Yli 40-vuotiaat, kuinka hyvin puhutte/kirjoitatte englantia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja newbie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen 49-vuotias. Kaikki mun ikäiset ovat lukeneet englantia koulussa (useimmiten pitkän eli 9-vuotiaasta alkaen), paitsi sitten tietysti he, jotka oppimisvaikeuksien vuoksi on vapautettu kielten opiskelusta.

[QUOTE="...";27041191]No kyllä 40-60 -vuotiaan on osattava englantia tai on aika nolosti asiat.[/QUOTE]No mitenniin?
Ku ma tulin tannne kanataan niin ei taalakaan tarvinnu osata englantia.
Miksi sitte Suomesa?

[QUOTE="vieras";27041986]No kyllähän sitä usein tarvitsee matkustellessa ja ihmisten kanssa muutenkin kommunikoidessa. Sitä paitsi internet ja monet tekniset laitteet on pääosin englanniksi.[/QUOTE]Kylla kai sa olet oikeassa.
Myonnan tyhmyyteni.

Ikää on kohta 44 vuotta.
Työssäni tarvitsen vaihtelevasti englantia, tällä hetkellä ehkä 1/3 ajasta töissä puhekielenä englanti ja lähes kaikki dokumentaatio pitää kirjoittaa englanniksi. Luen sujuvasti oman alan ammattikirjallisuutta englanniksi. Luen myös kaunokirjallisuutta, vähän kaikkea väliltä Jane Austen - Ken Follett.

Töissä nuoremmilla ikäluokilla (alle 35 v.) on kuitenkin huomattavasti sujuvampi englanti kuin minulla. Minun puhekieli on aika yksinkertaista rallikuski-englantia. Yliopistolla kävin kaikki oman tutkintoni pakolliset kieliopinnot, mutta eipä niissä panostettu puhumiseen. Lukiossa 1980-luvulla ei lainkaan, opettajatkaan eivät osanneet lausua englantia oikein.

[QUOTE="vieras";27042026]Eivät asiat nolosti ole, mutta faktaahan se on, että englanti on se maailman kieli.[/QUOTE]Tiesitko, etta USA:ssa puhutaan enemman Espanjaa kuin Englantia.

Tiesitko, etta USA:ssa puhutaan enemman Espanjaa kuin Englantia.

Lähde? Ei kyllä pikaisen googletuksen jälkeen pidä paikkaansa. Espanja on kyllä toiseksi puhutuin kieli.

Valta-asemaan vaikuttaa myös muut tekijät, esimerkiksi merkittävä tieteellinen teksti tai kirjat ylipäänsä saatetaan kirjoittaa englanniksi (myös maissa joissa englanti ei ole se ensimmäinen kieli) juuri näkyvyyden takia.

Yhteistyössä