Ylipaino ja raskaudenaikainen painonnousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pullea pontzo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pullea pontzo

Vieras
Mulla ylipainoa reilusti, bmi ennen raskautta 34,3. Nyt menossa 20. raskausviikko, ja painoa tullut jo 5kg. Tällä menolla, kun painoa tulee enemmän loppua kohti vauvan kasvaessa (ja vielä kunhan turvotuksiin asti päästään...), sitä varmaan ehtii tulla yli 15kg.
Tänään olin neuvolassa, ja eihän tuo terveydenhoitaja vielä mitään noottia antanut, mutta itselle tuli sellainen olo että nyt kyllä lopetan syömisen kokonaan! Tuntuu että ruokahalut kyllä menikin tuota asiaa ajatellessa.
Neljäs raskaus kyseessä, muissa raskauksissa painoa tullut 8-11kg. Nyt taitaa ennätykset paukkua eikä naurata yhtään.
Liikuntaa en ole päässyt harrastamaan moneen kuukauteen (jos ei hyötyliikuntaa lasketa) ja syömiset pitäis tietysti muuttaa kulutuksen mukaan... nyt tulee syötyä liian isoja annoksia. Oon jo tietoisesti yrittänyt pienentää ruokamääriä, enkä ota lisää. Silti painoa tullut nyt viime käynnistä +600g/vko.
Masentaa, tässäkö se nyt loppuraskaus menee murehtiessa painonnousua. :´(

Mulla ylipainoa n. 20kg (BMI:tä en nyt muista) kun aloin odottamaan. Lihoin raskausaikana 25kg, josta puolet silkkaa turvotusta. Yhtään motkotusta en saanut neuvolasta tai lääkäristä. Tiesivät että teen parhaani syömisten kanssa ja lihon pelkästä pullan näkemisestäkin. Kun vauva syntyi, meni kuukausi ja kaikki tulleet kilot olivat lähteneet ja olin takaisin lähtöpainossa.

Minun ohje sulle on, että älä stressaa. Jos kaikki arvot on kohdillaan koko ajan eikä sokerirasituksessakaan ole mitään (kuten mulla), älä stressaa. Se on loppujen lopuksi vain pahasta.

[QUOTE="vieras";22994200]Mulla ylipainoa n. 20kg (BMI:tä en nyt muista) kun aloin odottamaan. Lihoin raskausaikana 25kg, josta puolet silkkaa turvotusta. Yhtään motkotusta en saanut neuvolasta tai lääkäristä. Tiesivät että teen parhaani syömisten kanssa ja lihon pelkästä pullan näkemisestäkin. Kun vauva syntyi, meni kuukausi ja kaikki tulleet kilot olivat lähteneet ja olin takaisin lähtöpainossa.

Minun ohje sulle on, että älä stressaa. Jos kaikki arvot on kohdillaan koko ajan eikä sokerirasituksessakaan ole mitään (kuten mulla), älä stressaa. Se on loppujen lopuksi vain pahasta.[/QUOTE]

tuohon 'lihoat pelkästä pullan näkemisestä' sen verran että KUKAAN ei lihoa pullan näkemisestä vaan kyllä se pitää napaansa vetää että se lanteille tulee.. tämä on näitä lihavien ihmisten selityksiä, tyyliin "minulla on painavat luut".
ap on ihan oikeasta asiasta huolissaan - pisteet siitä. Ota asia itse puheeksi neuvolassa ja pyydä vaikka ravitsemusterapeutille aika niin hän osaa auttaa sinua..

[QUOTE="vieras";22994250]tuohon 'lihoat pelkästä pullan näkemisestä' sen verran että KUKAAN ei lihoa pullan näkemisestä vaan kyllä se pitää napaansa vetää että se lanteille tulee.. tämä on näitä lihavien ihmisten selityksiä, tyyliin "minulla on painavat luut".
[/QUOTE]

Itse et ilmiselvästikään paini painosi kanssa kun noin kirjoitat.
Itse pidin itselleni suurimman osan ajasta ruokapäiväkirjaa jotta minä ja neuvola tiedettiin missä mennään. Yhtään en huijannut itseäni syömisten kirjaamisessa ja silti paino nousi. Ja yhtään noottia ei tullut neuvolassa.

Ap voi tehdä samoin, siis tuon ruokapäiväkirjan pidossa. Helpottaa oloa kun tietää tekevänsä kaikkensa ja silti paino nousee.

Mulla oli ennen raskautta 10 kiloa ylipainoa, just olin saanut 10 kiloa pois. Nyt rv 10+4 ja tullu 2 kilo, heti rv 5-6. Neuvolassa kiellettiin laihdutus ja ruokavalio mulla sama kuin ennen raskautta, eli paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Kuntoilun jouduin lopettamaan supistusten takia. Käyn ainoastaan lenkillä 2 kertaa päivässä puol tuntia - tunti kerralla kävellen. Ennen raskautta treenasin 4 kertaa viikossa ja juoksin 2-10 km päivässä. Mä päätin ainakin että lihon mitä lihon ja laihdutan sitte synnytyksen jälkeen. Lopetin tupakanpoltonkin raskauden alussa.

Kävin ekaa ja tokaa odottaessa ravitsemusterapeutilla, mutta eipä siellä mitään uutta ja ihmeellistä vastaan tullut. Lautasmallit jne. jotka ovat tuttuja jo ennestään.
Mulla painoa ollut aina suunnilleen saman verran raskauden alkaessa, raskauskilot lähteneet parissa kuukaudessa pois synnytyksen jälkeen.
Nyt vaan ihmetyttää pitääkö tosissaan jättää syömiset ihan minimalistisiin annoksiin, en halua että painoa tulee kovin paljon yli 10kg. Huolettaa vauvan terveys ja oma jaksaminenkin loppuraskaudessa.

[QUOTE="vieras";22994304]Itse et ilmiselvästikään paini painosi kanssa kun noin kirjoitat.
Itse pidin itselleni suurimman osan ajasta ruokapäiväkirjaa jotta minä ja neuvola tiedettiin missä mennään. Yhtään en huijannut itseäni syömisten kirjaamisessa ja silti paino nousi. Ja yhtään noottia ei tullut neuvolassa.

Ap voi tehdä samoin, siis tuon ruokapäiväkirjan pidossa. Helpottaa oloa kun tietää tekevänsä kaikkensa ja silti paino nousee.[/QUOTE]

Sitä pitäis sit kuluttaa enemmän,,niin sitä painoo ei tulis ku se pakollinen...

Yhteistyössä