Yökukkuja 1-vuotias

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iisa

Vieras
Onko kenelläkään muulla tällaista ongelmaa: 1 vuotta täyttänyt valvoo yöllä niin, että joko ei väsy eli ei nukahda ennen kahta (suunnilleen) tai sitten nukahtaa 21-22, mutta herää tunnin päästä valvomaan. Ja tämä valvominen ei ole mitään sängyssä höpöttelyä, vaan vaatii päästä pois sängystä ja leikkimään, kuljeskelemaan, seurustelemaan... ei siis ole lainkaan väsynyt, vaan ihan pirteä.

Lapsi nukkuu vieressä, eli ei voi kokeilla mitään, että antaisi vaan leikkiä pinnasängyssä. Jos koettaisikin laittaa pinnasänkyyn, karjuisi naama punaisena ties kuinka kauan. Sama, jos yrittää muuten nukuttaa (silittää, laittaa pitkälleen, jne). Karjuminen yltyy ja yltyy, kunnes on aivan hysteeristä. Olen joskus koettanut rauhoitella, laittaa nukkumaan ja silittää. Jos nostan syliin, vetää lapsi ihan kaarelle.

Aamulla herää n. 9-10 välillä, päivällä nukkuu parin tunnin unet. Minusta kokonaisunimäärä vaikuttaa kovin vähäiseltä, koska yöllä tuo nukkuu saman verran mitä itse ja olen itse tosi väsynyt kun herään aamulla lapsen herätessä.

Olen itse tosi väsynyt sen vuoksi, että vähän nukkuvan lapsen kanssa ei juuri ole aikaa tehdä mitään. Enkä tarkoita mitään kotitöitä, vaan haluaisin illalla laitettuani lapsen nukkumaan ehtiä itse rentoutua. Käytännössä se ei ole mahdollista, vaan kaadun puolikuolleena nukkumaan. Nykyisin pelkään jo etukäteen näitä iltoja.

Mulla on ihan samanlainen poika. Nyt on jo 1,5 -vuotias ja meno on ollu tommosta jo tosi pitkään. Välillä jättää päikkärit nukkumatta kokonaan ja silloin saattaa yöllä nukkua 11 tuntia. Mitkään tassuttelut, rauhottelut yms. ei ole koskaan tepsineet. Nyt oon yrittäny ottaa ite rennommin eli jos ei nuku, niin sitten ei nuku, mutta ite en halua käyttää vuorokaudesta tuntitolkulla aikaa nukuttamiseen.

Meillä on reilu 1v lapsi myös jonka yöunet on saatu nyt kuntoon. Olen huomannut että lapsi käy ihan ylikierroksilla jos on liikaa ohjelmaa. Vaikka kuinka tykkäisi olla sosiaalinen, käydä kerhoissa ja muualla niin meillä se näkyy heti lapsen yöunissa ja menossa. Lisäksi jos pääsee yliväsyneeksi niin on vaikea saada rauhottumaan ja yöunetkin menee vähän rauhattomiksi. Rauhallinen päivä ja hyvät päikkärit takaa meillä rauhallisen yön myös.
Meillä lisäksi tehtiin unikoulu jossa lapsi opetettiin nukahtamaan itsekseen. Häntä ei huudatettu vaan sitkeästi silitin ja sylitin niin kauan kuin silmät lupsui ja sitten omaan sänkyyn. Ei meilläkään aiemmin ollut tassuttelut auttanut kun karjui mutta nyt pari iltaa annoin hetken huudella ja menin vasta jos parkui tosissaan, en siis huudattanut mutta en myöskään reagoinut huuteluun, vasta hätääntyneeseen itkuun reagoin. Välillä jouduin mennä nostamaan syliin mutta palautin aina vaan takasin omaan sänkyyn, silitin ja pusutin uudelleen ja lähdin. Parin kiukutteluillan jälkeen uni alkoi tulla ja lapsi lakkasi herättämästä minua jos yöllä itse heräsi vaan oppi hakemaan unen itse. Tämä tietysti vaatii omaa sänkyä, meillä perhepeti lopetettiin jo aikaisemmin juuri siksi että lapsi riehaantui herätessään juttelemaan minulle niin paljon että oli helpompi saada se hiljaseksi kun en ole vieressä "provosoimassa".

Meillä yöunet menee edelleen jos on ollut virikkeitä paljon ja menoja. Sillon myös saattaa kukkua yöllä. Tottakai meilläkin on menoja ja haluan myös että näin on mutta täytyy vain sitten pitää aina rauhallisia päiviä väliin että lapsella on aikaa tasaantua rutiineihin ja rauhaan ja sitten taas menoja.

Lapset on kovin erilaisia tempperamenteiltaan mutta näin meillä ja toivottavasti tästä on jotain vinkkiä teillekin.
... niin tai kai voisi sanoa että näin meillä on nyt ollut, eihän kukaan tiedä mikä "kausi" seuraavaksi pukkaa päälle :D

Yhteistyössä