Ylipaino ja raskaus - kokemuksia neuvoloista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Iso"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Iso"

Vieras
Moi,

Kaipailisin kokemuksia "nykyneuvoloista". Olen reippaasti ylipainoinen, tosin olen saanut pudotettua painoa koosta 58 kokoon 48. Tarkoitus oli pudottaa vielä niin että mahtuisin ainakin 42 kokoon ennenkuin lasta alettaisiin hankkimaan. Testi kuitenkin näytti positiivista.
Esikoinen syntyi 10vuotta sitten jolloin neuvolatäti moitti painoani, olin silloin 92kiloa. Keisarinleikkauksen tehnyt lääkäri tuli synnytyksen jälkeisenä päivänä ja sanoi "kun seuraavan kerran nähdään, parempi painaa ainakin 10 kiloa vähemmän".
Tapauksesta jäi sellaiset henkiset arvet että pelottaa mennä ensimmäiseen neuvolaan. Pitäisikö vain lyödä nyrkki pöytään ja sanoa että tiedän olevani lihava, ja kaipaan apua ettei paino nousisi paljon raskauden aikana - ruokavaliota sun muuta.

Millaiset kokemukset teillä on tämän päivän neuvoloista? Onko siellä kovastikkin haukuttu ylipainosta vai otetaanko rakentavampi lähestymistapa ja autetaan sen sijaan että huudetaan?

ei mulle huudettu. mulla ylipainoa ensimmäisen aikaan, toisen aikaan jo huomattavasti enemmän ja nyt kolmatta odottelen. aina ovat sanoneet että juu paino ei saa nousta ja ruokavaliota yms paskaa tuputtavat. mua ei paino juurikaan kiinnosta, sama painanko 60kg vai 100 kg :D ensimmäinen synnytys pitkittyi, mutta en usko sen littyvän painooni. toinen synnytys meni nopeasti ja ponnistusvaihe ei kestänyt juurikaan. tosin sokerirasituksessa napsahti, joten hyysäsivät myös diabetestakin-vaikka luvut joita kotona mittasin olivat hyviä ;) sanot että ei sanaakaan painosta, tiedät sen eikä tarvitse muistuttaa :D onnea!

[QUOTE="Iso";30004354]Moi,

Kaipailisin kokemuksia "nykyneuvoloista". Olen reippaasti ylipainoinen, tosin olen saanut pudotettua painoa koosta 58 kokoon 48. Tarkoitus oli pudottaa vielä niin että mahtuisin ainakin 42 kokoon ennenkuin lasta alettaisiin hankkimaan. Testi kuitenkin näytti positiivista.
Esikoinen syntyi 10vuotta sitten jolloin neuvolatäti moitti painoani, olin silloin 92kiloa. Keisarinleikkauksen tehnyt lääkäri tuli synnytyksen jälkeisenä päivänä ja sanoi "kun seuraavan kerran nähdään, parempi painaa ainakin 10 kiloa vähemmän".
Tapauksesta jäi sellaiset henkiset arvet että pelottaa mennä ensimmäiseen neuvolaan. Pitäisikö vain lyödä nyrkki pöytään ja sanoa että tiedän olevani lihava, ja kaipaan apua ettei paino nousisi paljon raskauden aikana - ruokavaliota sun muuta.

Millaiset kokemukset teillä on tämän päivän neuvoloista? Onko siellä kovastikkin haukuttu ylipainosta vai otetaanko rakentavampi lähestymistapa ja autetaan sen sijaan että huudetaan?[/QUOTE]

6v sitten mun terkka ja lekurit oli ihania ja paino pysy kuosissa. kukaan ei moittinu ja arvostellu. Asiallinen toteamus vain että kannattaa pitää huolta jottei paino nouse. Leikkurissakaan/jälkeen en saanu noottia. Leikkuriin päädyttiin muista syistä kun painon takia.

Ymmärrätkö miksi ylipainosta puhutaan neuvolassa? Enemmän olisin huolissani niistä riskeistä, mitä ylipainosi aiheuttaa vauvalle, kuin siitä mitä neuvolassa sanotaan.

Ymmärrätkö miksi ylipainosta puhutaan neuvolassa? Enemmän olisin huolissani niistä riskeistä, mitä ylipainosi aiheuttaa vauvalle, kuin siitä mitä neuvolassa sanotaan.

Toki asioista saa ja tulee puhua jos aihetta on. Asiakasta voi silti kohdella asiallisesti ja monesti saa paremmin kaikua kun kohtelee toista ihmisenä eikä sille haukuta ja huudeta.

Toki asioista saa ja tulee puhua jos aihetta on. Asiakasta voi silti kohdella asiallisesti ja monesti saa paremmin kaikua kun kohtelee toista ihmisenä eikä sille haukuta ja huudeta.

En kyllä oo irl kuullut että kukaan olisi saanut huutoa ja haukkua neuvolassa tai missään muuallakaan lääkärissä/hoitajalla. :D Toi on ihan totta mitä sanot ja se toimii myös toiseen suuntaan: jos siellä neuvolassa "alkaa lyömään nyrkkiä pöytään" kuten joku ehdotti ja ilmottaa viis veisaavansa diabeteksesta ym niin aika heikosti lähtee liikkeelle. Ylipaino on todellinen terveysriski niin äidille kuin vauvallekin joten terkkarin pitää kiinnittää siihen huomiota.

Mulla th ihmetteli kun kerroin neuvolassa etten todellakaan tiedä mitä olen painanut ennen raskautta. Selitin että koen kauhean ahdistavaksi kaikki punnitukset koska olin lapsena ylipainoinen ja hän suhtautui tosi kivasti. Punnittiin joka kerta ja pikkuhiljaa aloin jopa päästä ahdistuksesta eroon. :) Eli tsemppiä ap ja kerro rohkeasti neuvolassa miltä tuntuu, hyvin se menee!

Satakiloisena sain molemmat lapset eikä kukaan sanonut mitään ikävää. Tietysti puhuttiin painon vaikutuksesta esim. synnytyksessä, eli keisarinleikkausta välteltiin viimeiseen asti (eikä sitä tehty kun alakautta syntyi), mutta neuvolassa ja synnärillä oltiin asiallisia. Ultrassa vähän ihmettelivät, kun keskivartalolihavalla saa parhaimman kuvan varhaisultrassakin vatsan päältä eikä alakautta...:D

Neuvolassa sain vinkin syödä hyväkarpisti ja vältellä liikaa hedelmäsokeria.

Tiedän vallan hyvin ylipainon riskit, ilman raskautta ja raskauden aikana. Miksi luulet että olen koittanut tästä ylimääräisestä päästä irti ennen seuraavaa? Koska haluan mahdollisimman terveen raskauden mahdollisimman vähillä riskeillä.

Mukava kuulla että muille on tädit ja lekurit olleet mukavia. Kaipaan tosiaan enemmän sitä rakentavaa keskustelua siitä miten pudotettu paino pysyy hallinnassa, enkä sitä mitä sain niskoilleni 10vuotta sitten. Kuten Leijona tuossa sanoi, ihmiselle voi puhua asiasta hyvällä eikä huutaa ja mollata.

Kiitokset kaikille tsemppauksesta :)

En kyllä oo irl kuullut että kukaan olisi saanut huutoa ja haukkua neuvolassa tai missään muuallakaan lääkärissä/hoitajalla. :D Toi on ihan totta mitä sanot ja se toimii myös toiseen suuntaan: jos siellä neuvolassa "alkaa lyömään nyrkkiä pöytään" kuten joku ehdotti ja ilmottaa viis veisaavansa diabeteksesta ym niin aika heikosti lähtee liikkeelle. Ylipaino on todellinen terveysriski niin äidille kuin vauvallekin joten terkkarin pitää kiinnittää siihen huomiota.

Mulla th ihmetteli kun kerroin neuvolassa etten todellakaan tiedä mitä olen painanut ennen raskautta. Selitin että koen kauhean ahdistavaksi kaikki punnitukset koska olin lapsena ylipainoinen ja hän suhtautui tosi kivasti. Punnittiin joka kerta ja pikkuhiljaa aloin jopa päästä ahdistuksesta eroon. :) Eli tsemppiä ap ja kerro rohkeasti neuvolassa miltä tuntuu, hyvin se menee!

Tuokin aivan totta että asiakkaan ei kannata alkaa meuhkata. itsekään en tunne ketään lihavaa odottajaa jolle olis neuvolassa oltu asiattomia. Mutta sitäkin varmasti tapahtuu kun sellasta puhutaan. Eiköpä se kaikkinaisessa asiakastyössä oo tarkotus kohdella niin jotta se asiakas tekis yhteistyötä ja kokis tulleensa kohdelluksi ihmisenä.

Itse pelkäsin kovasti, että mitä sanotaan, kun olin ensimmäistä kertaa raskaana 42 vuotiaana. Sydän pamppaillen menin neuvolaan, lääkäriin, synnyttämään, mutta missään ei otettu asiaa edes esille, jos en itse siitä puhunut.
Ap:nä menisin reippaana neuvolaan ja kertoisin painonpudotusyrityksestä ja yllättäneestä raskaudesta. Silloin th/lääkäri tietäisi, että tiedostat asian, ja kenties antaa jotakin neuvoja ruokavaliosta, mutta ei ala saarnaamaan. Älä mene uhmakkaana, vaan toteat vain asiallisesti miten asiat on.

Niin ja ONNEA RASKAUDESTA!

Tuokin aivan totta että asiakkaan ei kannata alkaa meuhkata. itsekään en tunne ketään lihavaa odottajaa jolle olis neuvolassa oltu asiattomia. Mutta sitäkin varmasti tapahtuu kun sellasta puhutaan. Eiköpä se kaikkinaisessa asiakastyössä oo tarkotus kohdella niin jotta se asiakas tekis yhteistyötä ja kokis tulleensa kohdelluksi ihmisenä.

Monet on sellaisia että ottavat nokkiinsa aina vaikka kuinka asiallisesti sanottaisiin ja sitten huudellaan netissä kuinka oltiin niin kamalia ja töykeitä jne. Kyllähän toiset kokee verisenä loukkauksena jo sen että pyydetään täyttämään joku kysely mikä tehdään kaikille.

Joten valitettavasti suhtaudun hiukas skeptisesti näihin juttuihin että terkka olisi huutanut ja räyhännyt jostain tollasesta. Olisi mielenkiintoista kuulla myös sen toisen osapuolen tarina asiasta, mutta sitähän ei ikinä vaitiolovelvollisuuden vuoksi saa. Netissä on niin helppo väittää kaikkea kun koskaan ei joudu oikeassa elämässä vastaamaan siitä.

Monet on sellaisia että ottavat nokkiinsa aina vaikka kuinka asiallisesti sanottaisiin ja sitten huudellaan netissä kuinka oltiin niin kamalia ja töykeitä jne. Kyllähän toiset kokee verisenä loukkauksena jo sen että pyydetään täyttämään joku kysely mikä tehdään kaikille.

Joten valitettavasti suhtaudun hiukas skeptisesti näihin juttuihin että terkka olisi huutanut ja räyhännyt jostain tollasesta. Olisi mielenkiintoista kuulla myös sen toisen osapuolen tarina asiasta, mutta sitähän ei ikinä vaitiolovelvollisuuden vuoksi saa. Netissä on niin helppo väittää kaikkea kun koskaan ei joudu oikeassa elämässä vastaamaan siitä.

Sen voin uskoa että on olemassa tylyä ja jyrkkää hoitohlökuntaa,omallekin kohdalle osunut. Enkä vähästä nokkiini ota.

En ota itsekkään vähästä nokkiini, painoa aloin pudottaa nimenomaan terveyssyistä, en siksi että jotkut katsoivat pitkään tai kauhistelivat kokoani. Neuvolassa silloin sanottiin sanatarkasti: "missähän mahtaa sunki bmi's huidella, ei ole sitten koskaan tullut mieleen vaikka rajottaa annoskokoa? Lihavat äidit kun on rankkoja meille, ettekä te sitten jaksa lastenne kanssa.." Ja äänensävy oli hyvin alentava. Kommentit jatkui sitten raskauden aikana, kerran neuvolatäti soitti naisten polille ja sanoi puhelimeen "mulla olis tässä semmonen lihava äiti taas, enkä saa sydänääniä kuulumaan, että voisittekos te hoitaa tän". Siinä oli kiva kuunnella vieressä tätä puhelua. Enkä painanut silloin edes sataa kiloa.
Mutta toivotaan että nyt olisi mukavampi täti vastassa. Kiitos kaikille tsempistä vielä ja onnentoivotuksista :)

Yhteistyössä