yli lasketun ajan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leia

Vieras
Heissan!

Kun synnytys ei käynnisty itsestään ja menee yli lasketun ajan se 10 pv ja sen jälkeen mennään äitiyspolille niin onko se sama kun lähdetään synnyttämään eli kirjaudutaan osastolle ja synnytys käynnistetään lääkkeellisesti vai onko se pelkkä tarkastus ja sieltä pääsee kotiin mikäli kaikki hyvin?

Se on tarkistus, ja jos vauvalla kaikki hyvin, eikä mitään muitakaan syita kiirehtiä, niin sitten vielä odotellaan ihan kotona. Sieltä saa sitten udden ajan tarkistukseen tms.

Kyllä täällä meillä päin sanottiin, että tuossa vaiheessa otetaan osastolle ja aletaan käynnistellä, ellei vauva sitten ole viikoihin nähden pienempi. Vaan olisihan sellainen asia tullut ilmi jo aikaisemmin ultrassa ja laskettua aikaa olisi muutettu. Sairaalakassi siis varmuuden vuoksi mukaan vaan!

Ihan riippuu tilanteesta, just pari kk sitten yks kaveri kävi polilla 10 pv lasketun yli ja kotiin vaan, eikä kaynnistetty kuin vasta 15 pv yli lasketun (ja vaavi oli syntyissään ihan kunnollisen kokoinen, 4.2 kg).
Mutta tosiaan kun ei tiedä, mitä siellä tutkimuksessa selviää vaavin sydänkäyrissä tai verikokeissa tms., niin kannattaahan tuo kassi sinne mukaan ottaa varmuuden vuoksi

Kai se riippuu ihan tapauksesta, mutta ainakin täälläpäin käytäntö tuntuu olevan että 42+0 käynnistetään vasta jos kaikki on kunnossa. Itse kävin tuossa tarkastuksessa kun LA:sta oli kulunut 9 päivää, kaikki oli ihan hyvin mutta lapsivettä kovin runsaasti joten lääkäri päätti että voidaan käynnistää jo huomenna eli 41+5, mutta normaalitapauksessa odotettaisiin siihen tasan 42 viikkoon.

Tarkastukseen sinne mennään ja jos kaikki on kunnossa sekä äidillä että lapsella, kotiin vaan odottelemaan. Mulla ainakin lääkäri sanoi, ""kokeilevansa"" vähän kovemmin ottein, josko vaikka auttaisi käynnistymisessä... No auttoihan se, seuraavana aamuna käynnistyi itsestään ja 4210 g tyttö syntyi rv 41+4. Oli muuten tuolla yliaikakontrollissa arvioitu ultralla 3,7 kg.

Ja jos sitä kassia mietit, niin jos vaikka kävisikin niin että jäät samantien synnyttämään, pärjäät varmaan ilmankin. Mieshän voi sitten tuoda kassin perässä, en mä ainakaan siellä synnärillä juuri mitään tarvinnut.

Laske sen varaan ettet vielä pääse synnyttämään!

Mulle oli ainakin aikamoinen pettymys ettei yliaikaiskontrolli rv 41+3 johtanut mihinkään, vaikka vauva arvioitiin yli nelikiloiseksi. Sairaalakassi oli muistaakseni autossa varmuuden vuoksi, mutta saliin tarvitsee korkeintaan evästä ja halutessaan kameran. Sain seuraavan ajan rv 42, mutta tyttö (3,6 kg) syntyi rv 41+5.

Uusimmat

Yhteistyössä