilman erillistä pyyntöä. Ja olen itse sh yksityisellä lääkäriasemalla, joten jonkin verran kokemusta erilaisista käytännöistä. Mutta se on ihan totta, että TODELLINEN vastaanottoaika ei ole sama kuin varattu eli on useimmiten aina lyhyempi.[/QUOTE]

Ai että potilaskertomuksen kirjoittaa samalla ja tulostaa jopa potilaalle mukaan? Älä nyt paskaa puhu.

[QUOTE="Minne";29856564]Juu julkisella usein onkin noin, mutta harvemmin yksityisellä. Useimmat yksityisvastaanottoa pitävät lääkärit kirjoittavat samalla potilaan istuessa vieressä ja jotkukin jopa tulostavat kirjoittamansa potilaalle mukaan ilman erillistä pyyntöä. Ja olen itse sh yksityisellä lääkäriasemalla, joten jonkin verran kokemusta erilaisista käytännöistä. Mutta se on ihan totta, että TODELLINEN vastaanottoaika ei ole sama kuin varattu eli on useimmiten aina lyhyempi.[/QUOTE]

Ja että vielä harvemmin yksityisellä? Täyttä paskaa oikeesti puhut. Ei todellakaan kirjoittele samalla POTILASKERTOMUSTA eikä TODELLAKAAN anna sitä IKINÄ potilaan mukaan. Ei julkisella, eikä todellakaan yksityisellä.

[QUOTE="hmm";29856439]lääkärillä kyllä on paperitöitä jokaisen potilaan jälkeen, muutakin kuin joku samantien tulostettava ja potilaalle annettava sairastodistus, resepti yms ja se ylimääräinen aika menee siihen, koska lääkäri käsittelee vielä sinun tapaustasi eikä ota uutta potilasta.[/QUOTE]

Mulle kännyyn annettu paperi oli epikriisi, ihan kaikki mitä tuonmittaisesta oli kirjoitettavana. Hän vieläpä samalla "saneli" sen ääneen, kun kirjoitti sitä minun läsnäollessani. Reseptejä ei kirjoiteltu.

Voi toki olla, että minun jälkeeni saattoi olla pidempi tauko luvassa, mutta potilaita hän otti ainakin aikojen varauspalvelun mukaan kyseisenä päivänä vastaan 20 minuutin välein.

Ihan todellakin olen aina yksityislääkärillä (ovat olleet aina gynekologeja!) saanut epikriisin mukaani, samoin kuin UÄ-kuvat. Kai ne siinä samalla arkistoituvat heille (en ole kyllä allekirjoittanut koskaan mitään tietojeni käsittelyä koskevaa paperia, mutta kai he silti säilyttävät potilaiden tiedot sähköisessä arkistossa), mutta sehän ei aikaa vie yhtään enempää.

Potilaskertomuksen kirjaamiseen ei kauaa aikaa mene. Mutta saako yksityisellä käymisestä kela-korvauksen?

No riippuu varmasti ihan potilaasta/potilaan tilanteesta/käynnin syystä yms yms yms, kauanko kertomuksen kirjaamiseen menee aikaa. On mulla ainakin joskus ollut sellaisia kertomuksia, että ei varmana kukaan niitä viidessä minuutissa ole suhertanut.

Kela-korvaus riippuu ihan missä käyt. Kaikki käynnit ei oo kela-korvattavia, useimmat on.

En muuten kirjoita tätä sillä, että lääkärit olisivat mielestäni muutenkin paljon jouten. Hyvä vaan, että selviävät paperihommista nopeasti. Julkisella puolella olisi todellakin mietittävää siinä, miten tuota prosessia voisi tehostaa. Ainakin joku näppäräsormisempi taatusti kirjailisi tehokkaammin asioita koneelle kuin moni lääkäri, mutta osastosihteeri, konekirjoittaja tmv. on tainnut jo kadota monilta terveysasemilta.

Jos tuo kyseinen gyne oli ajatellut varata pitkästikin kunkin potilaan paperihommiin, niin sitten oli vissiin meininki tehdä ne vasta iltasella, koska potilaat oli aikataulutettu niin tiukasti. Mutta jotain muistiinpanoja tai saneluja kai on tehtävä heti potilaan aikana/jälkeen, ettei iltasella tule sekaannusta siitä, kenellä niistä nyt olikaan se kysta, kuka oli raskaana ja kenellä oli epäsäännöllistä vuotoa.

Yksityisellä minäkin. En tiedä yhtäkään lääkäriä, joka kirjoittaisi tekstin vo:lla. Ainoastaan erikseen pyydettäessä. Useinmiten postittavat jälkikäteen kotiin. Eli 15min vastaanottoajasta laskuttavat sen 20 min, juurikin siksi, että kirjoittavat vielä sen tekstin.

Alkuperäinen kirjoittaja öööh;29856643:
No riippuu varmasti ihan potilaasta/potilaan tilanteesta/käynnin syystä yms yms yms, kauanko kertomuksen kirjaamiseen menee aikaa. On mulla ainakin joskus ollut sellaisia kertomuksia, että ei varmana kukaan niitä viidessä minuutissa ole suhertanut.

Kela-korvaus riippuu ihan missä käyt. Kaikki käynnit ei oo kela-korvattavia, useimmat on.

Tottakai se riippuu potilaan asiasta, mutta jos on 15 minuutin potilas, useimmiten tällaisesta selviää nopeammin kuin esimerkiksi tunnin potilaasta. Sitäpaitsi muutenkin lyhyen ajan nipistämisestä on ihan älytöntä kun lääkärin palkkio on kuitenkin ihan kohtuullinen. Vai pitääkö kaikkien alkaa nyt maksaa kirjaamisestakin, mitä enemmän asiaa, sitä enemmän vastaanottoajasta nipistetään.

Alkuperäinen kirjoittaja TYHMÄH;29856430:
Idiootti. Jokaikinen lääkäri kirjoittaa potilaskertomuksen jokaikisestä potilaan käynnistä jokaikisen potilaskäynnin jälkeen. Kysy vaikka potilastietosi, niin saat jokaikisen potilaskertomuksen mikä sinusta on kaikkien lääkärikäyntien jälkeen kirjoitettu ja mitä EI sinulle anneta ellet sitä erikseen pyydä esim. jatkohoitoa varten.

Miksi mulla sitten on potilaskertomus tuosta käynnistä? Sain sen heti mukaan, siinä on juuri ne tiedot, mitä potilaskertomuksissa on. Hän ei kertakaikkiaan tiennyt minusta mitään muuta kuin asiat, jotka on tuossa paperilla. Olen tavannut kyseisen lääkärin (ja käynyt koko kyseisellä lääkäriasemalla) vain tuon yhden potilaskäynnin verran. Mitä hän olisi vielä kirjoittanut? Totta kai on kaikkein tehokkainta, että yksityinen gyne antaa simppelin perunkäynnin paperit heti käteen, juuri vaikka sitten sitä jatkohoitoa varten, tosin, nyt kun sitä jatkohoitotarvetta ei ollut, niin mitä ihmeen raportoitavaa siitä olisi jäänyt?

Onko sulla perusteita väitteellesi?

Itse en väitä, etteikö tavallista olisi kirjoittaa epikriisi vasta potilaan lähdettyä, mutta erityisesti yksityiset gynet tuntuvat rutiiniluontoisissa tilanteissa harrastavan erilaista järjestelyä. Olen aikaisemminkin saanut epikriisin heti mukaan. Silloin tosin lääkäri on joutunut tekemään myös jälkitöitä papa-tulosten tulkinnassa ja niiden kirjoittamisessa. Olikohan sen paperin nimi sitten lausunto? No, tuskin siinäkään on rutinoituneella gynellä kauaa mennyt. Toki, työaikaa sekin.

Kyllä minäkin olen saanut yksityiseltä gyneltä potilaskertomuksen saman tien. Hän kirjoitti sen siinä odotellasani, pyysi vielä tarkistamaan, että tiedot oli oikein, tulosti sen ja antoi mukaan. Ultraan ja sisätutkimukseen sekä epikriisn kirjoittamiseen meni vajaat 20 minuuttia, mutta lasku tuli puolesta tunnista. Lääkäri tosin teki vielä lähetteen sairaalaan, mutta sen hän teki vasta sitten kun olin lähtenyt.

Aloittajalle: tiedäthän että tuon maksun lisäksi menee vielä toimistomaksukin erikseen eli se hinnastossa ilmoitettu summa ei ole se lopullinen summa jonka maksat. Toimistomaksusta ei saa Kela-korvausta.

No enpä oo ikinä gynellä käynyt, että moisesta ei oo kokemusta. Ehkä ne gynet sitten jostain syystä jakelee niitä potilaskertomuksia. Muilla lääkäreillä olen käynyt monesti, ikinä en potilaskertomusta ole mukaan saanut, eikä lääkäri ole koskaan sitä minun siellä ollessa kirjoittanut (korkeintaan muistiinpanoja käsin paperille). Potilastietoarkistosta olen sitten potilaskertomukseni pyytänyt.

Ap, jos asiasi on mielestäsi sellainen mikä vaatii enemmän aikaa varpaneutuampi aika. Vaikka sanoit ettei ole varaa kuin 15 min, niin lääkärikään ei kovin hyvillään siitä ole, että asia onkin pitkä. "Parhaassa" tapauksessa lääkärin aikataulu on myöhässä jälkeesi. Tai sitten lääkäri käskee sinua varaamaan uuden pidemmän ajan.

Eikö sinunkin mielestä olisi parempi että hänelläon aikaa oikeasti paneutua asiaasi, eikä vain pikaisesti vilkaise papereitasi?

Hups.. mobiililla selkeää tekstiä. :D Eka lause uusiksi. Jos siis jo etukäteen tiedät että asiasi vaatii enemmän kuin varaamasi aika, varaa pidempi. Ihan suosiosta.

Gynemerkinnät usein lyhyitä ja ytimekkäitä, lähes aina muistaakseni oon samantien saanut potilaskertomuksen mukaan. Samoin ihotautilääk. Sen sijaan jos menet neurologille tai psykiatrille niin harvemmin varmaan saat potilaskertomusta samantien mukaan.

Yhteistyössä