Ylipainoisia ja korkean verenpaineen omaavia raskaana olevia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haaveilija87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tällä hetkellä en ole raskaana, mutta minulla oli verenpaine 140/90 koko raskausajan. Asialle ei tehty mitään ja istukka oli kalkkeutunut, synnytyksessä huomattiin. Onneksi tästä ei kuitenkaan ollut lapselle mitään tullut, ihan normaali 3 vee tuo on. Luultavasti olis kuitenkin pitänyt tarkkailla virtauksia ja miettiä lääkitystä verenpaineeseen...

Mulla on ollut paineet luokkaa 130/90 ennen raskauksia ja BMI 27. Kummassakin raskaudessa on ollut raskausmyrkytys. Toki se olisi voinut olla ilman noitakin seikkoja, mutta ne ehkä altistaneet. Raskausmyrkytyksen riski kasvaa jos BMI on yli 30 ja raskausdiabeteksen riskikin kasvaa painon myötä. Usein ne puhkeaa kumpikin, ei tosin aina. Kannattaa saada paino lähelle normaalipainoa ja hoitaa verenpaine kuntoon ensin. Se on kuitenkin mahdollista ja säästää monelta riskiltä.

Mä oon lievästi ylipainonen ja toinen lapsi haaveissa. Olin lievästi ylipainoinen myös silloin kun odotin esikoista. Painonnoususta jonkun verran huomauteltiin, yhteensä tuli 14kg mut neuvolantädin mielestä ei olisi pitänyt tulla melkeen ollenkaan kun on jo liikaa painoa.

Koska BMI oli mulla 26, jouduin myös sokerirasitukseen, tulokset oli kuitenkin ok. Verenpaineet oli ok loppuraskauteen saakka, jolloin nousivat ja todettiinkin raskausmyrkytys ja synnytys käynnistettiin, eli en oikeen siihen yleisesti korkeeseen verenpaineeseen osaa sanoa mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja haaveilija87:
Minnie, mulla on melkeen noi paineet nyt jo siis ennen raskautta :ashamed: ollu jo muutaman vuoden, mutta mittää ei tehä...Mietin vaa ku haluttais lapsi niin onko ihan typerää terveydellä ja sikiön terveydellä leikkimistä...

Niin siis oli mullakin jo ennen raskautta luultavasti, sillon niitä vaan alettiin mitata vasta. Ei mun mielestä ole typerää haluta lasta...voithan käydä ensin vaikka lääkärintarkastuksessa tai terveydenhoitajalla puhumassa asiasta. On myös olemassa verenpainelääke, jota voi turvallisesti syödä raskausaikana jos paineet nousevat.

Minulla korkea paine on sukuvika. Ylipainoa ei ole. Jos elämäntilanne on stressitön eikä univelkaa ole, laskevat paineet normaaleiksi, mutta harmillisen usein ressiä on ...

Jo viiden kilon painon pudotus vaikuttaa suotuisasti paineisiin. Olen sen huomannut omalla kohdallanikin. Jos paineet on jo ennen raskautta korkeat niin todennäköisesti ne nousee raskauden aikana. Alkuraskaus usein laskee paineita, mutta sitten ne saattaa lähteä nousemaan. Raskaus on kuitenkin raskasta elimistölle.

Niin..tiedän, että tarttis laihduttaa ja yritänkin, muttei ole helppoa eikä nopeeta...tosin vauvakuume tosi kova ja painaa päälle...
Pelottaa vaan...
Mietin, et jos menisin lääkäriin mittauttamaan nuo paineet ni saisin tietää tarkkaan mikä tällä hetkellä tilanne..
Mulla ollu monta vuotta jo korkeella...

Alkuperäinen kirjoittaja haaveilija87:
Niin..tiedän, että tarttis laihduttaa ja yritänkin, muttei ole helppoa eikä nopeeta...tosin vauvakuume tosi kova ja painaa päälle...
Pelottaa vaan...
Mietin, et jos menisin lääkäriin mittauttamaan nuo paineet ni saisin tietää tarkkaan mikä tällä hetkellä tilanne..
Mulla ollu monta vuotta jo korkeella...

Siihen laihduttamiseen suosittelen avuksi Kiloklubia, on ilmainen ja minulla ainakin sen avulla rupesi vihdoin läskit sulamaan!