yksivuotiaan vapina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vapisijan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vapisijan äiti

Vieras
Hei,

onko kellään muulla kokemusta siitä, että perusterveellä noin yksivuotiaalla kädet tai jalat toisinaan vapisevat ilman "järkevää" syytä?

Vein tyttöni tänään lääkäriin kun hänellä taas jalka vapisi, ja otettiin joukko verikokeita, mutta mitään ei ilmennyt. Saimme lähetteen neurologille sairaalaan, vaikka lääkäri sanoi että ei hän asiasta kovin huolissaan olisi. No, sanoi mitä sanoi, minä olen tietty ihan huolesta sekaisin.

Netistä tietojen etsiminen ei tietenkään ainakaan auta asiaa.. onko kellään kokemuksia?
Vapina lakkaa kun ko. raajasta otetaan kiinni ja muuten lapsi on terve ja hyvinvoiva.

en usko,että tosiaan kannattaa olla huolissaan. Meidän nyt jo 10 v. poika sai n.10 kk ikäisenä poissaolokohtauksen, ja silloin ainakin tutkimusten jälkeen neurologi sanoi että noin pienillä aivot ja hermostot kehittyy kokoajan, ja pienet neurologisetkin "häiriöt" on ihan normaaleja.

Vaikkakin vuosien päästä sai kouristuskohtauksen, ja toisenkin ja selittämättöminä diagnoosi :epilepsia. No poika söi lääkkeitä sitten muutamia vuosia (kuumekouristukset aina jatkoi lisävuodella), ilman epilepsiakohtauksia, kunnes lääkitys lopetettiin eikä mitään enää ole ollut. Itse olin tuolloin kriittinen diagnoosia kohtaan, koska mag.kuvauksissakaan ei mitään ilmennyt ja vain sen vuoksi että 2 selittämätöntä kohtausta (saman päivän aikana) oli niin epilepsia diagnoosiksi. Toisessa kohtauksessa kyllä sairaalassa mitattiin kuumetta ja kuumekouristuksia ollut sekä minulla, pojalla ja pikkusiskolla...

Mutta tosiaan älä suotta huolehdi. Neurologi kyllä löytää syyn, jos oikeaa syytä on!!

Meillä poika vapisi noin puolen vuoden iässä paljonkin, mutta se meni itsestään ohi parissa kuukaudessa. Puhuin asiasta neuvolassa ja siellä sanottiin, että pienillä hermosto vielä kehittyy ja se saattaisi selittää vapinan. Poika sai siis sellaisia vapinakohtauksia aina välillä.

Yhteistyössä