Yösyöntien omatoiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lopettaminen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lopettaminen?

Vieras
Mulla on pian 9 kk vauva, joka syö 2 h välein öisin. Tätä tilannetta on nyt jatkunut pari kk. Alkoi tosi pienenä nukkumaan 6-7 h pätkiä heräämättä, sitten 5 kk iässä alkoivat yöhulinat, alkoi heräillä 1-2 h välein. Nyt ollaan lipsuttu imettämiseen parin tunnin välein, en tiedä miten tässä näin kävi. Ekan pätkän yöstä vauva nukkuu omassa sängyssä, sitten yleensä otan viereen. Välillä olen siirtänyt aina syömisen jälkeen takaisin omaan sänkyyn, mutta herää silti parin tunnin päästä. Ja tassuttelu, silittely tai syliin ottaminen ei auta mitään, alkaa aivan hysteerinen itku, joka loppuu vasta kun imetän.

Nyt siis mietin unikoulun aloittamista, toteuttaisin sen ns. pehmeänä eli tassutteluna, mutta siitäkin varmasti seuraa kamalat huudot. Hirvittää kun vauva ei rauhoitu edes syliin. Tiedän toki, että unikoulussa sitten vaan päätetään olla antamatta maitoa, vaikka kuinka huutaa, muuten idea menee pilalle.

Onko kenelläkään vauva kuitenkaan jättänyt yösyöntejä itsestään pois, kun olisi vielä tässä iässä ja näinkin usein syönyt? Jos vain näin voisi käydä, odottaisin sitä vaikka kuukausia! Mutta pelkona on, että tilanne vain pahenee ja syöttöjen poisjättäminen tulee yhä vaikeammaksi kun aikaa kuluu. Olen niin kahden vaiheilla tuon unikoulun pitämisen kanssa! Pelkään vauvan turvallisuudentunteen järkkyvän kun huudatan, vaikka olenkin vieressä. Olenhan hänet omaa hölmöyttäni totuttanut, että rinnalla rauhoitutaan uneen. Kertokaa kokemuksianne pliis!

En tiedä missä teillä nukutaan, mutta meillä väheni syönnit omaan huoneeseen siirrettäessä. Vanhempien kääntyilyt eivät enää herättäneet. Samalla aloitin tassuttelun. Jokin aikaa nämä auttoivat ja nyt otin pari viikkoa sitten unipussin käyttöön, joka helpotti taas vähäsen. Meillä on nyt pystyyn nouseminen ongelma, koska ei osaa/halua mennä takaisin makuulle vaan on pakko mennä nostamaan. Unissaan saattaa renkuttaa sänkyä ja itkeä, kun lasken alas jatkaa uniaan.
sitkeyttä ja voimia! asennoidu niin et pelkkä rauhallinen paikalla olo on jo voitto! uni tulee sitten joskus ja teillä ei oo mikään kiire nukahtaa. Oma mielentila vaikuttaa kaikista eniten onko raskasta/vaikeaa ja vauva vaistoo sen. Syö hyvin ja asennoidu valvomaan koko yö :))

Riippuen lapsesta olet sitten ehkä vuoden päästä täällä ja edelleen samassa tilanteessa. Jotkut lapset vaan ei osaa ottaa sitä nukkumisrytmiä haltuun ilman pientä ohjausta.

Ota vaan taputtelu tms. käyttöön ja aloita ihan lyhyestä ""huudatuksesta"", vaikka ekaks 2 min ilman vastausta, sitten 3 min jne.

Siinä menee 1-7 öytä (yleisimmin 2-4), ja sitten kaikki nukkuvat paremmin. Ota huomioon, että ehjä uni on myös lapsesi kehitykselle tärkeää, joten teet sen myös hänen parastaan ajatellen.

Aloita kuitenkin vasta kun olet valmis viemään asian loppuun asti, muuten annat lapsellesi väärän viestin, eli kun tarpeeksi pistää vastaan, niin mamma myöntyy....

Kiitos kun vastailitte! Vauva nukkuu jo omassa huoneessa, siirsimme juuri sen takia kun ajattelimme, että häiriintyy kääntyilyistä ym. Täytyy varmaan kerätä voimia tuohon unikoulun aloittamiseen, sillä tuota juuri pelkään, että olemme vuoden päästä edelleen samassa tilanteessa.

Kyllä asiat sutviutuu ilman uniakouluakin luulisin. Vauva kun hieman kasvaa, niin häntä alkaa kiinnostaa eri asiat, ja voihan olla että hieman vanhempaa on jopa helpompi yrittää saada hieman harvemmin syömään, kun enempi ymmärtää puhetta yms.
Siskollani on 4 lasta, yhdellekään ei ole pidetty unikoulua, ja kaikki ovat itsestään yösyönnit lopettaneet, vaikka perhepedissä on aina nuorimman kanssa nukuttu. Jaksamista vaan. Itsellä tavallaan hieman samanlainen tilanne. Vauva puoli vuotias, ja tissillä on masukipua öisin tyynnytelty, joten tietty nytkin heräilee öisin, vaikka vaivat vähentyneet. Ikinä ei ole (ei päivisin ei öisin) nukkunut yli 3 tuntia, mutta kun en itse näe sitä ongelmana, niin mikäs siinä. Tuntuu että muilla on suurempi huoli saada vauva omaan sänkyyn yms. =)

Tiina

jokainen vauva on yksilö, joten samat keinot ei ana toimi, mutta meillä vauva alkoi nukkua yöt läpeensä 8kk iässä kun jouduin lopettamaan imetyksen. sitä ennen heräili tissille 1-3 krt yössä. tarjosin ensin parina ekana yönä tissin sijasta maitoa pullosta, sitten vaihdoin maidon vedeksi. ei kestänyt kuin pari yötä niin ei enää heräillyt yöllä syömään enää ollenkaan. monesti noissa isomman vauvan yöheräilyissä onkin vissiin enemmän kyse tottumuksesta tai ""tissiriippuvuudesta"" kuin nälästä.

Meidän tyttö jätti yösyönnit pois noin vuoden iässä, ei tullut mieleenkään pitää mitään unikoulua, hän tarvitsi maitoa ja sillä selvä.

Uskon siihen että osa vauvoista lopettaa sitten kun on valmis.

meillä oli ihan sama juttu! ja 9kk iässä mulle tuli ns. mitta täyteen. en yksinkertaisesti jaksanut enää valvoa öitä. mutta.. unikoulua musta ei ole pitämään. ei anna sielu myöten.

juttelin neuvolan terkan kanssa ja kaikki 9 kk ei tosiaan nuku läpi yön syömättä. mutta 6-7 h pitäis tuon ikäisellä kuulemma vähintään mennä syömättä. niinpä me otimme siitä tavoitteen. illalla klo20 tankattiin viimeiset eväät ja sitten nukkumaan. olin päättänyt tehdä kaikkea muuta kuin antaa ruokaa. ensimmäisinä öinä vähän protestoi vanhaan ""ruoka-aikaan"", mutta nukahti aika helposti tutilla uudelleen. n. viikko aloituksesta yhtäkkiä tajusi, että etuudet on poistettu ja sitten oli muutama yö sellaista hulinaa, että jouduin jopa kanniskelemaan tyttöä rauhoittaakseni hänet. sen jälkeen rauhoittui. vieläkin tarvitsee tuttia yön aikana muutaman kerran ja n. klo 03 annan maitopullon hänelle sänkyyn. mutta siinä kaikki. pitkästä aikaa olen itse saanut nukutuksi.

nyt olen päättänyt katsoa jääkö viimeinen yösyönti lopulta pois itsellään. jos ei, viimeistään 1v päivänä se sitten jätetään pois samaan tapaan kuin muutkin tissuttelut. tosin siinä vaiheessa en varmaan jaksa enää kanniskella, joten sängyssä sitten vaikka huudetaan. mutta minä aion olla vieressä koko ajan ""jakamassa tuskaa"". yksin en raaski huudattaa.

Kiitos kun olette vastailleet, lämmittää mieltä kun yritätte auttaa! Meillä on kyllä kova tyttö syömään päivisinkin ja voin kuvitella, että hänellä on yölläkin jossain vaiheessa nälkä, mutta ei kahden tunnin välein toki! Mahtaakohan se sekoittaa vauvaa kovin, jos jättää yöhön jonkun syötön, koska vauvahan ei kuitenkaan tiedä kellosta mitään, vaan ajattelee ehkä, että joskus siis huutoon vastataan imettämällä, miksei siis aina? En tiedä meneekö se noin, mutta mietiskelin tässä vaan... Olen minäkin välillä miettinyt, että lopettaisin imettämisen kokonaan, olisi selvempää, mutten kuitenkaan ihan vielä haluaisi, vaan jatkaisin mieluiten vuoden ikään asti.

MEillä syötiin 11kk;n ikää parin tunnin välein...1v:nä se jäi itsestään (melkein) pois. Meillä ainakin levottomuutta ja heräilyä oli enempi silloin, kun lapsi oppi uusia asioita...konttamaan, seisomaan jne. Ei malttanut nukkua ja vaati tissiä. Kyllä se lopettaa, kun on valmis siihen. Tämä on pitkän imetyksen varjo puoli, mutta itse en kokenut sitä kovin raskaaksi.
Jaksamista.

Yhteistyössä