yö nukutus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku-neiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikku-neiti

Vieras
hei tarvitsen apua yö nukutukseen...vauva nukkuu hyvin yöt mutta tarvitsee siihen nykyään tissin ei nukahda muuten...viime yönäkin valvottiin neljään saakka ja sitten oli pakko antaa tissi kun ei muuten jaksanut enää...tuttia eikä pulloa huoli...tyttö on kohta 4kk ja ennen nukahti suhteellisen hyvin...nyt on annettu huutaa aina vähän aikaan...en pysty huudattamaan...kannettu on ja nukahtaa siihen mut herää kun lasken omaan sänkyyn, vaunuihin ym.
tarvitsen todella kipeästi apua koska en jaksa enää tätä yö rumpaa...päivälläkään ei nuku päiväunia pitkään et ehtisin itse nukahtamaan...nyt jo heräsi päiväuniltaan...

t. pikku-neidin väsynyt äiti

No anna sitä tissiä, anna niin paljon kun se vauvasi jaksaa imeä! Se on VASTA 4kk vanha.
Ota viereesi omaan sänkyysi ja anna nukahtaa tissille. Nuku tissit paljaana ja aina kun vauva änähtää, niin tunge tissi suuhun. Näin meillä on saatu nukkua riittävästi. Saattaa olla flunssa tai hampaita tulossa ja siksi vauva hakee lohtua ja ""kipulääkettä"" tissistä.
Meillä ainakin pari yötä ennen flunssaa on tissitetty ainakin tunnin välein.
4kk ikäinen ei vielä jaksa nukkua koko yötä ilman lisäruokaa. Tosin meillä neiti nukkui vielä 4kk iässä jopa 9 tuntia ilman ruokaa ja nyt isompana pitää imettää vielä ainakin kerran...

kun meidän neiti nukahtaa tissi suussa niin hän nukahtaa ne 9 tunnin unet putkeen ei hän enää herää yöllä syömään taikka muuta vastaavaa...mutta sitä mä tässä olen miettinyt että entä sitten kun kasvaa isommaksi? muuten voisin hänen antaa nukahtaa tissi suussa, mutta sitä tässä olen miettinyt et entä sitten kun vanhenee niin mitä sitten? miten sitten pääsee eroon tissi suussa nukkumisesta? neuvolassa käskettiin vaan laittaa sänkyyn niin nukahtaa...ei ole niin helppoa vaikka ne luulevat...olenkin tänään suunnittellut et annan rauhassa nukahtaa tissi suussa...

t.pikku-neidin äiti

juu, meidänki 10kk nukahtaa vain tissi suussa (tietty poikkeus vahvistaa säännön). En ole ajtellut vielä pitemmälle, hetki kerrallaan, sen olen havainnut, että näin vauvan kanssa mikään ei ole niin varmaa kuin muutos, joten turha suunnitella ja stressata hirmu pitkälle.
Eli anna toiselle vaan tissiä, jos sillä kerta nukahtaa. Turhaa murhetta kaikille se huudattaminen, varsinkaan jos ei tuo minkäänmoista tulosta...

Meidänkin neiti nukahti tissi suuhun tuossa iässä ja annoin tehdä niin kun totesin että niin nukahtaminen tapahtui kivuttomasti. Jos ei saanut tissiä, nukutus oli huutoa ja valvomista pitkään. En jaksanut sitä operaatiota kauaa, tissittely oli paljon helpompi vaihtoehto.

Ja sitten kun aloitimme iltapuurot niin nukahtamistissittely jäi automaattisesti pois ja tyttö nukahtaa omaan sänkyynsä ihan itse = )

Älä suotta rääkkää itseäsi, tissi suuhun vain ja untenmaille! Se vauva oppii pois niin monesta muustakin jutusta mitä nyt tekee, et ei se siihen tissiinkään jää lopillisesti kiinni =)

Eikä kaikki vauvat vain osaa nukahtaa omaan sänkyyn yksin, yksi tarvitsee tissin, toinen pullon ja kolmas jotain muuta. Sinun jaksamisesta lähtee kuitenkin vauvan hyvinvointi, joten itsekäskin täytyy olla!

Hei - onko tissi kenenkään suuhun jäänyt?? Ei, kyllä ne vauvat siitä hieman vanhempana saadaan vieroitettua!!! Meillä nukutaan rinnalle, helppoa, nopeaa, mukavaa KAIKILLE!!!

Niin ja piti vielä lisätä että meillä poika 3kk, ja oma prioriteettini on todellakin näin pienen vauvan kanssa varmistaa hänen hyvät unensa, ja jos ne rinnan kautta kivuttomammin onnistuvat, näin toimitaan!

Juu, yhdyn edellisiin puheenvuoroihin.

Noin pienen kohdalla tekisin mitä vain, että saisin lapsen nukkumaan. Viime kesänä meidän 4 kk vanhaa tyttöä mm. ajettiin autolla uneen, kun muuten nukutusrumba olisi ollut tuntien mittainen.

Meillä iltarutiineja alettiin ottaa käyttöön joskus puolenvuoden tietämillä ja muutenkin rytmi alkoi säännöllistyä silloin. Tuosta 6 kk iästä on myös jäänyt tyytyväisenä sänkyyn nukahtamaan.

Meillä tissi on aina mukana nukutuksessa. Minä koen sen itse välttämättömäksi, koska siten saan itse nukkua pitempään. Jos vauva tankkaa, ovat yöunet väistämättä pitemmät. En edes uskaltaisi laittaa nukkumaan ilman tissiä, vaikka meillä se varmaan onnistuisikin. Nykyisin vauva joskus kieltäytyy tissistä ja haluaisi varmaan tutin. Olen pyrkinyt siihen, ettei illalla tutti ole lainkaan kuvioissa, koska pelkään joutuvani sitä yöllä noukkimaan.

Toinen juttu: miten olette alussa nukuttaneet vauvanne? Itse olen heti alusta saakka erottanut yön ja päivän. Illalla tv kiinni, verhot kiinni ja valot pois. Vauvalle ei enää puhuta. Meillä on nukuttu alusta asti öisin. Välillä syödään ja sitten jatketaan unia. Voi olla että vauvamme on tässä suhteessa helppo, mutta hämmästyttävän usein kuulen, ettei huonosti nukkuvien vauvojen vanhemmilla ole näitä käytäntöjä.

Samaa mieltä kanssasi siitä että päivärytmi pitää olla alusta asti... yöt on nukkumista varten. Silloin on pimeää ja hiljaista eikä silloin seurustella. Syödään ja nukahdetaan uudestaan.
Jos yöllä lellitään, hellitään ja höpötellään niin äkkiäkös vaavi tottuu siihen...

Täällä pohjoisessa pitää ihan erikseen pelata yön ja päivän kanssa sillä kesällä on yli 3 kuukautta valoisaa... pimennysverhot ovat välttämättömät, jotta pikkuiselle saa vuorokausirytmin. Kaamosaikana jatketaan päiviä sitten valoilla, ettei päiväunet veny liian pitkiksi....

Minua on aikoinaan ajelutettu autolla yökaudet, koska osasin nukahtaa ainoastaan liikkuvaan autoon... Siskoni puolestaan nukahti vain tissi suussa, joten äiti nukkui makuuhuoneessa vauva vierellään (koko ajan siis tissi suussa) isän ja minun nukkuessa olohuoneessa... Tapoja on siis monia saada ihan normaaleja aikuisia aikaiseksi:)

Ihan toinen kysymys on sitten se, mitä äiti jaksaa vauvansa kanssa. Esikoiseni kohdalla tein äärimmäisen keinon eli kuolemanväsyneenä sinnittelin siihen, että vauva oli puoli vuotias. Neuvolan mukaan painokäyrät yms. olivat OK, joten pidin hänelle unikoulun: ekana yönä kamalaa huutamista pari tuntia, tokana yönä noin vartti huutoa ja sen jälkeen hän nukkui yöt kuin enkeli (yli 10 h putkeen).

Huom! Unikoulua voi pitää aikaisintaan puoli vuotta vanhalle. Tuota nuorempi voi tarvita yösyöttöä vielä.

niin olen tuosta unikoulusta kuullut, ettei alle puoli vuotiaalle saa pitää, mutta omaan kesitykseen ei uppoa, että 5,5 kk vanha voi tarvita yösyöttöjä, mutta sillä sekunnilla kun täyttää 6kk, ei niitä enää tarvitse...
Painotan tässä että vauvat ovat erilaisia, ja joku saattaa tarvita yösyöttöjä vielä 6kk vanhana. Noi vauvat kun ei ymmärrä vielä kalentereista ;O)

Ja muista että vauva voi tarvita yöllä ruokaa vielä 8kk vanhanakin, sehän riippuu ihan siitä mitenkä paljon saa päivällä ruokaa ja millaista ruokaa. Siinä vaiheessa kun päivällä menee 5 kiinteää ateriaa+maidot päälle, ei yleensä yösyöntejä ravinnollisesti tarvitse. Omat lapset ""unikoulutettu"" 5,5kk ikäisinä, tosin ei varmaan voi sanoa unikouluksi, koska eivät koskaan tuota yöpulloa kaivanneet, eivät siis edes ensimmäisenä yönä. Taisi sattua oikea aika vierottaa =)

Yhteistyössä