Yle: Kirkkojen ruoka-apua tarvitsee yhä useampi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/08/kirkkojen_ruoka-apua_tarvitsee_yha_useampi_912429.html?origin=rss

Mitä ajatuksia herättää?

Ihmettelen, miten tähän on tultu. Täälläkin "sossupummeja" arvostellaan lähes päivittäin, mutta silti tilanne on tämä ja ihan tavalliset ihmiset kärsivät suurta taloudellista ahdinkoa. Sanotteko edelleen, että "menkää töihin"?

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Sanon suurimmalle osalle että "Menkää töihin"
Aika moni tuollakin jonossa oli rööki suussa ja krapulassa, ei jaksa riittää sympatiaa...

olen huomannut saman ja jos perheellinen sinne menee niin kuuluu vaan että *nyt saa lapsetki vihdoin ruokaa kun täältä pitää tulla hakee *Hain jonkin aikaa keväällä ja uudestaan kesällä mutta vaikka nyt yhä tarvitsisimme ruokakassia taidan mielummin jättää väliin.Ja töihin en mene kun kuka ottaisi alle 2kk töihin jään siis sillon äitiyspäivärahoille eli paremmin saan kun kodinhoidontuella ja miehellä kun tulot on tippunut rajusti työkeikkojen vähentyessä ,jos joku aikoo sanoa että mee töihin |O |O |O |O .

Ja miten noita paketteja jaetaan, prkl...
Kävin jokunen vuosi sitten meidän seurakunnan pitämällä kirpputorilla ja sielä seurakuntasisar tulee ovella vastaan ja tyrkyttää avustus pakettia. Kiitin kauniisti ja kerroin että en tarvitse. Se kottarainenhan suuttui ja tiuskas etteikö kelpaa. Totesin vain että on varmaan ihimisiä joille suurempi apu tästä paketista ja lähdin kävelemään. Hitto kun kiehahti.

musta toi köyhyys kuvaa pelkästään sellasii ihmisii joille se ei ole tietoinen valinta, erikseen on nää sossupummit jotka heittäytyy köyhyyteen ja kumpaankin sakkiin mahtuu niin sinkkuja,pareja kuin perheellisiäkin.

Mä oon viime syksynä 2 kertaa hakenut Kirkon Diakonista useamman kympin ruokakupongin kauppaan, kun tilanne oli se, että olin jäänyt työttömäksi ja asumistuki sekä toimeentulotuki ei ollut vielä käsitelty, joten tulot olivat 0e, eikä säästöjä ollut, kun uuden vuokra-asunnon vuokraan ja takuisiin oli mennyt kaikki rahat. Niillä kupongeilla ei saa ostaa tupakkaa/alkoholia/karkkia/herkkuja/limsaa tms ja ikinä en niin terveellisesti/edullisesti/tarkasti ole täyttänyt ostoskoria ja sain kyllä useamman kassillisen molemmilla kerroilla hyviä ruoka-aineita sekä vessapaprua. Ja ne tuli tarpeeseen, koska mielummin nolona hain apua kuin olisin täysin rahaton ollut ilman ruokaa.

Missään leipäjonoissa en oo ollut, en halua vanhaa ruokaa. Enkä tiedä missä eu-ruokakasseja jaetaan niin en sellaisiakaan ole koskaan hakenut.

Joskus voi tulla tilanteita, että se viimeinen keino on ttt tai kirkon apu. Mutta mä en arvosta sellaista sossupummitapauksia, että ollaan vaan himassa ja odotetaan ilmaista rahaa ja ruokaa. Kyllä töitä riittää ja vaikka opiskelupaikkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Kyllä töitä riittää ja vaikka opiskelupaikkoja.

Tämä onkin mielenkiintoinen juttu. Kuinka monta lomautettua ja irtisanottua meillä nyt onkaan..? Siihen päälle vielä muut työttömät, jotka eivät aiemminkaan saaneet töitä. En usko, en sitten millään, että nämä kaikki ihmiset olisivat täysin vapaaehtoisesti vailla töitä.

Opiskelu perheellisenä on taloudellisesti lähes mahdotonta ja silloinkin joutuu todennäköisesti sossun jonoon, eli plusmiinusnolla siinä mielessä. Sanotaan taas (täällä ainakin), että "oma valinta, kun opiskelet vaikka voisit tehdä töitäkin".

Mä oon viime syksynä 2 kertaa hakenut Kirkon Diakonista useamman kympin ruokakupongin kauppaan, kun tilanne oli se, että olin jäänyt työttömäksi ja asumistuki sekä toimeentulotuki ei ollut vielä käsitelty, joten tulot olivat 0e, eikä säästöjä ollut, kun uuden vuokra-asunnon vuokraan ja takuisiin oli mennyt kaikki rahat. Niillä kupongeilla ei saa ostaa tupakkaa/alkoholia/karkkia/herkkuja/limsaa tms ja ikinä en niin terveellisesti/edullisesti/tarkasti ole täyttänyt ostoskoria ja sain kyllä useamman kassillisen molemmilla kerroilla hyviä ruoka-aineita sekä vessapaprua. Ja ne tuli tarpeeseen, koska mielummin nolona hain apua kuin olisin täysin rahaton ollut ilman ruokaa.

Missään leipäjonoissa en oo ollut, en halua vanhaa ruokaa. Enkä tiedä missä eu-ruokakasseja jaetaan niin en sellaisiakaan ole koskaan hakenut.

Joskus voi tulla tilanteita, että se viimeinen keino on ttt tai kirkon apu. Mutta mä en arvosta sellaista sossupummitapauksia, että ollaan vaan himassa ja odotetaan ilmaista rahaa ja ruokaa. Kyllä töitä riittää ja vaikka opiskelupaikkoja.

Ne ei jaa vanhaa ruokaa :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:

Tämä onkin mielenkiintoinen juttu. Kuinka monta lomautettua ja irtisanottua meillä nyt onkaan..? Siihen päälle vielä muut työttömät, jotka eivät aiemminkaan saaneet töitä. En usko, en sitten millään, että nämä kaikki ihmiset olisivat täysin vapaaehtoisesti vailla töitä.

Opiskelu perheellisenä on taloudellisesti lähes mahdotonta ja silloinkin joutuu todennäköisesti sossun jonoon, eli plusmiinusnolla siinä mielessä. Sanotaan taas (täällä ainakin), että "oma valinta, kun opiskelet vaikka voisit tehdä töitäkin".

Opiskelu kuitenkin kannattaa aina, vanhoillakin ihmisillä. En ajatellut vain kaksplussan perheellisiä vaan ihan kun uutisista katsoin tuon pätkän aiheesta niin ajattelin ihmisiä yleensä, sinkkuja, 45+ ihmisiä joilla jo aikuiset lapset.

Ja kyllä tuolla Mollin sivuilla töitä olis tarjolla vaikka kuinka paljon, voi tyytyä vaikka siivoojan töihin, työtä sekin on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:

Opiskelu kuitenkin kannattaa aina, vanhoillakin ihmisillä. En ajatellut vain kaksplussan perheellisiä vaan ihan kun uutisista katsoin tuon pätkän aiheesta niin ajattelin ihmisiä yleensä, sinkkuja, 45+ ihmisiä joilla jo aikuiset lapset.

Ja kyllä tuolla Mollin sivuilla töitä olis tarjolla vaikka kuinka paljon, voi tyytyä vaikka siivoojan töihin, työtä sekin on.

Tyytyä joo, mutta kun ei sinne oteta, koulutettuja siivoojiakin on ihan yllinkyllin työttömänä. Vai luuletko sen olevan ala, jonne kuka vaan kelpaa..? Ei täälläpäin ainakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tyytyä joo, mutta kun ei sinne oteta, koulutettuja siivoojiakin on ihan yllinkyllin työttömänä. Vai luuletko sen olevan ala, jonne kuka vaan kelpaa..? Ei täälläpäin ainakaan.

Mun sisko (opiskelija) yritti hakea kesätöihin siivoojaksi, mutta ei päässyt, koska sillä ei ole tarvittavaa koulutusta/kokemusta. Mihin tahansa töihin ei tosiaan pääse.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No mä ainakin joskus olin kotisiivoojana oman y-tunnuksen kanssa. Töitä riitti vaikka kuinka paljon vaikkei alalle ollut minkaanlaista koulutusta. Ajankohtaisen kakkosen viime jaksossa oli aiheena nuorten kesätyöt ja siinä pari teiniä perusti oman yrityksen kun ei kesätöitä löytynyt, vois toimia myös aikuisilla.

Yhteistyössä