Ylipaino ja saamattomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Saamaton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Saamaton"

Vieras
Oon reilusti ylipainoinen, asia vaivaa mua joka päivä, häiritsee selvästi jo elämän laatua kun asia "masentaa" niin paljon.
Silti en saa mitään aikaseks vaan mätän vaan kaikkea koko ajan liikaa suuhuni. Mikä mua vaivaa? Miksi mä en saa itteeni niskasta kiinni?
Antaa sataa rehellisiä kommentteja, mä tarviin nyt jonkinsortin ravistelua ilmeisesti.

Kokenut saman. En ole mikään karppihörhö, mutta mulla elämänlaatua kohensi selkeä hiilareiden vähentäminen. Voin paljon paremmin, olen energisempi ja iloisempi ja painokin on laskenut jo ekan kympin. Hiilarit väsyttää. Enkä siis ole korvannut hiilareita voilla, vaan lisännyt kasviksia ja hyviä rasvoja, silleen välimeren ruokavalion suuntaan.

Kokenut saman. En ole mikään karppihörhö, mutta mulla elämänlaatua kohensi selkeä hiilareiden vähentäminen. Voin paljon paremmin, olen energisempi ja iloisempi ja painokin on laskenut jo ekan kympin. Hiilarit väsyttää. Enkä siis ole korvannut hiilareita voilla, vaan lisännyt kasviksia ja hyviä rasvoja, silleen välimeren ruokavalion suuntaan.

Mun yks ongelma on, että mua ei jaksa kiinnostaa ottaa asioista selvää. Kaikki, missä pitäisi kaloreita tms laskea, niin heti mielenkiinto lopahtaa kun tulee "äh liian vaikeeta, monimutkasta" fiilis.

[QUOTE="Saamaton";29590270]Mun yks ongelma on, että mua ei jaksa kiinnostaa ottaa asioista selvää. Kaikki, missä pitäisi kaloreita tms laskea, niin heti mielenkiinto lopahtaa kun tulee "äh liian vaikeeta, monimutkasta" fiilis.[/QUOTE]

En ole laskenut mitään. En syö leipää ja pastaa. Valkoinen jauho on pois ja sokerihötöt. Näillä pääsee jo pitkälle. Kasviksia reilusti lautaselle:)

Tee itsellesi selkeät rajat. Esim. klo iltakuuden jälkeen ei enää mitään muuta suuhun kuin vettä. Ja pyri liikkumaan ja hikoilemaan aina ennen jokaista suihkussa käyntiä (hullua mutta toimii).

Ja vähennä leipää, pastaa, perunaa. Ja ei tietenkään karkkeja ja sipsejä saa mässyttää koko ajan.

On toiminut mulla ainakin

[QUOTE="kkkk";29590286]Tee itsellesi selkeät rajat. Esim. klo iltakuuden jälkeen ei enää mitään muuta suuhun kuin vettä. Ja pyri liikkumaan ja hikoilemaan aina ennen jokaista suihkussa käyntiä (hullua mutta toimii).

Ja vähennä leipää, pastaa, perunaa. Ja ei tietenkään karkkeja ja sipsejä saa mässyttää koko ajan.

On toiminut mulla ainakin[/QUOTE]

Ai iltakuuden jälkeen ei enää saa syödä :D ootko tosissas?

[QUOTE="kkkk";29590286]Tee itsellesi selkeät rajat. Esim. klo iltakuuden jälkeen ei enää mitään muuta suuhun kuin vettä. Ja pyri liikkumaan ja hikoilemaan aina ennen jokaista suihkussa käyntiä (hullua mutta toimii).

On toiminut mulla ainakin[/QUOTE]

Kyllähän mä kaikkea suunnittelen ja ajattelen, mutta se toteutus on sitten ihan toinen juttu..perseelleen menee aina.

Ja nyt mulla on joku tällänen uus ajatusmalli mistä en pääse eroon:
"tänään vielä voin syödä sitä tätä ja tota, huomisesta lähtien sitten en enään"
Ja voitte kuvitella että pianhan se paino vaan nousee entisestään tollasella ajatusmallilla.

[QUOTE="Saamaton";29590297]Mitä noi "sokerihötöt" pitää sisällään? :)[/QUOTE]

Tällaiset pullat, kakut, suolakeksit yms, joihin minä olen luontaisesti heikkona. Mun on helpompi olla kokonaan ilman kuin syödä se yks keksi:(

Ai iltakuuden jälkeen ei enää saa syödä :D ootko tosissas?

No mikä tässä vinkissä nyt oli niin kovin huonoa?

Mä pyrin siihen, etten enää iltasella märssyä, kun en illalla juuri mitään enää kulutakkaan. Paitsi sohvaa. Ei mulla nyt mitään absoluuttista kellonlyömää ole määrättynä, mutta kyllä mä ilta kuuden jälkeen aina pohdin kahdesti, että nakkaanko jotain suuhuni vai ei. Yleensä en.

Ei oikeastaan tarvitse laskea muuta kuin puoli kiloa kasviksia. Sillä jo pääsee pitkälle.

Kannattaa myös miettiä vähän päivän kulkua. Mihin aikaan päivästä pääset liikkeelle? Terveyskeskuksen ammattilainen myös auttoi huomaamaan, että iltapäivän väsymykseen haukattu makeapala heilauttaa sokerit niin, että koko ilta menee syödessä. Monesti se on näin pienestä kiinni. Ja ehdottomasti kannattaa käydä ammattilaisen pakeilla. Mikä toimii toisella, voi toisella sekoittaa syömisen ihan kokonaan. Esim. jollekin sopii täydellinen kieltäytyminen herkuista - mutta vain harvoille.

Yksi hyvä ajatus on miettiä, mitä haluaa itselleen; hyvää vai pahaa. Valitsetko lihapiirakan vai täytetyn ruisleivän? Kummasta jää kokonaisvaltaisesti hyvä olo?

No mikä tässä vinkissä nyt oli niin kovin huonoa?

Mä pyrin siihen, etten enää iltasella märssyä, kun en illalla juuri mitään enää kulutakkaan. Paitsi sohvaa. Ei mulla nyt mitään absoluuttista kellonlyömää ole määrättynä, mutta kyllä mä ilta kuuden jälkeen aina pohdin kahdesti, että nakkaanko jotain suuhuni vai ei. Yleensä en.

On sitä kivempiakin tapoja kiduttaa itseään. En nyt tarkoita että pitäis koko ilta mässätä, mutta kyllä iltapala kuuluu iltaan. Sittenhän sitä vasta mielitekoja tuleekin kun istuu sohvalla vatsa kurnien.

Eri asia tietty jos meette kahdeksalta nukkumaan :D

[QUOTE="viiraska";29590339]Ei oikeastaan tarvitse laskea muuta kuin puoli kiloa kasviksia. Sillä jo pääsee pitkälle.

Kannattaa myös miettiä vähän päivän kulkua. Mihin aikaan päivästä pääset liikkeelle? Terveyskeskuksen ammattilainen myös auttoi huomaamaan, että iltapäivän väsymykseen haukattu makeapala heilauttaa sokerit niin, että koko ilta menee syödessä. Monesti se on näin pienestä kiinni. Ja ehdottomasti kannattaa käydä ammattilaisen pakeilla. Mikä toimii toisella, voi toisella sekoittaa syömisen ihan kokonaan. Esim. jollekin sopii täydellinen kieltäytyminen herkuista - mutta vain harvoille.

Yksi hyvä ajatus on miettiä, mitä haluaa itselleen; hyvää vai pahaa. Valitsetko lihapiirakan vai täytetyn ruisleivän? Kummasta jää kokonaisvaltaisesti hyvä olo?[/QUOTE]

Mikähän sellaine ammattilainen sitten olisi minkä pakeille pääsisi? Mä kun olen terveyskeskukseen kerran soittanut ja pyytänyt, kysynyt, josko jotain apua, ravintoterapeuttia tms olisi mahdollista saada avuksi. Niin mulle todettiin että ei meillä täällä kuule tollasia hoideta, ne on isommis sairaalois sitte tollaset JOS sellasiin jotain aihetta on.

On sitä kivempiakin tapoja kiduttaa itseään. En nyt tarkoita että pitäis koko ilta mässätä, mutta kyllä iltapala kuuluu iltaan. Sittenhän sitä vasta mielitekoja tuleekin kun istuu sohvalla vatsa kurnien.

Eri asia tietty jos meette kahdeksalta nukkumaan :D

Kiduttaa? Mä olen syönyt tänään klo 17 pintaan, eikä vatsa kurni (eikä ole kurninut), vaikka tässä sohvalla persuksillani istun. Enkä ole siis nukahtanut klo 20, vaan kyllä se menee tuonne 23-24 välille.

Eikä tee mitään mieli.

Luulisi sitä ihmisten ymmärtävän, että meitä on moneksi. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Vaikka sulle tuliskin nälkä, niin mulle ei tule. Eikä tule muuten vielä aamullakaan. Mä en koskaan syö aamupalaa, vaan aloitan päiväni ruokailun suhteen aina vasta lounasaikaan. Jos vielä silloinkaan.

Olen kyllä yrittänyt sitä "syö 5 kertaa päivässä"-tapaa, mutta miksi hakata päätään seinään? Mulle passaa paljon paremmin se, että syön harvemmin.

Mun mies sen sijaan syö ihan aina. Juuri tälläkin hetkellä sillä on lautanen naamanedessä. Se ei pärjäisi mitenkään, jos saisi syödä vain 5 kertaa päivässä. Niin me tosiaan ollaan erilaisia.

Miksi syöt liikaa? Kannattaa ehkä joskus pysähtyä se pulla kädessä ja pohtia, miksi tungen tämän suuhuni? Mitä jos syönkin tämän huomenna ja lähdenkin kävelylle? Itse olen yrittänyt päästä ruuan "yläpuolelle" enkä vaan mättäisi sitä suuhuni ajattelematta mitään. Ota pieni tavoite. En syö huomenna makeaa. Ota päivä haasteena. Älä lannistu takaiskuista.

Kiduttaa? Mä olen syönyt tänään klo 17 pintaan, eikä vatsa kurni (eikä ole kurninut), vaikka tässä sohvalla persuksillani istun. Enkä ole siis nukahtanut klo 20, vaan kyllä se menee tuonne 23-24 välille.

Eikä tee mitään mieli.

Luulisi sitä ihmisten ymmärtävän, että meitä on moneksi. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Vaikka sulle tuliskin nälkä, niin mulle ei tule. Eikä tule muuten vielä aamullakaan. Mä en koskaan syö aamupalaa, vaan aloitan päiväni ruokailun suhteen aina vasta lounasaikaan. Jos vielä silloinkaan.

Olen kyllä yrittänyt sitä "syö 5 kertaa päivässä"-tapaa, mutta miksi hakata päätään seinään? Mulle passaa paljon paremmin se, että syön harvemmin.

Mun mies sen sijaan syö ihan aina. Juuri tälläkin hetkellä sillä on lautanen naamanedessä. Se ei pärjäisi mitenkään, jos saisi syödä vain 5 kertaa päivässä. Niin me tosiaan ollaan erilaisia.

Tähän perään voisit vielä lisätä painosi ja pituutesi, niin nähdään kumpi on oikeessa ;)

Eikä tee mitään mieli.

No jos ollaan niin erilaisia niin turha on sun sanoa, että mikä vika on vinkissä jossa ei syödä kello kuuden jälkee mitään. Jos syö 5 ateriaa päivässä niin kyllä se iltapala on vähä myöhempää. Sä et syö suositusten mukaan niin älä ala antamaan väärää neuvoa muille.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;29590400:
No jos ollaan niin erilaisia niin turha on sun sanoa, että mikä vika on vinkissä jossa ei syödä kello kuuden jälkee mitään. Jos syö 5 ateriaa päivässä niin kyllä se iltapala on vähä myöhempää. Sä et syö suositusten mukaan niin älä ala antamaan väärää neuvoa muille.

No totta hitossa mä saan kysyä, että mikä vika siinä vinkissä on. Ja vetoan siis juurikin siihen, että kun me ollaan tosiaan erilaisia. Jollekin se saattaa olla hyvinkin toimiva keino. Toiselle tietenkään ei, mutta eihän sitä itselleen sopivaa tapaa ja keinoa tiedä ennen kuin kokeilee, että mikä hyvältä tuntuu.

Mutta joo, mä voin poistua tästä ketjusta antamasta vääriä neuvoja muille. Tottahan se on, että se on ainoa ja oikea tapa, että syö sen 5 kertaa päivässä. Mitkään muut keinot ja tavat ei käy. Tietenkään. On vain tämä yksi, absoluuttinen totuus. Piste.

No nyt en kyllä aivan ymmärtänyt?! Oikeassa missä?

Mä kerroin miltä musta tuntuu, joten miten sä voisit olla mun tuntemuksieni suhteen oikeammassa, kuin mitä mä itse olen?

Minä syön iltapalan ja olen hoikka. Kaikki tuntemani normaalipainoiset ihmiset syövät tukevan aamupalan ja iltapalan. Kysyin siis mites sun paino käyttäytyy noilla syömistottumuksilla..?

Eikä tee mitään mieli.

Siis syöt kaiken ravinnon päivän aikana n.klo 11-17 välissä? Siihen ei montaa ateria mahdu, jos skippaat aamupalan ja lounas on ensimmäinen ruokasi, iltapäivällä ehkä joku pikku välipala ja klo 17 viimeinen ruokailu päivällisen muodossa? Paljonkohan mahdat kärsiä ravintoaineiden puutoksista :S Ja veikkaan myös että olet alipainoinen.

Chef, tee noin, jostain syystä kuitenkin olet lihava.
.

Ap, ensimmäiset kaksi viikkoa voi olla helvettiä, kun alat muuttamaan elämäntapojasi, mutta sitten saattaa helpottaa.

Yhteistyössä