Yöhoitoa ei saa kesäpäivystysaikana??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön tallaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön tallaaja

Vieras
Hei!

Olen työtön nyt ja saisin kesäksi töitä samaan paikkaan, jossa olin jo aiemmin. Mieheni tilanne kuitenkin muuttuu vuorohommiksi, joten lapset myös tarvitsevat vuorohoitoa. Minä tarvitsen hoitoa lapsille iltavuorossa klo 23.00 saakka. Päiväkoti menee kiinni 22.30, eli lasten kuuluisi jäädä yöksi hoitoon. Yöhoitoa ei kuitenkaan järjestetä heinäkuussa päivystysajalla. Että mitä?? Mitä sanoo työkkäri asiaan, kun kieltäydyn töistä, koska en saa lapsia hoitoon heinäkuuksi...

Yritin etsiä tietoa netistä, mutta en löydä lakipykälää, joka antaa kunnalle luvan kieltäytyä yöhoidosta kokonaan päivystysaikana niin, ettei sitä järjestettäisi edes lähimmässä isommassa kaupungissa ja ostettaisi sitä palvelua sieltä. Ja olisin valmis hakemaan lapset 23.00, mikäli suostuisivat jatkamaan siihen saakka tuota aukioloaikaa. Mieluummin hakisinkin kuin jättäisin yöksi...

Työnteko on helppoa... Pah...

Valita kunnan ylimmille päivähoidosta vastaaville virkamiehille ja vetoa lakipykäliin. Kunnalla on velvollisuus järjestää yöhoito sinun työssäoloajaksesi (ja oman kunnan alueella tapahtuvana) vaikka sitten teille kotiin hoitajan palkkaamalla. Myös ne virkamiehet tietävät tämän, vaikkakin mahdollisesti yrittävät säästää olettaen, että kukaan ei vetoa lakiin.

Noin minäkin sen ymmärsin, kun ainakaan pykälää en löytänyt, että millon sitä ei tarvitsisi järjestää. Mulle sanottiin, että päivystysaika on poikkeus, eikä ole yöhoitoa eikä subjektiivista hoitoa. Sanoin, että tottakai ymmärrän ettei ole subjektiivista hoitoa, mutta miten jos tarvii sitä hoitoa TYÖN vuoksi. "Niin, päivystysaika on poikkeuksellinen aika". Jaaha... Katotaampa miten asia etenee...

Noin minäkin sen ymmärsin, kun ainakaan pykälää en löytänyt, että millon sitä ei tarvitsisi järjestää. Mulle sanottiin, että päivystysaika on poikkeus, eikä ole yöhoitoa eikä subjektiivista hoitoa. Sanoin, että tottakai ymmärrän ettei ole subjektiivista hoitoa, mutta miten jos tarvii sitä hoitoa TYÖN vuoksi. "Niin, päivystysaika on poikkeuksellinen aika". Jaaha... Katotaampa miten asia etenee...

Se on virkamiehille tyypillistä, että ne tietoisesti keksivät omia lain kanssa ristiriidassa olevia käytäntöjä. Usein luotetaan siihen, että ihmiset eivät jaksa valittaa tai ainakaan valittaa hallinto-oikeuteen asti (kuten joskus on pakko tehdä).

"Poikkeusoloissa" meidän kunta antaa maksusitoumuksen MLL:n hoitajaan.

Meidän lapsi on siis vuorohoidossa, ja niilläkin on poikkeuspäivänsä. Mut silloin mennään noin, eli hoitaja tulee kotia.

Niin tietenkin. Olitte varmaan kotona työttömänä ja elitte yhteiskunnan rahoilla.

Hyvä ap! Toivon todella että saat lapsille kotiin hoitajan noina päivinä kun tarve yhteentoista asti. Lasten kannaltakin varmaan parempi. Itsekin juuri töitä saaneena tiedän miten kiva on kun saa paikan
Omilla rahoilla elettiin.
Akka oli päivät koulussa ja illat töissä.
Minä päivät töissä.
Lastenhoitaja tulikotiin ja akka ja minä maksettiin ite, ei penniäkään yhteiskunnalta.

Se vain tuli mieleen, että oletteko normaalisti vuoropäivökodissa?
Nyt teidän kuuluu hakea sinne.

Ei tavallisen päiväkodin lapsille yöhoitoa järjestetäkään, vaikka olisivatkin samassa päivystävässä.

Yhteistyössä