Yliopistossa opiskelu ja lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aply
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aply

Vieras
Onkos täällä kenelläkään kokemuksia että miten rankaksi käy opiskelu yliopistossa kahden alle 3 vuotiaan kanssa... Jätänkö yliopistohaaveet suosiolla vai? Ala joka kiinnostaa olisi sosiaalipuolella, eli yhteiskuntatieteitä tai vaihtoehtoisesti psykologiaa. Kokemuksia ottaisin vastaan, pelottaa kyllä vähän etukäteen, mutta en minä tästä enää nuorru, ja intoa opiskeluun kyllä olisi.

Mulla lapsi 1,5v ja olen opiskellut koko ajan hänen syntymän jälkeen lapsenhoidon lomassa. Nyt menee puolipäiväisenä hoitoon ja aloitan gradun loppurutistuksen.

Meillä mennyt ihan hyvin. En tiedä sitten miten kahden lapsen kanssa...

eiköhän se 2 mene siinä missä yksikin..ja varmasti on useita äiti yliopistosta valmistunut. itse en yo:ssa opiskele, mutta tarkoitus olisi ensi syksynä aloittaa :)

ja mä olen opiskeluvapailla..ja neiti mummolassa hoidossa..

..mutta..jos intoa riittää..NIIN..sinähän tarviit jokatapauksessa joko:

* yksi sivuaine cumuksi
* kaksi sivuainetta -> kummastakin abbro

..eli..sunhan kannattais suorittaa ne vaikka avoimessa..ja esm ihan niitä pilipali opintoja..esm meillä oli joku helskatin äidinkielen kurssi..ruotsin ja englannin ihan peruskurssi..nääkin pystyy suorittamaan vaikka kesällä tiivistetyssä jaksossa..

..saat kaikki kirjattua suoraan yliopistolle..

yhteiksuntatieteissä mulla on sivuaineena kasvatustiede..ja nyt meinasin väsätä sosiaalityön abbron,koska meidän perhe tekee jo muutenkin sosiaalityötä tukiperhetoiminnan muodossa..

Opiskelen yhteiskuntatieteitä :) Kaks lasta, 5v ja 1½v ja viime vuoden olin luonnollisesti äitiyslomalla :) Nyt syksyllä alkoi neljäs vuosi.. Onhan se välillä melko rankkaakin, mutta lapset tuo hyvää tasapainoa opiskeluun. Eli siis kotona ei edes pysty tekemään mitään, kun lapset ovat kotona, joten mun ainakin on pakko opiskella silloin, kun lapset on päiväkodissa.. eli siis jos ei oo luentoja, luen tai kirjoitan kouluhommia. Joten suht hyvin tulee kouluhommia tehtyä silloin ku niitä pystyy tekemään :) (toki on paljon laiskojakin päiviä :D)

Niin ja se pitää vielä kirjoittaa, että yliopisto-opiskelu sopii siinäkin mielessä hyvin perheellisille, koska kaiken opiskelun suunnittelee oppilas (toki saattaa riippua pääaineestakin).. Huonoa on varmasti se rahapuoli..

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:

* yksi sivuaine cumuksi

..eli..sunhan kannattais suorittaa ne vaikka avoimessa..ja esm ihan niitä pilipali opintoja..esm meillä oli joku helskatin äidinkielen kurssi..ruotsin ja englannin ihan peruskurssi..nääkin pystyy suorittamaan vaikka kesällä tiivistetyssä jaksossa..

Eihän nykyään tarvi olla kuin 25op sivuaineita, eli yhdestä aineesta perusopinnot

Ja tietty kielet ja menetelmäopinnot

Kiitos kaikille vastanneille :) Ehkä mulla siis on toivoa oikeesti suorittaa jopa ne opinnot.

* yksi sivuaine cumuksi

Okei, nyt mä oon vähän vissiin tyhmä tai väsyny... tai molempia, mutta siis tarkoitatko että kävisin nyt kesällä jotain avoimen yliopiston kursseja jotka saisin hyväksiluettua? Eikös nuo ole aina maksullisia nuo avoimen kurssit? Tulee kalliiksi...

on vähintään 1 vuoden kestänyt työsopimus nykyiseen työnantajaan + valmis opiskelupaikka..kannattaa hakea aikuiskoulutustukea..

..siinä tukikuukaudet määräytyy työhistorian mukaan..esm mulla on yli 10 vuotta työkokemusta..joten tukiaika on n. 1,5 vuotta..

..ja tuki määräytyy palkkatulojen mukaan..

Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Kiitos kaikille vastanneille :) Ehkä mulla siis on toivoa oikeesti suorittaa jopa ne opinnot.

* yksi sivuaine cumuksi

Okei, nyt mä oon vähän vissiin tyhmä tai väsyny... tai molempia, mutta siis tarkoitatko että kävisin nyt kesällä jotain avoimen yliopiston kursseja jotka saisin hyväksiluettua? Eikös nuo ole aina maksullisia nuo avoimen kurssit? Tulee kalliiksi...

Lainaan itseäni, eli siis älysin vissiin nyt mitä tarkoitit nuilla kesäopinnoilla....

..mulla on piilarit päässä ja uni silmässä..ja hankalaa,kun ei meinaa silmät pysyä auki..

..siis tarkoitin just sitä,että voit suorittaa jonkin osan jo ennakkoonkin ja katsoa miltä tuntuu..kunhan et sit vaan haali vuosien varrella pelkkiä avoimen abbroja kasaan ja jässähdä siihen..eli moni mammoista innostuu niistä abbroista..ja sit ne jää pyörimään sinne avoimen yliopiston kursseille..kaikkein kehittävintä on,kun pystyy etenemään opinnoissa..

..ja mä suoritin kasvatustieteen abbron,kun olin raskaana..ja cumun kun olin äippälomalla..

on vähintään 1 vuoden kestänyt työsopimus nykyiseen työnantajaan + valmis opiskelupaikka..kannattaa hakea aikuiskoulutustukea..

..siinä tukikuukaudet määräytyy työhistorian mukaan..esm mulla on yli 10 vuotta työkokemusta..joten tukiaika on n. 1,5 vuotta..

Ei mulla ole ollut työsuhde kun 3 vuotta, eli ei varmaan hirveitä tuloja tulis sieltä.... Ei mua edes tuo rahapuoli sinänsä niin paljon pelota, enemmän pelkään sitä että en saa käytyä koulua ja opinnot venyy tai keskeytyy, tai vedän itseni liian tiukille ja tulee burn out.... Miten paljon pystyy sitten kun on johonkin kouluun päässyt sisään ensinnäkin, niin käymään esim. kesällä niitä kursseja että lyhenis opinnot? Vai käydäänkö kesällä vaan rästikursseja? Mä olen tosiaan aika ulkona näistä käytännön asioista :) Ja onko ihan utopistista saada maisterin paperit esim. 4:ssä vuodessa?

..mulla on piilarit päässä ja uni silmässä..ja hankalaa,kun ei meinaa silmät pysyä auki..

..siis tarkoitin just sitä,että voit suorittaa jonkin osan jo ennakkoonkin ja katsoa miltä tuntuu..kunhan et sit vaan haali vuosien varrella pelkkiä avoimen abbroja kasaan ja jässähdä siihen..eli moni mammoista innostuu niistä abbroista..ja sit ne jää pyörimään sinne avoimen yliopiston kursseille..kaikkein kehittävintä on,kun pystyy etenemään opinnoissa..

..ja mä suoritin kasvatustieteen abbron,kun olin raskaana..ja cumun kun olin äippälomalla..

Sen verran vielä että paljonko tuo maksoi sulla tuon abbron kirjoittaminen sitten siellä avoimessa?

mä en rehellisesti sanottuna muista..kysy mielummin mietä maksoi laatat kylppäriin ja laasti tohon lattiaan..mä olin samaan aikaan duunissa..tehtiin remppaa..eli seisoin keskellä yötä katonrajassa ja pitelin hirsipaneelia..ja sit yhtäkkiä rupesin miettimään,että millos mulla oli viimeksi menkat :)

Alkuperäinen kirjoittaja aply:

Ei mulla ole ollut työsuhde kun 3 vuotta, eli ei varmaan hirveitä tuloja tulis sieltä.... Ei mua edes tuo rahapuoli sinänsä niin paljon pelota, enemmän pelkään sitä että en saa käytyä koulua ja opinnot venyy tai keskeytyy, tai vedän itseni liian tiukille ja tulee burn out.... Miten paljon pystyy sitten kun on johonkin kouluun päässyt sisään ensinnäkin, niin käymään esim. kesällä niitä kursseja että lyhenis opinnot? Vai käydäänkö kesällä vaan rästikursseja? Mä olen tosiaan aika ulkona näistä käytännön asioista :) Ja onko ihan utopistista saada maisterin paperit esim. 4:ssä vuodessa?

Katsele yliopiston sivuilta avoimen opintoja. Melko paljon ainakin meillä on silläkin puolella :) kyllä 4 vuodessakin maisterin paperit saa, mutta saattaa olla melko rankkaa :)

luentoja ei ole siis joka päivä..meillä on syyskaudella 2 jaksoa..eka alkaa syyskuun puolessavälissä..ja sit lokakuussa on ns. viikon syysloma..sen jälkeen alkaa toinen jakso..ja sekin loppui tohon joulukuun alkuun..kolmas jakso alkaa tammikuun puolessavälissä..ja sit tulee helmikuun loppu tai maaliskuun alku viikon hiihtoloma..ja sen jälkeen neljäs jakso joka loppuu jo huhtikuun puolessavälissä..

luentoja ei ole siis joka päivä..meillä on syyskaudella 2 jaksoa..eka alkaa syyskuun puolessavälissä..ja sit lokakuussa on ns. viikon syysloma..sen jälkeen alkaa toinen jakso..ja sekin loppui tohon joulukuun alkuun..kolmas jakso alkaa tammikuun puolessavälissä..ja sit tulee helmikuun loppu tai maaliskuun alku viikon hiihtoloma..ja sen jälkeen neljäs jakso joka loppuu jo huhtikuun puolessavälissä..

Ei meillä vaan mitään lomia oo :O no joululomaa ehkä luennoilta..

sillon ne saa lyhyessä ajassa tiivistetysti kasaan..mä en todellakaan jaksa juosta Jyväskylässä asti, jos joku hemmetin kurssi jaksotetaan esm ma ja ke luennoille..mä en edes ole siellä niin montaa pv / vko..perhe ja koti muualla..

meillä ne on joka kuun vika perjantai..ja meillä..ainakin mun opinto-oppaan mukaan..meillä on ihan mielettömästi kirjatenttejä ja niitä mä oon tenttinyt just kk lopussa..aina yksi kirjapaketti/kk..eli nyt huhtikuun loppuun mennessä mulla on sivuaineet koossa + pääaineesta cumu..

Yhteistyössä