Ylioppilaat

Pikkukaupunkilainen

Aktiivinen jäsen
28.06.2011
9 370
16
38
Osaatteko enää lukiossa opiskeltuja kieliä?
Itse olen huomannut useasti, viimeksi tänään, etten puhu enää kuin suomea ja englantia, vaikka olen lukiossa lukenut suomea, ruotsia, englantia ja vähän saksaa.
Suurin syy tähän on se, että työssäni käytän pelkkää suomen kieltä. Huomaan etten puhu enää edes ruotsia!
Miten muut?

Melko hyvin ainakin osaa. Mä tosin luin tosi montaa kieltä lukiossa, joten osa on kyllä rapistunu melko olemattomiin.

Mutta yleisimmät menee vielä. Puhuminen vois hetken tökkiä joistakin, mut kirjottaminen/lukeminen sujuu (ok, kirjottamistakin sais hetken joistakin miettiä). :D

Ymmärrän kyllä vielä useimpia niistä. Myönnän, että kreikka ja sanskriitti ovat lukioajoista ruostuneet ihan kelvottomiksi. Espanja, saksa, ruotsi, italia, ranska ja tietenkin englanti menevät vielä joten kuten.

juu saksa ja ruotsi on multakin tippuneet pois, mutta empä ole niitä koskaan aktiivisesti käyttänytkään, ymmärrän silti vaivatta ruotsia, saksaakin ainakin kirjoitettuna ymmärtää, puheesta vaikeampi saada selvää

En opiskellut kuin suomea (äidinkieltä), englantia ja ruotsia. Ruotsia en ole kunnolla koskaan osannutkaan, kirjoitin siitä B:n ja nyt tuntuu, että sekin vähä on rapissut pois. Paikoitellen ymmärrän.
Äidinkielessä olin ihan hyvä, mutta tuntuu, että oikeinkirjoitus on ainakin huonontunut lukio ajoista.
Englanti on ihan ok, tosin sitäkin taitoa pitäisi harjoittaa vielä enemmän.

Musta tuntuu, että osaan molempia kieliä paremmin, kuin lukiossa. Oon alkanut huvikseni lukea ruotsinkielisiä pakkausselosteita, ohjeita yms. ja hetken kun tavaa ja miettii niin saan lauseet auki, ja mieleen tarttuu lauserakenteita ja uusia sanoja. Englantia käytän netissä päivittäin, luen blogitekstejä, uutisia, fb-päivityksiä englanniksi ja oikeastaan kaikki tv-sarjat ja leffat tulee myös katsottua englanninkielisenä. Enkku multa ei varmasti koskaan pääse rapistumaan, se on niin sujuvaa että mielelläni ja luontevasti käytän sitä, enkä näe syytä, miksi en joskus enää käyttäisi.

Yhteistyössä