Ylipaino on vaarallista sikiölle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nih

Vieras
Täällä kun joka päivä saa lukea, kuinka ylipaino ei haittaa vauvaa, niin tässäpä tutkimustuloksia ja lisää löytyy kun hakee.. mutta tätähän ei ylipainoiset halua uskoa:

http://plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/kg/terveys-ja-laihdutus/lihavuus-lisaa-raskauden-riskeja

"Painonhallintaa voisi verrata pyöräilykypärän käyttöön - sen avulla ei voi estää vahinkoja sattumasta, mutta se tekee matkanteosta turvallisempaa. Liikakilojen pudotus ei ole vapaalippu täydellisen riskittömään raskauteen, mutta sen avulla on mahdollista vaikuttaa riskien määrään ja laatuun. Viimeistään raskauden aikana äidin ylipainosta tulee kahden ihmisen asia: monet raskauskomplikaatioista eivät ole niinkään haitallisia äidille kuin sikiölle. Tarja Kinnunen kertoo, että riskialttius seuraa ylipainoista synnyttäjää myös synnytyssaliin.

Ylipaino ja lihavuus lisäävät monenlaisten raskaus- ja synnytyskomplikaatioiden riskiä. Muun muassa kohonnut verenpaine, pre-eklampsia eli raskausmyrkytys, selkäkivut, keisarinleikkauksen tarve ja synnytyksen pitkittyminen ovat ylipainoisilla yleisempiä kuin normaalipainoisilla. Tämän lisäksi synnytyksiä joudutaan käynnistämään useammin, kun äidillä on ylipainoa. Myös sikiön kuoleman ja synnynnäisten poikkeavuuksien riski suurenee", Kinnunen luettelee.

Ylipainoisilla äideillä ilmenee loppuraskauden aikana enemmän sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä. Verensokerin heilahtelut vaikuttavat sikiön kasvuun ja hyvinvointiin. Kun sikiön kasvuympäristössä on liikaa sokeria, se kasvaa liian isoksi, ja vaarana ovat synnytyskomplikaatiot. Yleinen ison vauvan synnytyskomplikaatio on se, että hartioiden auttaminen ulos vaikeutuu, ja vauvan hartiapunos saattaa vaurioitua synnytyksen yhteydessä. Liiallisen sokerinsaannin vuoksi vauvan insuliinintuotanto on kiihtyneessä tilassa vielä syntymän jälkeenkin. Raskausdiabetes on vakavasti otettava terveydellinen ongelma myös äidille. Vaikka kyseessä on ohimenevä tila, joka korjaantuu raskauden jälkeen, noin puolet raskausdiabeetikoista sairastuu myöhemmin tyypin 2 diabetekseen"

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Niin, onhan se ihan tiedossa oleva asia että ylipainoisen äidin raskaus on riskiraskaus.

Ei näytä olevan kaikille tiedossa. Aina joku kirjoittaa, ettei "ylipaino haittaa ketään muuta kuin häntä itseään".

mä olin ihan normipainoinen ja olen edelleen, silti mulla oli raskausdiabetes ja lapsi oli suurikokoinen, jäi hartioistan myös synnytyksessö jumiin. sokeriarvot olivat koko raskausajan lievästi koholla, ja sain pidettyä ruokavaliolla ne kurissa.
toki ylipainoisilla on riskejä verenpaineiden nousuun yms. mutta ihan yhtä lailla niitä on laihoilla ja normaalikokoisillakin äideillä.

No onhan se, mutta ei tuossakaan asiassa voi yleistää.

Mä voin ainakin vallan mainiosti raskausaikana. Ei ollut verenpaine koholla (meinaa oikiastaan olla matalanpuoleinen ), paastosokeri oli vähän koholla, mutta ei mitään ongelmaa. Synnytin normaalisti alateitse. Selkäkipu iski vasta synnytyksen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei näytä olevan kaikille tiedossa. Aina joku kirjoittaa, ettei "ylipaino haittaa ketään muuta kuin häntä itseään".

No joo, tottahan tuo...siis ettei kaikki sitä tiedosta.
Neuvolan haahkatkin vaan kiusallaan valittaa siitä, että painoa tulee lisää ja sitä oli jo alkujaankin paljon.

Meikkis tosin onnistui samaan kahdesti rd:n ihan normaalipainoisena odottajana. Mutta lapset oli pieniä ja verenpaineeni alhaalla.

Niin, onhan se ihan tiedossa oleva asia että ylipainoisen äidin raskaus on riskiraskaus.

Miksi siitä sitten ei ole mulle sanottu mitään, että tää on riskiraskaus :/
Painoa ei ole tullut onneksi kyllä yhtään tähän mennessä =)
Eikä tulekaan.

No joo, tottahan tuo...siis ettei kaikki sitä tiedosta.
Neuvolan haahkatkin vaan kiusallaan valittaa siitä, että painoa tulee lisää ja sitä oli jo alkujaankin paljon.

Meikkis tosin onnistui samaan kahdesti rd:n ihan normaalipainoisena odottajana. Mutta lapset oli pieniä ja verenpaineeni alhaalla.

Mua edelleen nyppii vähän se mitä terkkari sanoi kun odotin likkaa. Mulla ei paino lähtenyt heti nousuun vaan se laski parisen kiloa ja vasta puolessa välissä se lähti nousuun. Terkkari sitten mulle, että kai sä tiedät ettei raskaana saa laihduttaa. :snotty: Teki mieli äyskähtää, että no totta kai tiedän! Minkäs mä sille mahdoin, että paino ei noussut. Söin ihan normaalisti kuitenkin.

Vauva on turvassa, kun on päässyt ulos kohdusta.

Tupakoinnin riskit OVAT KAUASKANTOISET!!! Kätkytkuolema, astma, allergia, hengitystieinfektiot, siittiöiden kuolema eli raskaana tupakoiva äiti voi tehdä pojastaan hedelmättömän, kouluongelmat jne. Eli tupakka on pahempi. Piste.

Ylipaino merkittävä raskauden riskitekijä
12.1.2007

Äidin ylipainoisuus on yksi merkittävistä riskitekijöistä raskauden aikana. Lääketieteen lisensiaatti KAISA RAATIKAISEN väitöskirjatutkimuksessa mukana olleista synnyttäjistä yli 20 prosenttia oli raskautta edeltävästi ylipainoisia. Heillä todettiin merkittävästi kohonneet riskit vastasyntyneen huonoille kuntopisteille (Apgarin pisteet) ja joutumiselle tehohoitoon. Vastasyntyneen ongelmat olivat sitä suuremmat mitä korkeampi äidin paino oli.

Tutkimuksen mukaan terveyskäyttäytymisen ja sosiaalisten riskien kysyminen ja tarvittaessa terveysneuvonta ovat äitiyshuollossa hyvin tarpeellisia ja perusteltuja. Äitiysneuvolan yksilölliset, säännölliset käynnit ovat tärkeitä raskauden onnistumiselle.

Suomalaiset äitiysneuvolapalvelut ovat maksuttomia, helposti saavutettavissa ja kansainvälisesti korkeatasoisia. Niiden käyttämättä jättäminen on poikkeuksellista. Raatikaisen tutkimuksessa vain yksi prosentti synnyttäjistä jätti käyttämättä äitiyshuollon palveluita. Näissä raskauksissa oli poikkeuksellisen korkeat ennenaikaisen synnytyksen, kuolleena syntymisen ja vastasyntyneen matalien Apgarin pisteiden riskit.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tupakoinnin riskit OVAT KAUASKANTOISET!!! Kätkytkuolema, astma, allergia, hengitystieinfektiot, siittiöiden kuolema eli raskaana tupakoiva äiti voi tehdä pojastaan hedelmättömän, kouluongelmat jne. Eli tupakka on pahempi. Piste.

Kuka tässä on puhunut tupakoinnista? Ja mitä väliä mikä on pahempi? :-O ? Ainahan löytyy joku pahempi. Miten se tähän liittyy?

Miksi kahdesta pahasta pitäisi valita kumpaakaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:

Eikä tulekaan.

No kyllähän se ainakin reilusti ylipainoosella on riskiraskaus. Niin oli mulla kun raskauden alkaessa painoon 89kg. Mä kyllä olin tarkemman seurannan alla senkin takia, että olin sairastanut syövän. Jos vielä tulen raskaaksi, niin joudun varmaan vielä tarkemman syynin alle koska nyt on ollut syöpä kaks kertaa ja mulla on lonkassa tekonivel.

Ap, ootko koskaan ihmetelly, mitä nyt taas tapahtui ja miks taas toi suuttui? Siis silloin, kun oot ollu kanssakäymisissä muiden ihmisten kanssa?

Jos, niin tuossa sun aloituksen tyylissä on vastaus. =) Hiopa sitä vielä hiukan. On joo varmasti kivaa olla oikeassa, mut mietis vielä hiukan. ;)

Miksi kahdesta pahasta pitäisi valita kumpaakaan?

Niinpä. Ei se mene niin, että jos joku on pahempi, niin lievemmät ovat suositeltavia tai turvallisia. Eiköhän olisi paras välttää parhaansa mukaan kaikkia riskejä... Outoa vastakkain asettelua..

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Ap, ootko koskaan ihmetelly, mitä nyt taas tapahtui ja miks taas toi suuttui? Siis silloin, kun oot ollu kanssakäymisissä muiden ihmisten kanssa?

Jos, niin tuossa sun aloituksen tyylissä on vastaus. =) Hiopa sitä vielä hiukan. On joo varmasti kivaa olla oikeassa, mut mietis vielä hiukan. ;)

Ihan normaali aloitus tällä palstalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:

Eikä tulekaan.

No kyllähän se ainakin reilusti ylipainoosella on riskiraskaus. Niin oli mulla kun raskauden alkaessa painoon 89kg. Mä kyllä olin tarkemman seurannan alla senkin takia, että olin sairastanut syövän. Jos vielä tulen raskaaksi, niin joudun varmaan vielä tarkemman syynin alle koska nyt on ollut syöpä kaks kertaa ja mulla on lonkassa tekonivel.

Onneksi mulla toi paino on pysynyt samoissa ja kun tota rd:n ruokavalioo noudatan niin paino ei pääse nousemaan, välillä on vaikeuksia pidättäytyä herkuista :p

on ylipainoa ja ylipainoa. Kuten esim. kroppakuvaketjussakin näkyi niin esim. BMI 26-28 omaavat ihmiset voivat olla todella hoikkia, kiinteitä ja hyväkuntoisen näköisiä vaikka neuvolassa heidät luokitellaan rupukuntoiseksi.
Itse saan myös saman kohtelun joka kerta, koska treenaan painoja (BMI on jotain 26 tms, eli mitat 164/69) eli olen painava mutta "laiha". Treenaan sen 8-9h viikossa ja minulla ei todellakaan ole läskiä vyötäröllä vaan selkeästi erottuvat lihakset. Neuvolassa alkaa aina se marina "kun sinulla on tuota ylipainoa" ja sitten ehdotellaan että pitäisi vaikka pari kertaa viikossa ajaa vähän kuntopyörällä.

Kerran meni herne nenään minullakin, vetäisin neuletakin pois topin päältä ja näytin neuvolan tätille ns. joutsenen (tiedätte varmaan mistä kyse) ja tätillä meni vähän huuli pyöreeksi kun näki olka- ja käsivarren lihakset - kysyin vielä sitten että voisitko näyttää missä sitä läskiä sitten on?

Eli siis totta kai raskauden aikana todellinen ylipaino on riski, mutta nykyisinä kroppaterrorismin kausina kun jokainen jolla on BMI yli 25 luokitellaan riskiraskaudeksi. Minäkin jouduin tuon kamalan läskiyteni takia juoksemaan vaikka missä sokeritesteissä ja verenpainemittauksissa ja ylimääräisissä ultrissa kun oletus oli se että se "ylipaino" on niin vaarallista.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Ihan normaali aloitus tällä palstalla.

Ja on pakko olla idiootti, jos kaikki muutkin ovat? :D

Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Sen sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Sikiö saattaa altistua suuremmalle nikotiinipitoisuudelle kuin tupakoiva äiti.

Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Nuoret ja vähän koulutusta saaneet äidit tupakoivat kolme kertaa niin paljon kuin korkeasti koulutetut.

Tupakoinnin vaikutusta raskauteen on tutkittu vuosia ja tulokset osoittavat kiistatta tupakansavun kemiallisten yhdisteiden terveyshaitat sikiölle. Tupakansavun sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt kulkeutuvat sikiöön.

Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia). Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.

Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.

Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja.

Kohdun ulkoinen raskaus ja keskenmeno

Tupakointi lisää kohdun ulkoisen raskauden riskiä 2,5-kertaiseksi. Tämän riskin vähentämiseksi tupakointi olisi syytä lopettaa 2-3 kuukautta ennen raskautta.

Tupakointi kaksinkertaistaa alkuraskauden keskenmenoriskin. Mitä enemmän polttaa, sitä suurempi keskenmenoriski on. Tupakointi aiheuttaa myös miniabortteja, jolloin raskaus keskeytyy jo ennen kuukautisten poisjääntiä.

Sikiön kasvu ja syntymäpaino

Jos äiti tupakoi raskauden aikana, sikiön kasvu äidin kohdussa hidastuu ja vastasyntynyt painaa syntyessään noin 150-400 grammaa tavanomaista vähemmän, äidin polttamien savukkeiden määrästä riippuen.

Tupakointi haittaa veren virtausta istukassa ja rajoittaa sikiön ravinnonsaantia. Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa.

Pakkotupakointi ja raskaus

Myös pakkotupakoinnin on todettu haittaavan sikiön kehitystä ja lisäävän kohdunulkoisen raskauden ja keskenmenon vaaraa.

Rintaruokinta

Tutkimusten mukaan tupakointi saattaa vähentää äidin rintamaidon määrää ja alentaa maidon rasva- ja ravintopitoisuutta.

Vauvan terveys ja pitkäaikaisvaikutukset

Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.

Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.

Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa.

Tupakoinnin lopettaminen

Tupakointi kannattaa lopettaa ennen raskautta. Nikotiinikorvaushoitoa voi käyttää myös raskauden aikana. Silloin lapsi ei saa nikotiinin lisäksi häkäkaasua tai muita tupakansavun myrkkyjä. Nikotiiniakin sikiöön siirtyy vain kolmannes siitä määrästä, jonka tupakoiva äiti ja sikiö saavat yhdestä savukkeesta.

Lopettaminen nikotiinikorvaushoidon avulla on viisainta tehdä 1-3 kuukautta ennen raskauden alkua ja hedelmöitystä.

Lisätietoja:

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

Mulla on vauvakuume :D ja aattelin tiputtaa painoa ennen vauvanyrityksen aloittamista. Ihan vaan siksikin, että on itselläkin kivempi olla kun ei ole ison vatsan lisäksi kannettavana liikakiloja.

Sua varmasti seurattaisiin tosi tarkkaan raskausaikana. Sanottiinko sulle muuten mitään tekonivelestä & alatiesynnytyksestä? Siis että onnistuuko se?

Äidin tupakointi lisää kätkytkuoleman riskiä. Tupakansavu ja häkä todennäköisesti nostavat lapsen hengityskeskuksen kynnystä reagoida hapenpuutteeseen vaihtamalla asentoa tai huutamalla.

Amerikkalaisessa tutkimuksessa, jossa seurattiin yli 2 miljoonaa lasta yhden vuoden ikään, äidin tupakointi lisäsi kätkytkuoleman riskiä annosvasteisesti. Tupakointimäärät olivat itse ilmoitettuja, joten tulokset ovat suuntaa antavia. Alle 10 savuketta päivässä tupakoineilla äideillä riski oli 2,4-kertainen (luottamusväli 2,3 - 2,7), 11-20 savuketta tupakoivilla 3,0-kertainen (luottamusväli 2,6 - 3,4) ja yli 20 savuketta tupakoineilla 3,2-kertainen (luottamusväli 2,4 - 4,2). Ainoastaan keskosuus aiheutti saman suurusluokan riskin.

Toisessa tutkimuksessa seurattiin 5 vuotta 360 000:ta vastasyntynyttä. Kun taustatekijät vakioitiin, peri- ja postnataalikuolleisuus oli yhden askin polttavien äitien lapsilla 19 / 100 000 raskautta kohden ja yli 20 savuketta polttavilla vastaavasti 23 / 100 000 raskauta kohden. Tupakoimattomilla äideillä peri- ja postnataalikuolleisuus oli 15 / 100 000 raskautta kohden. Tutkijat arvioivat, että jos raskaana olevat eivät tupakoisi tai lopettaisivat raskauden aikana, peri- ja postnataalikuolleisuus laskisi 10 %. Vaikka tupakointiin usein liittyy myös muita elämäntapaan ja sosiaaliseen asemaan liittyviä riskitekijöitä, se on selkeästi merkittävä kätkytkuoleman riskitekijä.

Yhteistyössä