Yösyömiset vauvalla - kannattaiskohan kohta aloittaa puurot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mammanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu kyllä se tasoitttuu.

Toiset ei aina tajua että vauvoja on niin monenlaisia. Minun pojat söi elämänsä ekat 2 vuotta, sitten loppui. Kälyn tyttö oli taas sairaalasta asti kellontarkka, söi tasan 4 tunnin välein, vartin kummstakin rinnasta ja nukkui ja söi taas tasan 4 tunnin päästä...

Pidä pää kylmänä, itse tiedät mikä on lapsellesi parasta! Ja tosissaan, ei lasta voi väkisin syöttää, ei se syö tai ainakin sylkee ulos :laugh: :laugh: :laugh:

miksi kukaan täysjärkinen ihminen meuhkaa täällä siitä, että jonkun vauva syö liikaa? luulisi jokaisen äidin tietävän, että terveydenhuollon ammattilaisten ohje on, että annetaan syödä niin paljon kuin pienelle menee. Vai onko joku saanut neuvon, että eikun antakaa yöllä huutaa nälkäänsä, ja samoin päivällä. Olette samalla varmaan huudatusunikoulunkin kannalla.

Alkuperäinen kirjoittaja whatthefu...:
miksi kukaan täysjärkinen ihminen meuhkaa täällä siitä, että jonkun vauva syö liikaa? luulisi jokaisen äidin tietävän, että terveydenhuollon ammattilaisten ohje on, että annetaan syödä niin paljon kuin pienelle menee. Vai onko joku saanut neuvon, että eikun antakaa yöllä huutaa nälkäänsä, ja samoin päivällä. Olette samalla varmaan huudatusunikoulunkin kannalla.
¨

Kiitos tuesta! :D Jotkut vaan kuvittelee että vain niillä ketkä imettää on etuoikeus ruokkia vauvaa niin usein kun vauva haluaa, korvikevauvoja sitten taas muka pakkosyötetään ja lihotetaan kun äiti on niin laiska ettei jaksa yöllä herätä syöttämään vauvaansa.. pyh ja pah. VAUVAA EI VOI YLENSYÖTTÄÄ!

No onko se ihme, että lasta nälättää, jos päivän tankkaat sille tommosen määrän hiilaria. Pistä mukaan jotain, mistä se oikeasti saa energiaa, kuten vaikka kananmunaa, niin saattaa alkaa muuttua tilanne. =) Puuro ei hommaa muuta sen enempää, sekin on hiilaria.

Ton ikäsen pääravinto tulis vielä olla se äidinmaidon rasva ja proteiini. Joten siihen nähden tosi paljon annat sille tyhjää hiilaria (kasviksista ja hedelmistä).

Lisään vielä et koita hedelmäksi vaikka avocadoa ja katso muuttuuko tilanne. Siis ylipäätänsä jotain, mistä tulee oikeeta energiaa eikä vain silmänlumetta. Syö itse purkki kukkakaalia tms. ja katso kuinka paljon se sua auttaa. Perunan jälkeen meet kyllä nukkumaan, mutta heräät kiljuvaan nälkään. =)

Tota... mun 3kk vauvani on musta ihan normikokoa, painaa jotain 7kg ja rapiat... Ja tissimaidolla elää, syö sillon kun huvittaa, sitä se on, vauvan kanssa elo. Esikoinen oli 4kk iässä 8kg+ ja tissillä eli, maisteluita suoritettiin ja oisko 5kk iässä suurin kerta-annos ollut vajaa puol piltti purkkia, et näihin omiin kokemuksiin nähden huimiä määriä! Esikoinen tais syödä ekan koko piltti purkillisen varmaan 7kk iässä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tota... mun 3kk vauvani on musta ihan normikokoa, painaa jotain 7kg ja rapiat... Ja tissimaidolla elää, syö sillon kun huvittaa, sitä se on, vauvan kanssa elo. Esikoinen oli 4kk iässä 8kg+ ja tissillä eli, maisteluita suoritettiin ja oisko 5kk iässä suurin kerta-annos ollut vajaa puol piltti purkkia, et näihin omiin kokemuksiin nähden huimiä määriä! Esikoinen tais syödä ekan koko piltti purkillisen varmaan 7kk iässä...

Niin, sitähän ei tiedä kuinka paljon sieltä tissistä sitä maitoa tulee, voi olla ihan yhtä suuria määriä kuin meillä pullosta, mulla oli vauva samankokoinen kuin teillä samassa iässä..

Miksi sitten neuvolassa neuvotaan antamaan soseita niin paljon kuin vauva haluaa jos sitten ei saisikaan niin paljon antaa? Nimenomaan sen takia soseet neuvottu aloittamaan kun maitoa meni melkein 1,5 litraa päivässä ja se ei ole kuulemma hyväksi vauvalle!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niin, sitähän ei tiedä kuinka paljon sieltä tissistä sitä maitoa tulee, voi olla ihan yhtä suuria määriä kuin meillä pullosta, mulla oli vauva samankokoinen kuin teillä samassa iässä..

Miksi sitten neuvolassa neuvotaan antamaan soseita niin paljon kuin vauva haluaa jos sitten ei saisikaan niin paljon antaa? Nimenomaan sen takia soseet neuvottu aloittamaan kun maitoa meni melkein 1,5 litraa päivässä ja se ei ole kuulemma hyväksi vauvalle!

Mähän laitoin tohon että "näihin omiin kokemuksiin nähden..." Siis kerroin oman kokemukseni, thats it. Sä teet niinku teet ja mä teen niinku teen, end of story. :)

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
No onko se ihme, että lasta nälättää, jos päivän tankkaat sille tommosen määrän hiilaria. Pistä mukaan jotain, mistä se oikeasti saa energiaa, kuten vaikka kananmunaa, niin saattaa alkaa muuttua tilanne. =) Puuro ei hommaa muuta sen enempää, sekin on hiilaria.

Ton ikäsen pääravinto tulis vielä olla se äidinmaidon rasva ja proteiini. Joten siihen nähden tosi paljon annat sille tyhjää hiilaria (kasviksista ja hedelmistä).

Okei.. eli ne suositellut peruna-porkkanat yms kasvissoseet onkin huono juttu vauvalle?? Saako kananmunaa edes antaa näin pienelle?

Ja äidinmaitoa en pysty valitettavasti antamaan joten sen takia ei ole neuvolan mukaan järkevää antaa litratolkulla lehmänmaitoa pelkästään.. :/

ap:lle täällä kahden jätti pojan äiti... esikoinen meillä oli 1v:nä 74.5 cm ja 10kg . nämä kaksi jälkimmäistä saavuttivat kyseiset mitat paljon aijemmin kakkonen 6kk iässä ja nyt kolmonen on 4,5kk ja painoa 10kg ja pituutta 70 cm.

meillä aloitettiin ne muksun "hellätpuurot "(5-6kk)noin 4kk iässä neuvolan suosituksesta ja nyt syö aamulla 1dl riisipuuroa/100ml tuttelia
klo 13.00 200ml veliä
klo 17.00 purkillisen verran (itsetehtyä/kaupan sekaisin) kasvista ja 100ml tuttelia
klo 20.30 1dl puuroa ja 200ml tuttelia
yöllä vetelee 200ml tuttelia siis herää kerran.

jotkut vauvelit ovat vain isoja ja meillä ainakin toi kiinteiden aloittaminen toi tolkun tuohon syömiseen. määrät mielestäni "normalisoituivat" enenne aloitusta joi tuttelia 2litraa päivässä. tosin lapsella myös refluksi vikaa ja osa tuli ylös mutta mitöäpä poika mahtaisi painaa jos kaikki olisi pysynyt sisällä.....

imeellistä sakkia kun pitää heti alkaa kritisoimaan toiseten syömisiä. minäkin kannatan sitä etä ei se vauva itseään syömällä rikki saa ja meillä ainakin tulee ylimääräiset kaaressa pihalle.

voimia sinulle ja hartioillesi ;)

Mähän laitoin tohon että "näihin omiin kokemuksiin nähden..." Siis kerroin oman kokemukseni, thats it. Sä teet niinku teet ja mä teen niinku teen, end of story. :)

OK :) mietin vaan ihan yleisesti että onko oikeesti niin outoa nää sosemäärät..? Kai se riippuu nuo määrät siitä milloin ne aloittaa, ei meilläkään mennyt eka kuukautena kuin ihan lusikallisia, max. puoli purkkia. Vasta nyt, n. 1,5kk soseiden syönnin jälkeen on alkanut syödä noin paljon. Ja kun kysyin asiaa neuvolassa, niin sanoivat että 3prk sosetta tämän kokoiselle vauvalle on hyvä määrä. Mutta en sitten tiedä..

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Okei.. eli ne suositellut peruna-porkkanat yms kasvissoseet onkin huono juttu vauvalle?? Saako kananmunaa edes antaa näin pienelle?

Ja äidinmaitoa en pysty valitettavasti antamaan joten sen takia ei ole neuvolan mukaan järkevää antaa litratolkulla lehmänmaitoa pelkästään.. :/

Kyllä voi antaa kananmunaa. Anna vaikka sitä keltuaista vaan, valkuainen on se allergisoivampi.

Ja itse asiassa kyllä peruna ja porkkanasoseet just on huonoja, vaikka niitä yhä valitettavasti suositellaan. Perunaa ei muissa maissa suositella alle yksi vuotiaille lainkaan, kuten ei muitakaan koisokasveja. Täällä vaan ihmetellään, kun se ei niin monelle vauvalle sovi, vaan vääntää vatsaa. Porkkana on melkoinen hiilaripläjäys, kysy vaikka diabetes-lasten äideiltä.

Liian aikaisen gluteiinin aloittamisen ja nykyisen keliakin yleisyyden välillä on myös todettu olevan yhteneväisyyttä, joten jos alat puuroja, koita ees gluteiinittomia (quinoa, riisi jne.).

Mut siis siihen nähden, jos mietit, mitä sen lapsen ravinto pitäs luonnon puolesta olla (ei sen mukaan, pystytkö vai etkö enää tuottamaan äidinmaitoa), niin se tarttee proteiinia ja rasvaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mun mielestä nuo yöheräämiset kuulostaa ihan normaalilta tahdilta enkä niitten takia muuttaisi lapsen ruokavaliota.

Juu ruokailuvälit on ihan normaalit, mutta tuota määrää vaan mietin. Aika suuria kerta-annoksia nestettä öisin sen lisäksi että syö päivällä noin paljon..

OK :) mietin vaan ihan yleisesti että onko oikeesti niin outoa nää sosemäärät..? Kai se riippuu nuo määrät siitä milloin ne aloittaa, ei meilläkään mennyt eka kuukautena kuin ihan lusikallisia, max. puoli purkkia. Vasta nyt, n. 1,5kk soseiden syönnin jälkeen on alkanut syödä noin paljon. Ja kun kysyin asiaa neuvolassa, niin sanoivat että 3prk sosetta tämän kokoiselle vauvalle on hyvä määrä. Mutta en sitten tiedä..

Ei ne varmaan outoja määriä ole, tuntuu vaan hurjilta! :)
Mutta lapset on erilaisia, teet niinku parhaaksi näet.

Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
ap:lle täällä kahden jätti pojan äiti... esikoinen meillä oli 1v:nä 74.5 cm ja 10kg . nämä kaksi jälkimmäistä saavuttivat kyseiset mitat paljon aijemmin kakkonen 6kk iässä ja nyt kolmonen on 4,5kk ja painoa 10kg ja pituutta 70 cm.

meillä aloitettiin ne muksun "hellätpuurot "(5-6kk)noin 4kk iässä neuvolan suosituksesta ja nyt syö aamulla 1dl riisipuuroa/100ml tuttelia
klo 13.00 200ml veliä
klo 17.00 purkillisen verran (itsetehtyä/kaupan sekaisin) kasvista ja 100ml tuttelia
klo 20.30 1dl puuroa ja 200ml tuttelia
yöllä vetelee 200ml tuttelia siis herää kerran.

jotkut vauvelit ovat vain isoja ja meillä ainakin toi kiinteiden aloittaminen toi tolkun tuohon syömiseen. määrät mielestäni "normalisoituivat" enenne aloitusta joi tuttelia 2litraa päivässä. tosin lapsella myös refluksi vikaa ja osa tuli ylös mutta mitöäpä poika mahtaisi painaa jos kaikki olisi pysynyt sisällä.....

imeellistä sakkia kun pitää heti alkaa kritisoimaan toiseten syömisiä. minäkin kannatan sitä etä ei se vauva itseään syömällä rikki saa ja meillä ainakin tulee ylimääräiset kaaressa pihalle.

voimia sinulle ja hartioillesi ;)

Kiitos tinni, samaa tahtia taidetaan kasvaa täälläkin..! :) Kiitos kannustavasta kommentistasi, tiedän nyt että on muitakin "kohtalotovereita".. ;D

Kokeilin muuten tänään antaa vaan puoli purkkia sosetta, niin kauhee itkuhan siitä tuli kun loppui kesken. No en antanut enempää ja vaan maitoa päälle, olisko syönyt sitä joku 60ml. Ja 1,5h päästä itki taas nälkäänsä, eli ei kovin pitkään pitänyt nälkä tuolla määrällä.. Normaalisti syö 2-4h välein, mikä on ymmärtääkseni ihan normaali ruokailuväli.

Ja annan tosiaan ruokaa sitten vasta kun vauva ilmoittaa nälästään.. :)

Ota velli pois ruokavaliosta ja korvaa se maidolla tai sitten jos vauva on nälkäinen niin soseella. Ja kun täyttää viisi kk niin liha kala puuro vähitellen mukaan.

Mun mielestä vauvas syö ihan ok määriä, mutten velliä antaisi kuitenkaan vaan sen sijaan maitoa tai sosetta.

Kokeilin muuten tänään antaa vaan puoli purkkia sosetta, niin kauhee itkuhan siitä tuli kun loppui kesken. No en antanut enempää ja vaan maitoa päälle, olisko syönyt sitä joku 60ml. Ja 1,5h päästä itki taas nälkäänsä, eli ei kovin pitkään pitänyt nälkä tuolla määrällä.. Normaalisti syö 2-4h välein, mikä on ymmärtääkseni ihan normaali ruokailuväli.

Ja annan tosiaan ruokaa sitten vasta kun vauva ilmoittaa nälästään.. :)

Mä en usko, että syötät liikaa, mut kuten jo yllä sanoin, liikaa hiilaripitoista. :) Siis ihan oikeasti. Ei ne voikaan pitää nälkää, se on sula mahdottomuus. Ne nostaa verensokeria nopeasti, mutta laskee sen ihan yhtä nopeasti silla seurauksella, että tulee kamala kiljuva nälkä (ja heikko olo). Ja ylipäätänsä jos mietit jonkin kasvissoseen (riippuu toki siitä, mitä se sisältää) energiapitoisuutta, ne ei yleensä ole kovin suuria. Eli miten se vois pitää nälkää? Mikä siinä vois pitää nälkää?

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Ota velli pois ruokavaliosta ja korvaa se maidolla tai sitten jos vauva on nälkäinen niin soseella. Ja kun täyttää viisi kk niin liha kala puuro vähitellen mukaan.

Mun mielestä vauvas syö ihan ok määriä, mutten velliä antaisi kuitenkaan vaan sen sijaan maitoa tai sosetta.

Hyvä kun otit puheeksi, oon miettinytkin että pitääkö se paikkansa että vellit ei ole kovin hyviä ravitsemuksellisesti? Tietääkö kukaan mihin tömö siis perustuu?

Meillä kaikki lapset aloittaneet puurolla n.3kk iässä. Nyt nuorimman kohdalla neuvolassa kehoitettiin aloittamaan soseet koska poika joi niin paljon maitoa. Sanoin että aloitan puurolla johon neuvolan täti totesi että itsehän parhaiten tiedät kuinka vauvasi kanssa toimit. :) Tytöt alkoivat nukkumaan yöllä kun aloitin puuron syötön. Poika on nukkunut jo laitokselta tullessa koko yön. :)

Alkuperäinen kirjoittaja kukin tavallaan:
Mie en vaan ymmärrä miten jotku viitsii rytmittää 4,5kk ikäisen vauvan ruokailuhetkiä noin.Meillä vauvat syöneet maitoa milloin sattuu nälkä olemaan.

Vauva on itse tehnyt tämän rytmin itselleen.. :) En oo mitenkään "rytmittänyt" sitä. Syö silloin kun on nälkä ja hänellä on nälkä aamulla, keskipäivällä, iltapäivällä ja illalla.. Ruokailuvälit on pidentyneet itsestään soseiden aloituksen myötä.

Ollaan siis varmaan ihan samoilla linjoilla, että annetaan vauvalle ruokaa silloin kun hänellä on nälkä ja niin paljon kuin hän tahtoo. Sinun vauva vaan sattuu syömään maitoa ja meidän maitoa, soseita ja vellejä.

No meille sanottiin neuvolassa että vauva ei itseään tapa syömällä, eli saa antaa niin paljon kuin syö. Tuskin nyt kuitenkaan kukaan äiti alkais pakkosyöttämään vauvaansa, herranjumala! Enemmänkin menisi mutta en uskalla antaa, neuvolan ohje oli että 3 purkkia päivässä on hyvä määrä soseita tämänkokoiselle ja siihen 700ml-1000ml maitoja ja vellejä päälle.

Vauva siis tavanomaista isompi, eli 8,5kg ja 73cm!

Juu toki, mut tuo maitomäärä on aika suuri ja menee sen litran yli kyllä. Jos yöllä syö 3 kertaa 2dl ja vielä aamupalaksi 2dl velliä, niin siinä olis jo sen vuorokauden maitomäärä täynnä.

zsiisus mikä tampio, sinä uusi kommentoija,...

Yhteistyössä