Ylipainoinen odottaja, abortti vai raskauden jatkaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Läskiodottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllähän sulla on BMI-taulukon mukaankin merkittävää ylipainoa, ja ylipaino on todellinen riski odottavalle äidille ja osittain vauvallekin. Raskausajan diabetes voi jäädä pysyväksi diabetekseksi, jopa insuliinipistoksin hoidettavaksi, raskausmyrkytyksen riskikin kasvaa ja siitä voi jäädä pysyvä verenpainetauti joka vaatii jatkuvan lääkityksen.Lapsellekin voi tulla alussa sokeritasapainon ongelmia, joita pystytään kyllä hoitamaan syntymisen jälkeen. Riskiraskaus siis on kyseessä, mutta pääset varmasti tehostettuun seurantaan neuvolassa ja äitiyspolilla. Ei nuo minusta kuitenkaan ole niin suuria riskejä että aborttiin lähtisin, mutta itsehän toki ratkaisusi teet.

Alkuperäinen kirjoittaja Läskiodottaja;26869076:
??? Laskepa mun painoindeksi! ihmettelen, jos tämä ei muka ole riski kun äitipolillakin kun punnittiin siihen kiinitettiin huomiota?Vai vaihtelevatko käytännöt Suomessa? Itse asun Helsingissä. En edes aiemmin tiennyt painon vaikutuksesta raskauteen sen enempää,nyt olen hankkinut tietoa. Joku ihmetteli miksi olen käynyt jo ultrassa, se on oma asiani mutta pääsin sinne pyynnöstä kun kävin lääkärissä eikä raskausviikkoja osattu määrittää jotta tietäisin millä viikoilla olen kun aborttia mietin!

No varmasti on kiinnitetty huomiota, ihan sillä mielellä että sun itsesi kannattaa huomioida asia ja pitää huoli siitä, ettei paino nouse paljoa raskausaikana. :) Mutta siihen en usko hetkeäkään, etla joku lääkäri olisi aborttia suositellut vaihtoehtona niinkuin tuolta tekstistäsi jossain kohtaa ymmärtää. Ei varmasti ole, tuossa on ihan kaikki ainekset täysin onnistuneeseen raskauteen ja synnytykseen jos niin haluat. Kirjoituksesi ovat hyvin ristiriitaisia, ajatus lapsesta on täysin vieras, mutta et miettisi aborttia jos olisit normaalipainoinen? Jos et halua lasta pitää, tee abortti. Mutta ei ylipainosi ole siihen perusteena missään nimessä. :)

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="äiti";26869087]Mitä mieltä se lapsen isä on vai oliko yhden illan juttu?[/QUOTE]

Olen ihan naimisiin asti läskinä päässyt joten ei ole yhden illan juttu. Mies antaa mun päättää ja tukee päätöksessä.Olisin kaivannut nimenomaan terveyden kannalta niitä kommentteja täällä, en usko ettei kenellekään yliapainoisella olisi ollut ongelmia, ehkä asiaa hävetään tms, en tiedä.Tosiaan Meerin vastaus on antanut mulle eniten apua koko ketjussa. Ehkä olisi pitänyt kirjoittaa jollekin toiselle palstalle, mutta ajattelin että täällä on ihmisillä omaa kokemusta asiasta. pelkään diabetestä ja sitä ettei esim. keisarinleikkaukseen joutuessa haava paranisi tms (olen jostain lukenut siitä) ja muutenkin sitä miten kroppani jaksaisi raskauden hoitaa näillä kiloilla. Ihmettelen, miten edes tulin raskaaksi näillä kiloilla kun gyne aina ottaa asian puheeksi: "jos raskautta suunnittelet jo muutaman kilon pudotus voi auttaa raskaaksi tuloon" tätä on hoettu viimeiset 10 vuotta vaikka en ole sanonut yrittäväni raskautumista.

Tietenkin olen miettinyt yliapainoa muutenkin, jos joutuisin johonkin onnettomuuteen tms anestesia on suurempi riski yliapainoisille jne mutta mietin nyt lähinnä tätä raskautta. Hyvä herätys tämä on kuitenkin omasta terveydestä huolehtimiseen, kun psyykkinen vointini on parempi ja pystyin lopettamaan lääkkeet on mulla voimavaroja laihdutellakin enemmän.Ei varmaan kenellekään abortti ole itsestäänselvä juttu, joten itseni ja alkion (ei lapsi ole vielä syntynyt) takia asioita mietin!

[QUOTE="totta";26869144]No varmasti on kiinnitetty huomiota, ihan sillä mielellä että sun itsesi kannattaa huomioida asia ja pitää huoli siitä, ettei paino nouse paljoa raskausaikana. :) Mutta siihen en usko hetkeäkään, etla joku lääkäri olisi aborttia suositellut vaihtoehtona niinkuin tuolta tekstistäsi jossain kohtaa ymmärtää. Ei varmasti ole, tuossa on ihan kaikki ainekset täysin onnistuneeseen raskauteen ja synnytykseen jos niin haluat. Kirjoituksesi ovat hyvin ristiriitaisia, ajatus lapsesta on täysin vieras, mutta et miettisi aborttia jos olisit normaalipainoinen? Jos et halua lasta pitää, tee abortti. Mutta ei ylipainosi ole siihen perusteena missään nimessä. :)[/QUOTE]

Täys peesi tälle. Itsellä lähtömitat 158cm/88kg eikä kukaan ole vielä mulle sanonut sanaakaan mistään aborteista, koko ajatus on täysin absurdi! Nyt raskaana 12+5, kilo on tullut painoa lisää tähän mennessä, kaikki arvot normaalit ja np-ultra myös. Ihanaa odottaa helmivauvaa ylipainosta huolimatta. Mutta mulla nyt ei paino sanelekaan koko elämääni eikä mitään mielenterveysongelmia ole sen takia tullut. Laihduttaa ehdin sitten raskauden jälkeenkin, normaalisti painankin sen 65-70kg, nyt vain raskaudet/keskenmenot nostaneet painoa etten ole ehtinyt laihduttaa noihin mittoihin ennen raskautta.

Aloittajalle: kuulostat tosi epäkypsältä äidiksi, et kuulosta edes aikuiselta vaan ihan teiniltä mielipiteinsesi. On olemassa muitakin riskiraskauksia kuin ylipainosta johtuvat, pitäiskö kaikkien tehdä abortti, jos sellaista on?

Minkä ikäinen olet? minulla ei ainakaan ollut mitään ongelmia vaikka olen huomattavasti enemmän ylipainoinen kuin sinä eikä terveydenhoitaja tai kukaan muukaan suhtautunut huonosti. Äippäpolilla jouduin reumani takia joka minulla on lapsesta asti ollut käymään useammin kuitenkin kaikki meni ok ja terve lapsi syntyi.

Minustakin tuntuu, että tuo ylipaino on noussut liian suureksi kysymykseksi tässä asiassa. Kannattaisi nyt unohtaa se ja tehdä ratkaisu ihan sen mukaan haluatko lapsen vai et.

Itsekin olin ensimmäistä odottaessani aluksi 160cm ja 87kg. Toinen kun sai alkunsa oli paino laskenut 81kg. Raskauksissa ei isompia ongelmia.

Lapsi, kaiken muun lisäksi, antoi pontta terveellisempään ruokavalioon. Sitä kuitenkin haluaa tarjota lapselleen terveellistä ruokaa ja ulkoilua. Samalla sitä tarjoaa myös itselleen

On totta, että ylipainoisilla sektiohaava umpeutuu hitaammin, tulehtuu herkemmin ja repeää helpommin auki ompeleiden poiston jälkeen, joten senkin kannalta kannattaa yrittää pitää painonnousu aisoissa nyt raskauden aikana. Eihän sitä koskaan tiedä kuka sektioon päätyy, vaikka kuinka suunnittelisi synnyttävänsä alakautta.

No eihän tuo sun ylipainosi kovin suuri vielä ole. Itsekin olen tullut raskaaksi kun painoin n. 97kg (pituutta saman verran kuin sulla) ja kaikki on mennyt hyvin. Olen nyt noin puolivälissä ja esim. sokerirasituksesta sain erinomaiset tulokset. Onhan kaikkea raskauteen liittyvää oiretta ja ongelmaa ollut, mutta ei käsittääkseni mitään sellaista, mikä vosi johtua painostani. Painoa ei ole tullut lisää kuin ehkä kilo eikä sitä tosiaan keräämällä tarvitse kerätä. Neuvolassa/lääkärissä kukaan ei ole kertaakaan kommentoinut painoani millään tavalla.

Kuten moni muukin on sanonut, ei sun sitä aborttia sun painos takia tarvitse miettiä - se ei ole syy.Toki jos et muuten halua pitää lasta, voit aina abortin tehdä (eikä se ole todellakaan sama asia kuin lapsen tappaminen!), mutta painoasi sun ei kyllä tarvitse panikoida.

[QUOTE="totta";26869144]No varmasti on kiinnitetty huomiota, ihan sillä mielellä että sun itsesi kannattaa huomioida asia ja pitää huoli siitä, ettei paino nouse paljoa raskausaikana. :) Mutta siihen en usko hetkeäkään, etla joku lääkäri olisi aborttia suositellut vaihtoehtona niinkuin tuolta tekstistäsi jossain kohtaa ymmärtää. Ei varmasti ole, tuossa on ihan kaikki ainekset täysin onnistuneeseen raskauteen ja synnytykseen jos niin haluat. Kirjoituksesi ovat hyvin ristiriitaisia, ajatus lapsesta on täysin vieras, mutta et miettisi aborttia jos olisit normaalipainoinen? Jos et halua lasta pitää, tee abortti. Mutta ei ylipainosi ole siihen perusteena missään nimessä. :)[/QUOTE]

Mun painoasia ymmärrettiin neuvolassa heti, sanottiin että on riskejä joten kannattaa miettiä asiaa tarkkaan, myös yleisen jaksamisen kannalta jos ei vaan riskejä mieti.En miettisi aborttia normaalipainoisena näin varmana vaihtoehtona sillä tietäisin että kropallani olisi paremmat mahdollisuudet taata terve odotusaika ja synnytys.Mun mielestäni on itsestään selvää että yliapainoinen miettii näitä asioita eri tavalla kun pelleillään omalla ja sikiön terveydelläkin. Se on siis yksi lisäsyy mahd. abortille ja sen takia kyselen kokemuksia, kun mietin riskejä ja vaihtoehtoja.

Provohan tämä on, mutta vastataan silti. Että jatkaisin raskautta.

Niin yksös- kuin kaksosraskauskin ovat menneet ilman mitään ongelmia reilusti ylipainoisena. Minulle ei ole huomauteltu neuvolassa painosta eikä mistään riskeistä ole ollut puhetta. Oma vointi siis ollut hyvä ja terveet lapset. :)

Mä todellaki toivon, että ap on provo.

Mun mitat oli raskaaksi tulles 168cm ja 89kg. Neuvolas ja äitiyspolilla sanottiin vain, että ei paljo tarvisi painon nousta. Ei mitään muuta eikä todellakaa puhuttu mistää abortista. Neuvolasta tuli heti lähete äitiyspolilla ja mua seurattiin normaalia tarkemmin, mutta syynä oli aiemmin sairastettu syöpä. Tarkemmalla seurannalla ei ollu mitää tekemistä painon kans.

Mä voin raskausaikana mainiosti, liitoskipuja oli jonkun verran. Pientä kuvotuksen tunnetta, mutta ei mitää oksentamista. Ei raskausdiabetesta eikä kohonnutta verenpainetta. Töis olin normaalisti siihen asti ku äitiysloma alko enkä tarvinnu mitää sairaslomia. Synnytyksestä toivuun ihan normaalisti. Ja terveen normaalikokoosen lapsen sain.

Mä tiän usiemman normaalipainoosen jolla on raskausaikana ollu jos jonkinlaasta vaivaa, että ei se ylipaino automaattisesti tiedä ongelmia. Ap:n mieliksi en rupia keksimään ittelle vaivoja joita mulla ei ollu.

Viimeksi muokattu:
Mä olin 116kg kun olin odottaa tuota lasta. Lapsia on aina toiveissa ollut ja aina ylipainoakin on löytynyt, ajattelin että ensin pitää laihduttaa muuten en jaksa. Sitten vain päätettiin että nyt on sen lapsen aika kun en painoa saanut alaspäin.

Suorastaa pelkäsin neuvolaan soittoa ja painoni kertomista. Toki neuvottin että liikaläskihän löytyy mutta nyt ei saa lahduttaa, mut kannattaa katsoa mitä syö.. Äitipolillakävin kontrollista säännöllisesti, mikä oli musta toisaalta mukavaakin ku tavallista useammin varmistettiin et vauvalla on kaikki hyvin. Samalla pääsin tutustumaan synnytyssairaalan henkilökuntaan etukäteen joten synnytys jännitti huomattavasti vähemmän ;)

Painoa tuli 9kg jotka kaikki oli kadonneet viikon kuluttua synnytyksestä. Tosin tässä kotivuosina tullut takaisin :/

[QUOTE="Lotta";26869263]Niin yksös- kuin kaksosraskauskin ovat menneet ilman mitään ongelmia reilusti ylipainoisena. Minulle ei ole huomauteltu neuvolassa painosta eikä mistään riskeistä ole ollut puhetta. Oma vointi siis ollut hyvä ja terveet lapset. :)[/QUOTE]

niin ja sektiohaavat ovat myös parantuneet tosi hyvin, ei ongelmia

oi hyvää päivää!
"163 ja n.90kg" :DD repesin!!! tiedän monta synnyttäjää jollai ollut paljon enemmän painoa kuin sulla ja he eivät todellakaan ole miettineet aborttia sen vuoksi!

Mutta eikä tämä raskaus olisi hyvä kannustin sinua nyt liikkumaan ja syömään tervellisemmin, ellei kyseessä ole esim. kilpirauhashäiriöistä johtuvasta ylipainosta. Itse olen ollut noin 20 kg ylipainoinen raskausaikana ja kaikki meni hyvin. Pidin vain huolen ruokavaliostani ja liikuin. Synnytyksen jälkeen lähtöpainoni oli 7 kg kevyempi kuin ennen raskautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Läskiodottaja;26869251:
Mun painoasia ymmärrettiin neuvolassa heti, sanottiin että on riskejä joten kannattaa miettiä asiaa tarkkaan, myös yleisen jaksamisen kannalta jos ei vaan riskejä mieti.En miettisi aborttia normaalipainoisena näin varmana vaihtoehtona sillä tietäisin että kropallani olisi paremmat mahdollisuudet taata terve odotusaika ja synnytys.Mun mielestäni on itsestään selvää että yliapainoinen miettii näitä asioita eri tavalla kun pelleillään omalla ja sikiön terveydelläkin. Se on siis yksi lisäsyy mahd. abortille ja sen takia kyselen kokemuksia, kun mietin riskejä ja vaihtoehtoja.

Minulle tuollaisia ei ole puhuttu ja syy on varmaan se, etten edes miettinyt aborttia ylipainoni takia. Raskaudet ovat olleet toivottuja.

Mutta ilmeiseti sinulla on muitakin syitä aborttiin ja mietit kallistuuko vaaka abortin suuntaan painon takia.

Kukaan ei voi alkuraskaudessa olla varma siitä kestääkö kroppa raskauden eikä normaalipaino takaa parhaita olosuhteita sikiölle.

Alkuperäinen kirjoittaja Läskiodottaja;26868717:
Mitä tarkoitat? Mielestäni tämä on ensimmäinen asia, jota mun täytyy miettiä, netti on täynnä tutkimuksia siitä miten ylipaino haittaa raskautta! Neuvolassa mun mietteitä ei ihmetelty ollenkaan ja kehotettiin oikeasti miettimään asiaa.

No jaa, sanoisin että urbaanilegendaa. Itse painoin pahimmillani 125kg ensimmäistä ja toista lasta odottaessani. Ja ihan ilman raskauskiloja. Hyvin sujui.

Jos ap on tosissaan niin hänen hoikat ystävänsä varmaankin terrorisoivat häntä läskijutuilla sitten. Lääkäri on sanonut, että jos haluaa raskautua niin kannattaa laihduttaa muutama kilo niin mahdollisuudet paranee. Missä tuossa sanottiin, että ylipainoinen ei voi raskautua ja jos raskautuu, niin kyseessä on mahdottomat riskit ja kannattaa miettiä aborttia.

Homma on juuri se, että neuvolasta kannustetaan terveellisiin elintapoihin, ihan sinun itsesi sekä myös lapsen takia. Joku ammattitaidoton hoitaja voi toki sanoa asioita huonosti ja jopa mollata, mutta silloin kannattaa laittaa hoitsu vaihtoon.

Ap:n ylipaino ei ole edes mitenkään älytöntä, varmasti joka toisella naisella on taustallaan jotain, mikä aiheuttaa raskaudessa riskejä verrattuna johonkin geneettisesti täydelliseen superolentoon. Nyt kannattaa unohtaa nuo "riskit" ihan kokonaan, ja miettiä vaan haluaako sen lapsen vai ei.

Siskon tyttö on raskaana, on 166 cm pitkä ja painaa nyt 76 kg. Neuvolassa olivat saarnanneet että paino ei saisi enää yhtään nousta, ja että maidon juontia pitää rajoittaa koska vauva ei saisi kasvaa kuulemma neljäkiloiseksi :O Ja tämä ei ole provo, voi kun olisikin :headwall: Tyttö saa vauvan joulukuussa, ja oli ihan kauhean pahoilla mielin viime neuvolakäynnin takia. Enkä ihmettele yhtään :(

Yhteistyössä