Yökuivaksi ooppimisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tiedä ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikö kuitenkin olisi tarkoitus että yöt nukutaan, eikä juosta pissalla? Itselläni ainakin on erittäin poikkeuksellista että herään wc-hätään. Enkä siis enää pissaa sänkyynkään vaan käyn illalla ja sitten aamulla taas.

Kyllä, siihen tähdätään. Mutta kun kukaan ei oo seppä syntyessään, joitain asioita täytyy ehkä vähän harjotella. Jos sä joskus yöllä heräät sinne vessaan niin et kai sä ryntää apteekkiin ostamaan aikuisten vaippoja kun et enää ole yökuiva? Opetteleehan lapset syömistäkin pikkuhiljaa askel kerrallaan. Ei lapselle anneta pelkkää rintaa siihen asti että kykenee syömään koko pihviannoksen ravintolassa.

Nämä asiat on lapsi- ja ikäriippuvaisia. Koomista miten tälläkin palstalla parhaimpia neuvomaan on muka ne keillä kyseistä ongelmaa ei ole koskaan ollu. Tällä saa loistavimmat ja monesti tosi tuomitsevat ja ehdottomat neuvot huonosti nukkuvan vauvan nukuttamiseenkin niiltä, joiden vauvat on kakskuisesta nukkunu täysiä öitä ja nämä neuvoja tärkeänä antavat mamman luonnollisesti kokee että vauva nukkuu siksi koska MINÄ olen niin erinomainen äiti. Ehkä niitä ehdotuksia ongelman ratkaisemiseen kannattaa eniten kuunnella niiltä, jotka on joskus joutunu saman ongelman eteen ja jotenkin siitä selvinneet.

[QUOTE="Hömelö";29962307]Kyllä, siihen tähdätään. Mutta kun kukaan ei oo seppä syntyessään, joitain asioita täytyy ehkä vähän harjotella. Jos sä joskus yöllä heräät sinne vessaan niin et kai sä ryntää apteekkiin ostamaan aikuisten vaippoja kun et enää ole yökuiva? Opetteleehan lapset syömistäkin pikkuhiljaa askel kerrallaan. Ei lapselle anneta pelkkää rintaa siihen asti että kykenee syömään koko pihviannoksen ravintolassa.

Nämä asiat on lapsi- ja ikäriippuvaisia. Koomista miten tälläkin palstalla parhaimpia neuvomaan on muka ne keillä kyseistä ongelmaa ei ole koskaan ollu. Tällä saa loistavimmat ja monesti tosi tuomitsevat ja ehdottomat neuvot huonosti nukkuvan vauvan nukuttamiseenkin niiltä, joiden vauvat on kakskuisesta nukkunu täysiä öitä ja nämä neuvoja tärkeänä antavat mamman luonnollisesti kokee että vauva nukkuu siksi koska MINÄ olen niin erinomainen äiti. Ehkä niitä ehdotuksia ongelman ratkaisemiseen kannattaa eniten kuunnella niiltä, jotka on joskus joutunu saman ongelman eteen ja jotenkin siitä selvinneet .[/QUOTE]

Tyyliin "sokea taluttaa sokeaa"? Eikö tässä ole jo tullut ilmi, että kyse ei ole mistään ongelmasta, jos alle 5-vuotias kastelee sängystä. Kyse on ainoastaan siitä, että vanhemmat tekee itse asiasta ongelman, lapsi kun ei asiaan voi vaikuttaa.

Eihän yökuivaksi oppiminen tarkoitakaan sitä, että yöllä opitaan käymään vessassa vaan sitä, että se rakko kestää yön ilman tyhjennystä! Meillä ei kukaan ravaa yöllä pissalla, yöt on nukkumista varten, enkä ymmärrä miksi ihmeessä opettaisin lapsiani siihen että yöllä pitää kerran-pari käydä pissalla kun helpompi ja mukavampikin tapa on; ei juoda illalla mahdottomia määriä, käydään pissalla juuri ennen nukkumaanmenoa ja seuraavan kerran aamulla. Kokonaista kaksi kertaa on tuo esikoinen käynyt yöllä pissalla, itse herännyt ja pyytänyt päästä vessaan ja sekin tapahtui silloin aika lähellä sitä kun otettiin tuo yövaippa pois, tilanteissa että olikin juonut hieman tavallista enemmän (kesäiltana ulkona naapuruston lasten kanssa pillimehua tai muuta epätavallista). Ja nyt tuo 3,5-vuotias herää aamulla ennen meitä, käy itse vessassa ja tulee sitten herättämään meidät jos satutaan vielä nukkumaan :) kaikki tämä on tapahtunut lapsen ehdoilla, mitään hoputtamisia ei olla tehty.

En tiedä, miten tuon seuraavan kanssa käy ja olen itsekin yllättynyt että tämä mun stressaamattomuuslinja on käynyt niin helposti. Sen kuitenkin tiedän, etten edes yritä ottaa vaippaa pois (en päivälläkään) ennen kuin lapseni on siihen valmis.

Ja mun mielestä se on lapsen kiusaamista, että herätetään yöllä kesken unien vessaan, jos lapsi itse ei pyydä sinne päästä.

Oi kun olet niin erinomainen opettamaan lapsia yökuivaksi että kateeksi käy! Teillä se kävi helposti, toisilla ehkä ei. Miten on niin vaikeeta ymmärtää että ihmiset, myös lapset on erilaisia ja ne oppii asioita eri tavalla, eri aikaan ja eri järjestyksessä. Toiset oppii ensin käymään vessassa yöllä ja pitämään sillä tavalla housut kuivina ja pikkuhiljaa jättämään sitte sen yöllisen vessakäynnin välistä. Toiset ehkä mieluummin käy kerran vessassa yöllä kuin käyttää vaippaa.

[QUOTE="Hömelö";29962340]Oi kun olet niin erinomainen opettamaan lapsia yökuivaksi että kateeksi käy! Teillä se kävi helposti, toisilla ehkä ei. Miten on niin vaikeeta ymmärtää että ihmiset, myös lapset on erilaisia ja ne oppii asioita eri tavalla, eri aikaan ja eri järjestyksessä. Toiset oppii ensin käymään vessassa yöllä ja pitämään sillä tavalla housut kuivina ja pikkuhiljaa jättämään sitte sen yöllisen vessakäynnin välistä. Toiset ehkä mieluummin käy kerran vessassa yöllä kuin käyttää vaippaa.[/QUOTE]

Mun pointti meni kyllä ohi niin että viuhahti! Ei kyse ole siitä, kuka opettaa parhaiten! Kyse on siitä, ETTEI SITÄ VOI OPETTAA!! Miten tämä asia on niin vaikea ymmärtää? :headwall:

Tyyliin "sokea taluttaa sokeaa"? Eikö tässä ole jo tullut ilmi, että kyse ei ole mistään ongelmasta, jos alle 5-vuotias kastelee sängystä. Kyse on ainoastaan siitä, että vanhemmat tekee itse asiasta ongelman, lapsi kun ei asiaan voi vaikuttaa.

Ai niin että jos on joku haaste ollu ja siihen on keksitty keino miten siitä selvitään, niin kyseinen ihminen on vähemmän pätevä antamaan vinkkejä samassa tilanteessa olevalle kuin semmonen, joka ei koskaan saman asian eteen ole joutunu (siis tekemään asialle mitään) vaan lapsi on ihan itse vähintään keskivertoaikataulussa kehittyny asiassa ilman takapakkeja? Mä en sitäpaitsi puhu pelkästään jonkun tietyn ikäsistä lapsista vaan pienemmistä jos ovat jo välillä olleet yökuivia tai isommista, joiden kohalla vois alkaa puhua jo ongelmasta. Jokaiseen lapseen ei toimi sama standardineuvo. Toki lapsella pitää olla resurssit yökuivuuteen kuten jo ihan alussa sanoin, mutta jos tulee takapakkia, niin siitä saattaa selvitä pienellä harjottelulla ja sinnikkyydellä, ei heti kannata luovuttaa. Jos taas sänky kastuu pidempään joka yö, kannattanee ottaa vaippa takas ja kokeilla vaikka 1-2 kuukauden kuluttua uudelleen.

Tuo on kyllä yksilöllistä. Minä herään melkein joka yö pissahätään ja näin oli myös lapsena niin pitkälle kuin muistan. Minua ei lapsena koskaan herätelty yöllä vessaan ja olin yökuiva varhain, eli vanhempien syyksi ei voi laittaa sitä, että rakkoni tilavuus ei vaan koko yöksi riitä tai sitten virtsaa erittyy myös öisin keskimääräistä enemmän. Ei se vessassakäynti kerran yössä kuitenkaan mikään suuri haitta elämässä ole, joten en asiaa ole murehtinut. Korkeintaan jossain mökillä talvella on ikävää, kun keskellä yötä pitää lähteä ulkohuussiin.

Lapsi on tullut isäänsä, eikä ole herännyt elämässään kuin muutaman kerran käymään yöllä vessassa, silloinkin niin että on herännyt kun itse menen vessaan ja halunnut tulla myös, eli välttämättä pakottavaa tarvetta ei olisi ollut. Kerran lapsi nukahti poikkeuksellisen varhain ennen kuin laitettiin nukkumaan ja oli käynyt vessassa edellisen kerran joskus neljän maissa iltapäivällä. Silloin mietin, että pitäisiköhän lapsi herättää käymään pissalla ja että varmasti herää yöllä pissahätään. Mutta mitä vielä, nukkui kahdeksaan asti aamulla eikä silloinkaan ollut mikään kiire vessaan!

Mutta Hömelön kertoma tilanne, että lapsi herää yöllä pissahätään mutta ei viitsi mennä vessaan on onneksi varmasti aikanaan ohi menevä ongelma. Jos on varma, että tällaisesta on kyse, niin vaippa toki kannattaa jättää pois. Lähtökohtaisena olettamana kannattaa kuitenkin pitää, ettei päiväkuiva lapsi laiskuuttaan vaippaan tee asioitaan. Jos olisikin siitä kyse, niin ihan varmasti lapsi haluaa jossain vaiheessa ennen kouluikää itsekin vaipasta eroon, joten mitään pysyvää haittaa ei ole siitä, jos vaippa olisikin yöllä tavallaan turhaan. Varsinainen yökastelu on lapselle ikävämpi ongelma kovasti pitkittyessään, koska silloin ei voi vaan päättää mennä vessaan tarpeen vaatiessa.

Mä en vaan näe ongelmaa siinä että jos lapsi on antanu jo enemmänkin merkkejä siitä että resurssit yökuivuuteen on olemassa tai lapsi on jo sen verran iso että keskimäärin yleensä ovat jo kuivia niin vanhemmat kokeilee vähän aikaa herätellä öisin pissalle ja sitte kattoo että alkaako lapsi herätä siihen itse vai kastuuko sänky silti kun herättelyn lopettaa. Sillonhan senkin huomaa että onko kyse tavasta vai resurssien puutteesta.

Kyllä minusta se turhaan vaipan käyttäminen on enemmän lapsen kiusaamista kuun se että kokeilee vähän aikaa viedä öisin vessaan.

[QUOTE="Hömelö";29962434]Mä en vaan näe ongelmaa siinä että jos lapsi on antanu jo enemmänkin merkkejä siitä että resurssit yökuivuuteen on olemassa tai lapsi on jo sen verran iso että keskimäärin yleensä ovat jo kuivia niin vanhemmat kokeilee vähän aikaa herätellä öisin pissalle ja sitte kattoo että alkaako lapsi herätä siihen itse vai kastuuko sänky silti kun herättelyn lopettaa. Sillonhan senkin huomaa että onko kyse tavasta vai resurssien puutteesta.

Kyllä minusta se turhaan vaipan käyttäminen on enemmän lapsen kiusaamista kuun se että kokeilee vähän aikaa viedä öisin vessaan.[/QUOTE]

Resurssit yökuivuuteen on olemassa silloin, kun lapsi ei enää yöllä kastele. So simple. Jos kastelee, ei ole vielä valmis olemaan yötä ilman vaippaa. Ei tässä mikään ruudinkeksijä tarvitse olla.

No en nyt jaksanut lukea tota jänkkäämistä, ku tuntui, ettei oikein tullut vastausta siihen mihin halusin.

Lapsellahan siis oli ennen vaipan jättöä kuiva vaippa pidempään (tosin, jos en heti ottanut pois ku heräsi, niin mielellään siihen pissasi) ja pois jätön jälkeenkin pari viikkoa, kunnes nyt alkanut uudelleen pissaamaan. Jos vatsa ei oo toiminut käy päivälläkin useammin vessassa ja saattaa päikkäreillä pissata myös ja täten yöllä pissaa herkästi. Nyt on kuitenkin vatsa (hänen tyylillään) on toiminut ihan ok, joten sen en usko olevan syypää.
Ottaen huomioon pitkän ajan, kun kuivana pysyi, en kallistu sille että kyseessä olisi täydellinen kypsymättömyys hommaan.

Tyttöni tuskin vaipan käytöstä kieltäytyisi, mutta mietinkin että kuinka pitkään sitten tällä tilanteella sänkypissoja katselee, vai otetaanko vaippa nyt vaan suoriltaan takaisin. Neitipä kun ei edes yleensä herää vaikka sänky on märkä, vaan nukkuu tyytyväisenä aamuun asti. Ohhoh. Ehkä soitan neuvolaan, jos tässä nyt vain riidellään siitä, onko kyse hormoneista vai ei, saako lasta herättää vai ei. En aio omaani herätellä ja varmasti on biologinen juttu, mutta valmiudet hommaan kun kuitenkin on, niin siksi tässä nyt vaippa hommaa pohdiskelen..

Jos et kokeile herätellä muutamina öinä niin ottaisin ehkä noin viikon-parin jälkeen vaipan takas käyttöön.

Mun pointti meni kyllä ohi niin että viuhahti! Ei kyse ole siitä, kuka opettaa parhaiten! Kyse on siitä, ETTEI SITÄ VOI OPETTAA!! Miten tämä asia on niin vaikea ymmärtää? :headwall:

Niin, ei ennen kun lapsella on fyysisesti siihen resursseja. Mutta mitäs jos ne resurssit on mutta lapsi silti kastelee sängyn? Kuten ehkä ap:n lapsi.

Tiedän useita lapsia jotka on herättämällä opetettu pärjäämään ilman vaippaa, hyvin oppivat ja yöllä vessassa käymisestä pääsivät piankin eroon. Taas tutun lapsi oppi jo pari-kolme vuotta sitten yökuivaksi, mutta edelleen käy kutakuinki joka yö vessassa. Ei huuda eikä herätä muita, käy pissalla ja painelee takas nukkumaan. Nukkuu hyvin, on pirtee ja täysin normaali lapsi. Tuskin haluais tulla käärityksi muoviin tai ilahtuis siitä että joku aikuinen tulis pätemään ja sanomaan että voi kuule, kun sulla on tota yökastelua.

[QUOTE="Hömelö";29962531] Taas tutun lapsi oppi jo pari-kolme vuotta sitten yökuivaksi, mutta edelleen käy kutakuinki joka yö vessassa. Ei huuda eikä herätä muita, käy pissalla ja painelee takas nukkumaan. Nukkuu hyvin, on pirtee ja täysin normaali lapsi. Tuskin haluais tulla käärityksi muoviin tai ilahtuis siitä että joku aikuinen tulis pätemään ja sanomaan että voi kuule, kun sulla on tota yökastelua.[/QUOTE]

Lapsihan ei yökastele, jos herää yöllä vessahätään ja käy pissalla. Miksi vaippaa edes tarvitaan, jos pissa tulee vasta pytyllä eikä sänkyyn lapsen nukkuessa?

[QUOTE="Hömelö";29962531]Niin, ei ennen kun lapsella on fyysisesti siihen resursseja. Mutta mitäs jos ne resurssit on mutta lapsi silti kastelee sängyn? Kuten ehkä ap:n lapsi.

Tiedän useita lapsia jotka on herättämällä opetettu pärjäämään ilman vaippaa, hyvin oppivat ja yöllä vessassa käymisestä pääsivät piankin eroon. Taas tutun lapsi oppi jo pari-kolme vuotta sitten yökuivaksi, mutta edelleen käy kutakuinki joka yö vessassa. Ei huuda eikä herätä muita, käy pissalla ja painelee takas nukkumaan. Nukkuu hyvin, on pirtee ja täysin normaali lapsi. Tuskin haluais tulla käärityksi muoviin tai ilahtuis siitä että joku aikuinen tulis pätemään ja sanomaan että voi kuule, kun sulla on tota yökastelua.[/QUOTE]

Jos lapsi pissaa nukkuessaan eikä edes siihen herää, niin kypsymättämyyttä se silloin on eikä mikään tapa, joka voitaisiin opettamalla korjata. Sellainen hälytinsysteemi toki toimii jollain isommilla lapsilla, mutta summamutikassa tapahtuva herättely ei ole kovin tehokasta. Lapsi pitäisi osata herättää juuri oikeaan aikaan, mutta se on melko mahdotonta.

Itse tiedän yhden lapsen, jonka yökastelua 4-vuotiaana "hoidettiin" herättelemällä vessaan. Sitä oli tehty kuukausia ja rankalta kuulosti, sitä paitsi sänky kastui silti aina välillä. Joko niin, että lapsi oli pissannut jo ennen herätystä tai sitten pissasi uudestaan vielä yöllisen vessakäynnin jälkeen.

Minä en tosin pidä öistä herättelyä mitenkään kovin kamalana asiana ja lapsen niin toivoessa, toki itsekin olisin siihen valmis. Mutta en näe sitä kuitenkaan varsinaisena ratkaisuna, enkä vastoin lapsen tahtoa alkaisi öisin vessaan raahaamaan.

[QUOTE="kettu";29962609]Täs onkin kysymys, että herää yöllä. Ja on silti normaali hyvinvoiva lapsi.[/QUOTE]

No nimenomaan on normaali ja hyvinvoiva. Ei se pissalle herääminen ole mikään ongelma, jonka takia pitäisi vaipan käyttämistä miettiä tai alkaa puhua yökastelusta, kuten Hömelö ehdotti.

[QUOTE="Hömelö";29962307]Kyllä, siihen tähdätään. Mutta kun kukaan ei oo seppä syntyessään, joitain asioita täytyy ehkä vähän harjotella. Jos sä joskus yöllä heräät sinne vessaan niin et kai sä ryntää apteekkiin ostamaan aikuisten vaippoja kun et enää ole yökuiva? Opetteleehan lapset syömistäkin pikkuhiljaa askel kerrallaan. Ei lapselle anneta pelkkää rintaa siihen asti että kykenee syömään koko pihviannoksen ravintolassa.

Nämä asiat on lapsi- ja ikäriippuvaisia. Koomista miten tälläkin palstalla parhaimpia neuvomaan on muka ne keillä kyseistä ongelmaa ei ole koskaan ollu. Tällä saa loistavimmat ja monesti tosi tuomitsevat ja ehdottomat neuvot huonosti nukkuvan vauvan nukuttamiseenkin niiltä, joiden vauvat on kakskuisesta nukkunu täysiä öitä ja nämä neuvoja tärkeänä antavat mamman luonnollisesti kokee että vauva nukkuu siksi koska MINÄ olen niin erinomainen äiti. Ehkä niitä ehdotuksia ongelman ratkaisemiseen kannattaa eniten kuunnella niiltä, jotka on joskus joutunu saman ongelman eteen ja jotenkin siitä selvinneet.[/QUOTE]

No jaa, esikoiseni kasteli öisin viikkoa vaille 4-vuotiaaksi. Alkoi itse heräämään pissalle, teki sitä viikon ja sitten alkoi nukkumaan yönsä kokonaisena. Nyt tämä keskimmäinen tulee 6-v ja edelleen kastelee. Nuorin on 3-v ja kastelee hänkin.
Itse olen kastellut vielä ekalla luokalla, joten asiasta en ota stressiä enkä todellakaan ala "opettamaan" yökuivaksi.
Tää on nyt sellainen asia, minkä pitää tulla itsestään.
Ja voin sanoa ihan 100% varmuudella että isompi lapsi ei huvikseen tai laiskuttaa petiä kastele, se johtuu ihan muusta.

Meidän kaksi poikaamme alkoivat molemmat heräämään yöllä pissahätänsä takia jo alle vuoden ikäisinä, käytettiin sitten pöntöllä ja jatkoivat samantien uniaan. Kolmas lapsemme, tyttö, teki tuota samaa muutaman kuukauden ajan (8-12 kuukautta vanhana) mutta sitten tuli ongelmaksi se, että hän heräsikin ihan kokonaan kun käy pissalla. Ei siis nukahtanutkaan samantien vuoteeseen palatessa vaan puuhasteli omiaan tunnin tai kaksi ennen nukahtamistaan.

Ikää on nyt puolitoista vuotta ja olemme menneet siitä mistä aita on matalin...kun tyttö yöllä kolmen maissa nousee istumaan, taputtaa vaippaansa ja sanoo "kakka"(juu, tämä on yleisnimityksensä pissalle ja kakalle) niin enää emme viekkään häntä vessaan vaan ainoastaan nousemme sängynlaidalle istumaan, avaamme vaipan ja sanomme "pissi". Tyttö pissaa, saa uuden vaipan ja nukahtaa samantien herätäkseen sitten aamulla pissahätäänsä seuraavan kerran.

Vaikka vaippa onkin ollut kuiva tuohon yölliseen pissaamiskertaan saakka niin en todellakaan vielä luota siihen että tyttö aina heräisi pissahätäänsä ja niinpä pidämme vaippaa ihan ilman mitään miettimisiä. Päivälläkään kun ei aivan jokaisesta pissasta muista sanoa etukäteen, sanoo kyllä heti kun pissa tulee vaippaan.

Pojat olivat molemmat tässä issä jo päiväkuiviakin joten todellakin tämä kuivaksioppiminen on henkilökohtainen asia eikä siihen voi vanhemmat mitenkään vaikuttaa.

Lapsihan ei yökastele, jos herää yöllä vessahätään ja käy pissalla. Miksi vaippaa edes tarvitaan, jos pissa tulee vasta pytyllä eikä sänkyyn lapsen nukkuessa?

No sitä minäkin ihmettelen. Sama kait se on käykö lapsi yöllä vessassa vai ei, jos se ei lasta haittaa sen kummemmin. Pääasia on, että sänky pysyy kuivana. Kun ilmeisesti se silti osan mielestä on ihan hirvee ongelma jos lapsen täytyy yöllä mennä vessaan kun heti vaipasta luopumisen jälkeen pitäis rakon kestää aamuun asti ilman tyhjentämistä.

Jos lapsi pissaa nukkuessaan eikä edes siihen herää, niin kypsymättämyyttä se silloin on eikä mikään tapa, joka voitaisiin opettamalla korjata. Sellainen hälytinsysteemi toki toimii jollain isommilla lapsilla, mutta summamutikassa tapahtuva herättely ei ole kovin tehokasta. Lapsi pitäisi osata herättää juuri oikeaan aikaan, mutta se on melko mahdotonta.

Itse tiedän yhden lapsen, jonka yökastelua 4-vuotiaana "hoidettiin" herättelemällä vessaan. Sitä oli tehty kuukausia ja rankalta kuulosti, sitä paitsi sänky kastui silti aina välillä. Joko niin, että lapsi oli pissannut jo ennen herätystä tai sitten pissasi uudestaan vielä yöllisen vessakäynnin jälkeen.

Minä en tosin pidä öistä herättelyä mitenkään kovin kamalana asiana ja lapsen niin toivoessa, toki itsekin olisin siihen valmis. Mutta en näe sitä kuitenkaan varsinaisena ratkaisuna, enkä vastoin lapsen tahtoa alkaisi öisin vessaan raahaamaan.

Minä en ainakaan ole missään vaiheessa ehdottanu että lasta herätellään kuukausitolkulla. Tämä on niin lapsikohtasta, mutta toiset lapset tekee sen pissan sänkyyn suunnilleen tiettyyn aikaan, minkä tietää siitä että lapsi herää kun lakanat on märät. Sillon herättely saattaa auttaa. Joillakin lapsilla tulee takapakkia kuivaks oppimisessa, millon mistäkin syystä. Sillon voi olla aika varma, että periaatteessa resurssit on olemassa eikä minusta heti kannata ottaa vaippaa uudestaan käyttöön. Jos sänky kastuu joka tapauksessa, niin vaippa voi olla aiheellinen.

No nimenomaan on normaali ja hyvinvoiva. Ei se pissalle herääminen ole mikään ongelma, jonka takia pitäisi vaipan käyttämistä miettiä tai alkaa puhua yökastelusta, kuten Hömelö ehdotti.

Höpö höpö. Luetaas ensin mitä on kirjotettu ja sitte aletaan vasta kertomaan mitä kukakin on sanonu. Minä olen koko ajan ollu sitä mieltä, että jos sänky on kuiva ilman vaippaa, on lapsi yökuiva riippumatta siitä käykö yöllä vessassa vai ei. Täällä joillakin oli vaan ihan hirvee ongelma se yöllä vessaan meneminen että sanoivat lapsen olevan yökuiva vasta kun ei tartte yöllä lähtee edes sinne vessaan omin nokkineen. Samoin väittivät, että lapsen VÄHÄN AIKAA herättely yöllä johtaa lapsen uniongelmiin ja siihen että siellä vessassa pitää käydä öisin ties kuinka kauan ihan vaan siksi että vanhemmat siihen opettivat ja näin ollen kyse on oikein lapsen suoranaisesta kiusaamisesta.

No jaa, esikoiseni kasteli öisin viikkoa vaille 4-vuotiaaksi. Alkoi itse heräämään pissalle, teki sitä viikon ja sitten alkoi nukkumaan yönsä kokonaisena. Nyt tämä keskimmäinen tulee 6-v ja edelleen kastelee. Nuorin on 3-v ja kastelee hänkin.
Itse olen kastellut vielä ekalla luokalla, joten asiasta en ota stressiä enkä todellakaan ala "opettamaan" yökuivaksi.
Tää on nyt sellainen asia, minkä pitää tulla itsestään.
Ja voin sanoa ihan 100% varmuudella että isompi lapsi ei huvikseen tai laiskuttaa petiä kastele, se johtuu ihan muusta.

Kaikki ei opi samaan aikaan vaikka tekis mitä. Mutta sulla on tuo kokemus, mulla ihan erilainen. On se hyvä että tunnet 100% maailman lapsista että pystyt noin pomminvarmaksi sanomaan miten kukakin käyttäytyy. Mihis ne sähköpatjat perustuu jos ei herättämiseen ja vessaan menoon opetteluun? On totta ettei niitä käytetä pienillä lapsilla, mutta kuten täälläkin on todettu, fyysisesti ne resurssit kuivaks oppimiseen tulee lapsille niin eri aikaan, että kenties osa nuoremmistakin lapsista oppis nopeemmin yökuivaks harjottelun avulla. En kiistä sitä etteikö vaipan käyttö pienellä lapsella ole ihan aiheellista eikä yökuivuuteen ole tarve lasta hoputtaa, mutta jos lapsi (vaikka vähän pienempikin) on ollu melko pitkään öisin jo ihan kuiva, en ihan heti lähtis vaippoja ostamaan jos tulee takapakkia.

Mä luulen että osa nyt joko tahallaan tai resurssien puutteesta ymmärtää mun viestini niin, että vaippa joka aamu märkänä heräävää kaksvuotiasta alettais herätellä kuukausitolkulla öisin vessaan koska vanhemmat on vaan keksiny että nyt voitas jättää vaippa pois öisinkin.

[QUOTE="Hömelö";29968008]No sitä minäkin ihmettelen. Sama kait se on käykö lapsi yöllä vessassa vai ei, jos se ei lasta haittaa sen kummemmin. Pääasia on, että sänky pysyy kuivana. Kun ilmeisesti se silti osan mielestä on ihan hirvee ongelma jos lapsen täytyy yöllä mennä vessaan kun heti vaipasta luopumisen jälkeen pitäis rakon kestää aamuun asti ilman tyhjentämistä.[/QUOTE]

Ymmärrätkö tahallasi väärin? Eihän ongelma ole se, että lapsi joskus kävisi yöllä vessassa. Ongelma on se, että se lapsi HERÄTETÄÄN YÖLLÄ vessaan. Eli ei herää itse. Eihän sellainen lapsi ole mikään yökuiva, joka pitää yöllä herättää vessaan. Sellainen taas on, joka pissahädän tullessa ilmoittaa asiasta ennen kuin lorottaa sänkyyn, eli herättää vanhemmat käyttämään, tai menee itse vessaan.

Yökuivaksi ei opita. Yökuivaksi kypsytään. Lapsi pysyy yön yli kuivana sitten kun hänen aivonsa tuottavat vasopressiinihormonia. Joillain sen tuottaminen alkaa vasta myöhään jiten lapsi kastelee pitkään öisin.

Ymmärrätkö tahallasi väärin? Eihän ongelma ole se, että lapsi joskus kävisi yöllä vessassa. Ongelma on se, että se lapsi HERÄTETÄÄN YÖLLÄ vessaan. Eli ei herää itse. Eihän sellainen lapsi ole mikään yökuiva, joka pitää yöllä herättää vessaan. Sellainen taas on, joka pissahädän tullessa ilmoittaa asiasta ennen kuin lorottaa sänkyyn, eli herättää vanhemmat käyttämään, tai menee itse vessaan.

Mistähän se sitte johtuu että tiedän useita muksuja joita on muutamia öitä herätelty vessaan ja kas, ovat sitte itse alkaneet heräämään ja nousemaan ylös pissalle ennen kuin pissa on sängyssä? Varmaan todellisuus lakkaa olemasta totta ihan siitä syystä että palstalaiset päättää että kun näin ei ollu minun lapsen kohdalla, on täysi mahdottomuus että se vois toimia jonkun toisen kohdalla :D

Tehkää niin kuin teistä tuntuu hyvälle.

10 vuoden päästä on taas uudet ohjeet ja asiat tiedetään varmasti eri tavalla oikeiksi.

10 vuoden päästä voi olla jopa ihan yleisesti tiedetty ja tunnettu fakta, että puolivuotiaskin itkee yöllä pissahätää, mutta pissaa sitten vaippaan ja rauhoittuu takas nukkumaan.

Yhteistyössä