Ylipainoisille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselyikä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselyikä

Vieras
Kysymys :)
Ja heti alkuun tahdon painottaa että kyseessä ei ole vattuilu tai mikään laihat on parempia kuin läskit lällätys tai mitään muuta minkä tarkoitus olisi loukata tai provosoida yhtikäs ketään tai se että olisi yksi tietty ihanne vartalotyyppi tai mitään.

Mutta ihan uteliaisuutta.
Miten te syötte? Kun olen aina ihmetellyt sitä kun mielestäni minä en syö mitenkään ihan hirveän hullun terveellisesti. Ok olen kasvissyöjä ja ruuat mitä teen ovat pääasiassa todella kevyitä ja terveellisiä. Ja juon vettä enimmäkseen. Mutta kyllä minä syön herkkuja melkein joka päivä ja paketillisen keksien tuhominen ei ole ongelma eikä mikään. En ole himoliikkuja. Autoa ei ole niin hyötyliikuntaa tulee jonkin verran. Silti mun paino on max 65. Yleensä siinä 61 kg indeksi joku 21-22 vissin....

Olen kovin miettinyt että miten ihminen pääsee lihoamaan?
Onko se se että ei ole hyötyliikuntaa? Vai se että juo vaikka joka päivä mehuja/limsoja/vain maitoa ruuan kanssa (kyllä maidossa on aika paljon energiaa jos sitä ihan hirveesti juo). Vai Onko se ihan tietoista lupaa antaa itsensä syödä paljon herkkuja, mutta miten paljon kun musta itse syön jo todella paljon herkkuja? Vai onko se ruoka? Millainen ruoka? Vai ylenpalttinen välipalojen syönti vai liian isot annokset?
Onko se tietoista? Onko se harmoniaa itsensä kassa ettei välitä ja on tyytyväinen? Vai onko se pahoinvointia ja piittaamattomuutta?

Etenkin todella ylipainoiset. Puhutaan yli sadan kilon naisista. Miten paljon sitä täytyy syödä että pääsee niin isoksi? Tiedostaako sen että tämä käy todella kehon päälle ja on vaarallista pidemmän päälle? Onko se piittaamattomuutta vai ihan asia minkä kanssa on päättänyt elää. Eli lyhyemmin, mutta omalla tavallaan?

Tiedän nämä kysymykset on todella tyhmiä, mutta kun kiinnostaa ihan oikeasti. Eikä mitenkään alentavasti vaan uteliaisuudesta :)
Jokainen olkoon siis millainen tykkää <3

Ja en ylipainoisilla tarkota niitä jotka "voisi nyt pudottaa pari kiloa kun yhyy farkut ei mahu ;) ".

olen 125kg ja 168cm,

ja tänään olen syöny:

aamulla kahvia puoli pannua, täysjyväsämpylä juustolla.

kahvia
kahvia
kahvia ja pitkopalanen
kahvia
kahvia

illalla on hirvenpaistia ja keitettyjä perunoita.
vesi ruokajuomana.

herkkuja en syö kuin viikonloppuna lauantaisin pätkiksen. illall yksi lonkero.

olen aina ollut läski, nyt olen pudottanut reilu 20kg. saa nähdä paljon huvittaa pudottaa.

Minulla pituutta 157, painoa 86, riittänee sun kriteereihin :)
Syön ihan normaalia kotiruokaa, en tykkää hampurilaisista tai muusta roskaruoasta, eli se normaali ruoka ei mua lihota. Mutta se suklaa... ja ne muut herkut. Niistä kun pääsee, niin paino alkaa heti laskea ja monesti pidänkin herkuttomia kausia, mutta sitten taas aina repsahdan. Yleensä tosin paino on 70 luokkaa, mutta raskauden jälkeen en ole saanut vielä tippumaan tonne 70:een.

[QUOTE="vieras";25631107]olen 125kg ja 168cm,

ja tänään olen syöny:

aamulla kahvia puoli pannua, täysjyväsämpylä juustolla.

kahvia
kahvia
kahvia ja pitkopalanen
kahvia
kahvia

illalla on hirvenpaistia ja keitettyjä perunoita.
vesi ruokajuomana.

herkkuja en syö kuin viikonloppuna lauantaisin pätkiksen. illall yksi lonkero.

olen aina ollut läski, nyt olen pudottanut reilu 20kg. saa nähdä paljon huvittaa pudottaa.[/QUOTE]

Hui miten vähän! Miten tuo on mahdollista? Tuntuu ihan hassulle. Minä syön sen viisi kertaa päivässä ja en ole ikinä ollut ylipainoinen.

Todella kurjaa jos noin vähän joutuu syömään pudottaakseen painoaan :(

[QUOTE="aap";25631185]Hui miten vähän! Miten tuo on mahdollista? Tuntuu ihan hassulle. Minä syön sen viisi kertaa päivässä ja en ole ikinä ollut ylipainoinen.

Todella kurjaa jos noin vähän joutuu syömään pudottaakseen painoaan :([/QUOTE]

eiku oon päivät töissä niin ei tuu syötyä. en mä sen takia vähän syö että laihduttaisin.

Aloittajalle:

Olen 168cm ja 92kg. Käyn salilla 3krt viikossa (yleensä body pump tai spinning) ja kuljen viitenä päivänä viikossa työmatkat pyörällä, eli 7km suunta. Harrastan myös juoksua (jaksan hyvin juosta n 7-8km lenkin). Talvisin hiihdän paljon. Mulla on myös kaksi aktiivista koiraa, joiden kanssa touhaan paljon. Kuntoni on ihan hyvä.
Tässä on tyypillinen päivän ruoka:

Aamulla: Kaksi ruisleipää paahdettuna, päällä levitettä, 1l vettä ja pari kuppia kahvia.
Lounas: Käyn työpaikkaruokalassa. Eli kotiruokaa+salaattia+leipäpala
Iltapäivällä: Hedelmä ja kahvia
Päivällinen: kotiruokaa+salaattia
Iltapala: Juureksia, marjoja ja leipä.

Herkkuja syön aina yövuoroissa. Mulla 4yövuoroa/kk, jolloin on mukana aina hyväskää.

Mun ystävä sai ainakin painon nousemaan korvaamalla tupakat suklaalla... Ennen hän poltti pari askia päivässä (n. 40 savuketta), ja lopettamis päätöksen tehtyään hän söi saman määrän suklaa patukoita (yllensä pätkis tms per savuke). Olen todella iloinen että sauhuttelu loppui, mutta terveydellisestä hyödystä en ole tässä kohtaa enää varma... Ja hänen mitat siis ennen 160cm/n.55kg ja nyt painoa on tuplaten...

Mä en ole todellakaan lihava, enkä ole koskaan ollut lähelläkään 100-kiloa. Edes raskauden lopussa.
Ylipainoinen olen ollut miltei aina. Vanhempani ovat hoikkia ja meillä oli lapsuuden kodissa aina terveellistä kotiruokaa ja ulkoiltiin, liikuttiin yms paljon. Olen aina ollut todella liikunnallinen.
Tällä hetkellä mulla on ylipainoa noin 15kg. Olen ollut ihan tismalleen samoissa mitoissa nyt 5-vuotta.

Mä myös harrastan paljon liikuntaa: Juoksen, kävelen, hiihdän, uin, jumppaan, nykkeilen, zumbaan jne.
Kyllä liikunnan harrastaminen varmasti jollain tapaa näkyy ylipainosta huolimatta.

Synnyin yli 4-kiloisena ja olin aina lapsena vähän ikäisiäni tyttöjä kookkaampi. En ole koskaan ollut kova syömään tms. Olen vaan aina ollut vähän pyöreä.

Mä kyllä herkuttelen, mutta laskeskelen aika tarkkaan kaloreita.. Eikä se kalorien laskimen hyvä juttu aina ole. Pyrin, ettei päivän kalorimäärä ylittäisi 2000.

Mä liikun lähinnä hyötyliikuntaa. Syön kyllä hedelmiä ja salaattia ja paljon kasviksia MUTTA lisäksi mä syön viikossa varmaan yli kilon irtokarkkeja, ainakin pari pussillista sipsiä dippeineen, juon viikossa n.6 siideriä.Jos kaapissa on keksiä tai pullaa, syön ne. Voin syödä pitkollisen pullaa kerralla maidon kanssa.
Lisäksi käyn aika usein hakemassa joko pitsan, heseruokaa tms.
Tiedän kyllä miten pitää syödä ja jos saisin noi roskat pois mun ruokavaliosta, laihtuisin vaarmaan nopeesti, koska perusruokani on terveellistä. Jaksan liikkua ihan hyvin, kympin lenkit ei tuota tuskaa ja uimassa käyn silloin tällöin. Pystyn harrastamaan seksiä ihan missä asennossa vaan ja mieheni mielestä olen herkullinen :)
Olen 170cm ja painan n.115kg. Ja joka maanantai aloitan laihduttamisen...
En pidä itsestäni ja TIEDÄN että minun on muututtava, mutta mistä saan voimaa siihen. Itsekurini on olematon ja heti kun koen suuria tunteita (iloa tai surua) otan siihen herkkuja.

Mä syön liikaa herkkuja. Itsekuria ei vaan oo ollenkaan ja pupellan karkkia ja roskaruokaa ja kaikkea hyvää.
20kg pitäis saada pois (ainakin, mieluummin 30).

Oon ajatellut et pitäis mennä jonnekin hypnoosiin, ihan oo kaikki kohdillaan kun elämä pyörii liikaa herkkujen ympärillä.

Mä olen itse geeneiltäni hoikka. Voisin päivät pitkät istua sohvalla syömässä ja paino ei nouse. Mieheni on kookas. Poikani on tullut minuun: pitkä, hoikka, siro rakenteeltaan. Tyttö isäänsä:
tyttöni syntyi 4500g ja on aina ollut reilusti ikäisiä kookkaampi. Tällä hetkellä hän on jo alakoulussa, mitat 135/45kg. Eli pitäisi muka olla ylipainoinen. Tyttöni on oikeasti tosi kova liikkumaan: Käy kerran viikossa tyttöjen sählyssä, ratsastustunnilla kerran viikossa. Lisäksi me käydään paljon uimassa (1-3krt viikossa) hiihdetään, ulkoillaan yms. Tyttö touhuaa joka ilta 1-5h pihalla ja on todella aktiivinen. Teen normaali kotiruokaa ja tyttäreni syö aivan kohtuullisen kokoisen annoksen. Ei ole koskaan ollut suuriruokainen. Eikä mässää herkkuja.

Eli mun mielestä toiset vaan syntyvät isoiksi. Toki vaikea lihavuus on jo itse aiheutettua/sairaudesta johtuvaa, monet monet ovat pullukoita/tanakoita ihan vaan geeneiltään. Siinä missä minä olen hoikka geeneiltäni. TOISET LIHOVAT PALJON HERKEMMIN! Toiset eivät millään.

• Tykkää
Reactions: Pumpe
Se ei aina meinaa sitä että ylipainoin olisi lihonut ruoan takia- EHHEI! suurin osa kuitenkin on ylipainoisia tahtomattaan! geeneistä tai sairauden takia!

Itse olen 166cm- 125kg ja 7vuotta sitten painoin 68kg. Painoni nousi hurjaa vauhtia vaikken syönyt mitenkään sen ihmeellisemmin kuin ennenkään.
Viime kesänä mulle todettiinkin kilpirauhasen vajaatoiminta- joka näillä näkymin on syypää lihoamiseeni. Ruoassa ja ateriointi väleissä ei ole mitään vikaa, elimistössäni sen sijaa on senki edestä.

Typerää on luulla että ylipainoisuus johtuu vaan siittä että ihminen syö ja syö ja syö eikä muuta teekkään!!
Media on osasyyllinen tähän väärään mielikuvaan!!

• Tykkää
Reactions: Pumpe
No minä 164cm ja 133kg. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja ilman lääkitystä aineenvaihdunta oli ilmeisesti aika olematon. Lihoin tällöin yli 30kg/vuosi ja ihan normaalilla/laihisruoalla. Olen ollut useissa ruokaryhmissä, mutta ongelmani ei ole herkut. Kaikki kilot mitä on saatu pysyy. Jos käytin nutrilettia täysin (siis ei mitään sen lisäksi) en laihtunut yhtään. Jo silloin normaalipainoisena (60-kiloisena) minulla todettiin verenkierron sääntelyn ongelmia, liian matala syke, maksa toimii vajaalla jne. Ehkä se on noiden kaikkien summa jotka tämän teki. Tai sitten vaan syön liian isoja annoksia terveellistä ruokaa koska paino ei putoa sitten millään. Ilmeisesti jos olen syömättä niin aineenvaihduntanikin menee nolliin ja kun alan taas syömään niin se ei käynnistykään samalla lailla vaan tuloksena on painonnousu pienemmästäkin ruokamäärästä.
Mutta eikös ole ihanaa:) vaikka olen näin jättikokoinen en silti hikoile yhtään kun se hienkin "säätely" on rikki. En siis hikoile edes saunassa. Kuumassa tulee vain huono-olo kun hiki ei pääse ulos.
Joidenkin ihmisten mielestä kilpirauhasen vajaatoimintani johtuu siitä kun olen niin lihava, eikä toisinpäin. Ehdotuksena; jospa laihduttaisit niin ei tarvitsisi syödä thyroksia...

Olen 161cm ja 91 kg. Painoa on tullut vuosi vuodelta lisää, aina pysähtyen vuodeksi kahdeksi johonkin lukuun ja sitten pompaten useammalla kilolla ylöspäin.

Olen kerran laihduttanut 20 kg, mutta kilot sain nopeasti takaisin. Syön mielelläni herkkuja, mutta en mitenkään älyttömän paljon. Itse asiassa päivän ruokamäärä ei ole mitenkään ihmeellisen suuri. Aamupalaksi jogurtti, lounaaksi leipää tai edellispäivän kotiruokaa, välipalaksi hedelmä, illalla normi kotiruokaa kohtuudella,iltaisin silloin tällöin napostelua ja herkuttelua tyyliin karkkipussi, sipsiä.

Ehkä isoin kompastuskivi on piilorasva, jota on varmaan aika paljon kaikessa syömässäni. Lisäksi liikun todella vähän. Istumatyö ja töiden jälkeen tavallista hyötyliikuntaa kotona, eipä juuri muuta.

Kaikkea lihomistani en selitä syömisellä, vaan uskon että geeneilläkin on merkitystä. Isoäitini oli pyöreä jo nuoresta vaikka varmasti teki paljon fyysistäkin työtä, itse olen paljon hänen mallisensa. Oma siskoni taas syö hyvin samoin kuin minäkin, mutta pysyy silti hoikkana ja muistuttaa enemmän toisen puolen sukua.

Se ei aina meinaa sitä että ylipainoin olisi lihonut ruoan takia- EHHEI! suurin osa kuitenkin on ylipainoisia tahtomattaan! geeneistä tai sairauden takia!

Itse olen 166cm- 125kg ja 7vuotta sitten painoin 68kg. Painoni nousi hurjaa vauhtia vaikken syönyt mitenkään sen ihmeellisemmin kuin ennenkään.
Viime kesänä mulle todettiinkin kilpirauhasen vajaatoiminta- joka näillä näkymin on syypää lihoamiseeni. Ruoassa ja ateriointi väleissä ei ole mitään vikaa, elimistössäni sen sijaa on senki edestä.

Typerää on luulla että ylipainoisuus johtuu vaan siittä että ihminen syö ja syö ja syö eikä muuta teekkään!!
Media on osasyyllinen tähän väärään mielikuvaan!!

Hei! Sun kertomushan on melkein samanlainen kuin minun! Olen siis tuo kohdan 15 kirjoittaja:)

157cm, 78kg, 41v, elämäni ekat 35v olin hoikka/normaalipainoinen, sen jälkeen on alkanu kilot kertyä, syön aika normaalisti, en juurikaan kahvileipiä, irtokarkkeja menee kyllä, rakastan pastaa.
Nyt yritän tiputtaa kiloja kevytkarppaamalla

Varmaan kaikkein tyypillisin tapa kerryttää kiloja on tapa, jolla itse olen kerryttänyt ylimääräistä - samoin mieheni. Itselläni mitat olivat ennen raskautta 167cm / 83kg. Olen aina ollut innokas syömään :) Lapsena en ollut lihava, mutta oli kausia, jolloin en ollut ihan hoikka vaan vähän oli semmoista ylimääräistä. Lihomisia ja laihtumisia on sitten ollut pitkin avioliittoa.

Niin, se lihomistapa: liian usein napsimisia suuhun, liian isoja annoksia, aina tupasti jotain mitä ei kannattaisi ottaa tuplasti. Kohtalainen liikkumattomuus ja yleinen vetämättömyys kaikissa arkisissa touhuissa, mitkä vaativat fyysistä aktiviteettia. Siinä lääkkeet kohtalaiseen lihomiseen.

Sitten taas sellainen todella merkittävä lihavuus vaatinee jo jonkinasteista syömishäiriötä tai ainakin sitä, että ruoka on tosi isossa roolissa niin iloissa kuin suruissa kuin arjen tylsissä hetkissä - ja niissä mukavissakin hetkissä.

Monia ihmisiä varmasti lihottaa myös esim. krooninen väsymys vaikkapa vauvavuosina. Kun ei pääse levähtämään, herkut ja hyvä ruoka antavat pikalohdun.

Monet kerrat olen kuullut jonkun väittävän, että hän ei kerta kaikkiaan liho, vaikka mitä söisi. Tai olen kuullut ihmettelyä, kuinka se tai se ei liho, vaikka aina herkuttelee. Joka päivä syö karkkia ja monta kertaa viikossa pizzaa jne. Ihminen voi vallan hyvin syödä vaikka ison pussin karkkia joka päivä ja lisäksi pizzaa ym., jos syöminen muutoin on niukkaa tai hyvin kohtuullista. Minulla oli aikoinaan tällainen kämppäkaveri. Kovasti herkutteli karkeilla, mutta häneltä puuttui se jatkuva puputus, joka teki minut selvästi kaveriani tuhdimmaksi.

[QUOTE="vieras";25631356]Hei! Sun kertomushan on melkein samanlainen kuin minun! Olen siis tuo kohdan 15 kirjoittaja:)[/QUOTE]

Lueskelin äsken sinun tarinaa ja oli lähes kuin omani :)

Masennus ja tunnesyöminen. Söin karkkia ja makeeta päivittäin. Nyt syön aamupalan lounaan ja päivällisen, ei välipaloja, paino ei tipu. Ja ottaa päähän.

Oletko tarkistuttani tuon kilirauhasen toiminnan?

Itselläni oli viime vuonna alkuvuodesta ja sitten toukokuussa nutriletin 3viikon ENED dieetit ja en pudottanut kuin n.4 kiloa kummallakin kerralla. Norm. ihminen tiputtaa ainaki sen n.8kiloa.
Syypää lääkereiden mielestä nimenomaan hoitamaton kilirauhasenvajaatoimisuus

Kiitos vastauksista!

Omalla tavalla tässä tuli juuri sitä mitä tahdoin kuullakkin. Eli yleensä ylipaino on geneettistä eli vartalotyyppi tai sairauden johtamaa. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta sitten taas joten kilppari hommat on tuttu juttu ;)

Tietenkin retkahtelijoitakin löytyy eikä siinäkään mun mielestä mitään vikaa ole.

Nyt siis tulee mun seuraava ihmetys. JOS kerran ylipaino on useissa tapauksissa ihan vartalotyyppi ja ihminen elää terveellisesti niin miksi siitä tehdään numero? Miksi joka piakassa toitotetaan miten sitä ollaan onnettomia ja sairaita ja muutenkin laiskoja ja vaikka mitä?

Miksi siis ylipainoa ajatellaan negatiivisena juttuna jos se on luonnollinen siinä missä hoikkuuskin riippuen ihmisestä?

Todella mielenkiintoista oikeasti kuulla mitä syötte koska itse olen kavanut kodissa missä isä toitottaa miten läskit on laiskoja ja mässää vaan ja on aina munkin herkkujen syömistä kritisoinut rankasti. Niin siis huomata että asia ei välttämättä kuitenkaan ole niin.

Eli onko tämä nyt sitten median myrkyttämä maailma kun tälläisessa kuvitelmassa eletään?
Tai yleensä että vartalotyypistä tehdään niin iso numero?

Onko se rankkaa henkisesti olla ylipainjoinen kun joka puolella painostetaan olemaan hoikka?

Yhteistyössä