Yleinen asumistuki hakemus- tökkii yksi juttu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
olen hakenut yleistä asumistukea kesän ajalle kun olen työtön. Kelaan ilmoitin hakemusta tehdessäni että palkkatyöni alkaa. xx.08.2010. Nyt Kela lähetti perästä lapun että tarvitsevat minun työsopimukseni josta ilmenee tuon tulevan työn palkka. Miksi???? kun en kerta siltä ajalta enään asumistukea ole hakenut?

ongelma on myös se että olen tehnyt tuon sopimuksen vasta suullisesti ja kyseinen paikka ei ole nyt kesällä auki vaan lomalla pomoa myöden, joten en saa mistään työsopimusta kirjallisena ennen työn alkua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
okei ja mitä ne sillä tiedolla tekee? karhuaa multa syksyllä takasin nämä kesän asumistuet (mitä eivät ole vielä edes maksaneet)?

Juuri näin.. Asumistuen kanssa on Kela aika joustamaton ja tuen hakeminen pätkätyöläisille ja sijaisille yhtä h***ä. :snotty:

okei eli mun ei edes kannata hakea sitä. Kyse on kyllä niin mitättömästä summastakin loppujen lopuks etten jaksa taistella.

Ihan älytöntä, vaikka mulla syksyllä olisi töitä niin ei ne tulut mua kesällä elätä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
okei eli mun ei edes kannata hakea sitä. Kyse on kyllä niin mitättömästä summastakin loppujen lopuks etten jaksa taistella.

Ihan älytöntä, vaikka mulla syksyllä olisi töitä niin ei ne tulut mua kesällä elätä.

Tätä on myös tuskailtu...

Meidän kohdalla Kela-ystävä vielä keksi, että miehellä on heti opiskelujen jälkeen työpaikka odottamassa ja elätettiin 5-henkistä perhettä opintotuella ja äitiyspäivärahalla. Onneksi saatiin valitus läpi ja rahat jälkikäteen. Eipä se jälkikäteen kyllä silti juurikaan helpottanut tilannetta, paitsi saatiin maksettua Visa-lasku pois...

melko törkeetä :/

Alkuperäinen kirjoittaja näin tekevät:
Tyhjästä on paha nyhjästä,elämä on kyllä niin epäreilua ihan tavalliselle ihmiselle joka koittaa tulla toimeen.

no en tosiaan aatellut että jään ihan tyhjän päälle miehen takia (asun avoliitossa) opiskelujen jälkeen. Työmarkkinatukea saan huimat 150?/ kk. (tosiaan eipä niitäkään ole vielä tilille tipahtanu) Siinä mun tulot, mieheltä on rahat kinuttava jos johonkin tarviin, sen lisäksi että se maksaa meidän molempien elämisen kokonaan. Luojan kiitos työt odottaa, en jaksa näitä kelan kommervinkkeleitä.

mä olen käsittänyt tän asumistuen laskennan näin: kela laskee sen asumistuen vuodeksi eteenpäin. sillä tarvitsevat palkka tiedon. esim ap:n tapauksessa ne laskis et 2kk työtön ja 10kk töissä (oletan et hait asumistukea kesä-ja heinäkuulle). laskevat koko vuoden tulot ja jakavat ne sitten 12 jolloin saavat sulle yhden kuukauden tulon ja siitä sitten katsovat oletko oikeutettu asumistukeen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä olen käsittänyt tän asumistuen laskennan näin: kela laskee sen asumistuen vuodeksi eteenpäin. sillä tarvitsevat palkka tiedon. esim ap:n tapauksessa ne laskis et 2kk työtön ja 10kk töissä (oletan et hait asumistukea kesä-ja heinäkuulle). laskevat koko vuoden tulot ja jakavat ne sitten 12 jolloin saavat sulle yhden kuukauden tulon ja siitä sitten katsovat oletko oikeutettu asumistukeen...

alkuvuodesta minulla ei ole ollut ollenkaan palkkatuloja kun opiskelin. kesä-heinäkuun olen työtön. elo-lokakuun olen palkkatyössä, jonka jälkeen mahdollisesti taas työtön.

Kaveri kertoi että häneltä oli juuri keväällä peritty takaisin monen kuukauden asumistuet ajalta jolloin hän opiskeli (ei palkkatuloja) ja mies oli armeijassa.

Niin hankalaks menee minusta.

Yhteistyössä