Ylävatsan kipu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riski keskenmenoon*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

riski keskenmenoon*

Vieras
Hei! Rv 11 menossa, ja raskaus on sujunut ihan hyvin ( pahoinvointia lukuunottamatta :). Viime päivien ajan minua on koskenut vihlovasti suoraan rintojen alle ylävatsaan. Onko teillä muilla vastaavia oireita? Kipu tuntuu joskus aina painavalta ja raskaalta,ihan kuin joku painaisi. Liittykö se keskenmenoon? Olen jostain joskus lukenut sellaisesta. Tässä käy jo ihan pelottamaan. Sekä samaan aikaan vatsa setää ihan kivi kovaksi. Olen käynyt varhaisultrassa rv 9 ,jolloin kaikki ok. Auttakaa. Ja onnellista odotusta teille muille !

Itselläni tuli ylävatsa kipua alkuraskauden/keskiraskauden aikaan. Kipu tuntui selkään asti aivan kuin ylävatsasta läppi. Se oli niin kovaa kipua, että siihen heräsi jopa kesken yöunien. Kävin lääkärissä, mutta mitään syytä ei löytynyt. Itse ajattelin kivun olevan jonkin sorttinen sappikipu ja tulevan omenasta, joita syksyllä söin plajon. Jätin omenat ja kipua ei ole enää tullut.

Minä olin ihan alkuraskaudessa ensiavussa tuollaisen ylämahakivun takia. Heräsin yöllä siihen, pari tuntia makasin kippurassa ja tärisin kylmänhikisenä, oksensinkin kerran kivusta, ja sitten päätin että nyt on lähdettävä sairaalaan! Takaisin sieltä sitten lähettivät monen verikokeen yms yms jälkeen, kun kipu iltapäivään mennessä häipyi. Maha oli ihan arka monta päivää jälkeen. Umpisuolta epäiltiin ja sappikiviä, mutta ei ollut kai kumpaakaan. Ei ole jälkeenpäin tuollaista tullut, mutta on tosi kamalaa kipua, tuntuu lävistävän ihan selkärankaan asti!

Mulla on viime aikoina ollut ylävatsan kipuja. Lääkäri lohdutteli, että se on vatsalaukun litistymisestä johtuvaa närästystä ym. sisäelinten ruttaantumista.

Aikanaan, kun sain keskenmenon, kivut tuntuivat alavatsassa. Eli navasta alaspäin - jos sinne sattuu tuohon tyyliin, silloin pitää olla huolissaan.

Hei! viikolla 5/6 heräsin myös aamulla kylmään hikeen ja tärinään sekä ylös noustessa pyörrytykseen. Kipu oli pallean kohdalla ja hieman siitä oikealle. Ensiavussa ei osattu tehdä oikeaa diagnoosia mutta oma lääkäri katsoi ultralla ja totesi että kohtu ok, vaikkei pikkuista vielä näkynytkään, mutta paksusuoli oli täynnä ilmaa! Myös munasarjat olivat vielä turvonneet punktion jäljiltä ja vatsan pohjassa oli nestettä.
Olin pyöreä kuin ilmapallo ja vatsaan koski esim. sängyssä kylkeä kääntäessä. Myös voimisteluliikkeet kuten takapuolen heiluttelu puolelta toiselle tuntui hurjalta! Tuntui että kaikki mitä söin jäi tuonne suoleen päiväkausiksi. Join paljon ja söin hedelmiä ja luumuja, vähitellen alkoi helpottaa...

Yhteistyössä