Ylipainoinen 8v jolla loputon nälkä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Eli poika ja aina, jo ihan vauvasta tosi kova syömään. Nyt on tokalla ja se syö aivan mielettömän kokoisia annoksia. Sillä on kokoajan nälkä, tuntuu ettei mikän riitä. Jotain riippuvuuttakin on ilmoilla, se saa jotenkin kiksit syömisestä.

Mikä eteen? Musta tuntuu että poika vaan paisuu paisumistaan, vaatteita on vaikea löytää jne... Meillä syödään terveellistä ruokaa, ei napsita turhia välipaloja. Terkkarin kanssa nämä jo käyty läpi, mutta mitä vielä? On puhuttu pojalle terveellisestä syömisestä ja kaikki tehty oppikirjojen mukaan mutta eih. Pojan nälkä on kyltymätön ja ei kasvavaa lasta voi alkaa kieltääkään ruokapöydässä että noh noh, nyt syöt liikaa kun poika sanoo että nälättää vielä. Sääntönä meillä kyllä on että jos lisää ottaa, niin sitten pitää santsata myös salaattia tmv kasvista mitänyt tarjolla sattuu olemaan, mutta pelkkää ruokaa ei santsata. Tämä sääntö siksi että poika santsaa lähes aina. Siis 99pros ruokailukerroista ja annokset on aikusen miehen annoksen kokoisia. Ja siitä tunti-kaksi kun poika alkaa odottaa seuraavaa ruokaa.

Liikuntaa harrastaa, on ketterä ja vilkas poika. Mutta se ei enää riitä, painoa aivan liikaa. Pituutta joku 132 ja painoa kait joku päälle 40. En ole ihan varma mutta jossain about 42-45 välillä.

Siis ammattilaisen luona käyty mutta varmuuden vuoksi vielä konsultoidaan (anonyymi)palstamammoja?
Ruokailu menee silleen, että ruoka annos on se mitä laitat lautaselle. Ei mitään santsaamista, yksi makkara ja neljän makkarassa on eroja! Ei herkkuja paitsi lauantaina,,,,

Annokset pienemmiksi ja piste.

Tosiaan, lapsesi saa kiksit syömisestä ja tämä lienee tunne mitä sinä et ymmärrä.

Itselläni on samanlainen lapsi ja hän on itse kertonut, että ruoka on vaan niin hyvää ja syöminen kivaa. Enkä minä, joka en söisi koskaan jos se ei olisi välttämätöntä, kertakaikkisesti vaan ymmärrä.

Annoskoot pienemmiksi ja muuta tekemistä niin, että ruoka ei muistu mieleen. Onko opettajan kanssa puhuttu jos voisi vähän koulussa katsoa perään ettei annokset ole kohtuuttoman kokoisia eikä ruokaa haeta kymmentä kertaa lisää?

Vielä on tilaisuus puuttua lapsen painonkehitykseen. Jos se tuosta riistäytyy käsistä on hän ylipainoinen nuori ja siitä ylipainoinen aikuinen.

• Tykkää
Reactions: bud
Siis annokset pieniksi ja poika nälässä? Ja itseluottamus nollille kun hän on niin lihava ettei saa syödä... Mä ymmärrän ett annokset pitää saada pienemmäksi mutta mä pelkään kuollakseni että poika saa jotain traumoja että hän on lihava... Voiko tuon ikäiselle sanoa ihan suoraan, nätisti että siä syöt liikaa ja olet vähän pullea, sillepitäisi tehdä jotain? Poika tuntuu nolostelevan aihetta kun joskus ollaan tuskasteltu kun ei vaatteita löydy.

Ilman muuta Ap voit rajoittaa kasvavankin lapsen syömistä. Hän ei tarvitse kasvaakseen noion paljon, sen tietää jo ylipainosta. Oletteko puhuneet ylipainosta ja tietääkö lapsi olevansa lihava? Asiassa tietenkin pitää olla hienovarainen, mutta ilman erityisiä perusteluita kyllä voit ottaa linjan, että annostelet itse laspen ruoana ja lisää ei saa. Tai vain sitä salaattia.

Toimisikohan se, että teillä olisi aina tarjolla "vapaita" syömisiä? Kasviksia, hedelmiä ym.

Voi kun tietäisin vastauksen..:( Meillä sama juttu 9v tytön kanssa.. Vanhemmat ollaan hoikkija, tyttö tosi pyöreä, on aina ollut. Välillä jopa varastaa kaapista ruokaa, tai syö suunnilleen sokeria suoraan pussista..

Lisään että poika myös varastelee ruokaa... Saattaa mennä "juomaan" keittiöön mutta näen kun käy kaapilla hakee jotain nopeasti suuhun pantavaa.

Ja eikös se ole jotenkin julmaa lapselle ilmoittaa että tässä ruoka, lisää ei tule vaikka lapsella olisi kuinka nälkä? Ja ns vapaata syömistä meillä on omena, pojan herkkua ja joskus saattaa ottaa sellaisen ruokaa odotellessaan. Ei usein kuitenkaan.

Miten tyhminä te oikein lapsia pidätte? Totta kai lapsi tietää olevansa isompi kuin muut ja luultavasti on siitä jo kuullutkin, joko tarkoittamatta tai tarkoittaen, ympäristön lapsilta.

Kyllä lapselle pitää kertoa kun lapsi on alkanut lihoa ja syy siihen. Ihminen lihoo, kun syö enemmän kuin liikkumalla ja elämällä kuluttaa. Toiset vovat syödä enemmän kuin toiset ja se ei ole kenenkään oma vika tai valinta, minkä verran ruokaa voi syödä lihomatta. Jos asiaa ei pysty itse kertomaan, sitten lääkärin tai neuvolan/koulun terkkarin avustuksella.

Jos lapsi varastaa ruokaa kaapista ja vetää sokeria suoraan pussista on lapsella mahdollisesti jonkinlainen ahmimishäiriö tai muu yläkerran ongelma ja lapsi hakee syömistemppuiluillaan huomiota.

Mutta eihän kellekään jää oikeasti nälkä ison lautasellisen jälkeen. Se on vaan sitä, että tekee mieli syödä. Se ei ole enää oikeaa nälkää siinä kohtaa. Turha siis vedota siihen, että lapselle jää nälkä.

Lautasellinen ruokaa, ja sen jälkeen saa vaan kasviksia. Ja keittiöön esille terveellisiä välipaloja, samoin jääkaapista piiloon kaikki nopeasti hotkaistavat herkut.

[QUOTE="Ennie";25275966]Voi kun tietäisin vastauksen..:( Meillä sama juttu 9v tytön kanssa.. Vanhemmat ollaan hoikkija, tyttö tosi pyöreä, on aina ollut. Välillä jopa varastaa kaapista ruokaa, tai syö suunnilleen sokeria suoraan pussista..[/QUOTE]

Meillä samaa! Poika varasteleekin ruokaa... Olen saanut sen kiinni joskuskun kaatoi sokeriastiasta sokeria suoraan suuhunsa. Tai nuolee koko lautasen jotta saa kaikki kastikkeet, ketsupit ja kaikki ja sitten päälle vielä sormista kaikki maut jos on syönyt sormilla jotain. Kun minusta jotain syömisongelmaa pojalla jo... Katoin dokkarin todella lihavista ihmisistä ja ne kertoi kuinka ruoka on addiktio. Pelkään että pojalla näin. Sen koko elämä pyörii sen ympärillä mitä syödään ja koska syödään.

Annoskoot pienemmiksi, puolet annoksesta vihanneksia, ei santsiannoksia. Ei ylimääräisiä välipaloja, ei edes omenaa ruokaa odotellessa. Liikuntaa lisää.

Lapsi ehkä valittaa että on vielä nälkä. Olkoon...Mahalaukku tottuu pienempiinkin ruokamääriin, siinä missä se on tottunut suurempiinkin.

Ja minusta 8 v lapselle voi kauniisti jo selittää, että liika syöminen on epäterveellistä ja pahaksi.

Ap! Itse ylipainoisena tiedän, että lapsellasi EI ole nälkä ison lautasellisen jälkeen, ei hän siksi halua lisää! (Paitsi jos sattuu olemaan se jokin teitty sairaus, jonka nimeä en muista...)

Lapsesi on herkkusuu ja ehkä hän syö liikaa myös sen surun vuoksi, että on pyöreä. Itse lihoin jonkin verran yläasteella ja muistan kuinka äiti illalla toppuutteli syömistäni. Arvasin heti syyn, vaika asiasta ei ollut puhuttu.

Olen itse lihonut vaiheittain aikuisiällä. Ja olen syönyt ilman nälkää. Aina kun ihminen on lihomiskierteessä - oli sitten kyseessä aikuinen tai lapsi - henkilö ei juuri pääse nauttimaan terveestä nälästä vaan vatsa on koko ajan täysi ja heti kun se ei tunnu varsinaisesti täydeltä, tekee mieli jotain.

Annoskoot pienemmiksi, puolet annoksesta vihanneksia, ei santsiannoksia. Ei ylimääräisiä välipaloja, ei edes omenaa ruokaa odotellessa. Liikuntaa lisää.

Lapsi ehkä valittaa että on vielä nälkä. Olkoon...Mahalaukku tottuu pienempiinkin ruokamääriin, siinä missä se on tottunut suurempiinkin.

Ja minusta 8 v lapselle voi kauniisti jo selittää, että liika syöminen on epäterveellistä ja pahaksi.

On selitetty, ohjattu ja neuvottu. Mutta eih. Ja koitettu sitä ettei anneta santsata jne.

Te joilla ei äitä ongelmia lapsen kanssa, ette ymmärrä millaista on kieltää nälkä
Miltei itkevältä lapselta ruoka....

meillä samanlainen poika. Ruokailut kolmen tunnin välein. Pieniä annoksia.
Salaattia ja vihanneksia. Paljon juomista. Pojan ollessa kylläinen kerro et seuraava tarjoilu silloin ja silloin. Päiväohjelma johon merkataan ruokailut ja muut aktiviteetit.

[QUOTE="Alkup.";25276054]On selitetty, ohjattu ja neuvottu. Mutta eih. Ja koitettu sitä ettei anneta santsata jne.

Te joilla ei äitä ongelmia lapsen kanssa, ette ymmärrä millaista on kieltää nälkä
Miltei itkevältä lapselta ruoka....[/QUOTE]

Voin myöntää että en ymmärrä.. Mutta ymmärräthän siä sen että kunnon sapuskan jälkeen sillä lapsella ei voi olla oikeasti nälkä. Siis nälkä.. :hug:

[QUOTE="Alkup.";25276054]On selitetty, ohjattu ja neuvottu. Mutta eih. Ja koitettu sitä ettei anneta santsata jne.

Sun on vaan pakko kieltää santsaaminen. Itkeköön vaikka kunnolla, eikä vain melkein.

Jos lapsellasi olisi joku sairaus, joka vaatisi lääkitystä, ja hän melkein itkisi ettei niitä lääkkeitä halua, niin antaisit ne hänelle silti, toivottavasti. Tässä on kyse samanlaisesta asiasta. Ei auta itku markkinoilla.

Mun poika, pian 6 v, on kova syömään ja pyytää usein lisää. En läheskään aina anna, tai sitten annan vain salaattia...koska en halua lapsesta lihavaa. Ja syömällä liikaa lapsi lihoo.

Ylipainoisen vatsalaukku on venynyt, siksi koska ylipainoinen on syönyt liikaa, eikä tule enää kylläiseksi normaalikokoisista aterioista. Siitä ei pääse eroon, jos jatkossakin syö liikaa. Siitä oppii pois, kun pienentää annoskokoja.

• Tykkää
Reactions: Katylina
No mites sitten kun tämä ongelma on ollut jo vauvasta asti?

Meillä 100 % rintaruokittu tyttö (nyt 6v.) jonka paino vauvana meni +10 käyrällä about. Sillä vaan oli nälkä jatkuvasti ja olin itsekin tosi hämmentynyt, että voiko se tosiaan syödä noin paljon. Neuvolassa vaan sanottiin, että annat ruokaa aina kun tahtoo. Nyt 6v. myös hyvin pullea ja syö isoja annoksia ja valittaa välillä nälkää. Pikkuveli 4 v on samoilla ruuilla minun mielestä laiha (paino -1 käyrällä). Ei tosin halua santsata aterioilla kuten isikonsa. Eli en tajua missä vika... Onko sillä ollut siis vikaa päässä jo syntymästä lähtien???
Tyttö alkaa tajuta itse olevansa lihava tarhakavereihin verrattuna ja suree jo vähän sitä.

Miksi sä kyselet täällä, jos et tee mitä järkevästi neuvotaan? kysehän on siitä, että annat periksi ja itse teet lapsestasi läskin kun annat syödä liikaa. Mahalaukku ja lapsesi tottuu, kun lopetat sen syöttämisen. Luulisi, että jos vanhempi todella olisi huolissaan, olisi käytännössä kaapissa lukko, ettei sieltä napostele ja annokset normaaleja. Kaikkeen tottuu, kyse on siitä, ettet kestä lapsen itkua.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="verena";25275920]Siis ammattilaisen luona käyty mutta varmuuden vuoksi vielä konsultoidaan (anonyymi)palstamammoja?
,[/QUOTE]

No välttämättä pelkkä terkkari ei riitä. Olisko käynti ravintoterapeutilla paikallaan?
Tutkitaan vähän suhdetta ruokaan jne.?

Siskoni vanhimmalla tyttärellä oli vähän samantapainen ongelma, sitten ilmeni myös taustalta koulukiusaamista. En tarkoita, että sinun pojallasi näin on, mutta näin ulkopuolelta katsottuna tuntuisi siltä, että taustalla on myös jotakin muuta. Ehkä siitä syömisestä on tullut kierre, kun ymmärtää ehkä olevansa isompi kuin muut kaverinsa jne.

Tsemppiä joka tapauksessa!

[QUOTE="vieras";25276094]No mites sitten kun tämä ongelma on ollut jo vauvasta asti?

Meillä 100 % rintaruokittu tyttö (nyt 6v.) jonka paino vauvana meni +10 käyrällä about. Sillä vaan oli nälkä jatkuvasti ja olin itsekin tosi hämmentynyt, että voiko se tosiaan syödä noin paljon. Neuvolassa vaan sanottiin, että annat ruokaa aina kun tahtoo. Nyt 6v. myös hyvin pullea ja syö isoja annoksia ja valittaa välillä nälkää. Pikkuveli 4 v on samoilla ruuilla minun mielestä laiha (paino -1 käyrällä). Ei tosin halua santsata aterioilla kuten isikonsa. Eli en tajua missä vika... Onko sillä ollut siis vikaa päässä jo syntymästä lähtien???
Tyttö alkaa tajuta itse olevansa lihava tarhakavereihin verrattuna ja suree jo vähän sitä.[/QUOTE]

Tää mein poika myös isoruokainen aivan vastasyntyneestä saakka. Veteli 2-3 kertaa isompia maitoannoksia kun muut vauvat. Oli iso jo syntyessään,4620g. Ja poika vaan söi söi söi. Neuvolasta ei oltu yhtään huolissaan. Vasta nyt kouluterkkari sanoi että pojalla on liikaa mutta vähätteli sitäkin. Minä jouduin taistelemaan että sain kyseltyä koulusta niksejä, mutta terkkari piti minua lähinnä hysteerikkona ja sanoi että anna pojan syödä kunhan syö terveellisesti ja että kun pituutta tulee, tasoittuu painokin.

Miksi sä kyselet täällä, jos et tee mitä järkevästi neuvotaan? kysehän on siitä, että annat periksi ja itse teet lapsestasi läskin kun annat syödä liikaa. Mahalaukku ja lapsesi tottuu, kun lopetat sen syöttämisen. Luulisi, että jos vanhempi todella olisi huolissaan, olisi käytännössä kaapissa lukko, ettei sieltä napostele ja annokset normaaleja. Kaikkeen tottuu, kyse on siitä, ettet kestä lapsen itkua.

Just. Olipa vastaus. Tää aihe on todella hankala. Se ei ole helppoa säädellä lapsen syömistä. Se on oikeesti ihan kamalaa kun lapsi pyörii ympäriinsä ja valittaa valittaa ja valittaa nälkää. Ei sillä, kyllä mä sen kestäisin. Se mitä mä en kestä, on se että mä aiheuttaisin lapselle huonon itseluottamuksen, itseinhon tmv tuomalla jotenkin väärin esille että sinä olet lihava ja sun pitää laihtua.

[QUOTE="Alkup";25276164] Se mitä mä en kestä, on se että mä aiheuttaisin lapselle huonon itseluottamuksen, itseinhon tmv tuomalla jotenkin väärin esille että sinä olet lihava ja sun pitää laihtua.[/QUOTE]
Selitä asia lapselle terveellisyysnäkökulman kautta. Ei ole terveellistä syödä niin paljon, ei ole oikein jos pieni lapsi syö enemmän kuin iso aikuinen mies.

Ylipainoisuus itsessään aiheuttaa usein myös alhaisen itsetunnon. Kyllä lapsi itse huomaa että ne kivat vaatteet, joita kavereilla on, ei mahdu hänelle. Ja muut lapset voi olla julmia myös, "läski"- sana on ikävän usein kuultu termi alakoululaisten keskuudessa jo. Nyt olisi aika toimia, pituuskasvukaan ei korjaa asiaa itsestään vaan painon nousu on pakko pitää kurissa. Eikä siihen auta kuin se, että syö vähemmän.

Mitä se terveellinen ruoka on, jota teillä syödään? Moni suomalainen arkiruoka on itse asiassa aika lihottavaa, saati sitten tupla- tai tripla-annoksina syötynä. Oletteko ravitsemusterapeutilla jo käyneet?

Aika outoa, jos neuvola ja kouluterkkari ei sen kummemmin ole asiaan puuttuneet, sillä lapsihan on noilla mitoilla ihan rehellisesti jo lihava. Mutta kaikki terkkarit ei ehkä osaa sanoa asiaa suoraan, vaan kiertelee ja kaartelee, mikä on minusta väärin.

jos sanoo olevansa ison annoksen jälkeen nälkäinen ja santsaa, niin PELKKIÄ kasviksia tai salaattia ilman kastikkeita. välipalat omenaa, porkkanaa tai näkkäri. juoma vesi tai rasvaton tai ykkös maito. ja tosiaan voi kertoa että liiasta syömisestä lihoo, joka on epäterveellistä ja epämukavaa kun vaatteet ei mahdu eikä voi/jaksa tehdä kavereiden kanssa kivoja juttuja. katsokaa kuvia isoista ihmisistä ja kerro miten hankalaa heidän elämänsä voi olla. ja terapeutti voisi olla hyvä, jos tuntuu että puhe ei riitä.

[QUOTE="Alkup";25276164]Just. Olipa vastaus. Tää aihe on todella hankala. Se ei ole helppoa säädellä lapsen syömistä. Se on oikeesti ihan kamalaa kun lapsi pyörii ympäriinsä ja valittaa valittaa ja valittaa nälkää. Ei sillä, kyllä mä sen kestäisin. Se mitä mä en kestä, on se että mä aiheuttaisin lapselle huonon itseluottamuksen, itseinhon tmv tuomalla jotenkin väärin esille että sinä olet lihava ja sun pitää laihtua.[/QUOTE]
Oletat, ettei sitä mahdollisesti pilkata ja syrjitä tulevaisuudessa ylipainon vuoksi? Ettei terkka sille siitä tule puhumaan, ett' pitäisi laihduttaa? Lihavilla kun on diabeteksen ja monen muunkin sairauden riski korkeampi kuin normaalipainoisilla, voisi ajatella, että edes sillä olisi merkitystä.