Ylipainoinen odottaja, abortti vai raskauden jatkaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Läskiodottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Läskiodottaja

Vieras
Hei. Kyselisin kokemuksianne yliapainoisina odottajina, mitä ongelmia teillä on ollut raskaudessa ja synnytyksessä? Itse tulin ehkäisystä huolimatta raskaaksi, minulla ei ole lapsia ennestään vaikka olen jo 35 v. Mietin aborttia yliapainoni takia, todella hävettää ja nolottaa läskinä mennä neuvolaan ja arvioitavaksi.En haluaisi kuormittaa terveydenhuoltosysteemiä omalla yliapainollani, varsinkin kun olen ajatellut ettei lapsia ole eikä minulle tule. Tiedän toki että läskieni takia voisin myös sairastua ja kuormittaa systeemiä siten, mutta lapsen saaminen tässä tilanteessa tuntuu itsekkäältä kun hoikillekin voi tulla ongelmia terveyden kanssa raskausaikana. Taustalla on myös syömishäiriötä joka on mennyt äärilaitoihin lapsuudesta asti sekä vakavaa masennusta.

Mietin nyt mitä tekisin ja mikä olisi järkevintä tässä tilanteessa. Jotenkin raskauden jatkaminen läskinä ei tunnu oikealta, on kuin pelaisi liian korkeilla riskikertoimilla mutta myös abortti pelottaa ja arveluttaa...Kävin jo ekassa ultrassa ja parin viikon sisään pitäisi päättää mitä teen.Tuntuu, että läskin raskaus tuomitaan, ja pidetään vielä itsekkäämpänä kuin muita. Myös painonnousu pelottaa.Ja onhan se ihan oikein :( Raskaudesta huolimatta olen tässä yrittänyt laihdutella pahoinvoinnista huolimatta. Nyt kun tämä vahinko on jo tapahtunut, en kaipaa saarnaa siitä, miksi en laihduttanut jo aiemmin, vaan kokemuksia miten olette päätyneet jatkamaan raskautta ylipainosta huolimatta ja miten raskaus meni?Myös abortin yliapainon takia tehneiden kokemuksia olisia mukava kuulla!

No mulla on n. 40 kg ylipainoa ja raskaus sujui ihan hyvin. Ei ollut diabetesta raskausajan siis eikä mitään. Paino tippui yli 10kg minulla raskausaikana vaikka ei ollut pahoinvointia eikä mitään. Lapsi syntyi terveenä vähän yli 3kg.

• Tykkää
Reactions: Lex
Ihan sairas ajatus, että joku abortoisi oman lapsensa pelkästään sen takia, että on yli-/alipainoinen! Ja siis hävettää mennä neuvolaan? Voi hyvääpäivää!

Itsellä oli ensimmäisen raskauden alkaessa ylipainoa 20kg, nyt toisen alkaessa 30kg ylipainoa eikä kyllä ole sekunninkaan vertaa käynyt mielessä, että sen takia en haluais olla raskaana ja saada lasta! Tyhmäähän se on kun päästää itsensä tuhtiin kuntoon, mutta laihduttaa ehtii sitten synnytyksen jälkeenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;26868701:
Voiko joku OIKEASTI miettiä tällaista..? Nyt menin ihan hämilleni ja ymmälleni.

Mitä tarkoitat? Mielestäni tämä on ensimmäinen asia, jota mun täytyy miettiä, netti on täynnä tutkimuksia siitä miten ylipaino haittaa raskautta! Neuvolassa mun mietteitä ei ihmetelty ollenkaan ja kehotettiin oikeasti miettimään asiaa.

Mikä sun BMI sitten on jos meinaat ylipainon vuoksi saada aborttiin lähetteen? Itse olen ollut ylipainoinen odottaja x2 ja raskauksien myötä olen vain laihtunut koko ajan. Terveellinen ruokavalio ja liikunta tulivat rd:n myötä kuvioihin ja jäivät sitten päälle viimeisimmän synnytyksen jälkeen. Painon ei tarvitse nousta raskausaikana montaakaan kiloa/ollenkaan jos vararavinnetta on jo valmiiksi reilusti. Taitaa joku ihan muu syy olla nyt mielessä kuitenkin sulla, ellet nyt sitten todella obeesi ihminen ole?

Raskaana ollessa ei sitten saa laihduttaa. Jos julkinen terveydenhuolto (neuvola) tuntuu pahalta paikalta niin hakeudu vaikka Mehiläiseen lääkärin valvontaan raskautesi ajaksi.

Ei ole mikään pakko mennä julkispuolelle jos siellä ollaan ikäviä mutta vauvan ja sinun kannalta on kyllä hyvä käydä asiaan perehtyneen lääkärin pakeilla koko raskausaika.

Eli minä en ainakaan kehota tekemään aborttia pelkästään ylipainon takia.

Miten lihava sinä sitten olet? On aika eri juttu painaako 80 kg vai 150 kg.
Kannattaisi varmaan jutella lapsen isän kanssa ja puhua näistä asioista myös neuvolassa.

Jos siitä raskaudesta ei katsota terveydellesi olevan todellista vaaraa, niin se oma läskiys ei ole se peruste aborttiin, vaan muut syyt.

Reilustikin ylipainoisen ei varsinaisesti suositella laihduttavan vaan syövän terveellisesti ja pitävän huoli, ettei se paino juurikaan nouse raskauden aikana.

Ihan mielenkiiinnosta on pakko kysyä kuinka läski sitten olet, missä lukemissa BMI liikkuu?

Raskaushan olisi nyt hyvä syy elämäntapamuutokselle. Raskaana ei pidä laihduttaa, vaan syöt kulutuksen mukaan (netti on täynnä laskureita) monipuolisesti. Usein ylipainoiset odottajat näin jopa laihtuvat odotusaikana. Imetys saattaa jatkaa laihtumista.

En tiedä painoasi, onko sinulla edes hirveästi laihdutettavaa? Eikä välttämättä tarvi ollakaan normaalipainoinen. Jos parantaa ruokavaliota ja lisää liikuntaa niin olo voi olla mahtava ylipainoisenakin.

Oleellisin kysymyshän tässä nyt kuitenkin on se, että haluatko lasta? Älä nyt ainakaan minkään häpeän takia abortoi, jos yhtään tuntuu siltä että lapsi olisi tervetullut. Jos taas et halua lasta sitten ollenkaan, niin päätös on aika helppo eikä siihen painosi vaikuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Läskiodottaja;26868717:
Mitä tarkoitat? Mielestäni tämä on ensimmäinen asia, jota mun täytyy miettiä, netti on täynnä tutkimuksia siitä miten ylipaino haittaa raskautta! Neuvolassa mun mietteitä ei ihmetelty ollenkaan ja kehotettiin oikeasti miettimään asiaa.

Ne luultavasti ajatteli, ettet sä selviytyisi sen lapsen kanssa, etkä kuitenkaan välittäisi siitä, kun harkitset aborttia sen takia, että hävettää olla lihava. :/
Ehkä ne ajatteli, että sulla on paljon ongelmia itsesi kanssa. Miksi sua ei hävetä mennä sinne abortoitavaksi?

[QUOTE="Vieras";26868707]Hävettää niin että olet valmis tappamaan sikiön... Onko koskaan hävettänyt niin, että oisit ollut valmis laihduttamaan?[/QUOTE]

Kuten kerroin, olin ylipainoinen kun vahinko sattui EHkÄISYSTÄ huolimatta!En siis yrittänyt tulla raskaaksi! En tiennyt sen olevan edes mahdollista ylipainon takia!Tietenkin olen laihduttanut, se ei nyt liity tähän, vai olisiko mun läskinä oltava myös ilman seksiäkin ettei vahinkoja tapahdu? Läskiyden takia juuri vaihtoehtoja mietin, juuri terveyden kannalta en siis pelkästään häpeämisen kannalta.En muuten itseäni häpeä. Terveysasioiden takia tätä kyselen.

painoin 120kg kun aloin odottaa esikoistani ja 130kg aloin odottaa toista. kaksi normaalia raskautta, odotusta ja synnytystä. ei ollut kummassakaan mitään ongelmia missään kohti.

Alkuperäinen kirjoittaja Läskiodottaja;26868754:
Kuten kerroin, olin ylipainoinen kun vahinko sattui EHkÄISYSTÄ huolimatta!En siis yrittänyt tulla raskaaksi! En tiennyt sen olevan edes mahdollista ylipainon takia!Tietenkin olen laihduttanut, se ei nyt liity tähän, vai olisiko mun läskinä oltava myös ilman seksiäkin ettei vahinkoja tapahdu? Läskiyden takia juuri vaihtoehtoja mietin, juuri terveyden kannalta en siis pelkästään häpeämisen kannalta.En muuten itseäni häpeä. Terveysasioiden takia tätä kyselen.

ilmeisesti sun suurin syy abortille on ettet halua lasta.

Painoin alkuraskaudessa 110kg.
Nyt rv 25 painan 112kg.
Kaikki on sujunut hyvin, ja toivottavasti jatkossakin.
En ole ylpeä painostani, mutta voi niitä olla pahempiakin juttuja raskausaikana... muunmuassa tupakointi, alkoholin ja huumeidenkäyttö.

[QUOTE="vieras";26868715]Ihan sairas ajatus, että joku abortoisi oman lapsensa pelkästään sen takia, että on yli-/alipainoinen! Ja siis hävettää mennä neuvolaan? Voi hyvääpäivää!

Itsellä oli ensimmäisen raskauden alkaessa ylipainoa 20kg, nyt toisen alkaessa 30kg ylipainoa eikä kyllä ole sekunninkaan vertaa käynyt mielessä, että sen takia en haluais olla raskaana ja saada lasta! Tyhmäähän se on kun päästää itsensä tuhtiin kuntoon, mutta laihduttaa ehtii sitten synnytyksen jälkeenkin.[/QUOTE]

En kyllä tajua. Siis nimenomaan ylipainohan lisää riskejä paljon! Lue tutkimuksia! Siksi en ole edes ajatellut yrittäväni lasta!Neuvolassa tosiaan painoasiaan suhtauduttiin asiallisesti, ja kehottivat miettimään asiaa juuri palautumisen jne kannalta. Ihmeellistä ettei muille muka ole kommentoitu asiaa? Mun kohdalla siihen kiinitettiin huomiota jo äitipolilla. Mun mielestä painoasiaa täytyy miettiä raskaudessa, onhan se rääkki elimistölle! Mun mielestä on sairasta se ettei sitä miettisi ollenkaan, varsinkin suunniteltujen raskauksien kohdalla. En tajua miksei voi laihduttaa ennen kuin yrittää tulla raskaaksi?

Mulla kaksi raskautta, molemmissa lähtöpaino n. 100kg, raskaudet meni hyvin, ei diabetestä tai muita ongelmia. Toki nouvolassa "paasataan" painosta ja terveistä elämäntavoista mut sehän on niiden hommaa. Ei kyllä abortti oo ikinä käyny mielessä elipainon takia, lähinnä miettiny vaikutuksia mut onneksi kaikki mennyt hyvin.

MITÄHELVETTIÄ?!?!
Koko ketjua en kahlannut, mutta itellä painoa 120kg tämän raskauden alussa, eikä mitään suurempia ongelmia. Vauva nyt LA päivänä kokoarviossa 3,3kg (esikko saman kokoinen syntyessään viikolla 41 ja minä saman kokoinen) ja raskauden annetaan jatkua viikolle 42 jos ei ala itsestään syntymään. Neuvolasta en ole saanut mitään moitteita kokoni vuoksi, tokikin ylipainosta on keskusteltu asiallisesti puolin ja toisin.
Jos ylipaino on sinulle se syy, miksi päädyt aborttiin, niin ehkä elämän arvosi ovat todella hukassa. Minä olen ihminen, joka sattuu olemaan ylipainoinen. En ylipainoinen, joka sattuu olemaan ihminen.

[QUOTE="läski";26868837]Painoin alkuraskaudessa 110kg.
Nyt rv 25 painan 112kg.
Kaikki on sujunut hyvin, ja toivottavasti jatkossakin.
En ole ylpeä painostani, mutta voi niitä olla pahempiakin juttuja raskausaikana... muunmuassa tupakointi, alkoholin ja huumeidenkäyttö.[/QUOTE]

Olen kuullut että ylipaino on yhtä suuri riski kuin tupakointi? En tiedä kun kaikki ystäväni ovat hoikkia äitejä, mutta näin neuvolassa sanottiin.

Sikiö ei vaarannu vaikka painoa putoaisikin, onhan noita pahasta raskauspahoinvoinnista kärsiviä normaalipainoisiakin odottajia, joilla tippuu paino ja syntyvä lapsi on terve. Ei kitudieettejä, mutta painon ei tarvitse nousta lainkaan, jos isokokoinen ihminen.

Yhteistyössä